Topic voor springpaardenfokkerij

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 11:18

Iorrr schreef:
Gefeliciteerd!

Hier ook een baby vanochtend, keer wat anders ;) onze eerste Zebu baby

[ [url=m/77YPtA.jpg]Afbeelding[/url] ]

<3 <3 <3 echt ik houd van koeien. Heerlijk! Ga je ze houden?

Dat klinkt heftig Ulmeo. Wat voor merrie had jij bij Untouchable? Hij dekt ook nog vers en dit jaar wil ik het erf niet af met een veulen aan de voet. Dus dat is nog een extra pre hem te gebruiken.

Bedankt voor de tip Lexa, die Kalaska klinkt goed. Die kende ik niet. Andiamo heeft qua gezondheid op foto’s nog weleens bemerkingen of niet?

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 11:29

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 11:34

Heftig Ulmeo.

Veulen tonen wel balen niet echt ziek, terwijl er wel goed wat mis is. De Cantos die ik rijdt was een resusveulen. Oog stond helder, maar hij leek graag te liggen. Was ook erg groot veulen. Maar dat liggen vertrouwden we niet. Krap aan 12 uur oud, hebben we hem met spoed naar de kliniek gebracht waar ze dachten dat hij het nooit kon redden. Maar gelukkig voor mij is de brokkenpiloot groot geworden (beetje erg letterlijk).

JDVL27

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 11:55

Iorrr schreef:
JDVL27 schreef:
Ik kom even onder de meelees steen vandaan :) Heel interessant topic om zo te volgen.

Gefeliciteerd met alle veulentjes die al geboren zijn!

Als er bij mij een merrie uitkomt dit jaar, zit ik te denken aan Cohinoor VDL. Heeft iemand hier als eens gefokt met hem?

Ja al twee keer :) Gaf hele knappe veulens, 2x bruin hier.

lexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 12:12

Umeo schreef:
Wij hebben vorig jaar ook een veulen van Untouchable gekregen. Jammer genoeg is het veulen nadien (ondanks meermaals controle van de DA) gestorven aan een inwendig navelinfectie (operatief echt niks meer aan te doen, zag er heel erg uit blijkbaar).

Ik heb dus ook nog een dekking van hem te goed. Moet nog even kijken op welke merrie ik hem ga zetten :)

Wat vreselijk, hoe kan dat ? Een navelbreuk of zoiets?

Iorrr

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 12:25

Oeh lala deze mag blijven :) Ze zijn hier puur voor de leuk. Zijn hele kleine koetjes en ze zijn echt leuk! https://www.tuinadvies.nl/artikels/dwer ... of_minikoe

Hebben ook geiten, kippen, pauwen en een voiliere hier en dan ook nog 3 stal katten en een hond. Dus mooie beestenbemde ;)

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 12:26

lexa schreef:
Umeo schreef:
Wij hebben vorig jaar ook een veulen van Untouchable gekregen. Jammer genoeg is het veulen nadien (ondanks meermaals controle van de DA) gestorven aan een inwendig navelinfectie (operatief echt niks meer aan te doen, zag er heel erg uit blijkbaar).

Ik heb dus ook nog een dekking van hem te goed. Moet nog even kijken op welke merrie ik hem ga zetten :)

Wat vreselijk, hoe kan dat ? Een navelbreuk of zoiets?

Ja idd navelbreukje wss. Voelde niet vochtig of vies. Is echt naar binnen beginnen ontsteken...
Volgens de dierenkliniek konden we er niets aan doen.

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 12:39

Afbeelding
We moeten nog een beetje oefenen op poseren

Steph1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 13:28

Mag ik hier even komen binnenvallen? Ik vroeg me af welke hengsten jullie zouden aanraden/bekend zijn, om echt HEEL brave en werkwillige paarden te geven.

Ik heb een 3j merrie die ik dit jaar wil dekken, en alles uit die stam is echt moeilijk te rijden. Broer loopt onder internationale (160) amazone nu op 140 niveau, en die heeft er echt heel veel werk mee. Dus karakter is voor ons het grootste aandachtpunt.

Alvast bedankt voor jullie input en excuses voor het binnenvallen :).

