Kletstopic 2024 veulens

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-24 11:40

Het heeft flink gespookt bij jullie! Altijd extra spannend als het donker is. Als het dan toch stormt heb ik liever dat het overdag is, dan zie je de schade tenminste gelijk :')

Hagelslag, dat vraagt wel om een foto met nieuw halster natuurlijk!

Afgelopen nacht hebben we het veulen en de jaarling gescheiden op stal en ze vonden het allebei wel prima! En nu kon ik ook gerust slapen, want ik heb me wel heel veel zorgen gemaakt.

Verder blijft het wel lastig met de jaarling. Ze heeft misschien last van haar hormonen of nog stress van de verhuizing, maar ze is nogal van het dreigen met de achterhand en de oren plat in de nek. Dit heb ik eerder nooit gezien bij haar -O- Ook het veulen drijft ze in de hoek om dan uit te halen. Zelfs de waterbak staat nu midden in de paddock want alles is een reden om het veulen in de hoek te drijven.

Nu is Lunera ook echt mega plakkerig en ze wil het liefst het hooi uit Dulce haar mond eten en ze plakt er de hele dag tegenaan en botst en bovenop. Dus ja, ik snap ook wel dat je dat eens beu raakt :') maar er zijn grenzen uiteraard.

Nog een foto van de grootste en de kleinste van stal;

Afbeelding
<3

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-24 13:41

Heb je geen oudere met autoriteit die je er bij kunt zetten? :o als er eentje van mij zo doet dan komt er een andere bij die dat lesje even leert :o

Ik heb de veulens vorig weekend bij mijn 3 jarige ruin (toen net een ruime week gecastreerd) gezet. Een dag later heb ik ook de jaarling er bij willen zetten maar die bleef ook achter de veulens aan rennen. Niet jagen, maar wel vervelend.
Afbeelding

Afbeelding

Maar mijn 3 jarige vindt het geweldig haha. Die is zó lief en geduldig naar hun. En kroop er bij de jaarling ook tussen om hem even af te wenden van de jonkies.

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-24 14:31

Ja, die zijn er zeker en het is ook de bedoeling dat ze straks samen staan, maar het perceel is nu zo nat dus de weide waarin ik gedacht had om ze samen te zetten moet eerst iets verder drogen voordat ze dadelijk alles omploegen. De paddock vind ik nu te klein om alles in samen te zetten.

Wat tof dat het zo goed gaat met je 3 jarige erbij! <3

Toushie

Re: Kletstopic 2024 veulens

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-24 12:49

Dais : ik dacht dat je alleen het veulen had gekocht ? Maar je hebt de jaarling er ook bij gekocht als maatje of ?
Vervelend dat het op sommige momenten niet zo heel goed botert.

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-24 13:00

@dais, fijn dat ze eindelijk thuis zijn. Jammer dat de jaarling te dominant aan het worden is. Zou mooi zijn als ze samen met de anderen kunnen en de jaarling in toom gehouden kan worden. Is het mogelijk om eerst het veulen en dan pas de jaarling te koppelen? Dan draai je wellicht de rollen weer wat om qua steun zoeken.

Wat groeien jullie veulens hard! Ik ben blij als die van mij met 3 jaar 1 meter plus is. Ze is ruim op de helft.

Hier de storm ook goed doorgekomen, wel wat dingen die ineens ergens anders stonden maar geen schade, de kleine vond het fantastisch, helemaal blij in de wind aan het stuiteren.

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-24 17:18

Afbeelding al helemaal in de kerstsfeer hier.

Vandaag voor het eerst gaan wandelen. Natuurlijk ging het oudje mee als steun voor Milkyway. Ik had meer werk met de oude dan met het jong beestje :') beetje te ver gelopen ze was moe. Maar ze heeft het zo goed gedaan, maar vondt het wel nog wat spannend. Autos zijn geen probleem, boomstammen, zandheuvels, mensen met honden, renners, wielrenners (wielertoeristen het was een super dun padje waar ze ons voorbij wouden. Jessy sprong voor de fietsen omdat ze een eng geluid maakten :+ )

Afbeelding

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-24 17:22

@dais wat vervelend zeg! Maar het kan goed zijn, omdat je zegt dat ze laag stond, dat ze nu er alles aan doet om boven op de rangorde te blijven. Sit gaat normaal wel terug goedkomen. Milkyway was in het begin ook zo toen ze ziek en zwak aankwam bij haar nieuwe stal, zolang de jaarling op zn gemakje kan bijeten, leren dat er nergens om te vechten valt en dat delen gewoon kan, alles wel goed komt. Natuurlijk mag je veulen wel niet bont en blauw gaan rondlopen dat is voor niemand leuk. Maar ik denk wel dat dit gewoon goed komt. :D

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-24 17:27

Hier hebben we vandaag ook een beetje meelooptraining gedaan.

