dressuurpaard, opwaarts of neerwaartse romp

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 16:03

Sky_As schreef:
Afbeelding

Afbeelding

weer een paar mooie voorbeelden van verkeerd momentje......

zie de middelste foto van Fuego, voor en achterkant helemaal niet gelijk.....alleen al door een verkeerd momentopname.....

ik snap dit vergelijk niet helemaal
volgens mij heeft namelijk Totilas ook een evenwichtige bouw.
nu ga je dus de 2 evenwichtig gebouwde paarden vergelijken in uitvoering van hun oefening?

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 16:03

arie53 schreef:
fokfanaat schreef:
heeft niets met begrijpen te maken, het wordt hier gepresenteerd als feiten, terwijl het mening en inzicht betreft. Niets mis mee, maar niet heilig.

De wet van de zwaartekracht is een feit en geen mening of inzicht van een Bokker.

maar als het echt zo is, en je hebt de wijsheid in pacht over het fokken van dressuurpaarden met uitermate goede bewegingen en aanleg voor verzameling, je fokt al jaren, waarom zijn er niet dan een aantal van je fokproducten die schitteren in de GP. Dat zou natuurlijk de ultine bevestiging zijn, dat zegt mij nl meer dan een theoretische " waarheid" met streepjes op fotoos en plaatjes van hengsten van jaren geleden.

het is niet realistisch om het ontbreken daarvan te gooien op jurering, echte kwaliteit komt wel bovendrijven.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-11 16:04

ik zei al, misschien interpreteren wij het wel verkeerd......want dit is toch echt al heel lang zo (bonfire, Salinero en nu Parzival) en de reglementen zijn nog steeds hetzelfde.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-11 16:05

nombrado schreef:
Sky_As schreef:
Afbeelding

Afbeelding

weer een paar mooie voorbeelden van verkeerd momentje......

zie de middelste foto van Fuego, voor en achterkant helemaal niet gelijk.....alleen al door een verkeerd momentopname.....

ik snap dit vergelijk niet helemaal
volgens mij heeft namelijk Totilas ook een evenwichtige bouw.
nu ga je dus de 2 evenwichtig gebouwde paarden vergelijken in uitvoering van hun oefening?

Het was geen vergelijk, het ging mij om de beenzetting die niet in evenwicht zou zijn.....gewoon verkeerd momentopname, ik vergelijk nergens deze 2 paarden.....

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 16:05

Sky_As schreef:
maar weer zie ik allerlei argumenten voorbij komen, waar de internationale juryleden geen boodschap aan hebben, want zij plaatsen toch echt Parzival boven Fuego :Y)

De juryleden rommelen regelmatig met de FEI regels.

Anky kreeg met Bonfire zelfs negens voor een schaatsende en twistende piaffe, die niets met een verzamelde draf op de plaats van doen had.

Afbeelding

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 16:05

fokfanaat schreef:
maar als het echt zo is, en je hebt de wijsheid in pacht over het fokken van dressuurpaarden met uitermate goede bewegingen en aanleg voor verzameling, je fokt al jaren, waarom zijn er niet dan een aantal van je fokproducten die schitteren in de GP. Dat zou natuurlijk de ultine bevestiging zijn, dat zegt mij nl meer dan een theoretische " waarheid" met streepjes op fotoos en plaatjes van hengsten van jaren geleden.

het is niet realistisch om het ontbreken daarvan te gooien op jurering, echte kwaliteit komt wel bovendrijven.

volgens mij heeft edward gal , niet zo lang geleden, op een hengsten keuring tijdens een clinic, heel duidelijk de voordelen en nadelen uitgelegd betreffende de bouw van een paard en waar de fokker zeker op moet gaan letten!

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-11 16:13

arie53 schreef:
Sky_As schreef:
maar weer zie ik allerlei argumenten voorbij komen, waar de internationale juryleden geen boodschap aan hebben, want zij plaatsen toch echt Parzival boven Fuego :Y)

Anky kreeg met Bonfire zelfs negens voor een schaatsende en twistende piaffe, die niets met een verzamelde draf op de plaats van doen had.