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 13:32

Steph1989 schreef:
Mag ik hier even komen binnenvallen? Ik vroeg me af welke hengsten jullie zouden aanraden/bekend zijn, om echt HEEL brave en werkwillige paarden te geven.

Ik heb een 3j merrie die ik dit jaar wil dekken, en alles uit die stam is echt moeilijk te rijden. Broer loopt onder internationale (160) amazone nu op 140 niveau, en die heeft er echt heel veel werk mee. Dus karakter is voor ons het grootste aandachtpunt.

Ik ben overtuigt dat 90% van het karakter verankerd ligt in de merrielijn.

En daarbij een makke komt niet over 1.60 normaal gesproken :p

Wat is er ‘niet goed’ aan het karakter dan? Te heet? Te sensibel? Ondeugend? U noemt het maar...

lexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 13:42

Steph1989 schreef:

Nixon van het Meulenhof, super brave paarden!

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 13:43

Lexa meen je dat? Dat zou fijn zijn :D

lexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 13:47

Iorrr schreef:

Nixon zelf is ook heel meewerkend , zelfverzekerd en nergens bang voor.
Ik spreek uit eigen ervaring en heb zelf best moeilijke merrie’s met veel bloed.

Steph1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 13:51

Te sensibel inderdaad. Echt geen amateurpaarden. Merrie als veulen gekocht toen er over de (jonge) broers/zussen niet veel bekend was. Maar ondertussen duidelijk dat ze allen heel sensibel zijn, en ook deze is geen doetje...
Ze wordt nog niet zadelmak gemaakt, eerst gedekt, dus over haar eigen rijdbaarheid valt niet veel te zeggen, maar in de omgang is ze alvast scherp genoeg.

Om de kansen op een iets makkelijker/amateur-paard te vergroten zoek ik dus vooral een hengst die dat meegeeft, en daarin stempelt.
Dacht bvb aan Contendro I (bloed), Fantomas De Muze, Cicero? (maar die lijkt me ze toch ook iets te sensibel te geven), ... enkele jaren geleden zou ik Flamenco De Semilly gezegd hebben. Maar ik wil wel voor vers sperma gaan.

Als het doel zou zijn een 160 paard te fokken uit deze zou me dat minder uitmaken, maar we fokken in de 1e plaats voor onszelf of mensen zoals onszelf, en helaas geen 160 ruiters hier :) !

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 13:53

Lautje ik had inderdaad geen betere plek voor haar kunnen wensen.

Umeo daar moest ik van de week ook al aan denken. Hoe kom je er nog tussen als hobby fokker? Hoe krijgt je veulen nog een plekje bij die echte top opfokkers, ruiters en opleiders? Op de veilingen komen op dit moment ook zoveel embryo’s of veulens uit 1.60 merries.
Verkoop jij ze als veulen of houd je ze aan om eerst in de sport te gaan?

Meer dan anders stel ik mezelf de vraag of ik commercieel moet gaan fokken, of in elk geval het commerciële aspect zwaarder mee laten wegen. Hengsten veulens wil ik zelf liever niet aanhouden. Toch denk ik dat ze makkelijker bij een goede opleider terecht komen als ze 3 jaar of ouder zijn. Dan kunnen ze er meteen mee aan de slag.
Maar dan moet je haast ergens een connectie hebben. Zo is de Karandasj ook bij een van de betere opleiders in GB terecht gekomen omdat zij al eerder een 5 jarige bij mij kocht die vervolgens 2e werd op het WK voor 6 jarige eventingpaarden. Ik weet zeker dat ik haar kan bellen als ik denk dat ik weer een goede heb. Zo via Sporthorses is het altijd maar de vraag wie er voor komt kijken.

Aan de andere kant heb het idee dat de amateur paarden en paarden voor de hobbyruiter niet aan te slepen zijn en dat daar steeds meer geld voor betaald wordt. Heb vorig jaar toch een E pony en een ouder rijpaard/fokmerrie boven de gemiddelde prijs op de markt gezet en binnen een week verkocht. De kijkers vroegen niet eens of er geld vanaf kon. Maar goed, dat is wel afscheid nemen omdat ze niet interessant genoeg zijn om te houden en ik ze niet wil verzamelen. Dan is elk bedrag beter dan blijven voeren.

