voorselectie van het WK voor jonge dressuurpaarden WIE??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

peninna

Re: voorselectie van het WK voor jonge dressuurpaarden WIE??

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 13:50

Gitta1977 schreef:
Ik weet inderdaad wel beter, daaromstaat er ook zo'n Schijnheilig achter... Bloos

De bekendere fokkers weten wat ze doen en dus hebben ze betere resultaten, bovendien fokken ze inderdaad met meerdere paarden tegelijk, dat is ook niet voor iedereen mogelijk (gelukkig).

Wat mij wel opvalt is dat je al een hele ruiter/amazone moet wezen om de aandacht van de heren te trekken. 80% die op de eerste selectielijsten stond was haast een 'bekende' ruiter/amazone.
Heb een beetje het idee dat als een wat mindere ruiter/amazone een dergelijk paard onder de kont heeft die lang niet zo ver komt als hetzelfde paard met Happie aan het stuur bijvoorbeeld.
Dus als ik zo'n paard zou hebben (of ik zou dénken dat ik er een zou hebben) dan ben ik eigenlijk min of meer verplicht die voor te laten stellen door een bekende ruiter/amazone... Inclusief bijbehorend prijskaartje. En dat begint dan het jaar ervoor al bij de PAVO Cup wil je er uberhaupt voor in aanmerking komen.

Correct me if I'm wrong... Bloos

You are ever so right. Haha! Daarom hecht ik al niet zoveel waarde aan het hele PAVO gebeuren. Met een goed paard ben je er niet, je moet ook nog voor een ver boven gemiddelde ruiter zorgen, anders val je bij de PAVO selectie al buiten de boot. Persoonlijk denk ik dat bij die selectie paarden lopen die niet worden geselecteerd alleen omdat de presentatie niet optimaal is. Het heeft steeds minder met aanleg te maken en steeds meer met presentatie. (dit even heel zwart wit gesteld) En natuurlijk is er altijd een uitzondering die de regel bevestigt. Ja
Verder wens ik alle deelnemers veel succes.

Demini

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 14:16

De profs zijn natuurlijk ook heel kundig in het voorstellen van die paarden, die weten precies hoe en wat en zijn zelf ook wel een vastere waarde, van zo een HP weten ze wel dat ie op het WK ook zal presteren, maar van een ruiter waar ze nog nooit van gehoord hebben weten ze ook niet hoe bevestigd die in hun rijden zijn en hoe ze met dergelijke spanningen als op een WK om zullen gaan, misschien komen ze dan wel helemaal niet uit de verf.
Het is natuurlijk jammer dat je als amateur daar niet zomaar mee kan rijden, maar eigenlijk ook niet meer dan normaal, je hebt het wel over een WK en laat dat dan wat mij betreft maar aan de profs over die er verstand van hebben! Knipoog

Gitta1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 14:23

VValar schreef:
Maar idd, een goede ruiter + goed paard is prettig om naar te kijken. Dan maakt het mij niets uit wíe er nou op zit Lachen

Psies... Knipoog

Heleen_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 20:12

Suzanne F. schreef:
Pascha schreef:
Florentine Rootveld is ook door en rijdt gewoon bij mij in de ring in de L2 op regionale wedstrijden. Is gewoon amateur.

Is dochter van...
Namelijk Henriette Rootveld die in 1997 Levade reed met Paperboy en waar ze nog Lichte Tour mee heeft gereden. Florentine heeft hem overgenomen van mams.
Die ze nu rijd is gewoon een goed paard, geen twijfel over mogelijk.

is zeker een goed paard Ja
maar er zijn genoeg mensen die op een paard komen die al zeer veel kent en daarmee dan hoger komen...

ik probeer hier trouwens niet Florentine te verdedigen hoor

Antoinette

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 21:36

Mijn foto's van de selectiedag staan op www.equestrianphoto.nl onder 'evenementen'.

Ik denk niet dat er nog een topic op bokt komt met foto's, simpelweg geen tijd voor Bloos

Demini

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 22:06

Antoinette schreef:
Mijn foto's van de selectiedag staan op www.equestrianphoto.nl onder 'evenementen'.

Ik denk niet dat er nog een topic op bokt komt met foto's, simpelweg geen tijd voor Bloos

Wat een heeeeeeeeeeeeeeerlijke foto's heb je gemaakt zeg!

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 23:28

Ze zijn erg mooi geworden Antoinette!

