fokkerij en afstamming

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Peterina

Re: fokkerij en afstamming

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 00:54

sarabande schreef:
Nicole288 schreef:
Nu maak je mij toch benieuwd, als iemand jou een correct, gezond en veelbelovend sportpaard aanbiedt dat toevallig een palomino kleurtje heeft, zou jij het dan dus wel nemen?
Of heb je bij voorbaat het idee dat zo'n paard niet zal bestaan? Of dat jij met zo'n paard in bezit niet meer serieus genomen zou worden als fokker omdat je er apart gekleurde sportpaarden uit fokt?
Je begint met een goede lijn en zoekt er passende hengsten bij, de kwaliteit hoeft er dan toch niet minder om te zijn?
(kleur kan er generaties terug ergens in gekomen zijn en het paard kan dus al uit een bewezen sportfamilie komen)

Niet aan de orde ik probeer sportpaarden te fokken, koop ze niet. Maar in het hypothetische geval dat ik een sportpaard zou zoeken en er zou een palomino aangeboden worden die gezond is, correct van bouw, uitzonderlijke bewegingen heeft en een werkwillig karakter dan zou die kleur mij worst wezen

Als kleur niets uitmaakt in de aanschaf van een sportpaard ... waarom wordt dan een 'goede' vos vaak geweigert alleen vanwege zijn kleur?

Ik 'probeer' ook sportpaarden te fokken en heb een goede basis opgebouwd de laatste 20 jaar en heb nu ook nog de kleur erin gekregen. En de basis van mijn stapel .... zijn KWPN WK en OS presterende paarden met daar bovenop een goede scheut Duits en arabier prestatie bloed.

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 01:50

sarabande schreef:
Niet aan de orde ik probeer sportpaarden te fokken, koop ze niet. Maar in het hypothetische geval dat ik een sportpaard zou zoeken en er zou een palomino aangeboden worden die gezond is, correct van bouw, uitzonderlijke bewegingen heeft en een werkwillig karakter dan zou die kleur mij worst wezen

En stel dit is een merrie met al wat goede nakomelingen, zou je er dan ook mee fokken? Maakt dat jou dan een 'kleurtjesfokker' of nog steeds iemand die door een zo goed mogelijke combinatie een nog beter sportpaard probeert te fokken?

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 09:02

Wat is er nou zo moeilijk te begrijpen aan het fokken met kleur?

Als Sarabande een hengst vind die aan al haar eisen voldoet, dan zal ze die gebruiken. Want een goed paard heeft geen kleur.

Maar als Peterina een hengst vind die aan al haar eisen voldoet, alleen het is 100% zeker dat er geen palomino uitkomt, dan zal ze hem laten staan.

Of zie ik het nu verkeerd?

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 15:27

asjemenou schreef:
Wat is er nou zo moeilijk te begrijpen aan het fokken met kleur?

Als Sarabande een hengst vind die aan al haar eisen voldoet, dan zal ze die gebruiken. Want een goed paard heeft geen kleur.

Maar als Peterina een hengst vind die aan al haar eisen voldoet, alleen het is 100% zeker dat er geen palomino uitkomt, dan zal ze hem laten staan.

Of zie ik het nu verkeerd?

Dit lijkt me een juiste omschrijving. Natuurlijk zal iedere fokker met een palomino doorfokken als deze over de juiste kwaliteiten beschikt.

