Bloedspreiding binnen de dressuurfokkerij

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ceasario

Re: Bloedspreiding binnen de dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 11:53

Mansolein schreef:
ja maar dat heeft toch te maken met de kortzichtigehid van de fokkers zelf. .

Het heeft te maken met de pedigreekennis in het algemeen..
90% van de fokkers heeft totaal geen pedigreekennis of ze gaan er van uit dat vererving ophoudt bij de 2 de generatie..en over de landsgrenzen kijken is helemaal niet aan de orde, daarover neemt men vaak alles over van horen zeggen.

En daarom kiest men voor de "hapklare" eenheidsworsten...daar de meesten een veulentje willen wat ook cool in de mond moet liggen.

Maar als het over bloedspreiding gaat zijn er binnen de EU ruim voldoende mogelijkheden.
En het spreekt van zeer kortzichtigheid om maar rond te blijven zwemmen in je eigen vissenkom.

Mansolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 16:01

ceasario schreef:
Mansolein schreef:
ja maar dat heeft toch te maken met de kortzichtigehid van de fokkers zelf. .

Het heeft te maken met de pedigreekennis in het algemeen..
90% van de fokkers heeft totaal geen pedigreekennis of ze gaan er van uit dat vererving ophoudt bij de 2 de generatie..en over de landsgrenzen kijken is helemaal niet aan de orde, daarover neemt men vaak alles over van horen zeggen.

En daarom kiest men voor de "hapklare" eenheidsworsten...daar de meesten een veulentje willen wat ook cool in de mond moet liggen.

Maar als het over bloedspreiding gaat zijn er binnen de EU ruim voldoende mogelijkheden.
En het spreekt van zeer kortzichtigheid om maar rond te blijven zwemmen in je eigen vissenkom.

Ja absoluut. Dat is hetzelfde wat ik beschreef. Daarom ben ik er van overtuigd dat het bij de fokkers zelf moet beginnen....

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 20:33

Hier dan een berichtje van een kortzichtige fokker Haha!

Vanmiddag in Ermelo de eerste bezichtiging bekeken.
Na een aantal groepen met voornamelijk Sandro-Hit nafok, kwamen gelukkig kwalitatief de beteren.
En jawel, die stamden hoofdzakelijk weer af van de bekende grote drie.
Wel een paar goede zoons van Scandic en een Sir Sinclair.

Helaas voor de bloedspreiding, maar kwaliteit gaat nu eenmaal voor.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 20:36

Dat hebben ze in het tuigwereldje ook lang geroepen Haha!

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 21:12

misterA schreef:

.
Na een aantal groepen met voornamelijk Sandro-Hit nafok, kwamen gelukkig kwalitatief de beteren.

Ik had je 6 jaar geleden al kunnen voorspellen over de Sandro-Hit dweilen...en die zul je nog lang in de moederlijn terug vinden...
Maar verder is het de kunst voor een fokker misterA, iets te creeren i.p.v. te copieren..

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 21:19

ceasario schreef:
misterA schreef:

.

Ik had je 6 jaar geleden al kunnen voorspellen over de Sandro-Hit dweilen...en die zul je nog lang in de moederlijn terug vinden...
Maar verder is het de kunst voor een fokker misterA, iets te creeren i.p.v. te copieren..

Er staat je toch niets in de weg?
Ik zou zeggen, begin maar. Ach gut

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 21:27

misterA schreef:
[
Er staat je toch niets in de weg?
Ik zou zeggen, begin maar. Ach gut

Probeer ik ook...en dat is de hobby.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 21:55

Moderatoropmerking:
offtopic bericht verwijderd. Gelieve de hengstenkeuring te bespreken in het andere topic.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 23:22

misterA schreef:

Vanmiddag in Ermelo de eerste bezichtiging bekeken.

misterA schreef:
Nog een opvallende hengst vond ik nr 666, Sir Donnerhall x Matcho AA, veel uitstraling en een
goede beweger en ook interessant vanwege zn bloedvoering.

Ach gut Ach gut

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 13:02

fokfanaat schreef:
en er zijn ook genoeg hengsten (waaronder imo darlington) die ze zo geeft dat ze als jong paard nog niet zo apart zijn, maar in het hogere werk boven komen drijven.

sarabande schreef:
Darlington heeft als nadeel dat hij grote lelijke koppen geeft, je moet wel heel gemotiveerd zijn en daar echt een merrie voor hebben om daar overheen te stappen.
En zo is er altijd wel iets waardoor dit soort hengsten bijna niet gebruikt worden en de andere wel omdat die meer garanties op de korte duur geven, en daar kiest de fokker dan toch liever voor.

Darlington dekte het eerste jaar 100 merries als gewoon reg. A hengst.
En toen kwam de KWPN politiek om de hoek kijken...

En wanneer je over pedigreekennis beschikt hoef je over zulke opmerkingen (groot hoofd) niet bang te zijn...
Maar men plakte hem aan elke merrie waar rijpaardlijnen niet verder kwamen dan de 3de generatie...en vooral omdat hij zwart was...