We wouden eerst dat dahlia en poppy echt aankwamen hier.
Poppy moest natuurlijk nog flink aansterken. Dus daarom ook nog even wat meer laten staan
Poppy is er nog niet, maar ze ziet er wel al beter uit....

En nu is het hoogste tijd om te leren.
Ook heeft m'n zusje heel kort de hoefjes van dahlia opgetild.
Zodat ze dat ook gaat leren.
Van poppy ook nog even snel de hoeven opgetild. Zodat als de hoefsmid begin januari komt alles nog goed in het geheugen zit.

Mijn zusje had alleen tijdens het uitmesten wel een irritant hulpje _O- Afbeelding
Afbeelding

En niet meer dan logisch wou ze op den duur omhoog springen, ze kreeg een tik tegen de borst en heeft een hele tijd beledigd in de hoek gestaan.
Maar kwam daarna niet weer stout doen

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 22:21

Ik heb de ballen :Y) verstand van jongetjes aangezien ik altijd alleen maar meisjes heb gehad.
Mijn beide hengstjes hebben op dit moment 0 ballen. Terwijl ik bij de een eerder 2 (1 laag en 1 wat hoger) had en bij de ander 1.
Is het te koud nu of moet ik me ergens zorgen om gaan maken? Of…? (Ik kan zoveel flauwe kerstboom/-bal grapjes maken :j ).

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 22:29

Geduld hebben, het zakt vanzelf of niet en dan heb je een andere uitdaging

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 22:30

Die van mij heb ik nog niet gecheckt op balletjes en mijn jaarling overigens ook niet, maar mijn nu 3.5 jarige had ze met ruim 2 jaar pas beide ingedaald.
Ik zou me echt geen zorgen maken. Als je gerust gesteld wilt worden, vraag je het je veearts gewoon de volgende keer dat die langs komt :)

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 22:38

Als t wat kouder is kunnen ze ze goed verstopppen. Hier hebben ze tot nu toe allemaal vanaf de geboorte een flink klokkenspel eronder, zo dat je ze echt niet kan missen. _O-

Spoiler:
Afbeelding

Zo dus, jaarling :+

Maar veulentje van dit jaar verstopt ze nu ook wel af en toe. Tot een jaar of 2.5 kunnen ze nog prima komen.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-24 00:34

Dais ik weet niet hoeveel paarden je daar hebt, maar zou je niet eerst een andere combinatie kunnen maken? Dus veulen met een rustiger, misschien ouder paard koppelen en de jaarling met een wat dominantere? En dan straks richting het voorjaar kijken of je het samen kan zetten op een groter stuk? Het zou mij ook niet lekker zitten zo. Zo'n jonkie is best teer en breekbaar..

Van ballen heb ik ook niet veel verstand. De ene zegt dat ze bij de geboorte al voelbaar moeten zijn en de ander zegt dat het na hun tweede soms pas indaalt. Ik heb geen idee. Ons laatste hengstveulen (die we hadden aangehouden) is inmiddels 20 en pas op zijn 6de gecastreerd dus daar heb je ook weinig aan.

Syl had een wat ontstoken oogje dus ik ben vandaag met gedestilleerd water aan het schoonmaken gegaan met een wattenschijfje. Ze legt haar hoofd gewoon lief tegen me aan en ik kan het zo schoonmaken zonder dat het eng is. Ook moet ik van de DA haar manen en staart insmeren met baby olie. Ze had geschuurd en de huid is behoorlijk droog waar de jeuk waarschijnlijk door is ontstaan, dus nu vet houden. Ook dat vindt ze geen probleem. Ze vindt de zwitsal volgens mij zelfs wel lekker ruiken haha. Ik trouwens ook, doet me even weer denken aan de babytijd van mijn dochter. Dus nu ruikt mijn babypaard echt naar baby _O-

Verder doe ik op dit moment (te) weinig met haar. Keer een borsteltje erover en dat is het. De dagen zijn me te kort om iets te doen verder.

Toushie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 09:38

Sanet schreef:
Ik heb de ballen :Y) verstand van jongetjes aangezien ik altijd alleen maar meisjes heb gehad.
Mijn beide hengstjes hebben op dit moment 0 ballen. Terwijl ik bij de een eerder 2 (1 laag en 1 wat hoger) had en bij de ander 1.
Is het te koud nu of moet ik me ergens zorgen om gaan maken? Of…? (Ik kan zoveel flauwe kerstboom/-bal grapjes maken :j ).

Mijn nu ruin is met ruim 2 gecastreerd maar had een grote en 1 die stuk kleiner was en trok ze geregeld in. Duurde ook best tijdje voordat ze überhaupt zichtbaar waren. Uiteindelijk was die tweede vaak verstopt terwijl ze er wel waren. En vooral nu met koude weer zullen ze nog wel eens verstopt zitten. Dus nog niet te druk over maken. :j

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 19:45

Afbeelding

Lot mag in zijn hoefjes knijpen met zo'n beschermengel :')
Arthur geeft de jaarling wel even een attitude-check
Jaarling doet nog steeds *** naar het veulen maar met Arthur er bij maak ik me geen zorgen. Nassi mag er pas bij van hem als hij normaal kan doen.