Afbeelding

en toch wonnen ze alles :Y)

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 16:18

arie53 schreef:
heeft niets met begrijpen te maken, het wordt hier gepresenteerd als feiten, terwijl het mening en inzicht betreft. Niets mis mee, maar niet heilig.

De wet van de zwaartekracht is een feit en geen mening of inzicht van een Bokker.[/quote]

Fokfanaat schreef:
Citaat:

Je hebt kennelijk een tegenovergestelde fokkerijvisie, waarom schitteren die van jouw niet allemaal in de GP?

Paarden volgens mijn fokkerijvisie en dus met een evenwichtige bouw schitteren ook in de GP.

Opwaartse romp [/b]
Afbeelding

Afbeelding

En bij paarden die een opwaartse romp hebben en goed in balans zijn, krijgen we dan ook zulke beelden.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door arie53 op 02-12-11 16:23, in het totaal 1 keer bewerkt

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 16:20

arie53 schreef:
Sky_As schreef:

Afbeelding

Citaat:
en toch wonnen ze alles :Y)

Is dat de discussie want dan eindigen we hier. Of probeer je bij een paard te zoeken wat wel goed in balans is?

Sky_As

Re: dressuurpaard, opwaarts of neerwaartse romp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-11 16:27

allebei een beetje, want als je fokt, doe je dat om te presteren op het hoogste niveau. en er staat dressuurpaard..... en de paarden die op het hoogste niveau bovenaan lopen, lijken mij de beste dresssuurpaarden (want waarom ga je anders op wedstrijd)?
Balans is misschien belangrijk, maar blijkbaar dus niet de belangrijkste voorwaarden om op niveau mee te kunnen doen.
dus voor jou mag de discussie hier eindigen, ik denk dat ik mijn punt wel duidelijk heb gemaakt. En foto's posten van paarden die niet winnen op grand prix niveau, heeft weinig zin denk ik.
Want misschien zijn dat voor jou hele beste paarden, en daar is niks mis mee....... maar blijkbaar voor de hoogste wedstrijdsport zijn er toch betere, met een (volgens jou) minder functioneel lijf (daarmee bedoel ik o.a. parzival, bonfire en salinero)

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 17:06

arie53 schreef:
Je hebt kennelijk een tegenovergestelde fokkerijvisie, waarom schitteren die van jouw niet allemaal in de GP?

Paarden volgens mijn fokkerijvisie en dus met een evenwichtige bouw schitteren ook in de GP.

beetje flauw om het onbeantwoord terug te ketsen, maar wil wel reageren.

Ten eerste geloof ik niet dat ik een totaal tegengestelde visie heb, ik geloof alleen niet dat het zo'n directe wetenschap is, fokkerij heeft met zoveel dingen te maken, en het kan altijd tegenvallen en anders uitpakken dan je gedacht had. En ik vind dat als je al zolang serieus aan het fokken bent, en jouw mening hier als waarheid verkondigd, dan ben ik wel benieuwd of de praktijk de theorie staaft. Succesvolle paarden aanwijzen als die volgens jouw visie is toch wat anders dan zelf top paarden fokken.

Wat mezelf betreft, ik heb pas echt 8 veulens gefokt, waarvan er maar een ouder is dan 6.
Die is toevallig tot in de lichte tour uitgebracht, maar nu had ik nooit meer met die merrie gefokt, dat was meer voor de lol van een veulen.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 18:05

nombrado schreef:
sarabande schreef:
En jij denkt dat door de beste combinatie ter wereld flink af te zeiken iedereen opeens op zon dik beest gaat zitten :?

