1e OCD-bijeenkomst KWPN Assen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 09:37

Tyrza kom even met beide benen op de grond. Paard van afst. Pietje x Jantje is afgekeurd. De chipjes worden eruit gehaald, vervolgens keurt een andere DA het paard weer goed (dat is wat ik hier voortdurend lees tenminste) welk rapport wil jij naar het KWPN laten sturen??

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 09:40

sarabande schreef:
Tyrza kom even met beide benen op de grond. Paard van afst. Pietje x Jantje is afgekeurd. De chipjes worden eruit gehaald, vervolgens keurt een andere DA het paard weer goed (dat is wat ik hier voortdurend lees tenminste) welk rapport wil jij naar het KWPN laten sturen??

Citaat:
(dat is wat ik hier voortdurend lees tenminste)

Maar het is wel zo.
Dus...

elllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 11:27

ceasario schreef:
Maar het is wel zo.
Dus...

Blijven keuren ,foto`s dna ,fokkers koesteren die bereid zijn te investeren in goed gezond schoon marteriaal (hengsten ,merrie`s) !!

Van welk stamboek dan ook!

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 11:28

Er is in principe NAGENOEG ALTIJD te zien of er deeltjes verwijderd zijn.
De fotograferende dierearts pleegt fraude als hij géén melding maakt van "aanwijzingen" dat een paard "geholpen" is aan chipjes..........

Hetzelfde geldt voor de eigenaar die er niet expliciet melding van maakt.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 11:33

CGJ12 schreef:
De fotograferende dierearts pleegt fraude als hij géén melding maakt van "aanwijzingen" dat een paard "geholpen" is aan chipjes..........

Goh CGJ dat roep ik al bijna 2 jaar hier OK dan!

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 13:01

CGJ12 schreef:

.

We betalen allemaal de belasting (zonder Paradijs)
Kom toch.

Iets anders zou je nu zo'n hengstveulen durven te kopen.
Heb er wel zin in.
Maar ik ben aan het twijfelen geslagen.

Afbeelding

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 13:26

Je kan jezelf ook afvragen: “Waarom dat paard niet kopen?”

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 13:41

Himyar schreef:
Je kan jezelf ook afvragen: “Waarom dat paard niet kopen?”

Dat je te veel neer moet leggen t.o.v. van het risico
moeder keur , maar waarom dan geen PROK.

Misschien wordt ie nu wel geprikt. voor het onderzoek.
Laatst bijgewerkt door ceasario op 07-12-04 13:42, in het totaal 1 keer bewerkt

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 13:42

Risicomijdend gedrag levert in een markteconomie nooit voordeel op..........

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 13:43

CGJ12 schreef:
Risicomijdend gedrag levert in een markteconomie nooit voordeel op..........

De inkoop bepaald de winst. Haha!

OOOOOOf het verlies Huilen

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 13:53

ceasario schreef:
De inkoop bepaald de winst. Haha!
Huilen

Zeker de economie lessen niet goed gevolgd.......

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 14:05

CGJ12 schreef:
Zeker de economie lessen niet goed gevolgd.......

Ik sta niet in het rood.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 15:13

http://www.upei.ca/~vca341/equinelimbs/

http://www.upei.ca/~vca341/equinelimbs/stifle.htm

Osteochondritis dissecans (OCD) occurs primarily in the lateral trochlear ridge of the femur. It is rarely reported in the medial trochlear ridge and patella. This variant of osteochondrosis is more common in Thoroughbreds and Warmbloods but may occur in other breeds of horses.

Subchondral bone cysts are more common in Arabians and Quarter Horses but may occur in other breeds of horses.

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 15:31

Himyar schreef:
http://www.battagliafarms.com/articles/ ... ining.html

Some horses have OCD issues - spurs and chips - minor problems if they are outside of the capsules.

http://www.arabs-iowa.com/AHSIFoalNutrition.htm

Arabieren kunnen net zo goed o.c.d. krijgen, blijkt.

Dus blijkbaar blijft het niet veel rassen bespaard en komt het dus duidelijk niet alleen voor bij warmbloeden en volbloeden. Laten we dus niet meteen een bepaald ras er de schuld van geven a.u.b.

One more myth to lay to rest here is that you'll get a bigger adult if you super-feed them as babies. No, you don't. If you have a foal genetically programmed to grow to 15.2, then assuming he's not outright starved into being stunted (and that's actually pretty hard to do), then that horse is going to grow to be 15.2. Overfeeding the baby won't make him 16 hands--it'll just get him to 15.2 at a year old instead of two or three or four, and will also likely make him crippled to boot.

Hoeveeel krachtvoer krijgt een Volbloed 1.5 tot 2 jaar die voor de baan op 2 jarige leeftijd wordt klaar gestoomd?

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 15:34

thoroughbred schreef:
Dit is weer gewoon uit de lucht gegrepen,lekker makkelijk om het EV als de boosdoener aan te wijzen.

Als dit ras OCD in de genen heeft, denk je nou werkelijk dat men zoveel dekgeld gaat betalen, zonder de hengsten hiervoor te gaan testen? Als t risico zo groot zou zijn?
Een redelijke hengst dekt voor ongv 2500 a 5000 euro, een groupe 1 hengst die grote koersen heeft gewonnen is de 1e 10 jaar bijna niet te betalen, alleen voor de echte rijke. Stormcat (usa) bv, daar betaal je 500.000 dollar voor.....

Het EV staat bekend om de harde, droge, glasharde benen......