Alleen iemand die specifiek adverteert met palomino warmbloeden zal denk ik toch geneigd zijn om veulens te fokken met de palomino kleur en daardoor toch hengsten zal laten staan die misschien wel een stuk betere combinatie vormen met de merrie.
Als palomino fokker lijkt me dat kleur je belangrijkste criteria is anders slaat die term natuurlijk helemaal nergens op.
Wil niet zeggen dat je dan nooit een leuk sportpaard zou kunnen fokken maar je beperkt je keuze natuurlijk enorm en dat kan ook nooit je eerste belang zijn anders zou je gewoon een warmbloed fokker zijn en geen palomino warmbloed fokker. Knipoog

Voor de moderators hier: Als je dit soort topics vervelend vindt en je ergert aan uitspraken van sommige mensen en ook over gezeur praat, wordt het dan geen tijd om eens bij jezelf na te denken of moderator zijn eigenlijk wel wat voor je is?
Het lijkt me absoluut geen goede basis als je jezelf (of dat nu als normaal persoon is of als moderator, alleen een heilige zou dat 100% kunnen scheiden) ergert aan gebruikers, dan kun je nooit of te nimmer meer objectief modereren.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 18:00

Als ik zo'n paard tegen zou komen (die goed bewegende palomino uit prestatiestam) zou ik dolgelukkig zijn.
Ik houd juist wel van een apart kleurtje en ik vind dat de meeste fokkers van KWPN'ers zich niet teveel aan moeten trekken van de kleur. Kleur is maar bijzaak en een bonte of palomino is geen taboe.
Dat een vos niet te verkopen zou zijn alleen om de kleur klinkt mij enzigzins onzinnig in de oren, misschien dat ze in de dressuur zo extreem zijn maar onder de springpaardenfokkerij merk ik er niets van. Ik zou geen enkel paard laten staan om zijn kleur of aftekeningen.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 18:44

anneliesdj schreef:
Ik zou geen enkel paard laten staan om zijn kleur of aftekeningen.

Dat doet geen enkele serieuse fokker.
Maar als je specifiek warmbloed palomino's gaat fokken dan loop je dat risico natuurlijk wel degelijk omdat kleur wel een van je selectiecriteria is.
Snap niet waarom mensen daar zo moeilijk over doen, als je ook op kleur gaat selecteren dan heb je altijd minder keuzes dan iemand die dat niet doet.
De genenpoel waaruit je kan vissen wordt dat beduidend kleiner en dat heeft altijd consequenties.

Jammer dat mensen dat opvatten als kritiek of zich er aan ergeren, het is gewoon realiteit.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 18:46

Maar dat maakt het nog niet slechter Voor een palomino heb je nog altijd ook een vos nodig Vork

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 19:02

Mystica schreef:
Maar dat maakt het nog niet slechter Voor een palomino heb je nog altijd ook een vos nodig Vork

Wie heeft het over slechter? Dat maken alleen de mensen ervan die zich er aan ergeren.

Het is een realiteit dat de genenpoel waaruit je kunt kiezen een stuk beperkter wordt als kleur een van je selectiecriteria is.
Of dat nu iemand is die alleen palomina veulens wil fokken of iemand die beslist geen voshengst wil gebruiken of een hengst die de voskleur kan vererven.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 19:04

ThePast03 schreef:
Mystica schreef:

Wie heeft het over slechter? Dat maken alleen de mensen ervan die zich er aan ergeren.

Het is een realiteit dat de genenpoel waaruit je kunt kiezen een stuk beperkter wordt als kleur een van je selectiecriteria is.
Of dat nu iemand is die alleen palomina veulens wil fokken of iemand die beslist geen voshengst wil gebruiken of een hengst die de voskleur kan vererven.

Klopt, maar zo komen sommige posts hier wel over. Je moet harder zoeken, maar dat wil nog niet zeggen dat je de andere criteria links laat liggen Lachen Kleur en kwaliteit kan ook samen gaan Lachen

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 19:16

Andere fokkers zien een mooie/aparte kleur als toegift, kleurtjes fokkers zetten kleur op de eerste plaats en kijken daarna pas naar de andere selectiecriteria. Niet specifiek kleurtjesfokkers vinden dat andersom selecteren en kijken daarom ook neer op kleurtjesfokkers.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 19:20

Wat maakt dat mij voor fokker dan? Clown
Ik weiger om te fokken met modehengsten, al passen die nog zo goed. Waarom? Inteelt. Het maakt mijn genetische genenpoel kleiner, maar die van de hele populatie groter.