Heleen_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 08:16

supermooie foto's Ja

Lynne81

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 09:22

Antoinette schreef:

Wat heb jij mooie foto's van mij en Uranium gemaakt zeg!! Nou daar wil ik er zeker een paar van hebben!!!! Kwijl

Antoinette

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 19:50

Bedankt voor de leuke reacties!
Als de klant maar tevreden is Haha! Knipoog

@ Lynne81: Je hebt echt een schitterend paard en het was dus ook heel leuk fotograferen! Bloos
Zoals je zelf al zei jammer dat je hem op een iets te hoog tempo voorstelde en er net niet bij zit. Maar succes met de verdere carriere (ik las iets over kampioenschappen) Knipoog

Moose

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 13:10

Weet iemand hoe laat de training op 24 juli in Ermelo is voor WK jonge dressuurpaarden?

Hypo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 13:32

Ik denk dat het weer vanaf 9.00 uur is. Dat was tot nu toe steeds zo. Ik heb geen startlijst gezien, we weten wel dat Tanirma om 11.00 uur moet. Ze doen de 5 jarigen steeds eerst, dan de 6 jarigen elk een kwartier. Met de overgebeleven 2x 6 combinaties kom je dus op 9.00 tot 12.00.

Moose

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 13:35

Dank je wel!

Sjappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 19:32

Dit heeft niet helemaal met de selectie te maken, maar ik vond het erg verwonderlijk. Hoe kan Uranium W zich tot de laatste groep voor selectie naar Verden plaatsen en op de selectie van de Pavo in Ermelo 'maar' 67 scoren en zich ternauwernood plaatsen voor de halve finale?? Vond ik toch een beetje raar...

Demini

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 19:45

Inderdaad, vond het erg verwonderlijk. Hier wordt je toch moedeloos van of ligt dat nu aan mij!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 06:30

Sjappie schreef:
Dit heeft niet helemaal met de selectie te maken, maar ik vond het erg verwonderlijk. Hoe kan Uranium W zich tot de laatste groep voor selectie naar Verden plaatsen en op de selectie van de Pavo in Ermelo 'maar' 67 scoren en zich ternauwernood plaatsen voor de halve finale?? Vond ik toch een beetje raar...

KWPN logica....

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 15:09

Misschien heeft Lynn er een verklaring voor?
Een Dipje of zo, naar al dat harde werken voor de WK selectie?
Was me ook al opgevallen!

greetjebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 19:03

Maar dan nog... het kan toch niet zo zijn dat het paard drie weken geleden nog wel tot de beste paarden van NL behoorde en nu ineens geen (lees: minder) talent meer heeft?

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 13:09

Ben ik helemaal met je eens.
Ben benieuwd wat er in de halve finale gehaald wordt.

mienke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-06 13:27

kan ook nog zo zijn dat ze met de pavo op een ander gebied naar het paard kijken, dus lossigheid en uitstraling en of het allemaal vanzelf gaat.... heb de Utjes helemaal niet gezien hoor maar het is maar een suggestie

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 13:38

maar eigenlijk is de pavo toch de eerste selctie voor het WK?
Als je dit jaar bij de 4 jarige in de finale bij de beste zoveel zit mag je volgend jaar met de selectie voor het wk voor de 5 jarige meedoen. Toch??

Dus lijkt mij logisch dat ze naar hetzelfde kijken.
Qua proefgerichtheid is de wk selectie veel strenger en daarom zal hij afgevallen zijn, maar dan moet de Pavo toch lukken?

mienke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-06 14:45

tja daar zit wel wat in jah zo had ik het nog niet bekeken.... hmm dan is me eindconclusie toch het kwpn....met raare keuren

greetjebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 10:34

asjemenou schreef:
Als je dit jaar bij de 4 jarige in de finale bij de beste zoveel zit mag je volgend jaar met de selectie voor het wk voor de 5 jarige meedoen. Toch??

Qua proefgerichtheid is de wk selectie veel strenger en daarom zal hij afgevallen zijn, maar dan moet de Pavo toch lukken?

Precies. Het KWPN beoogt met de PAVO-cup de paarden met het meeste talent voor dressuur uit alle 4- en 5-jarigen te selecteren. Het is een aanlegtest. Dat ze bij de voorselecties voor het WK het 'gereden zijn' sterk meewegen is volstrekt logisch, maar dat hoort toch in de Pavo niet in die mate te gebeuren? Je wilt de meest talentvolle paarden selecteren, dan zou je ook in staat moeten zijn om door het 'gereden zijn' heen te kijken. Ze moeten dus niet beoordelen wat er (wel of niet) uit gereden wordt, maar wat er uit zou kunnen komen. Dat is immers de bedoeling van een talentenwedstrijd. En daar zouden de 'heren' juryleden toch toe in staat moeten zijn. Maar op deze manier zetten ze zichzelf behoorlijk te kijk.

