Commercieel of durven

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 11:59

sarabande schreef:
Ik begrijp dat het huidige gebruik computerprogramma's dit soort denken veroorzaakt, in de praktijk komt er geen rekenkunde aan te pas.
.

Hoe komt het dat men al gauw denkt dat het veulen een gemiddelde zal zijn van hengst en merrie?

Arthurvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 12:10

Omdat men niet zo veel van verervingskracht weet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 12:24

'rekenkundig' is in zoverre overdrachtelijk omdat men te vaak de gemiddelde-gedachte hanteert.

Arthurvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 12:29

maar vertel eens Lovely waar kijk jij naar als je een hengst uizoekt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 12:30

Arthurvos schreef:
maar vertel eens Lovely waar kijk jij naar als je een hengst uizoekt

Naar de merrie waar 'ie op moet. Het helpt wel als je weet wat de merrie al gebracht heeft en je dus weet waar haar kracht ligt. Het helpt ook als je kinderen van de vader kunt bekijken om te zien of je daar een rode draad in kunt ontdekken.

Arthurvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 12:40

Hier kan ik me zeer wel in vinden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 21:33

sarabande schreef:
Waarschijnlijk omdat en Ferro en Krack na hun internationale optredens resp WK en OS een stuk duurder zijn geworden. Men kiest dan voor een zoon.
Of dat wijsheid op de lange duur is weet ik niet.
Wil je snel een sportpaard fokken dan zal daar ook veel kans op blijven bestaan, wil je je merriestam verstevigen dan is de kans minder met een zoon als je in de geschiedenis kijkt.
Bijna alle grote verervers waren merriemakers, Amor heeft slechts een enkele goede zoon na gelaten, Ramiro zijn vader noch zijn zonen konden in zijn schaduw staan, Doruto heeft geen zonen etc.
Deze hengsten hebben hun stempel op de fokkerij gedrukt via hun dochters.

De cijfers geven aan dat dressuurhengsten op jonge leeftijd veel dekken. De springhengsten daarintegen dekken op de leeftijd dat ze veel presteren. De reden daarvoor zou misschien kunnen zijn: Dressuurpaardenfokkers zijn veel ( niet iedereen!!!!!) mensen die op korte termijn denken, populair 1 x populair 2 x populair 3 een goed verkoopbaar veulen geeft. Puur op papier zou het een spectaculair bewegend veulen moeten zijn wat makkelijk te verkopen is, en met veel voorbeen gezwaai een Pavocup zou moeten kunnen winnen. Daarnaast spelen de kosten nog eens mee. Jonge hengsten zijn goedkoper. Maar dat noemde jij al zelf.

Zou dit een reden kunnen zijn?

Het jammere in dit verhaal is, is dat deze hengsten zich nog niet bewezen hebben op het hoge nivo. En dan kom je ook aan een stukje karakter in de fokkerij. Karakter is toch nog steeds het belangrijkste om op hoog nivo te presteren. Daarom raad ik beginnende fokkers ( en dus mijzelf Haha!) aan om bij een hengst te dekken die zichzelf bewezen heeft.

Die Pavocup winnen zegt toch niet zo heel veel. Maar ook dat is iets waar je doorheen moet gaan kijken. Maar dit is alleen mijn mening. Iedereen kan daar natuurlijk anders over denken.

Waarom Sarabande, kies jij bijv. een hengst die op het allerhoogste nivo heeft gepresteerd en bewezen heeft over het juiste karakter te beschikken?

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-04 21:59

Pipo schreef:
Waarom Sarabande, kies jij bijv. een hengst die op het allerhoogste nivo heeft gepresteerd en bewezen heeft over het juiste karakter te beschikken?

Daarom Haha!

Het geeft een grote kans op een aantal zaken waar je voor fokt, talent, de wil om te werken, gezondheid.

Daarom vind ik het jammer dat er bijvoorbeeld geen programma is waarin mensen uitgenodigd worden om met steun bij de drie geweldige Hanoveranen die voor het KWPN goedgekeurd zijn, Welcome, Lancet en Weyden te dekken. Het zou goed zijn voor de bloedspreiding binnen de dressuurfokkerij en bovenstaande karakter eigenschappen toevoegen.

Duidelijk is dat deze hengsten edele merries met bloed nodig hebben. Ik zie ook graag een heel mooie edel paard, maar de praktijk laat zien dat veel echte internationale toppers vaak niet moeders mooiste zijn.