Hoe zetten jullie de paarden in de markt om zo optimaal mogelijk voor de sport terecht te komen?

Ik hield ze eerder aan tot minstens 3 jaar en dan beginnen met opleiden en verkopen bij interesse. Maar ik had destijds wel het gemak dat alles in de opfok ging op mijn werk (uitgeruild voor overuren dus dat koste niets :') ). Nu zou ik ze weg moeten brengen.

Lythia gefeliciteerd met jullie veulen!

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 14:00

lexa schreef:
Iorrr schreef:

Nixon zelf is ook heel meewerkend , zelfverzekerd en nergens bang voor.
Ik spreek uit eigen ervaring en heb zelf best moeilijke merrie’s met veel bloed.

Onze 4 jarige Cornado x Goodtimes verwacht in mei een Veulen van hem. Merrie heeft karakter zat laten we maar zeggen, dus ben benieuwd :D

lexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 14:07

Iorr ben zeer benieuwd naar je veulen dan!
Ben enorme fan van Nixon heb er nog een 2 jarige hengst van maar zou graag een merrie er van willen . Ga hem nog wel een keer gebruiken.
Nixon is een zeer intelligente hengst die tot extreme dingen instaat is . Mooie keus van je!

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 14:10

Iorrr ik ben het met je eens dat karakter sterk veranderd zit in de merrielijn. In de tijd dat ik zelf nog zadelmak maakte wist je van sommige lijnen al dat je er meer mee te stellen had. Toch kan je wel opletten dat je op zo’n merrie dan niet een hengst zet die ook voornamelijk scherpe paarden levert.

Kan Colorit iets voor jullie merrie zijn Steph? In de omschrijving van Z kwam zijn meewerkende karakter en van zijn nakomelingen erg naar voren.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 14:38

Steph1989 schreef:
Te sensibel inderdaad. Echt geen amateurpaarden. Merrie als veulen gekocht toen er over de (jonge) broers/zussen niet veel bekend was. Maar ondertussen duidelijk dat ze allen heel sensibel zijn, en ook deze is geen doetje...
Ze wordt nog niet zadelmak gemaakt, eerst gedekt, dus over haar eigen rijdbaarheid valt niet veel te zeggen, maar in de omgang is ze alvast scherp genoeg.

Om de kansen op een iets makkelijker/amateur-paard te vergroten zoek ik dus vooral een hengst die dat meegeeft, en daarin stempelt.
Dacht bvb aan Contendro I (bloed), Fantomas De Muze, Cicero? (maar die lijkt me ze toch ook iets te sensibel te geven), ... enkele jaren geleden zou ik Flamenco De Semilly gezegd hebben. Maar ik wil wel voor vers sperma gaan.

Als het doel zou zijn een 160 paard te fokken uit deze zou me dat minder uitmaken, maar we fokken in de 1e plaats voor onszelf of mensen zoals onszelf, en helaas geen 160 ruiters hier :) !

Fantomas :j
Uit onze karakter merrie van Libero h de makkelijkste en ook gruwelijk veel kwaliteit
De anderen ( Cicero , Clinton ,Nabab , Bamako , Don't Touch ) hebben het karakter vd moeder meegekregen
Maar de Fantomas is echt een fokkers droompaard ook qua type !

Dakario

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 00:25

Ik heb een Nixon uit bloederige sensibele merrie en het 2 jarige is een echte knuffelmerrie. Wel toont ze veel reflexen.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 09:55

Umeo, ik heb het idee dat ik je ken, bevallen jouw merries normaal op een andere plek dan thuis?

Sita_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 10:14

Steph1989 schreef:

Gaillard de la pomme geeft ze ontzettend fijn qua karakter. Rustige dieren, makkelijk te rijden.

Dakario

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 11:30

Wat is hengstenkeuze toch lastig.
Ik zoek compacte bloederige hengst met super voorbeen. Niet groter dan 170
Nu op de lijst
- utamaro
- parfait van het schaeck
- commilfoo plus z

Graag BWP erkende hengst

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 11:45

Lynn_Nikita schreef:
Umeo, ik heb het idee dat ik je ken, bevallen jouw merries normaal op een andere plek dan thuis?

Ik stuur je even een PB :j

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 11:46

Hoe zijn jullie Nixons qua gezondheid?