KWPN Verrichtingsonderzoek voorjaar 2011

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 13:10

sporter schreef:
s0173957 schreef:
Zet deze ruiters op dit moment op mijn 3jarige en ze liggen er, met de druk die ze er nu opzetten, binnen de 5sec weer af.

Het zijn 3jarigen... het is hetzelfde als aan een 12jarige vragen om differentiaalvergelijkingen op te lossen è...

Och ja, Dit zijn toch niet de minste ruiters. En zeker niet de minste paarden. Maar die van jou is zo speciaal :+ Lijkt me toch aan jou opleiding liggen dan.

Ik lees dit kennelijk anders dan jullie. S0 zegt volgens mij niet dat haar paard zo speciaal is, maar dat een gemiddelde 3-jarige meer zou protesteren als er ineens met zoveel druk gereden zou worden. Maar misschien begrijp ik het verkeerd...

sarabande

Re: KWPN Verrichtingsonderzoek voorjaar 2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 13:12

So vergelijkt appels met peren, dat pleit niet voor zijn realiteitszin

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 13:16

Ik weet niet wat hij thuis heeft staan, dus daar kan ik niet over oordelen...

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 13:17

sarabande schreef:
So vergelijkt appels met peren, dat pleit niet voor zijn realiteitszin

:') :')

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 13:29

Suzanne F. schreef:
Man man man, als dit de creme de la creme van de nederlandse hengsten is...... och jeetje zeg.
Ik vind het triest. De Contango lijkt nog het leukste maar die is weer vreselijk in de aanleuning.
Opvallend is wel dat ze allemaal boven gemiddeld galopperen maar het draven is bedroevend.
Ze draafden los veel beter lijkt me, onder de man wordt het ineens bedroevend. Geen goed teken vind ik.

Dit zijn hoogstwaarschijnlijk dezelfde paarden die over twee jaar bovenin lopen in de PAVO-cup,
de selecties voor het WK in Verden en daar misschien wel hoog scoren.
En over een jaar of vijf ZZ-Zwaar, LT en een paar jaar later misschien op het hoogste niveau.
Dat is nl. de ervaring met voorgaande jaren.
Het is en blijft een aanlegtest, geen hengstenshow.
Beoordelen van foto's en filmpjes is sowieso al moeilijk, de h.k.cie. ziet de hengsten met eigen ogen al vanaf de 1e bez. tot en met de eindbeoordeling.
In totaal meer dan tien maal.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 13:32

Zet de hengsten een x aantal maanden op stal bij Ton, laat ze door hem rijden en je kent ze niet meer terug! Dit zegt meer over de ruiters die de hengsten dagelijks rijden, dan over hem.

Bovendien wil ik als ruiter en als fokker wel weten hoe een hengst reageert als er wat druk op gezet word en hier en daar wat getriggerd, jullie niet?

ikbenik123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 13:35

haha dit is echt grappig!
iedereen denkt dat hij of zij het heel goed weet, en de een heeft nog meer commentaar op ruiter en/of paard dan de ander.
terwijl dat allemaal van een filmpje gezien word. misschien hebben 1 of twee mensen ze werkelijk op een testdag gezien.

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 13:36

Citaat:
Ze draafden los veel beter lijkt me, onder de man wordt het ineens bedroevend. Geen goed teken vind ik.

Ik vind het eerlijk gezegd heel begrijpelijk dat zo'n jong dier in de eerste instantie los beter draaft dan onder het zadel.
Hij zal toch opnieuw zijn balans moeten vinden en sterker worden.
Maar ja,misschien heb ik het fout.

ikbenik123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 13:37

misterA schreef:
Suzanne F. schreef:
Man man man, als dit de creme de la creme van de nederlandse hengsten is...... och jeetje zeg.
Ik vind het triest. De Contango lijkt nog het leukste maar die is weer vreselijk in de aanleuning.
Opvallend is wel dat ze allemaal boven gemiddeld galopperen maar het draven is bedroevend.

