Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
AstridJ schreef:Ik zie geen harsje, wel stopjes (de witte puntjes op de uier). De uier is inderdaad best lastig qua indicatie. Alleen als de PH echt daalt onder de 6 en er melk uitspuit dan is het duidelijk dat het er echt snel aankomt![]()
Harsen kunnen ze soms ook een week volhouden. Maar best veel merries gaan dus zonder die tekenen, die gaan met een nog niet zo'n hele spannende uier.
En de meeste merries bevallen dus rond de 340 dagen, maar ze kunnen ook makkelijk overdragen. Het veulen komt als het klaar is, en dat is bij het ene veulen al met 320 dagen en de ander pas met 370. Bij een extreem lange draagtijd is de oorzaak soms een minder goede placenta waardoor het veulen minder voeding heeft gekregen, het veulen is dan vaak ook een beetje prematuur ondanks de lange draagtijd. Het record hier op Bokt is volgens mij 383 dagen (als ik het goed heb onthouden).
janderegelaa schreef:dat is wel heel bijzonder. Ligt dus echt aan het ei dan en het daar uit voorkomend veulen.Mijn record is 12 maanden en een week. Die merrie droeg altijd een maand over en het grappige was dat we besloten om embryotransplantatie te doen en de draagmoeders ook iedere keer een maand overdroegen.