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 19:29

Ik krijg de indruk dat mensen wiens eerste selectiecriterium de kleur is (palomino's, cremello's, valken en dergelijke) hier worden versleten voor onverantwoordelijke fokkers die zomaar een hengst nemen "omdat hij het juiste kleurtje heeft". Een stelling die ik uitermate kortzichtig vind; waarom zou zo'n fokker niet gewoon de beste match kunnen zoeken met de juiste kleur? Zeker in deze tijd, waarin de mogelijkheden ook internationaal overvloedig zijn om een goede hengst te vinden.

Overigens valt het inderdaad niet te ontkennen dat je je keuze beperkt als je kleur in je selectie meeneemt, zoals ThePast03 stelde. Maar ik vraag mij af waarom daar zo hard op neer gekeken hoeft te worden ALS de kleur niet het enige selectiecriterium is. De uitdaging bestaat erin om aan goede paarden te geraken met een beperktere "toolset".

Groeten, SuSEQ

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 19:39

Jullie maken ervan dat er op jullie wordt neergekeken. Jullie vatten posts hierover zo op.

Ik kijk op niemand neer, als iemand op kleur wil fokken moet hij/zij dat vooral doen. Alleen is het niet te vergelijken met fokkers die kleur niet als selectiecriteria gebruiken.

Of dat met beter of slechter te maken heeft staat of valt met wat je zelf verwacht van je fokdieren of de paarden die je wilt gaan kopen. En welke selectiecriteria je zelf belangrijk vindt.
Er is voor bijna alles een markt.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-08 19:57

Weer dat Calimero gedoe Zij zijn groot en ik is klein! .
Ik kijk op niemand neer, probeer alleen uit te leggen dat de selektie anders verloopt. ThePast03 legt dat nog iets beter uit.
Ik begrijp niet dat je niet wat blijer bent met de keuze die je zelf maakt, inplaats je altijd aangevallen te voelen.
Het feit dat ik geen verstand van selektie op kleuren heb betekent niet dat ik er minachting voor heb, ik vind dat een vreemde conclusie.

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 20:03

ThePast03 schreef:
Jullie maken ervan dat er op jullie wordt neergekeken. Jullie vatten posts hierover zo op.

Ben ik nu blind of zijn de voorbije opmerkingen over serieuze fokkers en tweede keus echt niet negatief te begrijpen?

Citaat:
Ik kijk op niemand neer, als iemand op kleur wil fokken moet hij/zij dat vooral doen. Alleen is het niet te vergelijken met fokkers die kleur niet als selectiecriteria gebruiken.

En net daarin ben ik het met je oneens... Door je mogelijkheden te beperken stel je geen minderwaardig resultaat voorop. In dit geval ga ik er van uit dat je een zelfde soort "goede sportpaarden" wenst te fokken.

@Sarabande: Als haflingerfokker voel ik mij allerminst aangesproken; de kleur maakt deel uit van de rasstandaard. Als die mij niet aanstaat, had ik maar een ander ras moeten kiezen... Ik heb door dat jij begrip opbrengt voor kleurenfokkers, maar dat is naar mijn gevoel niet altijd het geval...

Groeten, SuSEQ

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 20:08

SuSEQ schreef:
En net daarin ben ik het met je oneens... Door je mogelijkheden te beperken stel je geen minderwaardig resultaat voorop. In dit geval ga ik er van uit dat je een zelfde soort "goede sportpaarden" wenst te fokken.

En nu leg je mij woorden in de mond die ik niet gezegd heb en geef je aan mijn posts dus zelf weer een negatieve draai.

Het enige wat ik gezegd heb is dat je een beperktere genenpoel hebt als je kleur meeneemt in je selectiecriteria en je het zodoende niet kunt vergelijken met fokkers die dat niet doen.
Waar haal jij een minderwaardig resultaat vandaan? Of heb ik gezegd dat je dan niet een goed sportpaard zou kunnen fokken?

