Kletstopic dressuurfokkerij

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 21:39

Heb wel echt fijne hitmakers gezien, hij geeft meer luxe dan je zou verwachten en lijkt het verzamelde werk goed aan te pakken.

Ze is idd 2.
Merrie is al heel groot en sterk en heeft een beetje pech gehad, weet niet of die wel ohz of de keuring komt, ga even kijken wat hier van komt.

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 21:41

Hitmaker nakomelingen zijn mij recent erg positief opgevallen. Vind hem zelf niet zo maar hij lijkt wel uniform te fokken. Grootramige paarden met veel techniek in de benen en karakters klinken ongecompliceerd.

En Jazz dicht erop? Dat is dan 3e (via hengst) en 4e (via merrie) generatie toch? Vind dat zelf wel meevallen.

fokfanaat

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 21:45

Vind dat ook wel meevallen, heb 2 jaar terug een Franklin x Negro gekocht.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 21:50

MariekeS_ schreef:
Hitmaker nakomelingen zijn mij recent erg positief opgevallen. Vind hem zelf niet zo maar hij lijkt wel uniform te fokken. Grootramige paarden met veel techniek in de benen en karakters klinken ongecompliceerd.

En Jazz dicht erop? Dat is dan 3e (via hengst) en 4e (via merrie) generatie toch? Vind dat zelf wel meevallen.

Opa en overgrootopa, ik vind dat kort op elkaar. Ieder daarin zijn/haar keuze natuurlijk.

truitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 21:54

Ik heb zelf ook een Hitmaker van 3 en die is ook braaf en heeft een mooi voorbeengebruik. Ben wel gecharmeerd van de andere Hitmaker nakomelingen, zoals je die bijv op de site van de hengstenhouder kunt zien. Ze lijken braaf, met voldoende maat/formaat en bewegen met veel knie-actie.

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 22:51

_San87_ schreef:
MariekeS_ schreef:

Opa en overgrootopa, ik vind dat kort op elkaar. Ieder daarin zijn/haar keuze natuurlijk.

Van de huidige generatie ja. Maar van het veulen dus overgrootopa en overovergrootopa, dat bedoelde ik

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 22:54

MariekeS_ schreef:
_San87_ schreef:

Van de huidige generatie ja. Maar van het veulen dus overgrootopa en overovergrootopa, dat bedoelde ik

Ah ja, maar ook dat vind ik te dicht op elkaar. Maar dat doet er verder niet toe :D.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 23:08

Florida Dodona MVN Ster Prok Sport v. Ultimo uit de volle zus van Rubinstein I is net met Ceasar geïnsemineerd. Volgend jaar ga ik voor alleen maar bonte veulens.
Afbeelding

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 23:16

Bont <3. Heel benieuwd wat daar uit komt!

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 04:01

Née met een 2 jarige zou ik nooit fokken. Maar daar is ieder vrij in. Wij willen ook sowieso dat de merrie eerst minimaal ster is. Dus dat word wat lastig.

Hier net een veulen geboren. De laatste van de 3.
Een IL divo uit een ooseven x Nurprimus merrie.
Staat net opzoek naar melk.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 07:25

janderegelaa schreef:
Florida Dodona MVN Ster Prok Sport v. Ultimo uit de volle zus van Rubinstein I is net met Ceasar geïnsemineerd. Volgend jaar ga ik voor alleen maar bonte veulens.
[ [url=m/PFLmCx.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik vind het zonde van de stam :+
Zal mss nog een bovengemiddeld paard uit komen, maar met Caesar een écht goed dressuurpaard fokken lijkt mij moeilijk.
Mijn mening è jdr, spreek ze gerust tegen ;)

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 07:35

s0173957 schreef:
janderegelaa schreef:
[ [url=m/PFLmCx.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik vind het zonde van de stam :+
Zal mss nog een bovengemiddeld paard uit komen, maar met Caesar een écht goed dressuurpaard fokken lijkt mij moeilijk.
Mijn mening è jdr, spreek ze gerust tegen ;)

Zoals 1 goede hengst een slechte stam niet verbeterd zo zal een minder goede hengst een goed verankerde stam niet verslechteren.

Soms, als je iets wilt, zoals een bonte lijn opzetten in de Dodona stam, zul je iets moeten doen waar het doel iets anders is dan waar je normaliter op let om je doel te bereiken.

En Ceasar is zo slecht niet hoor, hij heeft een paar gekeurde zonen, nakomelingen die hoog scoren in jonge paarden testen en vorig jaar een elite merrie bij het KWPN. Je moet alleen zorgen dat je de juiste merrie hebt en daar gaat het bij 90% van de fokkers van bonte paarden fout. Ceasar's heeft fijn gebouwde merrie's nodig met ras.

Maar we gaan het zien volgend jaar.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 07:45

Heb je geen diepvries meer van Tom Tom?

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 08:23

fokfanaat schreef:
Heb wel echt fijne hitmakers gezien, hij geeft meer luxe dan je zou verwachten en lijkt het verzamelde werk goed aan te pakken.