Als fokker moet je dus (alweer) een keuze maken, wil je het prestatievermogen verbeteren of vasthouden aan schoonheid.

Ik heb tenminste al veel mensen hier gehad die zeggen, jij krijgt ook zon grote kop (dat geeft Weyden nogal eens) Ik denk dat dat nogal mee gaat vallen Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 22:05

sarabande schreef:

Ik heb tenminste al veel mensen hier gehad die zeggen, jij krijgt ook zon grote kop (dat geeft Weyden nogal eens) Ik denk dat dat nogal mee gaat vallen Haha!

Met die grote kop kunnen ze gerust de grote prijs winnen Knipoog

Franske heeft een mooi onderschrift: Iets van, er winnen maar weing paarden een grote prijs met een klein koppie.

Ik snap gewoon niet waarom mensen voor een jonge hengst gaan die met het voorbeen zwaait en een pavo wint. En niet voor bijv. Weijden, nu we het er toch over hebben, kiezen. Het lijstje wat je al gaf, zijn hengsten die zich hebben bewezen in de sport. En dat is toch je uitgangspositie ! Misschien is dat een tekortkoming van mij, dat ik dat niet begrijp. Maar de hengsten die op jonge leeftijd al aanleg tonen voor het zware werk vind iedereen nu maar "gewoontjes".

Maar goed, over anderhalf jaar word het eerst ( op papier) zelfgefokte veulen geboren, kan maarzo een lelijke mislukte ezel worden door een onjuiste keuze van mij.............

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-04 22:09

Als Weyden niet van Gordijn was stond hij allang niet meer hier net zoals inmiddels Lancet en Welcome.
Verdwenen omdat de eerste fokresultaten tegen vielen.
Inplaats dat je die fokkers die de verkeerde merries bij die hengsten gebracht hebben dankbaar bent omdat je er van kan leren hoe het niet moet, waagt bijna niemand zich er meer aan.
Weinig durf dus, .....of inzicht???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 22:17

sarabande schreef:
Als Weyden niet van Gordijn was stond hij allang niet meer hier net zoals inmiddels Lancet en Welcome.
Inplaats dat je die fokkers die de verkeerde merries bij die hengsten gebracht hebben dankbaar bent omdat je er van kan leren hoe het niet moet, waagt bijna niemand zich er meer aan.

Ach, vergeven en vergeten blijft een moeilijke zaak. Ik heb respect voor mensen die een keuze maken voor een hengst waarvan men weinig weet. Maar ik stel een vraag waarom ( op cijfers gebaseerd) mensen niet dekken bij een bewezen hengst, maar alleen kiezen voor pavowinnaars, en jij als je daar geen antwoord op hebt, dan begrijp ik dat volkomen. Ik heb daar ook geen antwoord op.

En misschien is dat wel een gebrek aan inzicht en aan durf. Toch zou een ervaren en succesvolle ( zoals jij jezelf altijd noemt) fokker begrip moeten tonen voor iemand als ik, die de merriestam wel kent, maar voor zekerheid gaat moeten kunnen respecteren.

Maar ik respecteer iedereen die uberhaupt een keuze kan maken. Of deze nou goed of fout in mijn ogen is. Die mensen maken een keuze, en dan zijn ze in mijn ogen geen vermeerderaar of fokker. Dat maakt mij geen zak uit. Iedereen die een veulen op deze wereld brengt met welk achterliggend idee is voor mij een fokker. Of dit fokproduct nou succesvol is of niet.

Wederom word het een komisch verhaal als ik al jou uitspraken in een topic quote. Je weet iedere keer alles weer in je straatje te kletsen. Als je maar mensen onderuit kan halen, en als jij maar het beste meisje van de klas blijft. Maar een ding wil ik je meegeven: Als jij het beste meisje van de klas wil zijn, mijn zegen heb je ..............zolang ik jou leven maar niet met die van mij hoef te ruilen.

[Edit Apple: naam verwijderd. Graag op Bokt mensen aanspreken met hun gebruikersnaam]

Jan_VT

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 22:27

sarabande schreef:

Ik moet zeggen dat indertijd toen er over Weyden toch wel veel werd gesproken omwille van zijn prestatie in Atlanta ik niet echt op de hoogte was van de hengst. Hoewel mijn vader er wel altijd met veel lof over sprak.

