absque_dubio schreef:Super dat je ook reageert mooney!
Ik zoek eigenlijk in ieder geval een test met WFFS, PSSM, myotonie, CA en waterhoofd. Welke zou jij dan adviseren?
Kijk, met UC Davis heb ik persoonlijke ervaring. Ik weet dat het daar netjes gaat, de communicatie is goed (ik had een pony met afwijkende/onverwachte uitslag en daar werd heel netjes meegedacht) en de prijzen zijn marktconform. Heel tevreden over de gang van zaken daar. Naar Amerika sturen klinkt ook ingewikkeld maar valt reuze mee.
Voor losse dingen wel prijzig, vooral voor de afwijkingen ipv kleurtjes. Als je geen panel hebt waar het in zet kan ze zo rekenen op 40 dollar per test (dus met jouw lijstje 200 dollar, al kon ik myotonie zo snel niet vinden maar de rest is 40 dollar per stuk). Maar wellicht kan je er een mail tegenaan gooien of er een panel prijsje te maken is.
Etalon vind ik interessant vanwege de prijs, voor bulk is dat natuurlijk heel interessant. Ik heb het zelf nog niet gedaan omdat er inderdaad nogal wat berichten van testfouten te vinden zijn.
Echter, bij geen enkel lab is het 100% accuraat (sterker nog, ik kan van de alle meest bekende labs minimaal 1 persoon noemen in mijn kringen die een foute uitslag heeft gehad). En beide labs zitten op accuratie niveau 1 (het hoogst haalbare) wbt ISAG accreditatie, dat betekent een betrouwbaarheid van 100 - 98%. Dus ik neig wel om mijn twee jonkies daar te testen.
Ook een beetje omdat zij meer witgenen mee nemen en ik heb een stammoeder met een tot dusver onbekend witgen, dus wie weet komt het dan toch boven drijven wat het is.
Een minder bekende die ik ook volg is practical horse genetics. Daar betaal je standaard 40 (australische) dollars en dan per test 9 - 14 dollar erbovenop. Dus die kan het onderzoeken waard zijn als je een middelmatig groot pakket wilt wat niet standaard te krijgen is via een goedkoper panel. Alleen hier ook, geen persoonlijke ervaring nog.
Animal genetics is ook prima, heb ik de prijzen even niet helder van.
Ik denk dat je met jouw combinatie helaas uitkomt bij of een heel groot pakket (waar dus oa deze inzitten maar ook veel anderen) of losse testen. Voor bepaalde rassen hebben ze vaak panels, maar voor de pony's gebeurt dat nog weinig bij laboratoria.
@Quir, heb jij een berichtje gedaan aan UC Davis? Want dat is niet een standaard pakket naar mijn weten, heb je echt een goede deal aan gehad voor dat geld.