bloedlijnen, skelet en oorsprong

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 10:48

Bart heeft wel wat anders aan zijn hoofd met die weglopende moddies.

De kern is natuurlijk dat het KWPN van ALLE bloedvoeringen hengsten / bloed toelaat om te komen tot een optimale smeltkroes van de diverse rassen. De KWPN-er is geen ras, maar de beste componenten van alle rassen.

Karel wil terug naar de ras-shagya wat mijns inziens te bekrompen is.
In het fokdoel van het EASP staat bijvoorbeeld dat het hoofd een "arabische uitstraling" moet hebben (of in iets andere bewoordingen).
Dat heeft toch helemaal niks met sport te maken????
Dan mag zou ie zelfs een kop als een blok beton mogen hebben!

Die doelstelling sport & mooi hoofd lopen toch totaal langs elkaar.

Een deukje in het hoofd heeft niets, maar dan ook niets met functionaliteit te maken.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 10:50

Zannekin schreef:
Was je er [*olduser*]?
En wat weet de gemiddelde Bokker over Shagya? Laten we nu met z'n allen wat gaan kappen over de Hannoveraan bv.

Nee maar ik heb ergens anders wel degelijk gelezen dat bepaalde paarden werden afgekraakt. Sterker nog dat werd daar nog eens dunnetjes overgedaan.

Nogmaals, ik heb niets tegen de theorie. Ieder zijn eigen denkwijze, leven en laten leven.
Probeer alleen niet anderen van je eigen gelijk te overtuigen door andermans fokprodukten (van een ander stamboek zelfs) af te kraken.
Gebruik voorbeelden van je eigen stamboek.

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 10:51

CGJ12 schreef:
De KWPN-er is geen ras, maar de beste componenten van alle rassen.

Daarom zou ik die ook overslaan in de bespreking. Bestaan volgens mij geen slechte voorbeelden van. Iemand al slechte Hanno foto's gevonden?

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 10:54

joshua schreef:
Denk ook niet echt meer dat dit gaat om de paarden maar meer om persoonlijke vetes.Zal Bart zo even vragen of hij voor sommige mensen een apart forum op wil richten.Iets van het ikkeikkeikkeikke forum!

Jee het begint nu wel erg doorzichtig te worden.
Elke keer als er maar een kritische opmerking wordt gemaakt gaan er mensen smeken om een slotje.

Ik heb met niemand persoonlijke vetes, sterker nog ik ken niemand persoonlijk.
Ik geef gewoon mijn mening en dacht ook echt dat dit forum daarvoor bestemd was?

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 10:58

Zannekin schreef:
...........Iemand al slechte Hanno foto's gevonden?

Die moeten er genoeg zijn. Het KWPN fokt slechts zeer beperkt met Hanno's.
Zijn niet de mooiste paarden.
Meestal het type "politiepaard".
Dus wellicht een paar foto's genomen bij supportersrellen?

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 11:11

Hahahaha, wat ik dus bedoel met uitspraken doen waarover men niks weet.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 11:20

WELCOME en WEYDEN zijn niet toevallig van het type "slagschip"?

Verdere KWPN-ers uit het Hannover gebied:

Exact
Eclatant
Thorwald
Sonique
San Remo
Lux
Voltaire.

De laatsten komen wel uit het fokgebied maar zijn exotischer gefokt.

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 11:24

Moet je toch een keer langsgaan in Verden. Bekijk de, voor Hannover gekeurde, hengsten, ga eens wat fokkers bezoeken.
Dan kan je spreken.
Kom een keer af. Wij een hebben een premiepolitiepaard staan: Mont Du Cantal AA uit Duft bloed en een Lauries uit World Cup. Mag je ze eens testen aan het stadion ofzo Lachen
Laatst bijgewerkt door Zannekin op 24-09-03 11:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 11:25

Ik sta persoonlijk voor IEDER paard en IEDER ras open. Ik vind Arabieren prachtpaarden!! Ik heb zelf allerlei paarden gehad van allerlei typen, maten en rassen (ook een 5/8 Arabier en een uit een Anglo-arabische vader). Ik ben niet voor niets drie jaar secretaresse geweest van het N.R.P.S., juist omdat het Arabische bloed me aansprak en aanspreekt. En in die tijd heb ik ook Gomel eens onder het zadel gezien in de zware dressuur, heel mooi. En thuis heb ik een heel dik boekwerk over de Asil Arabier, pracht dieren. Ik heb gewoon willekeurige foto's geplaatst die ik op internet vond om een beeld te geven van het paard waarover al die tijd wordt gediscussieerd. Niet meer en niet minder. Tijdens de discussies zijn er zoveel foto's geplaatst door mij en anderen, dus waarom nu de ophef? De foto's van Quarter horses die op hun hakken zitten, heb ik niemand over gehoord of die van het barokke paard in de piaffe. Ik heb het wel veel voor de Volbloed opgenomen (omdat veel mensen daar vaak niet veel vanaf weten en onbekend, maakt vaak onbemind), maar wil ZEKER het Arabisch volbloed niet afkraken! Ik wil niet 1 ras afkraken en dat heb ik ook nooit gedaan, ik heb n.l. niet een keer iets negatiefs gezegd over (Shagya) Arabisch bloed. En ik heb met niemand hier een persoonlijke vete, want ik ken er helemaal niemand persoonlijk van. Ik heb ook nooit met iemand op FA langdurige of zware discussies gevoerd.
Laatst bijgewerkt door Himyar op 24-09-03 11:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 11:28

