1e & 2e bezichtiging KWPN hengstenkeuring 2024/2025

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-24 10:20

Hij liep als een "manegepaard" :+ , zijn verzameltalent was natuurlijk wel echt heel bijzonder.

Gribaldi zag ik destijds iedere dag, net als een hele rits andere zwarte en bruine hengsten van Edward. Door de meesten werd hij pas gewaardeerd na de doorbraak van Totilas. Net als Negro bloed ineens pas weer populair werd na Valegro. Wel respect voor Joop van Uytert die er altijd in heeft geloofd.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-24 10:22

Al vaker opgemerkt in eerdere topics dat Jiska Totilas de opleiding heeft gegven waardoor hij heeft kunnen ontwikkelen tot die "top atleet", met dank aan Jiska,

Hij heeft tijd gekregen of moet ik zeggen "genomen" om tot wasdom te komen,

Inderdaad Totilas heeft EG op de kaart gezet,

Negro, dat was toch Van Olst!!

Diortje_vds

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-24 11:15

Elisa2 bedoelt hioerboven Gribaldi als ze het over Joop Van Uytert heeft, maar Negro is ook zo een voorbeeld.

Ik heb afgelopen week zo goed als mogelijk meegevolgd, maar heb wel het een en ander gemist. Voor de Mclarens heb ik speciaal gekeken, aangezien ik zelf een 2.5 jarige ervan heb, en ik zie exact hetzelfde terug. Goed gebouwd, fijn functioneel bewegen, dat ongecompliceerde karakter...de mijne stapt gelukkig ook goed...het enige wat de mijne vergeten is, is van te groeien, helaas :(:) nu zag ik dat er nog wel wat kleintjes van zijn dus dat is dan ook de enige reden waarom ik hem niet terug zou durven gebruiken op die merrie. Vind het wel jammer want verder is hij alles wat ik voor mezelf kan wensen, tot nu toe, volgend jaar even rustig zadelmak maken, en dan weer de wei in, in de hoop dat hij nog een groeischeut krijgt van jewelste :D
Voor de merrie volgend jaar weet ik het momenteel hoegenaamd niet qua hengstenkeuze -O-

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-24 11:25

Laatst bijgewerkt door mce op 15-12-24 11:29, in het totaal 1 keer bewerkt

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-24 11:27

Wat betreft dat 'manegepaard en ponydraven van Totilas'. Ik weet nog heel goed dat ik naar een clinic van Anky en Cocktail (vader van Jazz) ging kijken en zij dat ook liet zien. Kijk zei ze: hij kan heel goed 'ponydraven' en dan liep hij heel simpel en relaxt een eenvoudig drafje. Maar hij kan ook heel anders draven zei ze dan en klakte ze alleen maar met haar tong en kon hij heel verheven en groot draven. Ik denk dat paarden die van zichzelf al groot bewegen veel minder balans hebben.

Diortje__vds Ik ken je merrie niet, maar Total Mclaren sprak toch erg aan. Nou waren dat er maar 3, maar die spraken mij als nafok het meest aan.

Diortje_vds

Re: 1e & 2e bezichtiging KWPN hengstenkeuring 2024/2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-24 12:00

Grappig dat je dat zegt, want ik heb daar zelf destijds ook al aan gedacht..maar heb de nakomelingen hier in de 1e bez. niet kunnen zien helaas...
Jammer wel dat hij zelf al uit de sport is wegens blessure.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-24 12:22

Misschien zijn ze straks nog terug te zien op kwpn tv, mij spraken ze ook aan maar het zijn wel hele andere types dan de McLarens. Hopelijk groeit de jouwe nog wat Diortje.

Ik denk dat het belangrijk is dat ze kunnen verkleinen en vergroten in draf maar weet wel dat dit bij de meeste paarden heel goed te trainen is. De draf is echt veel aan te sleutelen, daarom kijk ik graag hoe ze als 2.5 jarige lopen als er nog niet aan gesleuteld is.

