Merriekeuring KWPN 2012

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Spruit

Re: Merriekeuring KWPN 2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 17:36

Dat gaat al heel braaf Ulla! En inderdaad, wat een fijne longeercirkel. Ik ben ook jaloers :D

Wij hebben thuis alleen een 20 x 60 baan, dus dat is nog lastig met longeren. Zet het wel af maar het is natuurlijk niet ideaal. Bij de binnenbak 300m verderop hebben we wel een longeercirkel, maar dan moet ik dus wel 300m langs de weg waar nogal eens groot landbouwverkeer rijdt. Dus dat durf ik nog niet aan. Nu is het nog een beetje behelpen, maar ach, tot nu toe is het altijd gelukt zonder al teveel moeite.

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 18:35

Essie, tuurlijk mag je dat vragen. Voel me ook totaal niet aangevallen hoor.

Ik merk dat Esprit er klaar voor is om aan de gang te gaan tussen de oortjes. Maar ik wil nog niet serieus met haar werken op de volte. Vind ik te belastend. Alleen maar rondjes lopen aan de hand in de bak vind ik bloedsaai en zij ook. Dan zoekt ze dingen om het leuk te maken (meestal vind ik die wat minder leuk.)
Dus zoek ik dingen om het leuker te maken.
Op deze manier zijn we evengoed "simpel" bezig, maar doet ze wel iets waar we later profijt van hebben. Ze wordt er toch beter bewust van in haar lijf en gebruikt het beter. Ooit met rijden komt het ook weer van pas.
Doordat ze zich steeds kort even moet concentreren is ze ook veel makkelijker en leert ze nog beter gehoorzaam te zijn.
Buiten lopen we uiteraard gewoon rechtdoor. Dan heeft ze genoeg prikkels en dingen om te zien.
Soms doen we wat met blokjes of pionnen. Ze wordt er steeds makkelijker van en we bouwen ook al veel vertrouwen op. In het begin stond ze stil te snuiven/knorren als ze iets eng vond. Nu is dat ook even, wanneer ze er met grote passen op af stapt.

Het klinkt misschien belachelijk, maar ze kijkt er echt naar uit om samen zo 1, soms 2 keer per week wat te doen. Ze begint al met haar been tegen de deur te schoppen als ze me ziet aankomen met het lederen halster (gebruik ik alleen met dit) en de longeerlijn. :D
(En niet omdat ze niet buiten komt, want dat loopt ze elke dag van 's ochtends tot 's avonds in groepsverband op gras)

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 18:51

Ok ik snap het :) leuk dat je zo met haar bezig bent, hier ook 2 die geeekkk op werken zijn :) heel leuk!
Enjoy vermaakt zich nog wel zo samen met haar moeder en vriendin in de paddock, ze vind het wel leuk om te poetsen en tutten enz maar word nog niet vervelend zonder werk :D
Ze word trouwens eind maart beg. April ook gedekt, nog meer die er gedekt worden hier in het topic?

elllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 19:25

Leuk Essie dekken ja ik heb al wel wat knappe mannen gezien voor Leen :D .. maar helaas zal dat hier op het erf niets gaan worden ..

Spruit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 19:34

Ik heb er wel over gedacht om haar te laten dekken, maar doe het toch niet. Ik ben afhankelijk van m'n ouders voor hulp, en die zal ik best eens nodig hebben aangezien ik het best druk heb met studie/werk etc. Kan het ze niet aandoen om er een veulen bij te hebben, ben al erg blij dat ze deze 3 willen helpen verzorgen :). Eerst maar eens naar de keuring, aanrijden en dan zien we wel.

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 19:42

Als de financien het toelaten en ik een beslissing kan maken welke hengst :D

Als ik naar de wei kom om Esprit der moeder te halen, komt Esprit al gelijk naar het hek toe. Al sik haar dan niet meeneem, staat ze me de hele weg na te kijken :D
Als ik dan ook nog eerst Tante Imke uit de wei meeneem, zonder haar, laat ze zich daarna niet meer vangen.
En ik weet maar al te goed: Paarden zijn paarden, maar jaloezie kennen ze echt wel!

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 23:38

Ziet er al goed uit zo Ulla ;)

Wat ik vorig jaar heb gedaan met mijn toen 2,5 jarige was een beetje aan een halster longeren in een ronde longeerpaddock. Los longeren is geen succes bij haar. Dan rent ze zichzelf helemaal stuk.

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 14:11

Mooi volwassen paard al Ulla!!

@essie, wij dekken de 2,5 (dan 3j) niet. Die van vorig jaar wel mee gedaan puur voor de rem van haar en mijn werkwilligheid, maar het is met deze 2 de bedoeling dat ze de verkoop tzt ingaan, en drachtig is dat niet echt een voordeel.
Mijn moeder had Desperado op het oog voor mijn Johnson.. zucht past niet ;).. Nu wil ze Desperado op de Indoctro doen.. Zelf ben ik niet zo voor het kruislings fokken, maar de merrie zelf haar moeder hebben zeer goede gangen. De nakomelingen van ons Indoctro kunnen ook allemaal stuk voor stuk knap lopen en lopen tot nu toe meer nakomelingen in de dressuur dan in het springen. Misschien dan toch niet een onverstandige keuze.. De johnson zijn we nog niet overuit over wel of niet dekken... en dan jah welke hengst..