Vind jij dit een dik beest dan?
Afbeelding

Blijkbaar heb je niet zo goed gelezen
óf, je wilt je gewoonweg niet verdiepen in de bouw van een paard.
er is altijd een verschil tussen afzeiken (waartoe jij je nu verlaagt) of kritisch kijken naar de bouw van een paard.
Ik zeg niets , maar dan ook niets dat het een *paard is.... , Parcival
Alleen mogen de fokkers zich wel eens achter de oren krabben
Voor jou is het de beste combinatie.
Voor mij niet...
ik zal liever op Totilas stappen dan op Parcival (heeft overigens nergens mee te maken of ik ze wel of niet lief of mooi vind)
Als ik moet kiezen tussen parcival rijden en surfen in de trapeze, kies ik het laatste

Is dat een Pre??

Jij noch ik maken uit welk paard het beste van de wereld is, dat doet het paard door zijn prestaties. Jij noch ik hoeven ook een keus te maken tussen het rijden op Parcival of Totilas, dus dat is helemaal niet aan de orde.

Maar jij gebruikt wel heel erg sneu foute fotomomenten van paarden om jouw gelijk over die geweldige Pre's en verschrikkelijke warmbloeds te bewijzen.
Als die Pre's zo subliem zouden zijn voor de hoge dressuursport zouden er veel meer in de ring te zien zijn.
Zolang dat niet zo is denk ik niet dat wij als fokkers van dressuurpaarden achter onze oren moeten krabben, integendeel.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 18:15

Sky_As schreef:
allebei een beetje, want als je fokt, doe je dat om te presteren op het hoogste niveau. en er staat dressuurpaard..... en de paarden die op het hoogste niveau bovenaan lopen, lijken mij de beste dresssuurpaarden (want waarom ga je anders op wedstrijd)?
Balans is misschien belangrijk, maar blijkbaar dus niet de belangrijkste voorwaarden om op niveau mee te kunnen doen.
dus voor jou mag de discussie hier eindigen, ik denk dat ik mijn punt wel duidelijk heb gemaakt. En foto's posten van paarden die niet winnen op grand prix niveau, heeft weinig zin denk ik.
Want misschien zijn dat voor jou hele beste paarden, en daar is niks mis mee....... maar blijkbaar voor de hoogste wedstrijdsport zijn er toch betere, met een (volgens jou) minder functioneel lijf (daarmee bedoel ik o.a. parzival, bonfire en salinero)

Er zijn ook nog ruiters, die verantwoordelijk zijn om het paard goed in balans te láten bewegen.
daar ontbreekt het nogal eens aan de juiste instructie, maar ook de juiste ruiters.
Bovendien, ken ik ruiters genoeg, die een paard hebben in evenwichtsmodel, er zo alle GP oefeningen kunnen rijden , maar gewoonweg niet wedstrijdgerichte dressuurambitie hebben, en het dier voor het eigen plezier hebben, niet om te presteren en te laten zien wat je kan.
dat is een keuze.....
Zelf heb ik ook geen wedstrijd dressuurambities meer....echter vind het wel erg leuk om elk paard te "voelen" en de verschillen in beweging verder uit te diepen. En de paarden lekker in balans te laten bewegen.
ik heb werkelijk waar op "kastdeuren" gezeten, ontzettende lieve KWPN ers, maar eigenlijk totaal ongeschikt om enig dressuur mee te rijden en al helemaal op hoog nivo.
Ik vind dat dus een fokkers fout. Het dier kan er niks aan doen, vaak de eigenaar ook niet. Verkocht als zijnde dressuurcrack . Ruiter gefrustreerd omdat ie het niet voor elkaar krijgt. Begint te twijfelen aan zichzelf, tot hij erachter komt, dat het helemaal niet zon goed dressuurpaard schijnt te zijn.
Bij de pre worden veel meer hengsten en merries goedgekeurd, maar wel die een evenwichtige bouw hebben.
Daarbij hoeven ze echt niet (voor dekhengst) een mega dressuurproef voor te lopen, maar gewoon aan de maten en evenwichtsmodel en rassenstandaard voldoen.
Daardoor zijn er veel meer PRE's waarmee gefokt wordt, waardoor de inteelt zelden tot nooit voorkomt, puur om het ras sterk en zuiver te houden.
Bij het KWPN stamboek komen er paarden voorbij, waarvan ik denk, hoe kan dat nou ;(
wil je gefrustreerde pluk en trek ruiters, die het met kracht proberen toch voor elkaar te krijgen of zorg je ervoor dat je goede bruikbare mooi in eigenbalans bewegende paarden opneemt in het stamboek.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 18:19

sarabande schreef:
Afbeelding

Is dat een Pre??