Hindo2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-24 12:48

Bedankt voor de mooie verslagen van afgelopen week! Door drukte op het werk kon ik zo goed als niks kijken.. naar adhv jullie verslagen ga ik wel een aantal hengsten even terugkijken.
Zelf had ik een erg fijne NL x Krack C hengst aangehouden met oog op de hengstenkeuring. Eind van de zomer uit de opfok gehaald en qua beweging echt wel apart maar qua lijf kwam hij nog wel wat te kort. Naar huis gehaald en daar groeide hij eigenlijk in korte tijd er heel mooi in.

Dus eigenlijk besloten om m voor t nrps te doen. Via via werd er ineens contact met me opgenomen van mensen die gehoord hadden dat ik n goeie had staan en zo nog eigenlijk onverwachts verkocht naar de USA. Denk dat t super fijn sportpaard gaat worden.

Ben heel benieuwd hoe de hengsten het in Den Bosch gaan doen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-24 22:31

Hindo2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 08:48

Nee, een Next Level x Krack C x Burgraaf

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 10:13

Hindo2 schreef:
Bedankt voor de mooie verslagen van afgelopen week! Door drukte op het werk kon ik zo goed als niks kijken.. naar adhv jullie verslagen ga ik wel een aantal hengsten even terugkijken.
Zelf had ik een erg fijne NL x Krack C hengst aangehouden met oog op de hengstenkeuring. Eind van de zomer uit de opfok gehaald en qua beweging echt wel apart maar qua lijf kwam hij nog wel wat te kort. Naar huis gehaald en daar groeide hij eigenlijk in korte tijd er heel mooi in.

Dus eigenlijk besloten om m voor t nrps te doen. Via via werd er ineens contact met me opgenomen van mensen die gehoord hadden dat ik n goeie had staan en zo nog eigenlijk onverwachts verkocht naar de USA. Denk dat t super fijn sportpaard gaat worden.

Ben heel benieuwd hoe de hengsten het in Den Bosch gaan doen.

Bij het KWPN had je denk ik sowieso weinig kans gemaakt met een Next Level, had het idee dat ze niet 'het voordeel van de twijfel' kregen waar de Santiano's dat wel kregen. Dat komt denk ik ook omdat Next Level in principe (volgens mij?) nergens is goedgekeurd? Maar moet eerlijk zijn dat ik eentje op 'door' had en de andere twee echt minder vond.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 13:08

Iemand ook springpaarden aan het kijken?

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 13:18

yes, tussen de bedrijven door.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 13:28

Hier ook tussen het werk door, ik vond de Newmarket wel wat hebben. Maar ben sowieso al fan van die hengst sinds zijn eigen keuring.

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 13:33

Nr 001 was direct een goede vond ik, de Aganix du Seigneur x Kashmir van Schuttershof. In totaal maar 5 hengsten door op de hele ochtend....

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 13:34

Die heb ik helaas gemist.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-24 15:05

Ik ga de middaggroep wel proberen te volgen ja.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 15:38

Ik ben benieuwd naar de Dia Corrado uit Kathelien. Me lijntje over het algemeen een sprak mee wel aan op het straatje.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-24 16:56

Ik kijk met een half oog, ben toch wat drukker dan verwacht haha.
Komt nu een Conthargos de baan binnen, dat is me toch een duikboot _O-
051 Conthargos x Charisma. Ik ben benieuwd hoe hij springt. Beweegt wat traag. Springt heel simpel, wel met een net voorbeen, veel afdruk. Opent in het hogere werk heel sterk, maar hierbij mis ik weer wat afdruk van het voorbeen. Ik ben niet helemaal overtuigd.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-24 18:01

9 Springen weinig souplesse, meer athletisch vermogen.

44 Tweede bezichtiging

52 Tweede bezichtiging

60 Mooie hengst, meer souplesse en meer rek op de oxer.

113 Weinig souplesse, mist afdruk en meer reactie na een fout.

123 Tweede bezichtiging. Hij was er volgens Wout erg blij mee. Brak los na de doorverwijzing :')

150 United touch x Cornet Oblensky, skiek jeugdige hengst. Echt een CO om te zien. Beetje zo'n knik voor de schoft. Springt met veel vermogen, goed voorbeen maar zou iets lichtvoetiger mogen bewegen.
Tweede bezichtiging

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-24 18:24

040 Ci ci Senjor x Indorado, 1.67 mtr.
Aansprekende hengst, kan ook goed bewegen, draaft netjes van achteruit. Heeft veel balans in de galop. Springt met veel lichtvoetigheid, wisselt iets in voorbeentechniek, springt met het voorbeen naar voren. Springt ook mooi met de schoft omhoog. Heeft veel afdruk en lucht, goed oog voor het hout. Een van de betere tot nu toe.

