najaarsonderzoek KWPN

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

arie53

Re: najaarsonderzoek KWPN

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 17:05

sarabande schreef:
Goh ik vind het toch altijd knap wat jij allemaal van een foto kan afleiden Arie.
Ben benieuwd hoe je commentaar zou zijn geweest als je had mogen keuren zonder boekje Knipoog

Exact hetzelfde. Jij moet toch in het bijzonder weten dat ik geen boekje met afstammingen nodig heb om te zien en weer te geven wat er wel of niet goed aan een paard is. Overigens kan ik dat ook niet in een boekje met afstammingen vinden. Koe Ik kijk naar de functionele eigenschappen waaraan een dressuurpaard moet voldoen en als die niet of onvoldoende aanwezig zijn, manifesteert zich dit bij uitstek onder het zadel.

En als ik het mis heb, hoor ik graag het onderbouwde tegendeel.
Laatst bijgewerkt door arie53 op 03-10-07 17:25, in het totaal 2 keer bewerkt

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 17:06

Sjoert schreef:
Heb je nog een foto van hem toen hij in jullie bezig was, meredith?

Waar zit jij met je gedachten, sjoert?? Vork

Arie wat vindt u van de Special D x Pretendent?

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 17:10

Sammie schreef:
Waar zit jij met je gedachten, sjoert?? Vork

Haha! Haha! Haha! Haha!
De g zit dicht bij de t Tong uitsteken

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 17:12

arie53 schreef:
En als ik mis heb, hoor ik graag het onderbouwde tegendeel.

Ik ben er niet geweest en ben niet helderziend genoeg om een oordeel over beweging te hebben over foto´s van paarden die zo jong zijn en waarvan de ene de hele zomer is doorgereden en de ander nog maar net.

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 17:22

Om paarden te beoordelen moet je ook geen helderziende zijn maar over een goede dosis paardenkennis beschikken.

Of een paard al dan niet de hele zomer gereden is, heeft geen enkele invloed op de skeletverhoudingen die blijven onveranderlijk.

rockey

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 17:25

de krack is een topper!! ook op stal, zo'n lief beest!! de san remo, moet ik nog onder een gastruiter zien.... heel mooi beest, fijn lopen, ging ook nog even onderuit op het harde vandaag... als die eruit gaat is het vanwege zijn karakter.... Koe en de partout is ook een heel leuk dier, maar eerlijk is eerlijk naast een zhivago een gewoontje...

bedankt voor de foto's!!

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 17:27

Arie, ben je het toch een keer met me eens OK dan!
Ik vond de Partout het fijnste paard, maar ik denk, meer voor de sport, dan als hengst.
Wat de KRACK betreft, op de foto is hij net verder in de draf, dan de Partout.
Vandaar dat de dragende benen niet verticaal staan en het achterbeen recht.
iig veel buiging in de sprong.
Maar waarom kom je niet persoonlijk eens kijken, dan is de verwarring van het vanaf fotos
beoordelen er niet.
Verward

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 17:28

San remo werd ook in vliegende vaart voorgesteld, was dat daarom?

Weet jij hoelang de partout al gereden wordt Rockey?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 17:53

Die San Remo Balzflug is wel bloedmooi hoor.... *verliefd*

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 18:11

misterA schreef:
Arie, ben je het toch een keer met me eens OK dan!
Ik vond de Partout het fijnste paard, maar ik denk, meer voor de sport, dan als hengst.
Wat de KRACK betreft, op de foto is hij net verder in de draf, dan de Partout.
Vandaar dat de dragende benen niet verticaal staan en het achterbeen recht.
iig veel buiging in de sprong.
Maar waarom kom je niet persoonlijk eens kijken, dan is de verwarring van het vanaf fotos
beoordelen er niet.
Verward

Er wordt hier niet meer gevraagd of ze als hengst voldoende fenotypische potentie hebben. Dat hebben ze allemaal anders heeft een hengstenselectie weinig zin. Bovendien heeft een hengst die potentieel als sportpaard veel in huis heeft veel meer waarde dan een hengst die potentieel voor de plaatjeskijkers misschien voor een hengst kan doorgaan maar als sportpaard het volledig op de functionele eigenschappen laat afweten.