Jij noch ik maken uit welk paard het beste van de wereld is, dat doet het paard door zijn prestaties. Jij noch ik hoeven ook een keus te maken tussen het rijden op Parcival of Totilas, dus dat is helemaal niet aan de orde.

Maar jij gebruikt wel heel erg sneu foute fotomomenten van paarden om jouw gelijk over die geweldige Pre's en verschrikkelijke warmbloeds te bewijzen.
Als die Pre's zo subliem zouden zijn voor de hoge dressuursport zouden er veel meer in de ring te zien zijn.
Zolang dat niet zo is denk ik niet dat wij als fokkers van dressuurpaarden achter onze oren moeten krabben, integendeel.

en NU val jij door de mand.

Nee, dit is Totilas
een paard die een evenwichtsmodel heeft. Wat je dus ook ziet aan het gemak waarmee hij de oefeningen kan uitvoeren. (wat ik al eerder schreef maar je blijkbaar niet hebt (willen) lezen)
en daar gaat het topic hier over! opwaarts of neerwaartse romp
of dat dan een kwpn er, een pre, een fjord, haflinger, of wat dan ook is, dat boeit me niet.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 18:20

nombrado schreef:
en NU val jij door de mand.

Nee, dit is Totilas

Duh is dat zo _O- _O- :') :')

Upgrade1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 19:09

Ik neem aan dat Sarabande met dik beest een vrolijke sneer maakte naar de PRE in zijn algemeen en dat ze vast in staat is Totilas te herkennen op de wat wazige foto. Gechargeerd kun je zeggen dat een paard met een opwaartse romprichting en 4-kantsbouw (bouw voorkomend bij veel PRE's) makkelijker een piaffe laat zien waarbij het kruis daalt en er wat meer zit actie getoond wordt dan bij een paard met een hoog kruis en een rechthoeksmodel. Het rechthoeksmodel streeft het KWPN toch naar? Of niet? (Dit laatste is een oprechte vraag en geen cynisme). Wat zijn eigenlijk nog meer voordelen van dat rechthoeksmodel behalve optisch een mooiere buiging in de zijgangen, mooiere verruimingen (!?) en meer plaats op de rug voor de ruiter? ;)

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 19:18

Praktisch alle KWPN paarden en andere rijpaarden zijn even lang als hoog. Bij de dressuurpaarden kom je echter paarden tegen die hoger dan dat ze lang zijn.

Alleen bij Friezen zijn er paarden die langer dan hoog zijn.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 19:18

Hoe evenwichtig de bouw van Totilas ook....
Beest is mooi wel geblesseerd.

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 20:32

nombrado schreef:

Prachtig !!

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 21:32

sarabande schreef:
arie53 schreef:
Daar hebben inmiddels 235 penny's tien pagina's lang hun deskundig oordeel en verwachting overgegeven.

Daar sta jij met je enorme inzicht boven he

Dank voor het compliment. _/-\o_

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 23:35

Een kinderhand is snel gevuld :D :D

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 00:38

Upgrade1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 09:15

Nu nog een piaffe plaatje van de 2.20 meter springende topper ;)

Dees

Re: dressuurpaard, opwaarts of neerwaartse romp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 10:09

Fantastische prestatie van ieder paard: 2,20m. springen.
Respect is op zijn plaats.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 10:40

Upgrade1 schreef:
Nu nog een piaffe plaatje van de 2.20 meter springende topper ;)

Daar moet je deze voor hebben.. :+

Afbeelding