En t verhaal over de oude type volboeds vind ik toch zeer ammuserend, Er bestaat geen oud type, je hebt 4 types,.. De sprinter, De myler, de middenafstander, en de stayer....
Ik zou zeggen, doe eerst eens huiswerk voordat je dit zomaar klakkeloos van iemand aanneemt.

Hetzelfde geldt voor jouw. Eerst huiswerk doen over type. Hoeveel hebben de huidige Volbloeds in type nog van Beyerly Turk, Godophin Arabian en Darley Arabian.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 15:35

Ik ben bang dat ze vaak meer krijgen dan goed voor ze is. Vooral als ze op jonge leeftijd worden klaar gestoomd voor de veiling. De grote, vette vallen vaak meer in de smaak bij de kopers.

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 15:36

sarabande schreef:

Ben jij zo aan je geprokte merries gekomen?

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 15:38

arie53 schreef:
Ben jij zo aan je geprokte merries gekomen?

Zoals de waard is vertrouwt hij zijn gasten.............

Haha!:D:D

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 15:42

arie53 schreef:
Hetzelfde geldt voor jouw. Eerst huiswerk doen over type. Hoeveel hebben de huidige Volbloeds in type nog van Beyerly Turk, Godophin Arabian en Darley Arabian.

Je kan niet alleen de hengsten noemen, er is ook het nodige merrie materiaal in de mix gegaan, waarvan we niet weten hoe dat er uit zag.

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 15:44

Tyrza schreef:
Ik vrees dat Arie de hoop heeft opgegeven bij mij Haha!

Arie geeft maar zo niet de hoop op. Zelfs in de uitzichtloze posities ziet Arie nog hoop. Alhoewel hoop op zichzelf geen methode is. Daar komt iets meer bij kijken. Op dit item ga ik op dit forum niet verder in. Anders krijg ik het aan de stok met Joost en Sinterklaas was mij al genoeg. Maar op een ander forum borduur ik graag verder op dit onderwerp.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 16:20

http://www.tbheritage.com/HistoricSires ... iresJ.html

Little) Janus (also Stiff Dick)
SIRE: Janus - GODOLPHIN ARABIAN. Godolphin Arabian Sire Line.
DAM: Mare by Fox - mare by Bald Galloway.
Chestnut 1746. Owned by Anthony Swymmer, an early Jockey Club member and M.P. for Southampton. Ran between 1750 and 1752; won twice at 4 miles, retired due to lameness. Sold to breeder and turf enthusiast George Grisewood, who re-sold him to Mordecai Booth, who owned a Virginia plantation near Gloucester. Imported by Booth into the U.S. in 1756, briefly ran there. In his long life passed through a succession of owners, mostly in North Carolina. He stood 14 hands 3/4 inches and was heavily muscled in appearance, small and blocky, quite unlike other four-mile heat runners of his day. Because of the speed he endowed on his progeny, Janus became a premier sire of quarter mile running horses, and thus had an important influence in the development of the American Quarter Horse. His most significant offspring include Meade's Celer, Peacock, Babram, Twigg, Buie, and numerous daughters key in American families. He died in North Carolina at the age of 34.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-04 16:30

Tyrza schreef:
Ik zou alleen wel de beweegredenen van de betreffende DA willen weten. Extra administratie? Daarbij extra kosten? Lijkt mij botweg gezegd een taak voor het KWPN om deze kosten tegemoet komen. Het is immers een stap naar een optimale zuivering van het stamboek.

Ze zullen in ieder geval eigenaren moeten vragen; privacy. Daar kun je voor of tegen zijn, maar het is nu eenmaal zo. Verder is de registratie bij dierenartsen verrre van eenduidig (daar kan ik nog wel wat over vertellen, en ik ben vast niet de enige). Vraag is dus wat je precies met de gegevens kunt.

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 16:41

Misschien ben of denk ik gewoon wat te simpel (maar goed, het leven is al ingewikkeld genoeg, niet? Haha!), maar als de betreffende DA nu gewoon een standaard formuliertje heeft, waarbij moet aankruisen:

- Wat voor type OC het is
- Waar deze OC zich bevind
- en even de vader en moeders vader invullen

Dat lijkt me toch niet al te moeilijk om dat aan elke DA over te laten? Een onafhankelijk persoon verzameld deze gegevens en vult ze in in een programmatje (á la CITO toets), en deze wordt vervolgens gepresenteerd aan het KWPN welke het weer publiceerd.

Ach, ik hou het wel gewoon bij het rijden. Fokken doen we er wel voor de leukigheid bij

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 18:14

CGJ12 schreef:

Mij is verteld dat het behoorlijk lastig is om te zien dat er iets verwijderd is als het netjes gedaan is.
Bovendien schijnt een dierenarts niet te hoeven melden dat het paard aan OCD is geholpen, het dier is immers na de operatie weer goed?

thoroughbred

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 18:20

arie53 schreef:

Er zijn nogmaals 4 verschillende types, wat is daar nu zo moeilijk aan?
Is zeker moeilijk om te begrijpen dat dit ras is ontstaan uit deze 3 stamvaders, die gekruist zijn met inheemse engelse merries.,en dan zien natuurlijk de nakomelingen niet precies uit als de 3 stamvaders, dat waren ook geen engelse volboeds,dus t slaat nergens op dat ze daar op zouden moeten lijken..
Gelukkig ook maar.
De volbloed is afstandgericht gefokt, en aangezien er nog steeds records worden gebroken, succesvol.
De stayer van nu heeft precies dezelfde kenmerken en bouw als de stayer van vroeger.

Ik vraag me dan ook af hoe men er bij komt dat dat niet zo zou zijn Verward