Ze is idd 2.
Merrie is al heel groot en sterk en heeft een beetje pech gehad, weet niet of die wel ohz of de keuring komt, ga even kijken wat hier van komt.

Ok.. heeft ze een ongeluk gehad ?

Wow ,3 veulens volgend jaar ! *D

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 08:28

Maar zijn jouw merries dan allemaal zo passend bij Caesar? Dat ze allemaal (of alleen deze 2?) goed passen? Dat vind ik soms zo gek, dekt iemand een heel seizoen met 1 hengst bij al zijn merries. Vooral bij de kleurtjes fokkerij zie je dat meer, al die Du Bois bij zo veel verschillende merries. Dam vraag ik mij altijd af waar op is geselecteerd..

Ik ben ook niet van het bont..
Ook niet voor het dekken van een 2 jarige, maar zoals Baudyh zegt; vrijheid blijheid :D

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 08:35

Bont maakt mij niks uit, ik vind Caesar alleen absoluut geen dressuurpaard.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 08:43

Vulina: er wordt dan naar alle waarschijnlijkheid gewoon op kleur geselecteerd, zoals je al terecht vermoedde.

Ik geloof overigens wel dat een hengst op meerdere merries van dezelfde fokker zou passen. Ik bedoel: zo'n hengst wordt sowieso bij verschillende fokkers gebruikt en dat zijn ook geen gelijke merries. Dus dat 1 hengst niet op meerdere merries van 1 fokker zou passen lijkt mij iets te kort door de bocht.

Ik vind een mooie bonte wel gaaf!

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 08:50

Ik hou ook van een mooie (zwart) bonte! }:0

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 08:55

Ik vind die Barock Pintos ook wel gaaf, zeker als ze dan spierwitte manen hebben en een zwart vel.. Maar goed, die zijn vooral heel mooi om naar te kijken :P

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 09:01

Ik geloof dat je nog wel mooie bonte dressuur paarden krijgt als je een bonte dressuur merrie hebt en daar een dressuur hengst op zet ( hoeft geen bonte te zijn) en daar dan een bont veulen uit te krijgen.
Dit jaar zag ik een toto jr uit een easy game bonte merrie op fb verschijnen. Kijk dan heb je wel een dressuur veulen.
Maar ik ben ook niet van de bont. Ja mooi bij een ander
Ik geloof ook niet dat een hengst zo op meerdere merries past. Dan Ben je denk ik gewoon tevreden met wat je krijgt en wil je niet het allerbeste fokken. Maar wel gewoon bont.

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 09:04

Tja, ik heb een 2 jarige draagmerrie ingezet 2 jaar geleden, en die heeft het super gedaan.
Hopelijk kunnen we haar maandag drachtig scannen van het eerste embryo wat we hebben weten te spoelen uit onze Dragon Hill merrie.

De andere merrie kunnen we zaterdag spoelen. Die heeft dubbel geovuleerd en duimpjes draaien dat het er twee zijn.

Ik ben ook niet vies van een mooie bonte :D

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 09:14

Vulina schreef:
Maar zijn jouw merries dan allemaal zo passend bij Caesar? Dat ze allemaal (of alleen deze 2?) goed passen? Dat vind ik soms zo gek, dekt iemand een heel seizoen met 1 hengst bij al zijn merries. Vooral bij de kleurtjes fokkerij zie je dat meer, al die Du Bois bij zo veel verschillende merries. Dam vraag ik mij altijd af waar op is geselecteerd..

Ik ben ook niet van het bont..
Ook niet voor het dekken van een 2 jarige, maar zoals Baudyh zegt; vrijheid blijheid :D

Alleen deze 2 passen goed. De 3e past minder. Deze 2 zijn ook moeder en dochter.

Ceasar is ook de enige homozygote waarbij je volle KWPN papieren krijgt. Hij heeft een volle broer die in Amerika Z gelopen heeft dus dressuurgenen zitten er wel.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 09:16

Suzanne F. schreef:
Heb je geen diepvries meer van Tom Tom?

Jawel, nog een paar rietjes maar ik wil niet met veulen naar de kliniek.

Volgens jaar doe ik TomTom in de Elite Sport merrie van Johnson x Rosenkavalier. Die heeft dan geen veulen.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 09:25

Zou je die dan niet beter bijhouden voor een eventueel bont merrieveulen uit de Ultimo?
Heb je 50/50 op een homozygote en dan is je opzet geslaagd.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 09:32

baudyh schreef:
Ik geloof ook niet dat een hengst zo op meerdere merries past.

Er waren nu al meer dan 130 fokkers die van mening waren dat Kjento en Le Formidable bij hun merrie past. Dat zullen ook hele verschillende merries geweest zijn, bij één fokker is er nog goed kans dat er verwantschap dus gelijkenis bij de merries is. Zoals bij jdr moeder en dochter.

Eigenlijk vind ik het minstens net zo vreemd dat een merrie 10 veulens van 8 verschillende hengsten krijgt. Passen die hengsten dan allemaal even goed bij die ene merrie?

Doet me een beetje denken aan

Afbeelding

Choosing a stallion is a lot like .. In the end you ignore everything and click "order seamen" :+