Zo mag ik het horen. Lachen
Op den duur wordt dit alles zo'n vreselijk gezeur, waar niemand nog iets over paarden van opsteekt, enkel iets over de aard van mensen Knipoog .

chantal1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 11:35

Sluit me hier volledig bij aan.

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 11:43

Pipo schreef:
Ook zijn er vele goede paarden in Nederland. De reden dat de arabier erbij word gehaald, is omdat bij veel goede paarden het opvallend is dat het arabische bloed in de genen zit. En dan moet je niet in de 3de graad denken maar veel verder.

ik heb dit eens bekeken bij een aantal hengsten en idd in de achste graad ofzo komt regelmatig shagya of amurath voor. O.a. bij Krack C, Jazz, Ferro en Rubels (jaja eigen interesse Knipoog)

Ik vraag me eigenlijk af bij welke hengst dit er niet in zit? Kortom is dat nu wel zo bijzonder?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 11:57

Die vader van die van mij is een Hanno en gaat terug op Amurath op meerdere manieren. Paard schijnt ook lendenmechanisme te hebben, heb ik begrepen.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 12:12

Lovely schreef:
........ Paard schijnt ook lendenmechanisme te hebben, heb ik begrepen.

Vraagje: is dat op één of andere manier objectief vast te stellen.
Wél of géén lendenmechanisme.

Ik kan me voorstellen dat er paarden zijn met een beetje / iets / net voldoende / ruim voldoende / goed / uitmuntend lendenmechaniscme.

Dat gezeur over WEL of NIET.
Da's toch veel te zwart-wit?

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 12:16

Ja, maar dat wordt ook door de "clinic volgers" aangegeven! (ieks we zullen het toch niet echt eens worden met elkaar hè... Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 12:34

CGJ12"]
[quote="Lovely schreef:

Ik kan me voorstellen dat er paarden zijn met een beetje / iets / net voldoende / ruim voldoende / goed / uitmuntend lendenmechaniscme.

[/quote]
Waarschijnlijk niet CJG, maar dat weet ik niet zeker.
Het maakt ook verder weinig uit aangezien het geen verschil maakt in gebruik namelijk, paard is zoals hij is en meer kan ik er niet van maken Knipoog.

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 12:45

Ik heb nog eens even zitten zoeken naar shagya en amurath bloed in bekende hengsten, en volgens mij is bijna ieder paard terug te voeren op dat bloed. Ik dacht nog yes ik heb er 1 "Amor", maar ver weg (achste graad achter Nimmerdor) komt er toch weer Amurath bloed te voor schijn. Ook bij Roemer, montecristo, El Corona en Pion zit dit er achter.

Alleen kon ik geen Amurath of shagya vinden bij L'Invasion, maar als je ver genoeg terug gaat kom je er waarschijnlijk toch ook weer op uit. Ik zal nog eens verder kijken misschien vind ik er nog wel meer... Knipoog

Kortom waarschijnlijk voeren bijna alle paarden ergens ooit het Amurath of Shagya bloed. Is het dan een kwestie dat het meer recent in het bloed moet zitten? Of moet hier meer lijnteelt op gedaan worden volgens Anna42?

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 12:52

In de achtste graad praat je al over 256 paarden dus daar zit altijd wel een Shagya bij.
En die shagya stamt op zijn beurt wel weer af van een of ander oer-paard lijkend op een Prezwalski.

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 13:01

CGJ12 schreef:
In de achtste graad praat je al over 256 paarden dus daar zit altijd wel een Shagya bij.
En die shagya stamt op zijn beurt wel weer af van een of ander oer-paard lijkend op een Prezwalski.

Ja, dat snap ik ook. Maar dat is dat is toch wel waar ze het over hebben, of snap ik het helemaal niet? Volgens mij stond dit verhaal al in het grote paardenboek wat wij vroeger thuis hadden, alle moderne paarden stammen ooit ergens af van een oer paard (arabier?).

Wat is dan zo bijzonder aan dat amurath of oude shagya bloed. En hoe is het bewezen dat het wel of niet (of in in enige graad) aanwezig zijn van het lenden mechanisme op deze dieren terug te voeren is? Misschien kan iemand mij uitleggen hoe je dat onomstotelijk kan bewijzen?

