Gelderlander ideale paard van bosrit tot topsport

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Aimee

Re: Gelderlander ideale paard van bosrit tot topsport

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 23:13

CGJ12 schreef:
Volgens mij snap jij de gehele discussie niet.....

Ooooh jawel hoor, jij wil alleen weer eens je eigen wending aan de discussie geven door te blijven hameren op het percentage slgdt dan wel volbloed in de pedigree van gelderse paarden.
Daar gaat het echter niet om, immers is het een type fokkerij..... jij begrijpt dus inderdaad het woordje 'type' niet?

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 23:24

Aimee schreef:
CGJ12 schreef:
Volgens mij snap jij de gehele discussie niet.....

Ooooh jawel hoor, jij wil alleen weer eens je eigen wending aan de discussie geven door te blijven hameren op het percentage slgdt dan wel volbloed in de pedigree van gelderse paarden.
Daar gaat het echter niet om, immers is het een type fokkerij..... jij begrijpt dus inderdaad het woordje 'type' niet?

Als jij de column in IDS hebt gelezen van DWR dan weet je dat DWR exact dezelfde redenering gebruikt als ik......
Het gaat namelijk juist NIET om het type paard..........

Maar verder ga ik niet in op jouw bijdrage.
Dan kan ik nog beter gaan lopen trekken aan een dood paard.
Kleuter.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 23:27

CGJ12 schreef:
Als jij de column in IDS hebt gelezen van DWR dan weet je dat DWR exact dezelfde redenering gebruikt als ik......

Kleuter.

21 jaar geleden was ik inderdaad een kleuter, nu gedraag jij je er als één.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 23:36

Daarbij CGJ...... jij trekt ergens aan waar je weinig tot niets mee te maken hebt, je fokt toch immers kwpn-rijpaarden?
Als je dan toch wil voorkomen dat je in zou moeten gaan op mijn reacties, reageer dan niet in een topic waar ik wèl persoonlijk mee te maken heb.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 23:38

Citaat:
8. Bestrijding van misbruik van de naam Gelderlander voor paarden, die op grond van hun afstamming niet behoren tot de fokkerij van dit beroemde veelzijdigheidspaard

de quote komt uit de eerste post

Volgens mij zit hierin de clou Aimee. Volgens JOU is het een type fokkerij, daar wil die nieuwe club juist vanaf. Dat is koren op de molen van CGJ.

*pakt zak chips erbij*

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 23:39

Dirk Willem Rosie schreef:

Gelders paard

[...]

De conclusie van de discussie destijds was
wat mij betreft
dezelfde als nu: het Gelders paard is een type-fokkerij die groot geworden is door onder meer uit Franse, Groningse en Holsteinse bloedlijnen die eigenschappen te selecteren die het Gelders paard kenmerken en waardevol maken. Er daar moeten we met de Domburgen, de Egberts, de L'Invasionnen en de Normannen van vandaag mee verder gaan.

Lezen is moeilijk hè

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 23:42

annegti schreef:
Citaat:
8. Bestrijding van misbruik van de naam Gelderlander voor paarden, die op grond van hun afstamming niet behoren tot de fokkerij van dit beroemde veelzijdigheidspaard

Volgens mij zit hierin de clou Aimee. Volgens JOU is het een type fokkerij, daar wil die nieuwe club juist vanaf. Dat is koren op de molen van CGJ.

*pakt zak chips erbij*

Dan moet CGJ niet er mee komen dat DWR iets anders zou hebben geschreven én ik dat verkeerd heb gelezen.... dát is namelijk niet het geval.

Bovendien zou CGJ dan juist de discussie met me aan moeten (willen) gaan, ipv mij persoonlijk denigreren om z'n eigen fouten te verbloemen en dan ook nog eens stellen dat het geen zin heeft in te gaan op mijn posts.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 23:56

Aimee]
[quote="annegti schreef:

*pakt zak chips erbij*

Dan moet CGJ niet er mee komen dat DWR iets anders zou hebben geschreven én ik dat verkeerd heb gelezen.... dát is namelijk niet het geval.

Bovendien zou CGJ dan juist de discussie met me aan moeten (willen) gaan, ipv mij persoonlijk denigreren om z'n eigen fouten te verbloemen en dan ook nog eens stellen dat het geen zin heeft in te gaan op mijn posts.
[/quote]

Aimee, volgens mij heb jij CGJ verkeerd begrepen, die heeft het over Anton van Lijssel, die wil de bestrijding van de misbruik van den naam van Gelderlander en tegelijkertijd paarden die in het stamboek ingeschreven staan zoals Amor voor het gemak maar volledig gelders noemen.