Dit zijn hoogstwaarschijnlijk dezelfde paarden die over twee jaar bovenin lopen in de PAVO-cup,
de selecties voor het WK in Verden en daar misschien wel hoog scoren.
En over een jaar of vijf ZZ-Zwaar, LT en een paar jaar later misschien op het hoogste niveau.
Dat is nl. de ervaring met voorgaande jaren.
Het is en blijft een aanlegtest, geen hengstenshow.
Beoordelen van foto's en filmpjes is sowieso al moeilijk, de h.k.cie. ziet de hengsten met eigen ogen al vanaf de 1e bez. tot en met de eindbeoordeling.
In totaal meer dan tien maal.

juist.

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 13:38

Ik vind dat je naar de natuurlijke aanleg van een hengst moet kijken. Alles wat de hengst kan zonder dat er een tovenaar bovenop zit, dat is namelijk wat hij zijn nakomelingen gaat meegeven! Als je met een Gribaldi (zonder iets tegen hem te hebben, dit is een voorbeeld) dekt krijg je er Edward Gal ook niet gratis bij :+

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 13:44

Ik heb geen commentaar op noch de ruiters, noch de paarden.
En dat ik momenteel niet de paarden van het niveau verrichtingsonderzoek heb ga ik nog niet bijna betwisten.
Ik heb wél commentaar op het verrichtingsonderzoek zelf, en zeker op de mensen die er blijkbaar niet kunnen doorkijken dat deze paarden slechts 3 jaar zijn.

Het voorjaarsonderzoek komt gewoon te vroeg, maar de hengstenhouders grijpen dit aan om nog snel enkele eurie extra te verdienen in dit dekseizoen... en dat is niet ten goede van de hengsten. Dat ze dan niet ideaal in aanleuning zijn of nog wat onevenwichtig of slap vanachter is toch de normaalste zaak ter wereld?

Voor de rest zijn er hier mensen die heel goed kunnen lezen maar heel slecht kunnen interpreteren...

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 13:45

Je bent erbij geweest???

Er staat een voorlichtingsvideo op de site kwpn.nl over de verrichting en de opbouw daarvan.

Wellicht dat het leerzaam is

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 13:48

Sarabande, alstublieft, ik verdedig hier de hengsten van jouw oh zo geliefde stamboek... stop dan toch met alles te interpreteren op de manier die jij denkt te moeten aanhouden...

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 14:19

s0173957 schreef:
en zeker op de mensen die er blijkbaar niet kunnen doorkijken dat deze paarden slechts 3 jaar zijn.

Maar er wordt niets spannends gevraagd? Een goed afgerichte driejarige reageert anders. Die hoort gewoon bovenin te kunnen lopen en correct in aanleuning te gaan.

Kaja schreef:
Zet de hengsten een x aantal maanden op stal bij Ton, laat ze door hem rijden en je kent ze niet meer terug! Dit zegt meer over de ruiters die de hengsten dagelijks rijden, dan over hem.

Bovendien wil ik als ruiter en als fokker wel weten hoe een hengst reageert als er wat druk op gezet word en hier en daar wat getriggerd, jullie niet?

Volledig eens. Al vind ik niet dat er overdreven veel druk op gezet wordt.

essiesilly schreef:
so1... zegt toch nergens dat zijn paard o zo speciaal is... hij zegt alleen dat er met veel druk gereden word en dat zijn paard dat (nog) niet pikt...

Ik snap dan het vergelijk niet zo tussen zijn paarden en die hier lopen. Dat traject is niet te vergelijken. Al vind ik een dergelijk heftige reactie van een driejarige niet normaal. Een dressuurpaard moet het ook allemaal willen ondergaan. Elke dag weer.

Kajanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 14:23

Inderdaad Sarabande, So pleit voor de hengsten dus zo aanvallen is niet op zijn plaats.
En drie jaar is ook gewoon te jong en iedereen met een jong paard loopt op een dag tegen problemen aan, alleen gooien wij ze nog even een paar maanden de wei op en deze jonge hengsten moeten toch door.
En de tijd zal het leren welke het wel en niet gaan doen.

Vudres ik ben het niet met je eens dat een dressuurpaard het iedere dag weer moet willen ondergaan, als hij een pijntje heeft mag hij dat best aangeven en wij als ruiters moeten daar acht op slaan en onze conclussie's trekken voordat je dus echte problemen krijgt.. maar goed wie ben ik 8-)

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 14:24

we zullen het wel zien, ik ben het met MisterA eens, ze gaat het echt wel doen.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 14:26

fokfanaat schreef:
we zullen het wel zien, ik ben het met MisterA eens, ze gaat het echt wel doen.