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-08 16:14

ceasario schreef:
Darlington dekte het eerste jaar 100 merries als gewoon reg. A hengst.
En toen kwam de KWPN politiek om de hoek kijken...

En wanneer je over pedigreekennis beschikt hoef je over zulke opmerkingen (groot hoofd) niet bang te zijn...
Maar men plakte hem aan elke merrie waar rijpaardlijnen niet verder kwamen dan de 3de generatie...en vooral omdat hij zwart was...

Buiten dat het in dit topic, nogmaals, niet de bedoeling is om het hele wel en wee van een hengst te beschrijven, zie ik in bovenstaande weinig logica.
Darlington gaf grote hoofden omdat hij KWPN merries dekte die aan politiek deden Verward Wat een wartaal weer Ach gut

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 18:03

Als je als fokker een veulens fokt om te verkopen is het logisch dat ej bekende bloedlijnen gaat nemen, dus bekende hengsten, dus bekende vaders è...

Wie koopt er nu een veulen van een vader met een weinig bekende naam als hij even goed een veulen kan kopen met een vele mooier papier?

Zelfs al is het 'onbekende' veulen net wat beter gaan veel mensen het 'bekende' veulen kopen!
Dus is het voor veel broodfokkers logisch dat ze bekende hengsten gaan nemen...

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 21:53

Citaat:
Als je als fokker een veulens fokt om te verkopen is het logisch dat ej bekende bloedlijnen gaat nemen, dus bekende hengsten, dus bekende vaders è...

Ja dat klinkt idd wel logisch ja! Haha!

Citaat:
Wie koopt er nu een veulen van een vader met een weinig bekende naam als hij even goed een veulen kan kopen met een vele mooier papier?
Zelfs al is het 'onbekende' veulen net wat beter gaan veel mensen het 'bekende' veulen kopen!

Mensen die liever op een paard rijden dan op de telegraaf? Knipoog

Citaat:

Bestaan die dan, broodfokkers? Cool
Droog broodfokkers misschien. Haha!

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 01:10

s0173957 schreef:

IK, IK, IK, ja ik koop gerust een veulen van een minder bekende hengst, die gekken zijn er dus toch wel! Jammer dat deze gedachtengang zo leeft, nog jammerlijker dat mensen blijkbaar zelf te weinig kennis bezitten om de kwaliteiten van een goed veulen te herkennen.

Een veulen koop je om later een zadel op te gooien en op te rijden, wat hebben we dan liever....een mooi dingetje met een "lekker" papiertje wat wat rond hupst Huilen of een goed paard met een gewoner papier wat doet waar hij voor "gemaakt" is, nl. fijn in de sport bezig zijn Pling .

Wij hebben zelf, geheel tegen onze principes in, een hengstveulen gekocht van Jazz....nee dat had ik zelf nooit gedacht maar...als je een goed veulen op je pad krijgt dan moet je niet gaan neuzelen over een papier...aanschaffen is dan ons motto!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 01:18

Ik verkocht dit jaar vrij makkelijk een veulen van een onbekende hengst. Wel een veulen wat extra kon bewegen.

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 01:20

Pipo schreef:
Ik verkocht dit jaar vrij makkelijk een veulen van een onbekende hengst. Wel een veulen wat extra kon bewegen.

Kijk, dat bedoelde ik nou, kwaliteiten dat verkoopt, rommel doet het leuk bij sommigen onder ons, het is maar net waar je je graag mee bezig houdt.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 01:27

krackertje schreef:
s0173957 schreef:

IK, IK, IK, ja ik koop gerust een veulen van een minder bekende hengst, die gekken zijn er dus toch wel! Jammer dat deze gedachtengang zo leeft, nog jammerlijker dat mensen blijkbaar zelf te weinig kennis bezitten om de kwaliteiten van een goed veulen te herkennen.

Een veulen koop je om later een zadel op te gooien en op te rijden, wat hebben we dan liever....een mooi dingetje met een "lekker" papiertje wat wat rond hupst Huilen of een goed paard met een gewoner papier wat doet waar hij voor "gemaakt" is, nl. fijn in de sport bezig zijn Pling .

Wij hebben zelf, geheel tegen onze principes in, een hengstveulen gekocht van Jazz....nee dat had ik zelf nooit gedacht maar...als je een goed veulen op je pad krijgt dan moet je niet gaan neuzelen over een papier...aanschaffen is dan ons motto!

Wat wil je nou eigenlijk vertellen? Veulen met een slecht papier gekocht in het kader van bloedspreiding?
Komt bij mij zeer verward over, zacht gezegd. Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 01:30

Slecht papier of onbekend papier?

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 01:34

misterA, ik reageerde even op het offtopic-bericht van s0173957, erg vervelend dat het wat verward op jou overkomt, het is ook al na middernacht he.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 09:06

krackertje schreef:
Jammer dat deze gedachtengang zo leeft, nog jammerlijker dat mensen blijkbaar zelf te weinig kennis bezitten om de kwaliteiten van een goed veulen te herkennen.