Niet lezen wat er niet staat, maakt het een stuk eenvoudiger. Knipoog

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 20:17

ThePast03 schreef:

Ik lees dit alsof een paard met een aparte kleur (die er niet toevallig gekomen is) per definitie minder goed aan de eisen voor een "goed sportpaard" voldoet... Terwijl resultaten in de sport daarvoor eigenlijk de beste maatstaf zijn. Maar blijkbaar lees ik dat verkeerd. Lachen

Groeten, SuSEQ

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 20:22

SuSEQ schreef:
Ik lees dit alsof een paard met een aparte kleur (die er niet toevallig gekomen is) per definitie minder goed aan de eisen voor een "goed sportpaard" voldoet... Terwijl resultaten in de sport daarvoor eigenlijk de beste maatstaf zijn. Maar blijkbaar lees ik dat verkeerd. Lachen

Groeten, SuSEQ

Dat lees je dan inderdaad verkeerd en daardoor komen dit soort misverstanden dus in de wereld.
Heb er toch echt meerdere keren bij gezet waarom ik vind dat je e.e.a. niet kunt vergelijken.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 20:35

ThePast03 schreef:
anneliesdj schreef:
Ik zou geen enkel paard laten staan om zijn kleur of aftekeningen.

Dat doet geen enkele serieuse fokker.
Maar als je specifiek warmbloed palomino's gaat fokken dan loop je dat risico natuurlijk wel degelijk omdat kleur wel een van je selectiecriteria is.Snap niet waarom mensen daar zo moeilijk over doen, als je ook op kleur gaat selecteren dan heb je altijd minder keuzes dan iemand die dat niet doet.
De genenpoel waaruit je kan vissen wordt dat beduidend kleiner en dat heeft altijd consequenties.

Jammer dat mensen dat opvatten als kritiek of zich er aan ergeren, het is gewoon realiteit.

Als je specifiek dressuurpaarden gaat fokken, loop je dan ook met een boogje om de vossen heen?
Lijkt me ook geen goede zaak.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 01:26

Wat de mods betreft wil ik hier de discussie sluiten. Naar aanleiding van de aanvraag voor een KG-forum hebben wij bekeken wat de toegevoegde waarde is en besloten dat er op dit moment geen apart subforum komt. In tegenstelling tot wat YWC meent te weten was dit een unanieme beslissing en die gaan wij op dit moment ook niet terugdraaien, punt.

Bij die beslissing hebben wij niet inhoudelijk naar fokkerij-ideeën gekeken maar puur vanuit een forum-beleidsstandpunt. Zowel kleurengenetica als sportpaardenfokkerij zijn fokkerijgerelateerde onderwerpen, die op dit moment prima te vinden zijn op Bokt en die allebei als apart onderdeel te klein zijn om een eigen forum te krijgen.
Voor ons is het in de beslissing dus helemaal niet interessant geweest of bokkers vinden dat hun onderwerp zo speciaal is dat het daarom een aparte plek moet krijgen. Dat is vanuit een beheersoogpunt niet voldoende reden om een extra subforum te openen. Zo'n subforum moet ook levensvatbaar zijn in de zin dat er voldoende topics geopend worden en dat is op dit moment niet het geval en daarom komt er geen apart subforum voor KG en zullen de sportfokkers moeten accepteren dat KG-topics op F-AM blijven staan.

