Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
) gijsenkim schreef:misschien wordt het tijd voor een substamboek............... voor recreatiepaarden![]()
![]()
![]()
(zeg ik als leek)
gijsenkim schreef:misschien wordt het tijd voor een substamboek............... voor recreatiepaarden![]()
![]()
![]()
(zeg ik als leek)
sarabande schreef:
door een rijpaard op een tuiger te zetten
...
Aimee schreef:Meer valt er niet te vertellen Kaja, tenzij je het gaat betrekken op gekeurde hengsten en het verrichtingsonderzoek. Zijn die hengsten werkelijk qua karakter zo, of komt het doordat ze zo snel klaar gestoomd worden... na hun tweede levensjaar geen weiland meer zien (hopelijk wel een klein paddockje)... sociaal contact nul hebben.... en er over het algemeen behoorlijke prestatie druk opstaat....
allen dingen die dáár heel anders gaan....
)Aimee schreef:Die buitenlanders bleken echter kwpn-ouders te hebben,
het makkelijke karakter was waarschijnlijk het gevolg van de opfok aldaar....
ceasario schreef:
.... dat maakt voor het winnen van de 1e prijs niks uit... Luder Beerbaum kan ook winnen op een top-ezel, zolang iedereen maar op een ezel rijdt....) 
Kaja schreef:Stel je nu dat het karakter van huidige KWPN'ers te maken heeft met de opfok???? Dat zou wel erg naïef zijn....
) Aimee schreef:Naïef? Ik vind het naïef om te denken dat het (alleen) te maken heeft met het karakter van de kwpn-hengsten.
Bovendien is het wel erg frapant dat in Nederland opgegroeide kwnp-ers niet - meer - geschikt zijn als politiepaarden, maar in Hongarije opgegroeide paarden met Nederlandse ouders wèl geschikt zijn. Wat is het verschil? Juist, de opfok en de manier van trainen die ze daar genieten.
Aimee schreef:Ik probeerde het onderwerp alleen relevant te maken voor dit topic, vandaar dat ik een aantal dingen opnoem die hier anders gaan dan in Hongarije.
sarabande schreef:Kaja schreef:Stel je nu dat het karakter van huidige KWPN'ers te maken heeft met de opfok???? Dat zou wel erg naïef zijn....
Nee daar heeft ze een punt. Ik heb hele bewerkelijke fijne jonge paarden, maar doe ze dan ook niet ergens in de opfok.
Door de grote hoeveelheden paarden die samen opgefokt worden in Nederland en op sommige bedrijven nauwelijks in handen komen, wordt er weinig naar het individu gekeken.
Jonge paarden die daar jaren in de verdrukking zijn, worden hele nare of hele angstige paarden later en zo zijn er nog wel wat voorbeelden op te noemen.
sarabande schreef:Kaja schreef:Stel je nu dat het karakter van huidige KWPN'ers te maken heeft met de opfok???? Dat zou wel erg naïef zijn....
Nee daar heeft ze een punt. Ik heb hele bewerkelijke fijne jonge paarden, maar doe ze dan ook niet ergens in de opfok.
Door de grote hoeveelheden paarden die samen opgefokt worden in Nederland en op sommige bedrijven nauwelijks in handen komen, wordt er weinig naar het individu gekeken.
Jonge paarden die daar jaren in de verdrukking zijn, worden hele nare of hele angstige paarden later en zo zijn er nog wel wat voorbeelden op te noemen.
gijsenkim schreef:Ik ken zo een pispaaltje van de groep, en dat is een heel onzeker paard........ die zich heel vaak geen houding weet te geven......... ontzettend aanhankelijk en lief is naar mensen, maar angstig naar paarden.
(Een onmogelijke combinatie, weettut......... tis maar hypothetisch) CGJ12 schreef:gijsenkim schreef:Ik ken zo een pispaaltje van de groep, en dat is een heel onzeker paard........ die zich heel vaak geen houding weet te geven......... ontzettend aanhankelijk en lief is naar mensen, maar angstig naar paarden.
Ik durf het bijna om te draaien.........
Ik ben zo een pispaaltje van de groep, en dat is een heel onzeker mens........ die zich heel vaak geen houding weet te geven......... ontzettend aanhankelijk en lief is naar paarden, maar angstig naar mensen.