De beide hengsten zijn hier op deze foto exact in dezelfde dragende fase. In beide gevallen is het lichaam hier op het diepste punt en dan valt nauwkeurig aan de kootstand waar te nemen. Op dit diepste punt staat het achterbeen (spronggewricht) van de Krack C al recht en kan het dus niet meer heffen. Om nog te kunnen heffen is onvoorwaardelijk een hoek in het spronggewricht benodigd.

Een buiging in het spronggewricht is weliswaar belangrijk, maar veel belangrijker is wanneer in de bewegingsafloop de buiging tot stand komt.
Hackney's bijvoorbeeld hebben heel veel buiging in de spronggewrichten maar komen maar heel matig vooruit.
Voor een dressuurpaard gaat het derhalve niet om de buiging 'an sich' maar veel meer of de buiging functioneel is. En dat blijkt, gelet op jouw waarnemingen m.b.t de buiging van de Krack C, hier in dit geval niet aan de orde te zijn.
Dit komt bovendien op de galopfoto opnieuw tot uitdrukking. De hengst galoppeert hier met een volkomen recht achterbeen waarbij hij in de landing zelfs op de hiel landt. En als er al iets schadelijk voor paard is, behoort daar het landen op de hiel zeker bij. Van enige vering is dan praktisch geen sprake meer.
Afbeelding
Probeer zelf maar eens met rechte benen na een sprong of zelfs in een sukkeldrafje te landen en kijk maar eens hoe lang je dat volhoudt en hoe bijzonder onaangenaam dit voor het lichaam is.
En ook deze hengst heeft daar, gelet op de uitdrukking in het hoofd, zichtbaar moeite mee. Bovendien probeert hij hier aan te ontkomen door sterk zijn hoofd naar beneden te brengen waardoor hij de romp sterk naar voren trekt en daardoor de achterhand minder belast.

En voor allle duidelijkheid voor degenen die wat moeite hebben om dit allemaal van een foto te constateren:
het is hier in dit geval niet de ruiter die het hoofd naar beneden trekt (het contact met de mond is geheel vrij) maar een natuurlijke reactie van de hengst die op deze manier aan een onplezierige en schadelijke belasting tracht te ontkomen.
Laatst bijgewerkt door arie53 op 03-10-07 18:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Tigger80

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 18:12

Arie ik vind het toch knap wat je allemaal van foto's af kan halen. Misschien dat je eens in het echt kan gaan kijken en de paarden dan beter kan beoordelen!!!

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 18:20

Suzanne F. schreef:

Ik wist het gewoon Haha! Alleen al vanwege de moederlijn, of niet? Haha!

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 18:22

misterA schreef:
Haha! Dat heb je helemaal goed. Ik fok voor wat het meeste opbrengt

Wat vind ik dit een walgelijke motivatie om te fokken Misselijk

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 18:24

ceasario schreef:
Ik was op de verr.fan van San Remo met achter zijn lossigheid.

Nagelbijten / Gniffelen

Dit is een grapje, neem ik aan?
Als er één paard is dat achter geen lossigheid heeft, die draaft in een viertakt omdat ie de rug niet kan bewegen, die als een nietmachine door de baan gaat, dan is het San Remo wel.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 18:24

Er zijn er meer die dat doen, gek genoeg hoor je daar later vrij weinig van.. (op de toevalstreffer na) Het is wel zwart, maar verder doet ie het op de een of andere manier niet in het werk/sport..

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 18:32

Aimee schreef:
misterA schreef:
Haha! Dat heb je helemaal goed. Ik fok voor wat het meeste opbrengt

Wat vind ik dit een walgelijke motivatie om te fokken Misselijk

Ik niet Geld, geld! Geld, geld! Geld, geld! Haha!