Jullie hebben helemaal gelijk dat KG een apart afgerond onderdeel van FA is en dat dit prima in een apart subforum zou kunnen komen te staan. Dat is ook zo op het moment dat F-AM zo druk wordt dat de topics elkaar in de weg gaan zitten. Tot die tijd is er vanuit het oogpunt van forumbeheer geen reden om het op te splitsen en zal het dus ook niet gebeuren. Dit geldt niet alleen voor KG of sportpaardenfokkerij, maar voor elk ander onderwerp wat niet voldoende topics genereert om een apart subforum te verantwoorden. In het recente verleden hebben we om diezelfde reden bijvoorbeeld ook een apart subforum voor WN-RT of academische rijkunst niet geopend. Tegelijkertijd zijn we op dit moment ook aan het bekijken of het niet verstandiger is om bepaalde subfora samen te voegen omdat het voldoende samenhang heeft en apart eigenlijk te kleine subfora blijken te zijn.

Het doel van de fora en de subfora op Bokt is niet in de eerste plaats om mensen hun eigen aparte plekje te geven, maar om Bokt overzichtelijk te maken en ervoor te zorgen dat mensen topics van hun interesse gemakkelijk kunnen vinden. Maar op het moment dat wij teveel subfora gaan openen, dan wordt Bokt juist weer onoverzichtelijker, omdat je dan door de subfora het bos niet meer ziet. Vanuit dat beheersoogpunt is zowel KG als sportpaardenfokkerij op dit moment te klein voor een eigen plekje en zullen jullie moeten accepteren dat jullie samen op F-AM zitten.

Het mag dus ook duidelijk zijn dat in dit of een ander topic klagen geen zin heeft, want wij kijken naar de beheerstechnische kant en die verandert daardoor niet. Een poll openen heeft om dezelfde reden geen zin, beheerstechnisch gezien verandert er niks in het aantal topics dat over KG en sportpaardenfokkerij geopend worden. Als iemand een poll gaat openen, dan zullen wij die weer sluiten met verwijzing naar dit topic of het topic op FZ. Die poll verandert namelijk niks aan het aantal topics dat er geopend wordt en geeft alleen maar het idee dat wij op basis daarvan het beleid misschien aan zullen passen. Dat is niet het geval, de topics staan op een duidelijk herkenbare plek en er zijn gewoon te weinig om F-AM op te splitsen en dat is de reden waarom er op dit moment geen splitsing komt.

Kunnen jullie er dan iets aan doen om ons te overtuigen dat die splitsing er wel moeten komen? Ja natuurlijk, bewijs ons ongelijk door F-AM zo levend te maken met KG- en sportpaardenfokkerij-topics dat het te druk wordt op F-AM en jullie elkaar vanuit forumoogpunt in de weg gaan zitten. Dat is namelijk de enige reden waarom wij tot splitsing over zullen gaan.

Ik begrijp de irritatie van een aantal andere mods heel goed, ik heb ze zelf namelijk ook. Er komen namelijk allerlei drogredenen voorbij waarom wij heel dictatoriaal jullie aan het pesten zijn door geen subforum KG te openen.
Het is echt grote onzin dat wij bang zouden zijn om topics bij WN weg te halen, dat hebben wij in het recente verleden bijvoorbeeld nog gedaan met ITP-topics, maar er moet wel een goede reden voor zijn. WN-FA is een volwaardig fokkerijforum en dat betekent dat daar KG-vragen gesteld kunnen worden. Op het moment dat jullie KG zo groot en interessant maken dat er een apart subforum voor moet komen, dan halen we ze daar ook weg. Want dan horen KG-topics niet meer in een algemeen fokkerij-forum, maar op dat aparte KG-subforum. Alleen dan zullen jullie er wel eerst voor moeten zorgen dat KG als onderwerp groot en daarmee forumtechnisch gezien interessant genoeg is om een apart subforum te krijgen. In de plaats van de omgekeerde weg te bewandelen en te zeggen dat het op één van de twee algemene fokkerijfora niet thuis hoort.
Wij als mods en de KG-topics maken van F-AM geen pennyforum en jagen daarmee de professionele fokkers niet weg. Jullie kunnen van F-AM een interessant forum maken voor de (professionele) fokkers door interessante topics te openen en door interessante discussies te voeren. Dat zorgt ervoor dat de discussie over sportpaardenfokkerij op Bokt weer interessant wordt. En dan ziet die (professionele) (niet in kleur geïnteresseerde) fokker de KG-topics niet eens meer omdat er genoeg andere onderwerpen zijn die hem aanspreken en tegelijkertijd krijg je dan weer drukte en levendigheid op een forum. Als je daardoor de KG-topics wegdrukt, dan verdwijnen ze vanzelf naar een apart subforum.