Sall

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 13:05

CGJ12"]
[quote="Lovely schreef:

[/quote]

Dat was idd iets wat mij ook als eerste te binnen schoot...
Elk paard heeft een lende-mechanisme, anders zijn ze zwaar gehandicapt, maar de gradaties waarin een paard het kan gebruiken, zegt iets over de aanleg/talent.
Maar geld dat niet voor alle delen vanhet paard, inclusief het karakter.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 13:08

Mensen, even wat rustig aandoen. Het afkraken van elkaars ras dient geen doel. Dat geldt voor beide zijden, of heb ik hier met een kleuterschool van doen?

Bij ieder "ras" kan ik zo wel wat minder goeie vinden. Ook is er bij ieder paard wel wat fout. Kijk eens naar de positieve kanten van elkaar.

Persoonlijk vind ik de hele theorie van de skeletbouw en lendenmechanisme bijzonder boeiend. Op zichzelf een geweldige reden om een nieuwe stroming in de warmbloedfokkerij te beginnen. De tijd zal het vanzelf leren of dit aanslaat, aangezien de (gezonde) concurrentie nog steeds moet uitbarsten.

Natuurlijk worden er bij nieuwe ideeën ook altijd wat heilige huisjes omgegooid, waarbij de heilige huisjes ook terug gaan slaan. Ook dat is heel normaal.

Maar goed, we zijn terug bij af. Dit is een heel typische discussie van paardenfokkers, waarbij het ene kamp te toppers van het ander kamp afbreekt. Met dit soort discussies los je niks op, daar breek je alleen de liefhebberij mee af. En het gezegde is heel pijnlijk waar, ook voor topfokkers: mensen op aarde hebben de hemel op aarde.. (vul zelf maar de rest in). Fokkerij gaat niet om geld, fokkerij gaat om de liefde voor een ras, om een stuk toekomst te scheppen volgens een bepaald ideaalbeeld.

Waarheid is dat de warmbloed in Nederland zo'n halve eeuw geleden nog keihard een boerenpaard was. De Engels volbloed heeft veel bijgedragen om dat moderner te maken, daarnaast ook de Duitsers, Fransen en zelfs de verdwaalde Arabier. Een halve eeuw is hooguit 10 generaties, in veel gevallen minder. Op de schaal van de evolutie is dat helemaal niks. Het warmbloedpaard zoals wij dat nu kennen is gewoon een hybride produkt en ik durf gerust te stellen, door heel Europa.

Dan, met zo'n grote populatie van dieren: is er ruimte voor meer dan één warmbloedfokrichting? Moeten die fokrichtingen elkaar dan als voetbalsupporters te lijf gaan?

Lami

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 13:29

[

Dat gaat niet echt meevallen als de top van de Nederlandse ruiters niet van plan is zich voort te planten,
terwijl het amazone bestand toch aanzienlijk is! Haha! [/quote]

En als dan ook een groot deel van de mannelijke dressuurruiters kiest voor een relatievorm die normaal gesproken niet tot voortplanting leidt *LOL*

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 13:39

Hé een moddie met verstand van zaken. Da's nieuw.
Welkom Joost.

joostvangestel schreef:
........Fokkerij gaat niet om geld, fokkerij gaat om de liefde voor een ras, om een stuk toekomst te scheppen volgens een bepaald ideaalbeeld..........

Keep on dreaming Joost.
In de praktijk gaat hij bij het KWPN al knap om geld hoor.
Daar is de hobby er echt wel af.
Dat gaat er heel anders aan toe dan bij de Welshjes.

Slechts zeer weinig fokkers volgen hun hart, maar fokken bij die hengst waarvan ze het veulen kunnen verkopen!
Hoeveel Voltaire / burggraaf / nimmerdor merries zijn zo langzamerhand al niet gedek door Jazz/ Krack / Gribaldi.
Puur omdat de markt erom vraagt! Niet omdat ze van dressuur houden hoor!

Zo gauw de markt gaat vragen om Shagya's gaat Wiepke van de Lageweg een Shagya inzetten in de fokkerij. Pure business.
En reken maar van Yes dat zijn klanten hun merries laten dekken door die hengst.
Of een dergelijke hengst bij zal dragen aan het sportpaardenbestand is voor die hengstenhouder niet interessant.
U vraagt: Wij draaien.......

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 13:40

Lami schreef:
....... En als dan ook een groot deel van de mannelijke dressuurruiters kiest voor een relatievorm die normaal gesproken niet tot voortplanting leidt *LOL*

Dat bedoelde ik ook. Zeker gezien de ontwikkelingen van de laatste weken........

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 13:44

joostvangestel schreef:
Dan, met zo'n grote populatie van dieren: is er ruimte voor meer dan één warmbloedfokrichting? Moeten die fokrichtingen elkaar dan als voetbalsupporters te lijf gaan?

Absoluut niet! Die moeten zich gewoon bezig houden met hun eigen fokkerij en de andere stamboeken met rust laten.
Dan zien we vanzelf van welk stamboek de best sportpaarden gaan komen.

Maar goed dat probeer ik dus de hele tijd al te zeggen, ik ben blijkbaar nite duidelijk genoeg Knipoog