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 18:34

Citaat:
Arie ik vind het toch knap wat je allemaal van foto's af kan halen. Misschien dat je eens in het echt kan gaan kijken en de paarden dan beter kan beoordelen!!!

Als ik de paarden irl beoordeel zie ik precies hetzelfde en meestal nog veel meer.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 18:36

Sammie schreef:

Kom dan maar met die beoordeling , Arie.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 19:05

Aimee schreef:
ceasario schreef:
Ik was op de verr.fan van San Remo met achter zijn lossigheid.

Nagelbijten / Gniffelen

Dit is een grapje, neem ik aan?
Als er één paard is dat achter geen lossigheid heeft, die draaft in een viertakt omdat ie de rug niet kan bewegen, die als een nietmachine door de baan gaat, dan is het San Remo wel.

Nee dat is geen grap.
San Remo is van nature zeer los...en voor een ruiter in die tijd zeer instabiel.
Maar ik heb hem gevolgd...en wat is er gebeurd, eeuwenlang vasthouden en dan krijg je zoiets.. (De trukkendoos)

Op eigen benen lopen heeft hij nooit geleerd, blijkbaar heeft hij die schoolmeester nooit gezien. Ach gut

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 19:11

Ik denk dat San Remo de enige ruiter heeft getroffen die hem überhaupt door de baan krijgt Lachen

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 19:16

Afbeelding

Paarden met een vrij sterk hellende croupe hebben altijd moeite om het bekken naar voren te kantelen om de romp stabiel te maken (benodigd voor het dragen en heffen van de massa) en vervolgens om de onderliggende gewrichten optimaal te kunnen buigen om het dragen, heffen en een ruime voortstuwing mogelijk te maken. Paarden met een sterk hellende croupe staan over het algemeen ook over weinig bodem.

Om het skeletmechaniek dusdanig te laten functioneren is een lange bespiering van de achterhand noodzakelijk.

De bovenstaande punten zijn bij deze hengst niet zijn sterkste kant. Het gevolg is een vrij krachteloze beweging en het landende achterbeen raakt derhalve vrij ver van het zwaartepunt en praktisch al weer de grond nog voor het dragende voorbeen goed en wel de grond heeft verlaten.
De hengst heeft overigens wel een uitstekend front, een vrij schuine schouder en zeker geen nadelig verloop van de romp. Met deze functionele eigenschappen kan de hengst toch nog de matige achterhand compenseren om zich redelijk in balans te kunnen voortbewegen. Wat hij overigens hier ook helemaal niet slecht doet voor een driejarig paard.

Een ruiter die zich bij dit paard aanpast en weet hoe hij de sterke punten rijkunstig kan omzetten om matige punten te versterken, is derhalve in staat om een dergelijk paard tot een behoorlijk niveau te brengen.
Passageren, piafferen en maken van pirouettes zal echter een dergelijk paard altijd moeilijk afgaan.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 19:16

Aimee schreef:
Suzanne F. schreef:

Ik wist het gewoon Haha! Alleen al vanwege de moederlijn, of niet? Haha!

Hihihi ja Ja Haha!
*kwijl*
Me is uber in love...

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 19:19

Aimee schreef:
Ik denk dat San Remo de enige ruiter heeft getroffen die hem überhaupt door de baan krijgt Lachen

Maar daar zit hem de cloe..van het "spelletje".

Een ieder lukt om een Patrol een Caravan te laten verplaatsen .
Maar wie lukt het om een Caravan een Patrol te laten verplaatsen.
Zo simplistisch is het. Knipoog

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 19:23

Nou Ceasario... waarom stuur jij San Remo dan niet even door de baan en laat zien dat ie heel los is achter? Mag vast wel even van Edward Haha!

Charly1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 19:27

en arie wat vind je van onze don romantic? Haha!