Wij als mods faciliteren alleen maar, maar dat kunnen we alleen maar als jullie dit forum levendig en druk maken. Dat doe je niet door hier te klagen, maar door leuke en interessante topics te openen. En als F-AM weer een druk en levendig forum wordt, waarop jullie elkaar in de weg zitten, dan zullen wij met alle plezier een apart subforum KG openen.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 08:13

Als het dan zo rustig is op FA vraag ik me af waarom een poosje geleden het topic van misterA over Anky en Astrid verhuisd moest worden naar de huiskamer, toen er veel tegengas kwam, mocht het wel weer terug maar dat moest dan wel geruild worden voor een ander topic.
Met 3jarige merries naar de stamboekopname!

Dit waren beide topics die gewoon thuis hoorden op FA, en niet in de huiskamer.
Waar iemand die er niet vanaf het begin af aan gepost heeft, ze nooit meer terugvind.
En dat komt de overzichtelijkheid ook niet echt ten goede.

elllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 09:16

shan schreef:
Als het dan zo rustig is op FA vraag ik me af waarom een poosje geleden het topic van misterA over Anky en Astrid verhuisd moest worden naar de huiskamer, toen er veel tegengas kwam, mocht het wel weer terug maar dat moest dan wel geruild worden voor een ander topic.
Met 3jarige merries naar de stamboekopname!

Dit waren beide topics die gewoon thuis hoorden op FA, en niet in de huiskamer.
Waar iemand die er niet vanaf het begin af aan gepost heeft, ze nooit meer terugvind.
En dat komt de overzichtelijkheid ook niet echt ten goede.

Ik wil daarop wel even zeggen dat Gomir toen heel netjes het topic toen weer heeft terug geplaatst ... Lachen

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 11:48

Ik denk zelf dat iemand die met een palomino fokt juist goed zal moeten uitkijken dat hij ook kwaliteit fokt, want een percentage van zijn veulens zal een gewone vos zijn en wil hij die ook kunnen verkopen moet dat gewoon ook een goed functionele pony/paard zijn.

Palomino vererft hetzelfde als bijv schimmel. Je hebt er maar 1 van nodig. Als je een schimmel merrie hebt ben je dus een schimmelfokker Lachen En toch kun je iedere hengst gebruiken die je wilt, want de kleur vererft toch wel door (50 dan wel 100%)
Begin je met een cremello merrie dan zal ieder veulen uit een voshengst palomino zijn, je kunt dus al kiezen uit alle beschikbare voshengsten, neem je genoegen met 50% kans op palomino en 50% op een ander 'apart' kleurtje, dan kun je weer ongeacht welke beschikbare hengst gebruiken. Lijkt mij dus dat je keuze helemaal niet beperkter hoeft te zijn

*gaat mega post van karl lezen*

duidelijk verhaal, nog 1 vraagje, als KG op WN-Algemeen uit zijn voegen barst komt er dus ook een subforum waar de KG topics uit F-Am naar toe kunnen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 12:39

Karl66 schreef:
WN-FA is een volwaardig fokkerijforum en dat betekent dat daar KG-vragen gesteld kunnen worden. Op het moment dat jullie KG zo groot en interessant maken dat er een apart subforum voor moet komen, dan halen we ze daar ook weg. Want dan horen KG-topics niet meer in een algemeen fokkerij-forum, maar op dat aparte KG-subforum. Alleen dan zullen jullie er wel eerst voor moeten zorgen dat KG als onderwerp groot en daarmee forumtechnisch gezien interessant genoeg is om een apart subforum te krijgen. In de plaats van de omgekeerde weg te bewandelen en te zeggen dat het op één van de twee algemene fokkerijfora niet thuis hoort.
Wij als mods en de KG-topics maken van F-AM geen pennyforum en jagen daarmee de professionele fokkers niet weg.