(OF je moet er een gewone jonge-paarden-wedstrijd van maken... Maar dat lijkt me nou ook niet de bedoeling.)

Demini

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 11:01

greetjebee schreef:
asjemenou schreef:

Precies. Het KWPN beoogt met de PAVO-cup de paarden met het meeste talent voor dressuur uit alle 4- en 5-jarigen te selecteren. Het is een aanlegtest. Dat ze bij de voorselecties voor het WK het 'gereden zijn' sterk meewegen is volstrekt logisch, maar dat hoort toch in de Pavo niet in die mate te gebeuren? Je wilt de meest talentvolle paarden selecteren, dan zou je ook in staat moeten zijn om door het 'gereden zijn' heen te kijken. Ze moeten dus niet beoordelen wat er (wel of niet) uit gereden wordt, maar wat er uit zou kunnen komen. Dat is immers de bedoeling van een talentenwedstrijd. En daar zouden de 'heren' juryleden toch toe in staat moeten zijn. Maar op deze manier zetten ze zichzelf behoorlijk te kijk.

(OF je moet er een gewone jonge-paarden-wedstrijd van maken... Maar dat lijkt me nou ook niet de bedoeling.)

Geloof me dat daar bij een paard met echt talent doorheen gekeken wordt hoor. In Veghel werd Vivaldi eerste bij de 4jarige, dat beest heeft echt talent en ondanks dat hij slecht voorgesteld werd (het hele publiek had het erover) is hij toch eerste geworden. De amazone in kwestie had om te beginnen haar beugels 2 gaten korter kunnen maken, dan zou ze hem al minder gestoord hebben in zijn bewegingen en daarnaast reed ze hem errug veel met de hand. Maar goed het paardje had wel gewonnen, want als een paard ondanks een ruiter die hem uit balans brengt en handen die zitten te trekken toch nog zo kan lopen, ja dan heeft ie echt talent!!! (geen aanval op de amazone hoor, we zijn niet allemaal gezegend met groots rijkunstig talent maar het was toch zonde)

Lynne81

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 15:49

Sjappie schreef:

Oke hier een berichtje van mij... IK SNAP ER HELEMAAL NIKS VAN!!!!!!! Ben enorm kwaad!!! WOEST!! Hoe kan het dat mijn paard 2 talentenwedstrijden voor jonge dressuurpaarden wint daarin 87 punten 79 punten haalt en dan nog in de pavo-cup vorig jaar 76,5 punten in de vooronde en halve finale plus finale 76 en 76,5 punt.. NU 67 PUNTEN halen?????!!!!!!!!! Plus nog vorige week in de WK-selectie zit???????!!! Ik ben woest!!
Uranium ging best fijn! De dag voor de pavo had hij wat last van koliek.. Het was ook maar de vraag of ik nog zou meerijden.. Gelukkig knapte hij op en ben ik toch gegaan.. Hij was wat mat maar ging toch best goed.. OKE de punten.. stap een 7, draf een 7, galop een 7, oke oke stap is zijn minste gang maar hoe kan het dat hij dan voor zijn draf en galop ook een 7 krijg??? Oke.. dacht ik misschien toch wat mat.. NOU NU KOMT HET!! Waar ik vorig jaar nog een 8,5 voor kreeg was de gedragenheid en souplesse en algemene indruk plus EXTERIEUR!! Kreeg ik nu 6 en 6,5 VOOR!!!!! Nou schiet mij maar lek!! Echt waar.. Vorige week tijdens de WK training kreeg ik nog te horen dat mijn paard opvalt door zijn super uitstraling en karakter (algemene indruk), zijn perfecte bouw (exterieur) en zijn souplesse enz.. Het is een schande en een blamage dat dit paard ff de grond in word getrapt.. Het is hetzelfde paard dat vorig jaar pavo cup heeft gelopen en dat vorige week nog de perfecte uitstraling had en een kans maakte om naar Verden te gaan!! Sorry maar wie legt dit uit??? Ik en mijn trainer hebben ons kapot zitten lachen! Het protocol ligt in de plullenbak met daarop geschreven GEEN UITSTRALING en GEEN SOUPLESSE en verkeerde BOUW!!