En persoonlijk denk ik dat CGJ een punt heeft, het gelderse paard is een type en geen ras.
Laatst bijgewerkt door Karl66 op 16-10-05 23:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 23:57

Ik snap jou punt ook wel Aimee. Alleen zijn DWR en CGJ het eens. (goh!) en doelt CGJ mi op Van Lijssel. Die draait nl. precies zoals het hem uitkomt. Tenminste, zo vat ik het op uit dat stukje van DWR.

Daarom haalde ik de eerste post van dit topic er ook weer bij. Om de discussie even weer terug te voeren naar de kern van de zaak.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 08:05

annegti schreef:
Ik snap jou punt ook wel Aimee. Alleen zijn DWR en CGJ het eens. (goh!) en doelt CGJ mi op Van Lijssel. Die draait nl. precies zoals het hem uitkomt. Tenminste, zo vat ik het op uit dat stukje van DWR.

Daarom haalde ik de eerste post van dit topic er ook weer bij. Om de discussie even weer terug te voeren naar de kern van de zaak.

Juist, al tijden proberen we van Van Lijssel uitleg te krijgen over de vreemde manier waarop hij uitmaakt wat Gelders bloed is.

Hij wil nog al eens de waarheid verdraaien, en om te verwarring volledig te maken behoort hij nu opeens tot een club die vindt dat al dat rijpaardbloed eigenlijk niet Gelders is.

Enige uitleg zou verhelderend zijn .
Ik blijf erbij dat indien de Gelderse fokkers hun fokrichting anders zouden noemen, b.v. basistype, all rounders, etc., dat het dan voor iedereen veel duidelijker zou zijn.
Gelders dekt allang de lading niet meer.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 08:55

sarabande schreef:
annegti schreef:

Enige uitleg zou verhelderend zijn .
Ik blijf erbij dat indien de Gelderse fokkers hun fokrichting anders zouden noemen, b.v. basistype, all rounders, etc., dat het dan voor iedereen veel duidelijker zou zijn.
Gelders dekt allang de lading niet meer.

Hmm er is een paar jaar geleden juist een advies commissie geweest die advviseerde om de naam Gelders weer te gebruiken ipv basispaard.
Ik denk overigens dat de naam er niet zo toe doet.
Het fokdoel moet duidelijk zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 10:19

Citaat:
het fokdoel moet duidelijk zijn

daar ben ik het mee eens, en als er dan nu een superdeluxe san remo veulen op de keuring loopt moet die dus gewoon naar de rijpaarden worden verwezen om te voorkomen dat er straks weer een 3 jarig rijpaard tussen de geldersen staat.
op de keuringen staan de rijtypische, veelal dressuurgefokte, geldersen vooraan, en dat vind ik het KWPN dan aan te rekenen want dat is in strijd met het fokdoel.
Massa, veelzijdigheid, actief achterbeen, koel karakter, dat zie ik graag in een paard en daarom houd ik van geldersen, maar als er dan dressuurpaarden zonder al het bovenstaande voorop staan, die nog geen lucifer kunnen springen, neem ik dat het KWPN kwalijk, die keurmeester heeft zijn huiswerk niet gedaan.
Ipv een Koss, Parcival, Cabochon of Farrington als veredelaar te gebruiken op bijv. een wat zware Elegant of Bazuin merrie lopen er juist Parcival x Cabochon of Negro x Farrington. Dat zijn qua type vaak rijpaarden.

maw: ze noemen het voor het gemak een typefokkerij, maar zijn geloof ik vergeten wat dat moderne gelderse type is, iig geen doorgefokt dressuurpaard.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 12:22

annegti schreef:
Ik snap jou punt ook wel Aimee. Alleen zijn DWR en CGJ het eens. (goh!) en doelt CGJ mi op
Van Lijssel. Die draait nl. precies zoals het hem uitkomt.
Tenminste, zo vat ik het op uit dat stukje van DWR.

Precies. Daarom wachten de heren wellicht ook met het leggen van een duidelijke grens Gelders - NIET Gelders totdat ze hun eigen paardenstapel goed hebben geïnventariseerd.............

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 12:55

Goh... lezen is inderdaad moeilijk, niet alleen voor CGJ.

