Kletstopic dressuurfokkerij II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Willemiens

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-25 17:19

Zag net op de instagram van VD Sande dat Sarai ook een nieuwe (duitse?) ruiter heeft. Werd hij niet eerst gereden door Jose?
Zijn mede-eigenaar is ook duits geloof ik, zullen ze hem voor aankomend jaar wellicht in de duitse markt inzetten om zijn populariteit te vergroten? In NL heeft hij al +500 merries in zijn eerste seizoen gehad.
Want waarom dan nu al de ruiter switch?

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-25 17:29

Hindo2 schreef:
Quir schreef:
Nee, het is acceptabel of niet acceptabel. Er is geen andere beoordeling dan die 2.

De door ons gefokte ggk nrps hengst heeft als cornage beoordeling “in orde”..
dus denk dat er meer gradaties in beoordeling zijn dan alleen acceptabel of niet acceptabel

Ik wou het ook al zeggen - de andere hengsten uit de jaargang staat 'in orde' bij. Dan interpreteer ik 'acceptabel' wel als een afwijkende gradatie.

Willemiens schreef:
Zag net op de instagram van VD Sande dat Sarai ook een nieuwe (duitse?) ruiter heeft. Werd hij niet eerst gereden door Jose?
Zijn mede-eigenaar is ook duits geloof ik, zullen ze hem voor aankomend jaar wellicht in de duitse markt inzetten om zijn populariteit te vergroten? In NL heeft hij al +500 merries in zijn eerste seizoen gehad.
Want waarom dan nu al de ruiter switch?

Nieuwe amazone heeft de Amerikaanse nationaliteit maar is al jaren gevestigd in NL.
Laatst bijgewerkt door MariekeS_ op 11-01-25 17:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-25 17:29

Hij heeft de afgelopen maanden al drie ruiters gehad hoorde ik. Vroeg me ookal af waarom dat is.

Cornage heb ik niet gehoord bij hem, maar hoe ze het allemaal precies beoordelen bij het NRPS weet ik niet.

Even opgezocht, maar de eigen DA stuurt de verklaring in of paard goed is of niet. Dat kan de afwijkende terminologie verklaren waarbij de een Acceptabel en de ander In orde zegt.

Willemiens

Re: Kletstopic dressuurfokkerij II

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-25 17:38

Oh Amerikaans, excuus. Leek mij een logische verklaring om een ruiter switch te maken.
Maar als dit de 3de is ben ik wel erg benieuwd waarom dat is.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-25 17:41

Nrps gebruikte voorheen in ieder geval alleen acceptabel en niet acceptabel (staat ook in document wat ik kreeg bij goedkeuring van mijn hengst). Maar wellicht ook veranderd dan?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-25 17:42

Roubaix die ook van v.der Sande is heeft er ook acceptabel staan.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-25 17:47

Danny boy ook acceptabel. Denk dat t dan inderdaad afhankelijk is van de dierenarts. Maar acceptabel is in ieder geval gewoon goed en geen cornage.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-25 18:00

Ja dat denk ik ook, bij D'Or staat weer: is oke.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-25 18:22

Zou professioneler zijn als ze daar gestandaardiseerde benamingen voor hadden. Gewoon vaste categorieën.

Hindo2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-25 18:31

Quir schreef:
Nrps gebruikte voorheen in ieder geval alleen acceptabel en niet acceptabel (staat ook in document wat ik kreeg bij goedkeuring van mijn hengst). Maar wellicht ook veranderd dan?

Onze hengst is vorig jaar goedgekeurd

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-25 18:36

Hindo2 schreef:
Quir schreef:

Onze hengst is vorig jaar goedgekeurd

Mijn hengst ook (2024). De benaming is niet overal hetzelfde, maar ze zijn goed of niet goed (even nagevraagd). Dus acceptabel/ in orde is hetzelfde en dus goed/ geen cornage.

Hindo2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-25 18:41

Ok duidelijk!

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-25 19:33

Heel apart. Aangezien als je de rug acceptabel noem, is daar wel mestaal iets aan de hand.

Het ruiterswitch zal wel komen doordat hij niet altijd heel lief is zoals op het filmpje van Elisa. Je moet iig veel geduld hebben..

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-25 20:38

Suzanne F. schreef:
Zou professioneler zijn als ze daar gestandaardiseerde benamingen voor hadden. Gewoon vaste categorieën.