Daar heb ik ook geen twijfels over.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 14:31

Kajanus schreef:
Inderdaad Sarabande, So pleit voor de hengsten dus zo aanvallen is niet op zijn plaats.
En drie jaar is ook gewoon te jong en iedereen met een jong paard loopt op een dag tegen problemen aan, alleen gooien wij ze nog even een paar maanden de wei op en deze jonge hengsten moeten toch door.

Vudres ik ben het niet met je eens dat een dressuurpaard het iedere dag weer moet willen ondergaan, als hij een pijntje heeft mag hij dat best aangeven en wij als ruiters moeten daar acht op slaan en onze conclussie's trekken voordat je dus echte problemen krijgt.. maar goed wie ben ik 8-)

Ik verwijs naar de voorlichtingsfilm, wellicht dat de mening dan bijgesteld wordt. Zomaar iets roepen zonder iets anders gezien te hebben dan een filmpje vind ik niet pleiten voor de hengsten of het systeem.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 14:35

sarabande schreef:
Ik verwijs naar de voorlichtingsfilm, wellicht dat de mening dan bijgesteld wordt. Zomaar iets roepen zonder iets anders gezien te hebben dan een filmpje vind ik niet pleiten voor de hengsten of het systeem.

je vindt enkel een film gezien te hebben niet voldoende, en daarom verwijs je naar een film?

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 14:40

Kajanus schreef:

mee eens!

ik bedoel het meerendeel rent wel achter de (jonge) hengsten aan die met hun benen tot aan de oren zwaaien maar hoe lang gaan die mee? geef mij maar zo n contango, in mijn ogen een super functioneel beest met 3 heel goede gangen!

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 14:45

Haha Essiesilly, heb je aandelen in Contango? :D Ik ben het met je eens hoor, fijne bewerkbare paarden die later in het werk pas echt gaan opvallen.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 14:54

nee hoor maar ben wel echhht fan van de karakters! geweldig bewerkbare paarden en eindelijk nu ook weer is een contango die misschien wel ggk word, dat vind ik wel interessant ja :)
ze hebben gewoon allemaal het doorzettingsvermogen en karakter wat nodig is en zijn normaal in de kop... i love it :P

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 15:52

ikbenik123 schreef:
haha dit is echt grappig!
iedereen denkt dat hij of zij het heel goed weet, en de een heeft nog meer commentaar op ruiter en/of paard dan de ander.
terwijl dat allemaal van een filmpje gezien word. misschien hebben 1 of twee mensen ze werkelijk op een testdag gezien.

Ik geef gewoon mijn mening over wat ik zie en dus constateer op het filmpje. En dat is een momentopname en inderdaad geen live optreden. Wat ik gezien heb van de filmpjes valt me zwaar tegen. Fijn dat ze het dan later goed gaan doen, prima. Maar als je bijv. een Charmeur of Vivaldi zag als 3 jarige tijdens de verrichting, dan waren die toch heel wat beter dan degene van het filmpje.
Jazz en Gribaldi ook als 3 jarige. Ik vind dit gewoon tegenvallen, en ja je kan het opvatten als commentaar. Prima. Misschien word ik wel verrast als ik ze IRL zie. Laten we het hopen.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 16:03

Er zijn hier veel die verstand hebben van fokken (bedoel ik positief hoor!). Ben heel benieuwd waarom Contango x Jazz zo een geweldige paarden geeft, supercombi lijkt het.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 16:06

manubres schreef:
Er zijn hier veel die verstand hebben van fokken (bedoel ik positief hoor!). Ben heel benieuwd waarom Contango x Jazz zo een geweldige paarden geeft, supercombi lijkt het.

Zie je ook met Jazz en Ferro. Het is de combi van kracht en massa met ras, techniek en lichtheid.
Contango en Ferro zijn beide hengsten met kracht en massa en een goed model. Jazz geeft lichtvoetigheid, bewegingstechniek en rassigheid mee.