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 16:03

Die merrie is inderdaad al mooi volwassen om te zien, heel braaf in het longeren al wat fijn :j

Dekken doe ik nu ook nog niet ik wil dr eerst onder het zadel zien doen en dan pas kijken wat dr bij dr gaat passen dus wie weet als ze 5 of 6 is :j

frunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 17:59

Gisteren met Emmylou naar de dierenarts geweest om foto's te laten maken. En alles was goed! *\o/*
Foto's zijn opgestuurd naar het KWPN voor beoordeling voor PROK, dus nu maar afwachten.
Ik ben allang blij, was een mooi vroeg kerstkadootje {:)

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 18:09

Spannend hopelijk wordt ze ook PROK :D

Altijd een heerlijk gevoel als je paard rx goed is :j

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 18:10

Dat is zeker een mooi kerstcadeau!! Helaas zo'n dure haha ;) eindejaarsuitkering komt er gelukkig aan!!

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 18:28

Gefeliciteerd! Ik moet nog even wachten op me eindejaarsuitkering voor ik mijn merrie laat prokken :o

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 18:37

paardjes123 schreef:
Gefeliciteerd! Ik moet nog even wachten op me eindejaarsuitkering voor ik mijn merrie laat prokken :o

Ken er nog 1 :D

Spruit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 18:52

Mooi kerstcadeau inderdaad!

Mijn merrie is hengstig geworden. En nu heeft mijn 18 jaar oude ruin, die nog nooit enige vorm van hengstengedrag heeft vertoond, besloten om er maar eens op te springen. Elke keer als ze weer voor z'n neus stond te knipperen weer. Doe ze morgen even apart, kan me niet voorstellen dat m'n merrie er beter van wordt dat er elke keer 600 kg op haar rug springt.

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 23:08

Bij mij was het voordeel dat ze voor de aankoop toch op de foto ging :D Dus 2 foto's erbij en klaar..

Gefeliciteerd frunnik!

Ms_1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-11 14:58

essiesilly schreef:
kimmekuh: ik vind haar ook niet ster waardig zo, maar dan vooral omdat ze echt nog geen bespiering heeft. ik zou haar eerst lekker in de sport uit brengen als ik jou was :) maar.. een filmpje is natuurlijk altijd welkom ;)

marieke, mag ik vragen wat het voor nut heeft om met een 2.5 jarige wijken en schouderbinnenwaarts te doen aan de hand? (niet lu llig bedoeld hoor maar wil ik gewoon weten :Y) )
die van mij doe ik nog niks mee, die lopen vanaf veulen af aan elke dag aan de hand naar binnen buiten dus die kennen genoeg :D dat scheelt wel veel vind ik. als ze altijd in de opfok hebben gelopen en met 2.5 binnen komen ga ik echt niet maanden lopen klooien om ze netjes aan een touwtje te lopen, dan is het meteen de eerste week join up in de round pen en dan zijn ze perfect opgevoed! ik hoef maar op m n been te kloppen en ze staan naast me, of ze nou aan het stappen draven of galloperen zijn. aan het touwtje lopen ze netjes naast me als ik stop stoppen zij ook.
heb nl een klein beetje een hekel aan onopgevoede beesten, en dat zijn er in mijn ogen nogal wat :o haha

Haha heel herkenbaar.. Wij leren ze "kommaar" als ze mogenkomen.. nou als ze dat eenmaal doorhebben gaan ze bij alles wat erop lijkt al in de ankers!
ennuh.. dekken? Ja, heb de hengst al uitgezocht maar nu pa nog overhalen!

Spruit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 15:22

Welke hengst heb je uitgezocht Ms_1? :D

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 18:21

ben ook benieuwd ms :D
haha ja dat doen we altijd met de jonkies halen in de opfok dan is het idd ook altijd ja kommaaarrrr en dan komen ze aan gerend :D zo leuk
Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us
enjoy s mama krijgt alweer een buikje, hopen op eindelijk weer een merrietje <3

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 18:33

ik duim voor een meisje van don schrufo es ben weer vreselijk benieuwd :D

frunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 20:07

newt schreef:
Dat is zeker een mooi kerstcadeau!! Helaas zo'n dure haha ;) eindejaarsuitkering komt er gelukkig aan!!

Scheelt dat ze al anderhalf jaar in de opfok staat. Ik heb een hoop kunnen sparen in de tussentijd :D
Maar ik besefte wel weer even dat het inderdaad een dure hobby is :') maar zoals ik mezelf maar voor houd, ze had ook niet goed kunnen wezen en dan had ik dezelfde rekening gehad :+

Afspraak om haar weg te brengen om zadelmak te maken is ook gemaakt. Dus gaat nu dalijk echt allemaal weer beginnen. Spannend allemaal :D

frunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 20:09

Essie wanneer is je merrie uitgerekend? Hopen op net zo'n knap ding als vorig jaar alleen dan een meisje :D

wennie19

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 17:54

ik ga ook. heb sinds gister een 2,5 jarige merrie van tuschinski x gribaldi
AfbeeldingAfbeelding

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 18:08

Mooi dier!! Bovenlijn mag nog even wat bespierder maar het type is mooi. Hals mocht wat meer uit de schoft komen maar goed, dat trekt met de training wel wat recht. Ziet er goed uit.

ullaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 19:33

Suzanne F. schreef:
Mooi dier!! Bovenlijn mag nog even wat bespierder maar het type is mooi. Hals mocht wat meer uit de schoft komen maar goed, dat trekt met de training wel wat recht. Ziet er goed uit.

Leuk wennie,
En Suus dat is nou precies wat mij opviel toen ik de foto zag.

essie is dit de merrie die afgelopen zomer dat Totilas veulen aan de voet had?