Dat dus.
Ik ga er maar vanuit dat de ggk hengsten goed zijn.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-25 22:47

Willemiens schreef:
Oh Amerikaans, excuus. Leek mij een logische verklaring om een ruiter switch te maken.
Maar als dit de 3de is ben ik wel erg benieuwd waarom dat is.

De eerste Kim was de vaste stalamazone maar die is daar weg. Maxime heeft daar even gereden maar was ook vrij snel weg (zag er ook niet echt uit eerlijk gezegd), toen heeft Jose alles over genomen maar die heeft het misschien druk/of is weg? Deze meid verdient deze kans wel vind ik, kan netjes rijden en staat er mooi op. Ben wel benieuwd hoe deze combinatie zich gaat ontwikkelen.

Een goede stalamazone vinden is zo makkelijk nog niet en de meeste hebben er gewoon een eigen bedrijf naast wat toch voor gaat op ten duur.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-25 23:38

Jose reedt gewoon die andere hengst van v der Sande.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 08:55

Deze heeft ze ook gereden in Denemarken

Marjoleinvde

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 20:29

Hoeveel merrie brok geven jullie doorgaans?
Voornamelijk de laatste 2-3 maanden en de eerste lacterenden maanden.
Geven jullie daar nog supplementen bij?

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 00:49

Ik gaf al vanaf het begin merriebrok. Fokker deed dat ook dus ben dat ook gaan doen. In de laatste paar maanden bouw je het op. Maar wel kijken naar je merrie. Die van mij werd Hollands welwaren dus die heeft niet meer dan 3kg gehad anders ontplofte ze .. maar die had ik al vanaf begin maart op de wei een paar uurtjes. Eind maart veulen geboren.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 07:31

Ik geef vanaf een maand of 8 merriebrok. Het is inderdaad even kijken naar de merrie en hoe ze er bij staat. Zelf vind ik het belangrijk dat de merrie met genoeg spek op het lijf de bevalling in gaat. Het zogen neemt enorm veel en daar is moeilijk tegenop te voeren als je al in een schrale conditie begint. Zo is mijn ervaring althans.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 15:02

https://www.horses.nl/overig-nieuws/com ... rth-alarm/

Hmm, das ff klote... mijn birthalarm is nog een oud model, werkte de laatste keer nog top maar zou dus dit jaar niet meer werken.
Iemand al de zijne vervangen? Enig idee wat de korting is waarvan ze spreken?

Heb de mijne 3 jaar geleden pas 2dehands gekocht verdorie, was toen pas 2x gebruikt...

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 15:06

ik zou er gewoon even heen bellen. De mijne werkt nog heel ouderwets met die grijze kast met antenne, dus die blijft altijd werken gelukkig, was voor mij ook een van de redenen om deze te kiezen.

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 17:01

Ik heb ook nog een oude liggen, maar sinds ik het Sigloo alarm heb (wat een verademing!) gebruik ik het oude birth alarm eigenlijk nooit meer. Maar als het nou een forse korting is, dan is het wellicht toch interessant om daar gebruik van te maken. Ik ben dus ook wel benieuwd over wat voor korting ze spreken. Is dat nou 10%? Of 50%? Dat is natuurlijk nogal een verschil.

En over merriebrok: ik voer het hele jaar rond merriebrok. Maar dat is vooral praktisch: wij krijgen voer in de silo gestort en we hebben maar één silo. En de laatste merries zijn pas in december afgespeend, terwijl de eersten over een paar weken alweer een veulen verwachten. Dus dan heb je toch het hele jaar merriebrok nodig.
De laatste 2 / 3 maanden voor het afveulenen ga ik het voer wel omhoog doen, maar heel afhankelijk per merrie. Te dun is niet goed, maar te dik ook zéker niet! Te dikke merries kunnen meer problemen hebben tijdens het afveulenen en daarna weer opnieuw drachtig worden. Dus ze moeten gewoon 'goed' zijn.
Als het veulen er eenmaal is dan verdubbel ik de brok. Melk aanmaken kost gewoon heel veel energie voor een merrie.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 09:55

TotalmcLaren komt ter dekking bij v. Uytert/ Brouwer.

Ben benieuwd of hij dan ook daadwerkelijk gebruikt gaat worden.

lexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 11:54

Wat betreft het Birthalarm dat is volgens de leverancier 2 jaar uitgesteld dus het blijft gewoon werken.