Het Dikke Buiken Topic 2026

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:13

Nou ik heb dus recent ervaring, maar hier zijn visitekosten nacht 144 euro en dan nog uurtarief dierenarts 252 euro.
Excl btw overigens

Ze komen trouwens wel gewoon als ik het nodig acht, maar de kliniek weet ook wel als ik bel dat het menens is en niet een dwarse scheet

Hennos ik zou de jeuk niet op dracht gooien eerlijk gezegd. Staart jeuken is normaal ivm de druk die er achter komt en dat gaat irriteren maar dit is wel abnormaal. Ik zou wellicht even een blik werpen naar de voeding of daar niet te veel suiker in zit. Of in het hooi. Wellicht even (opnieuw) laten testen? Staat ze op gras en krijgt ze merriebrok ?

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:25

Saul schreef:
Ik kreeg gister de rekening voor het enten van de schapen, het is dat de voorrijkosten zo hoog waren..
De enting van de schapen kostte 1.69 per stuk. Hoe dan? Die van mijn merrie was bijna 40.

Echt schapen zijn in alles zoveel goedkoper, bizar eigenlijk.

Omdat ze weten dat ze het tienvoudige kunnen vragen als er equi voor staat.

Hennos

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:27

Kabayo schreef:
Nou ik heb dus recent ervaring, maar hier zijn visitekosten nacht 144 euro en dan nog uurtarief dierenarts 252 euro.
Excl btw overigens

Ze komen trouwens wel gewoon als ik het nodig acht, maar de kliniek weet ook wel als ik bel dat het menens is en niet een dwarse scheet

Hennos ik zou de jeuk niet op dracht gooien eerlijk gezegd. Staart jeuken is normaal ivm de druk die er achter komt en dat gaat irriteren maar dit is wel abnormaal. Ik zou wellicht even een blik werpen naar de voeding of daar niet te veel suiker in zit. Of in het hooi. Wellicht even (opnieuw) laten testen? Staat ze op gras en krijgt ze merriebrok ?

Nee gras is afgesloten, wij hebben het opnieuw laten inzaaien dus pas met 6 weken kunnen ze er weer op.
Merriebrok krijgt ze niet, ze krijgt vitamine en muslie. Eigenlijk niks anders dan anders.
Ze is nooit gevoelig geweest voor suikers en heeft geen overgewicht.

Muronia

Re: Het Dikke Buiken Topic 2026

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:34

Meelezer hier. Ik weet niet of het bij paarden ook kan maar ik had zelf richting het einde van mijn zwangerschap een jeuk-probleem. Ik had over mn hele lichaam enorme jeuk en bij mij kwam het ervan dat mijn lever minder goed ging functioneren omdat alles zo bekneld raakte. Het enige dat ik eraan mocht doen was mentholzalf smeren. Zoiets zou je in het bloed moeten kunnen zien dan.

Hennos

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:44

Muronia schreef:
Meelezer hier. Ik weet niet of het bij paarden ook kan maar ik had zelf richting het einde van mijn zwangerschap een jeuk-probleem. Ik had over mn hele lichaam enorme jeuk en bij mij kwam het ervan dat mijn lever minder goed ging functioneren omdat alles zo bekneld raakte. Het enige dat ik eraan mocht doen was mentholzalf smeren. Zoiets zou je in het bloed moeten kunnen zien dan.

Volgens AI overzicht kan het ook bij paarden voorkomen, verharen kan dan een extra tricker zijn, omdat de lever en nieren al hard aan het werk zijn door het veulen. Het is ook tijdens het verharen heel erg geworden. (Ze zat ook heel snel in haar zomervacht)
Maar idd dit zal ik dan via bloedonderzoek moeten kunnen uitsluiten.
Ik ga wel even met de DA overleggen of ik haar iets van een supplement mag geven om de lever te helpen. Voor uitwendig heb ik nu de Neempasta besteld, deze komt over 1 week binnen.

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:41

CrazyCat schreef:
Saul schreef:
Ik kreeg gister de rekening voor het enten van de schapen, het is dat de voorrijkosten zo hoog waren..
De enting van de schapen kostte 1.69 per stuk. Hoe dan? Die van mijn merrie was bijna 40.

Echt schapen zijn in alles zoveel goedkoper, bizar eigenlijk.

Omdat ze weten dat ze het tienvoudige kunnen vragen als er equi voor staat.

En dan nog eens meer als het om honden of katten gaat.
Dan ben je 100 euro kwijt voor de enting terwijl je er ook nog naartoe rijd...