CGJ12 schreef:

Kleuter.

leonora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 13:05

Deze discussie steekt eigenlijk in de 'Gelderse' gelederen jaarlijks de kop op, maar is eigenloijk al zo oud. Karel van Leijden en Ria Hekkert boden tienjaar geleden al GP's aan met rijpaardenbloed, dat bleken later super en kapitale fokmerries te worden, die ze even makkelijk weer kruisten met een stevig Gelders paard. Hoe je er komt zou niet zo'n ellenlange discussie moeten zijn. Maar wel het doel. Het fokdoel moet vast omlijnd zijn: ongecompliceerde, goedmoedige paarden met een bijzonder sterk fundament, opvallend front, goede makkelijke bewegingen en voldoende formaat. Dat is dus niet anders dan vroeger, misschien dat het hoofd wat chiquer is geworden, maar het oog wil natuurlijk ook wat. En dat geneuzel over rijpaarden op de keuring, natuurlijk liepen er wel een paar die qua exterieur op het randje waren, daarvan is er maar 1 hoog geeindigd, de parcival x cabochon, maar die anderen bleven heel netjes in het bloed. Vorig jaar werd de massale ukoriene kampioene en de kampioene 4jarigen dit jaar, unique motafko van Nickson zou ik ook geen dressuurrijpaard durven noemen, hoewel er met zo'n paard zowel bij het mennen als het rijden wel wat binnenkomt!

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 15:04

leonora2 schreef:
Deze discussie steekt eigenlijk in de 'Gelderse' gelederen jaarlijks de kop op, maar is eigenloijk al zo oud. Karel van Leijden en Ria Hekkert boden tienjaar geleden al GP's aan met rijpaardenbloed, dat bleken later super en kapitale fokmerries te worden, die ze even makkelijk weer kruisten met een stevig Gelders paard. Hoe je er komt zou niet zo'n ellenlange discussie moeten zijn. Maar wel het doel. Het fokdoel moet vast omlijnd zijn: ongecompliceerde, goedmoedige paarden met een bijzonder sterk fundament, opvallend front, goede makkelijke bewegingen en voldoende formaat. Dat is dus niet anders dan vroeger, misschien dat het hoofd wat chiquer is geworden, maar het oog wil natuurlijk ook wat. En dat geneuzel over rijpaarden op de keuring, natuurlijk liepen er wel een paar die qua exterieur op het randje waren, daarvan is er maar 1 hoog geeindigd, de parcival x cabochon, maar die anderen bleven heel netjes in het bloed. Vorig jaar werd de massale ukoriene kampioene en de kampioene 4jarigen dit jaar, unique motafko van Nickson zou ik ook geen dressuurrijpaard durven noemen, hoewel er met zo'n paard zowel bij het mennen als het rijden wel wat binnenkomt!

Amen!

Ria Hekkert selecteerd zelf overigens thuis al. Als ze er een heeft die te rijtypisch is, zet ze ze over naar de rijpaardenstamboek.
Ze heeft geweldige sportpaarden opstal staan....het overgrote deel daarvan staat in het Geldersetype.

Viennanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 15:06

Maar imo moet je af en toe wel vers bloed toevoegen, want "zuiver" gelderse paarden zijn er gewoon niet meer (als ze er ooit al geweest zijn). En waarom kan dit niet in de vorm van Negro oid?

Onze merrie is een 16-jarige, wat ouderwets/klassiek aandoende merrie. Rijpaard gefokt, maar gaat terug op sgldt hengsten en merries. Op zo'n merrie zet je een gelderse hengst en dan fok je een gelders veulen (qua type). Zet je er een dressuurhengst op, krijg je een luxer veulen. Van zulke bloedverversing moeten de geldersen het wel hebben, denk ik.....

Selecteer rijpaardmerries op sgldt hengsten (vooraan) in hun pedigree, en keur hier hengsten uit goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 17:37

Mijn Sirius veulen uit de vottie lijn is op die manier gefokt, en hij staat 100 % in het gelderse type, ook omdat de moeder ook al veel front en massa heeft. Hij staat in de opfok, dus we zien wel over 2 jaar...

Dat alleen de Parcival x Cabochon te rijtypisch was daar ben ik het niet mee eens, het was een uniforme groep, ook in Hengelo. De genoemde merrie kreeg aan de kant in Ermelo van omstanders het volgende commentaar(ze stond er ook nog eens schraal voor):
Wat is dat, een Parcival x Mytens xx?