Ik denk dat veel mensen, ook de ogenschijnlijk grote paardenkenners, veelal gaan voor commercieel. Ze beschouwen een commercieel veulen als een goed veulen, die brengt geld in het laatje namelijk.
Zij hebben de centen binnen en het zal ze worst wezen of dat 'goede' veulen ooit wat presteert in de sport, dat is hun probleem ook verder niet toch?
Wel jammer dat de werkelijk goede veulens op deze manier in de praktijk daardoor bij de plaatselijke recreatieruiter terecht komen, die er niet uithaalt wat erin zit.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 10:15

krackertje schreef:
misterA, ik reageerde even op het offtopic-bericht van s0173957, erg vervelend dat het wat verward op jou overkomt, het is ook al na middernacht he.

Wat is er in godsnaam off-topic aan mijn reactie?
Ik rij ook liever op een goed paard en ik rij zelf met een Pik Solo en met een Florentijn O, daar dan misschien al van gehoord?
We hebben laten dekken van Daddy Cool, is dat dan zo'n bekende hengst?

Lees dan wat er staat en niet wat je denkt!
Als wij fokken dan zoeken we eerst de hengsten die passen op onze merrie, die verbeteren wat er te verbeteren valt en in ere laten wat in ere moet gelaten worden.
En als we dan een lijstje hebben van enkele hengsten die ons gelijkwaardig lijken qua verbetering op onze merrie nemen we de meest bekende.

Wij fokken geen paarden voor de fokkerij maar voor de sport en voor te verkopen... kijk dan naar de paarden in de topsport, zoveel 'onbekende' vaders heb je daar ook niet...

Dat is hier toch iets op bokt, sommige personen die denken de wijsheid in pacht te hebben en dan de andere reacties maar half lezen en nog minder begrijpen en dan zo'n reacties geven... djeezes...

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 10:23

Lees je eigen post nog eens S017.... , die kun je nl. op 2 manieren opvatten.
Als deze cynisch bedoeld is, blijkbaar wel, gezien je laatste post, kun je er beter hier en daar een smile achteraan plakken. Knipoog

@MisterA: een onbekend papier hoeft per definitie toch geen slecht papier te zijn?

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-08 10:33

shan schreef:
@MisterA: een onbekend papier hoeft per definitie toch geen slecht papier te zijn?

Integendeel ik lees hier steeds maar dat een goed papier een slecht veulen oplevert. Beetje rare redenering, want het probleem is juist dat er niet gevarieerd genoeg gefokt wordt omdat met deze hengsten de kans op een goed veulen groter is.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 10:34

Ik zeg daar alleen maar dat de meeste mensen (en ok, blijkbaar is krackertje niet een deel van de meeste mensen, daarom zeg ik ook de meeste mensen en niet iedereen) sneller een veulen met een 'bekend' papier gaan kopen dan een met een 'onbekend' papier. En daar is helemaal niets cynisch aan.
Dus als je fokt voor te verkopen is het in mijn ogen logisch dat je een meer bekende hengst neemt...

Waarmee ik niet wil zeggen dat je moet inboeten op kwaliteit, maar zeg nu zelf, als je bv met Jazz, Ferro, Rubinstein,... fokt, boet je dan in aan kwaliteit? Die hengsten zijn toch bekend geworden omwille van hun goede nafok?

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 11:42

s0173957 schreef:
krackertje schreef:

Wat is er in godsnaam off-topic aan mijn reactie?
Ik rij ook liever op een goed paard en ik rij zelf met een Pik Solo en met een Florentijn O, daar dan misschien al van gehoord?
We hebben laten dekken van Daddy Cool, is dat dan zo'n bekende hengst?

Lees dan wat er staat en niet wat je denkt!
Als wij fokken dan zoeken we eerst de hengsten die passen op onze merrie, die verbeteren wat er te verbeteren valt en in ere laten wat in ere moet gelaten worden.
En als we dan een lijstje hebben van enkele hengsten die ons gelijkwaardig lijken qua verbetering op onze merrie nemen we de meest bekende.

Wij fokken geen paarden voor de fokkerij maar voor de sport en voor te verkopen... kijk dan naar de paarden in de topsport, zoveel 'onbekende' vaders heb je daar ook niet...

Dat is hier toch iets op bokt, sommige personen die denken de wijsheid in pacht te hebben en dan de andere reacties maar half lezen en nog minder begrijpen en dan zo'n reacties geven... djeezes...

Ik meen het toch echt goed gelezen te hebben dat misterA de definitie offtopic aan mijn reactie had gehangen, als mijn reactie offtopic was dan zou die van jou dat ook zijn, vandaar. Ik kom het woord offtopic niet meer tegen in de tekst van misterA, of ik ben gek of misterA heeft het bericht nog aangepast...laten we het maar op het eerste houden.

En nee, ik denk zeker niet alle wijsheid in pacht te hebben, sterker nog...volgens erg veel mensen fokken wij zelfs heel erg idioot.