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 06:22

Ze begint weer te groeien :D heb het nog niet nagemeten maar je ziet het wel. En nog eens bekapt, deze keer met de kniptang die een beetje eng was maar dat was bij de 2de voet direct niet meer eng. :o

Afbeelding

Wie is er nog bang/nerveus voor het nieuwjaarsvuurwerk ? Ik kijk er niet naar uit :')

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 09:02

Ik hoop elk jaar met vuurwerk dat er voortijd ook al flink wat afgestoken word.

Klinkt natuurlijk onlogisch.
Maar doordat ze tussendoor dan al iets eraan gewend raken. Hoop ik dat ze oud en nieuw goed doorstaan.

Tevens kunnen we dan poppy haar reactie afschaffen.
Mocht poppy te heftig reageren voortijd kunnen we dan nog ervoor zorgen dat ze op stal komen.
Als poppy normaal reageert.
Kunnen ze gewoon buiten blijven

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 11:17

Helaas bij mij net naast mijn woning een nieuwbouwwijk gekomen. Nu is het vuuurwerk bijna naast de paddock stal gekomen.
Gelukkig 2 makke ponies die de jonge pony ook meegeven dat het niet zo erg is.
Maar ik ben wel altijd op stal te vinden rond 12 uur.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-24 11:22

Ik woon redelijk midden in het dorp en aan vuurwerk (en carbid) is hier in de buurt geen gebrek. Ik laat met oud&nieuw altijd het licht in de stallen langer aan. Verder ben ik rond 12 uur altijd in de buurt, maar over het algemeen zijn ze redelijk rustig gelukkig. Voor Syl zal het vast even spannend zijn de eerste keer. Ik ben altijd blij als dat weer achter de rug is.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 11:47

Layka is sowieso rustig, iris stond vorige jaar ivm haar been op stal.

Wij zijn rond 12 ook altijd buiten bij de paarden.(en 1 blijft binnen bij de honden met muziek aan omdat jiske bang voor vuurwerk is).

Het liefst zou ik zien dat er geen vuurwerk meer verkocht of afgestoken word.
Maar naja... we kunnen het helaas niet veranderen

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 13:20

Ik dacht dat in belgie zelfs verboden was om te verkopen.
Wel om af te steken.
Mensen hier hebben ooit naast de weide alles in de lucht gegooid. Beide paarden fokswild.

Dus ik hoop dat het dit jaar meevalt met Milkyway. Ik weet niet hoe ze gaat reageren. Maar hier steken ze elk jaar heel wat af.

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 15:45

Wij wonen vlakbij het bos dus hier valt het gelukkig nog mee. Soms in de avond een keer een knal in de verte. Met Oud en nieuw doe ik de radio aan en zorg ik dat er om 12 uur iets anders opstaat anders horen ze daar ook knallen. Ook geef ik ze om kwart voor 12 nog extra hooi. Wij hebben nu en camera dus afgelopen jaar ben ik wel iets na 12 uur pas weer heen gelopen. Ze stonden toen erg rustig en mijn merrie zit alleen maar naar buiten te kijken. Ben benieuwd hoe de veulens het gaan doen. Tot nu toe reageren ze er niet op.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 18:07

We zitten in Frankrijk. Die doen niet aan vuurwerk, al zeker niet op het godvergeten platteland 8-) .

Wel dan weer veel jagers rondom, maar daar wennen ze aan.

Afbeelding

7 maanden nu, rond en gezond moet haar eens gaan opmeten.
Gisteren iedereen ontwormd. De oude pony moest je bijna met een lasso vangen toen hij de spuit zag.
Veulen nam het aan als snoep :+ .

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 18:41

Wij wonen in the middle of nowhere, maar omdat het hier dus zo donker is komen ze speciaal hier vuurwerk afsteken. Dus de paarden wennen er wel al redelijk aan, want ze zijn al begonnen met die onzin.

Met oudjaar zelf zie je hier niemand, maar ze zijn een nieuwbouwwijk aan het bouwen 2km verderop dus ik denk dat het wel zal toenemen in de toekomst.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 19:06

Wij hebben op oudejaarsdag ook nog een hardloop wedstrijd die langs ons huis/stallen/weiland gerend komt. Dus de paarden gaan in de ochtend nog naar buiten en gaan dan rond 11uur naar binnen want alsof het vuurwerk nog niet genoeg was, dan is 1000mensen met velgekleurde jasjes dat zeker wel. Ergens ook wel fijn dat het allemaal op 1 dag is, dan heb je niet 2 dagen dat gedonder.
Maar vooralsnog is het erg rustig. We hebben 3 jaar geleden wel gehad dat ze in november al begonnen met knallen. Ik heb nu nog geen knal gehoord gelukkig. Verder gaat de muziek aan, iets harder dan normaal en het licht aan.