Over Ria Hekkert, ze heeft al wat eerder vooruitgekeken dan de rest, maar van de jaarlinghengsten in Hengelo die ze ook al een jaar te koop heeft staan was ik niet onder de indruk. Daar ben ik zelf met kruisen ook een beetje bang voor, mijn Parcival is drachtig van Flemmingh en ik hoop dat daar een rijpaard uitkomt met massa en niet een gelders paard zonder. Je zal me er in ieder geval niet mee op de gelderse keuring zien.
Het rijpaardbloed wat deze mensen vaak gebruiken zijn hengsten met gelderse achtergrond en type, zoals Ferro bloed, Cabochon e.d.
Dat vind ik slim gefokt, maar mijn commentaar was gericht op de Gribaldi's en San Remo's, daar snap ik het slimme niet van, ik weet overigens niet van wie deze veulens waren, maar ik vond ze ook nog eens tegenvallen.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 18:33

Vond je de jaarling-hengsten waar Ria mee op de keuring was geen massa hebben?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 20:48

Nee, eerlijk gezegd niet nee, als ik de goede in mijn hoofd heb waren het 2 vosjes en ze vielen me wat tegen, zeker omdat ik de naam Hekkert al in het boekje had zien staan(volgens mij was ze de enige met jaarlingen)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 20:57

melissen.net en dan zoeken op zep

Ik heb ze nog eens opgezocht. Vind jij dat dan wel massa?

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 12:11

Mijn jaarling stond met die twee in het land, bij hen vergeleken is de mijne ienieminie, zowel in de hoogte als in de breedte.
Natuurlijk niet bepaald objectief om zelf van mijn paard te zeggen of ie groot of klein is, maar laat ik dan aanhalen wat de verzekeringsagent zei: "Zooo... hij is wel groot voor een jaarling hè, scheelt niet meer zoveel met z'n weidemaatje."
Nou is dat laatste niet helemaal correct, want z'n tweejarige weidemaatje is toch nog duidelijk een stuk groter. Maar die is dan ook flink aan de maat.
In dit topic zie je ze: viewtopic.php?f=53&t=472060&hilit=

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 08:09

[***] schreef:
Nee, eerlijk gezegd niet nee, als ik de goede in mijn hoofd heb waren het 2 vosjes en ze vielen me wat tegen, zeker omdat ik de naam Hekkert al in het boekje had zien staan(volgens mij was ze de enige met jaarlingen)

Nou die ene Zinnicq (uit Esperance) werd anders als veulen de bolle van Zwolle genoemd. Heel groot en zwaar was deze.(niet vet!)
Had ook geen rijpaardvader volgens mij. Ik dacht Elegant.
Ik denk dat deze als 3 jarige echt wel in het gelderse type staat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 09:10

Jullie mogen wel wat beter lezen en niet 1 zin uit een reactie trekken. Ik had het voornamelijk over de Zep. Bovendien plaatste ik hierboven al dat ik de keuze van Ria goed begrijp, ze gebruikt rijpaardhengsten met gelderse achtergrond, waar ik van gruwel dat zijn de gribaldi's en san remo's. Als dat nu hengsten waren die in het gewenste type staan, maar dat zijn het niet, het zijn gewoon modehengsten, niet allround, karaktervererving zijn hele discussies over, het zullen mss mooie paarden worden maar dan bij het rijpaardstamboek aub.
Mijn Flemmingh x Parcival moet eerst nog maar eens gezond geboren worden, maar ik heb er een andere verwachting van dan van de genoemde jaarling. Nog eventjes geduld dus. En ik wil er eventueel gewoon mee naar de rijpaardkeuring, want hij/zij is rijpaard gefokt.
Qua stokmaat, ik dacht niet dat de gemiddelde gelder 1.75 wordt. Zit je ook niet op te wachten voor de wagen. Ik denk dat ze over het algemeen genomen kleiner zijn dat een kwpn rijpaard. Ik vind dat geen argument voor het gelderse type.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 09:23

Dit is trouwens Saluut, een allround hengst met werkwillig karakter en de vader van mijn merrie Evottie , dus de opa van mijn al eerder geplaatste veulen Attent(v. Sirius). Ook zonder gelders bloed, maar hij is wel voor 75 % duits landbouwpaard. In combinatie met een merrie met gelderse achtergrond en dan een gelderse hengst vind ik dat er een heel geldertypisch veulen uit is gekomen. Dat was mijn punt een beetje, vreemd bloed is wel goed maar het moet wel binnen het fokdoel passen en er moet ook wat gelders bloed in de buurt zijn. Maar zoals deze nieuwe club zegt 75 % gelders bloed, daar is de basis denk ik te klein voor, mooi streven maar ik vrees niet haalbaar, dus inteelt, en als je niet te luxe hengsten gebruikt hoeft het gelderse type helemaal niet ten onder te gaan.

Afbeelding