Jawel, dat is het hele probleem, dat doen jullie wel.
Dit is allemaal aardig penny hoor:

[F-AM] Vos: een lichte kleur in de staart, blijft dat?

[F-AM] [KG]wat voor kleur is hij

[F-AM] [KG]Help! Welke kleur is dit?

[F-AM] [KG]Hoe noem je deze kleur?

[F-AM] [KG]Kan deze pony helemaal wit worden?

[F-AM] [KG]blijft ze voskleurig of niet?

Karl66 schreef:
Jullie kunnen van F-AM een interessant forum maken voor de (professionele) fokkers door interessante topics te openen en door interessante discussies te voeren. Dat zorgt ervoor dat de discussie over sportpaardenfokkerij op Bokt weer interessant wordt. En dan ziet die (professionele) (niet in kleur geïnteresseerde) fokker de KG-topics niet eens meer omdat er genoeg andere onderwerpen zijn die hem aanspreken en tegelijkertijd krijg je dan weer drukte en levendigheid op een forum. Als je daardoor de KG-topics wegdrukt, dan verdwijnen ze vanzelf naar een apart subforum.

Wij als mods faciliteren alleen maar, maar dat kunnen we alleen maar als jullie dit forum levendig en druk maken. Dat doe je niet door hier te klagen, maar door leuke en interessante topics te openen. En als F-AM weer een druk en levendig forum wordt, waarop jullie elkaar in de weg zitten, dan zullen wij met alle plezier een apart subforum KG openen.

Volgens mij is F-AM best een druk forum, zeker als ik het even vergelijk met wat volgens jou een volwaardig fokkerijforum is.

Karl66 schreef:
WN-FA is een volwaardig fokkerijforum

Bestaat sinds maart 2006 en heeft 763 onderwerpen op 16 pagina's
Het onderste topic van pagina 1 is van 11-07-08

F-AM daarentegen heeft vanaf maart 2006 wel 94 pagina's nodig
Het onderste topic van de eerste pagina is van 11-09-08, sterker nog, de meeste topics op de eerste pagina zijn vandaag nog actief.
Lijkt mij levendig genoeg Vork

Met andere woorden Karl: ik vind het wederom een bla bla antwoord.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 13:04

Heel verhaal van Karl.
Ik kan het tot op zekere hoogte wel volgen.
Kleurengenetica is ook genetica, dus fokkerij.
Wat mij betreft, hoeft er niet zoveel te veranderen, we moeten zelf voor goede topics zorgen,
dat houdt nl. de boel levendig en actueel.
Tot zover heb ik geen kritiek.

Maar waar gaat het dan mis, waarom zoveel kritiek in dit topic?
Dat heeft wel heel duidelijk met het beheer te maken.
F-AM is imo onoverzichtelijk geworden door o.a. veel kleurentopics die niets met fokkerij, dus met genetica te maken hebben.
Mods moeten veel meer topics verplaatsen, gebruikers mogen wat mij betreft, veel meer temmen.
Met opgaaf van de reden waarom er getemd wordt. Daar leren mods ook weer van, wat wij
onder fokkerij verstaan, bijv.
Waar gaat het uiteindelijk om, een overzichtelijk forum waar over fokkerij gepraat kan worden.
Dat zal in de praktijk hoofdzakelijk sportpaarden betreffen, omdat de meeste rassen hun eigen
forum hebben.
Mijn wens, een fokkerijforum waar met een beetje discipline en zelfregulering hele prettige
discussies plaatsvinden , maar wel met wat niveau.