Veel nakomelingen heeft ie toch niet gehad? Niet?

Ik ben het trouwens volledig met je eens Sarabande, wanneer je zegt dat het Hannoveraans bloed best voor een goede en gezonde bloedspreiding zou kunnen zorgen.

Hoe komt het toch dat men in Nederland deze hengsten niet echt gaat gebruiken. Neem nu bijvoorbeeld een hengst als Rohdiamant... die zou toch ook voor best wat spreiding kunnen zorgen. Maar gek veel is hij toch ook niet gebruikt geweest. Hij is wel duur... dat wel.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 22:37

Wij fokken zelf meestal op 'zekerheid', maar ben toch altijd wel blij dat er ook mensen met jonge hengsten dekken - dan kun je een paar jaar later tenminste zien wat er uit komt. Wat overigens nog niks zegt over de prestaties van die nakomelingen.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-04 22:50

Pipo schreef:
Toch zou een ervaren en succesvolle ( zoals jij jezelf altijd noemt) fokker begrip moeten tonen voor iemand als ik, die de merriestam wel kent, maar voor zekerheid gaat moeten kunnen respecteren.

Ik heb mijzelf nog nooit een succesvolle fokker genoemd en ik heb het nergens over een eventuele keuze die jij zou maken, jammer dat je zaken zo persoonlijk opvat.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 07:06

sarabande schreef:

Daarom vind ik het jammer dat er bijvoorbeeld geen programma is waarin mensen uitgenodigd worden om
met steun
bij de drie geweldige Hanoveranen die voor het KWPN goedgekeurd zijn, Welcome, Lancet en Weyden te dekken. Het zou goed zijn voor de bloedspreiding binnen de dressuurfokkerij en bovenstaande karakter eigenschappen toevoegen.

Voor dat "programma" heeft men voor Weyden de hengst Pardon die zelf uit een vooraanstaande moederlijn komt.
Zelfs met de voor Nederland zo gewaardeerde AMOR erin.
zie pedigree

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 07:41

sarabande schreef:
Verdwenen omdat de eerste fokresultaten tegen vielen.Inplaats dat je die fokkers die de verkeerde merries bij die hengsten gebracht hebben dankbaar bent omdat je er van kan leren hoe het niet moet, waagt bijna niemand zich er meer aan.

"Pardon" Jij durft.
Dus uit jouw merrie komt het Weyden kind waar ieder op zit te wachten.

Afbeelding

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 08:02

Alleen Pardon staat niet meer in Nederland maar in de USA.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-04 08:56

ceasario schreef:
"Pardon" Jij durft.
Dus uit jouw merrie komt het Weyden kind waar ieder op zit te wachten.

[image]

Als je goed leest pleit ik ervoor dat meer mensen van deze hengsten gebruik zouden maken dan nu gebeurt, cq gebeurt is.

Pardon heeft tot op heden geen indruk kunnen maken als vaderdier.

chantal1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 09:50

Komt misschien nog. Volgens mij heeft hij ook niet zo veel kansen gehad. En Weyden is naar mijn mening ook een hengst waar veel te weinig gebruik van wordt gemaakt.
Briar, zou dat nog wat zijn voor Nederland?

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 09:53

chantal1 schreef:
Briar, zou dat nog wat zijn voor Nederland?

Voor de Geldersen .........
Maar dan krijg ik weer op mijn donder van Anton van Lijssel denk ik...........
Haha!:D:D

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-04 09:59

CGJ12 schreef:
Voor de Geldersen .........
Maar dan krijg ik weer op mijn donder van Anton van Lijssel denk ik...........
Haha!:D:D

Geeft ie dan vossen Verward Haha!

chantal1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 10:10

Was een serieuze vraag, zou fijn zijn als volwassen mensen er ook volwassen antwoord op zouden kunnen geven.
Laatst bijgewerkt door chantal1 op 03-12-04 10:11, in het totaal 1 keer bewerkt

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 10:10

petraaken schreef:
Alleen Pardon staat niet meer in Nederland maar in de USA.

Welke Pardon was het dan die in Hengelo aan start kwam?

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 10:17

sarabande schreef:
Geeft ie dan vossen Verward Haha!

en veel wit............. Haha!:D:D

Arthurvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 10:33

CGJ12 schreef:
en veel wit............. Haha!:D:D

En waarom zou hij dan voor het gelders ingezet moeten worden als ik vragen mag