Ben even aan het bijlezen, dus heb nog niet alles gelezen.
Citaat:
Een paard zonder bijzondere kwaliteiten die niet gezond is brengt ondanks een leuk papiertje (wat versta je daar onder??) in de huidige markt weinig op.
Fokkers streven daarom naar een goed paard dat gezond is veel kwaliteit heeft en een goede afstamming met predicaten en prestatie in de merrielijn.
Ik heb het nergens over een paard wat niet gezond is, voor 5000 euro moet je gewoon een gezond paard kunnen kopen, zeker als het geen bijzondere kwaliteiten bezit, 10.000 euro is dan een absurd bedrag.
Niet iedere fokker streeft altijd naar dat doel, het is gezondheidstechnisch gezien ook lang niet altijd een verbetering, maar dat is weer een andere discussie.
Citaat:
Boodschap is: spaar wat langer door en koop een goeie. Heb je uiteindelijk minder kosten aan dan aan een slechte(re: lees: goedkope) die je dus niet laat röntgenen, waar van alles aan kan mankeren (DA kosten), die niet de ideale bouw en bewegingen heeft voor de sport die je ermee wilt beoefenen, kost dus al veel meer tijd, inschrijfgeld en lesgeld om hetzelfde te bereiken als wanneer je meteen een paard met wat meer kwaliteit had gekocht etc. Bovendien heb je er ook meer plezier van.
Die boodschap heeft ook niemand wat aan, een duurder paard is niet per definitie goed en een 'goedkoop' (5000 euro is niet goedkoop imo) paard is ook niet per definitie slecht. Je hebt ook dure paarden die slecht zijn en goedkopere paarden die goed zijn. Doorsparen voor een duurder paard houdt alleen maar in dat je meer geld kwijt bent. Een goedkoper paard laat je ook gewoon keuren, dus als er iets mee is dan kom je daar snel genoeg achter. Dus een kat in de zak voorkom je door te keuren, niet door af te gaan op de aanschafprijs.
Bovendien gaan jullie steeds maar uit van paarden die geschikt zijn voor de 'sport', de meeste ruiters zien tot de Z rijden al als 'sport' en dat redden de gemiddelde, niet al te bijzondere paarden ook wel, ook als ze hun bouw niet mee hebben.
En dat je meer plezier zou hebben van een duurder paard zit tussen de oren, als ik het even op mezelf betrek dan geniet ik meer van mijn goedkope paard dan een ander van zo'n duur 'sportpaard'.
En die brave gebruikspaarden zijn toch nog vooral bedoeld voor de recreatieve ruiters en de wedstrijdruiters die niet verder gaan dan de Z. Bovendien kan een goede ruiter van elk paard wat maken, maar ik zie helaas toch erg veel niet bijzondere ruiters, die op een bijzonder paard nog best ver komen, en die hebben dat echt niet te danken aan de rijkunsten van de ruiter
. De mensen die echt de sport in willen geven ook wel meer geld uit, de mensen die geld teveel hebben ook, alleen het gros van de ruiters dus niet.
Citaat:
En als je geluk hebt heeft zon paard een keer een foutje en gaat daarom goedkoop weg, dat is altijd nog beter dan een paard dat opgegroeid is met te weinig beweging of alle seizoenen 7/24 buiten.
Ik heb het met nadruk over sport en gebruikspaarden dus niet over rassen voor wie buiten staan geen probleem is
Wat bedoel je hiermee? Dat een paard wat alle seizoenen buiten heeft gestaan iets negatiefs is? Die beesten hebben tenminste een beetje weerstand opgebouwd, dat zijn geen brekebenen. Ook sport- en gebruikspaarden kunnen gewoon buiten staan hoor, tenzij ze van porselein zijn
Laatst bijgewerkt door hyppolyte op 01-06-11 20:53, in het totaal 1 keer bewerkt