059 Dia dorado x Cornet obelnsky, 1.68 mtr.
Schimmel met heel veel body, wel wat beknopt, korte hals. Maar oogt evengoed wel sjiek. Gaat als een kanonskogel door de baan, staart erop _O- Makkelijke galop, schakelt goed. Lijkt zich niet helemaal goed te laten zien door de spanning. Springt wat eenvoudig, blijft wel netjes van het hout af. Springt in het hogere werk wel goed over de rug maar mist wat afdruk. In het hogere werk blijft ht voorbeen wat achter.
Zonde, overtuigd niet op de sprong maar het is een prachtig dier om te zien.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-24 18:36

063 dominator x For pleasure, 1.65 mtr.
Langgelijnde hengst, beetje uit verhouding, lange rug, korte hals, groot hoofd. Is nogal onder de indruk van alles. Draaft liever dan dat ie galoppeert. Gaat achter in beweging flink wijd. Op de spring laat ie zich nog niet zo goed zien, zou met meer afdruk en opwaarts mogen springen.

065 Donthargos x Lupicor, 1.65 mtr.
Beetje een Lupicor om te zien, mooi paard goed in verhouding. Springt met veel gemak, maar lijkt soms wat vlak te blijven. Draaft graag, galop laat hij niet zo goed zien. Opent goed achter. Zou toch wat meer mogen overtuigen.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 18:46

Earth schreef:
040 Ci ci Senjor x Indorado, 1.67 mtr.
Aansprekende hengst, kan ook goed bewegen, draaft netjes van achteruit. Heeft veel balans in de galop. Springt met veel lichtvoetigheid, wisselt iets in voorbeentechniek, springt met het voorbeen naar voren. Springt ook mooi met de schoft omhoog. Heeft veel afdruk en lucht, goed oog voor het hout. Een van de betere tot nu toe.

059 Dia dorado x Cornet obelnsky, 1.68 mtr.
Schimmel met heel veel body, wel wat beknopt, korte hals. Maar oogt evengoed wel sjiek. Gaat als een kanonskogel door de baan, staart erop _O- Makkelijke galop, schakelt goed. Lijkt zich niet helemaal goed te laten zien door de spanning. Springt wat eenvoudig, blijft wel netjes van het hout af. Springt in het hogere werk wel goed over de rug maar mist wat afdruk. In het hogere werk blijft ht voorbeen wat achter.
Zonde, overtuigd niet op de sprong maar het is een prachtig dier om te zien.

Hij was inderdaad iets aan de frisse kant :+

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-24 18:48

066 Donthargos x Colander, 1.68 mtr.
Paard oogt wat week in de achter kogels. Sjiek dier, wel aardig neerwaartse romprichting. Galoppeert lichtvoetig. Springt met veel bascule, is goed alert op het hout. Veel techniek in het voorbeen al wisselt het wat, opent goed achter.

124 Mylord Carthago x Heatrow, 1.64 mtr.
Wat een ehhh lellek dier := Heel groot hoofd, mist ook echt nog wat bespiering. Lang achterbeen, gezonken rug. Springt met veel vermogen maar zou lichtvoetiger mogen. Dit is het niet voor mij. Oogt ook wat lauw in beweging en reactie. Stopt ook een keer op de lijn, oh en nogmaals. Springt daarna over het hekje weg ipv over de oxer. Laatste keer pakt hij wel mee.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-24 18:49

MizzMontana schreef:
Hij was inderdaad iets aan de frisse kant :+

Haha ja daardoor liet ie zich denk ik ook niet goed zien.