Kletstopic dressuurfokkerij II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

c_alsemgeest

Re: Kletstopic dressuurfokkerij II

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 10:34

Ik vind zijn hoofd wel wat ouderwets aristocratisch hebben :+
Maar hoofden zijn natuurlijk ook een kwestie van smaak.
Maar hij is idd niet bloedmooi :')

Diortje_vds

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 10:45

Ja dat klopt wel, is wat ouderwets, ik stoor me daar niet zo aan, mijn Glamourdale merrie heeft wat hetzelfde, ben er aan gewend haha. Maar idd alle begrip voor fokkers die het liever edeler zien.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 11:06

Suzanne F. schreef:
Ik weet dat je op een hoofd niet kan rijden ...

Weet je dat zeker? Als er op youtube horse fails filmpjes voorbij komen hangen er toch regelmatig mensen aan het hoofd :+

Ik snap trouwens wel wat je bedoelt, onze 5 jarige Toto Jr kleindochter heeft ook niet het meest elegante hoofd.

Gelukkig nieuwjaar iedereen.

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 13:20

De beste wensen iedereen

Ik vond zijn hoofd ook niet heel mooi. Enkel durfde ik dit wel aan op mijn Jazz merrie met een pony hoofdje :j erg leuk paard geworden. Heeft mijn merrie ook echt verbeterd.

Taminiau uit mijn Jazz x Juventus
Afbeelding
Afbeelding

Vond Taminiau als jong paard al talentvol. Het zou toch enorm jammer zijn als hij verder geen kansen meer krijgt door glock

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 13:27

Knap dingetje!

janna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 14:11

Ik vond Taminiau als jong paard heel slecht op z'n voorvoeten staan. Weet niet of dat intussen is verbeterd maar daarom zou ik hem niet gebruiken.
Het lijkt me overigens afschuwelijk als daar op een dag de castreur op stal komt om ze allemaal even te ruinen. (Zal vast op tafel in de kliniek gebeuren, maar bij wijze van spreken..) echt heel zonde.

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 14:14

Dat zou inderdaad echt zonde zijn Janna. En wat gaat er met ze gebeuren. Als grasmaaier door het leven ?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 14:53

Zijn voorbeenstand is inderdaad een aandachtspunt, hij is zelf wat toontredend. Zijn hoofd vind ik wel wat hebben, het is me alleen niet helemaal duidelijk wat voor een merries er nu het beste bij passen.

Prachtig veulen AM!

Dat castratieverhaal blijf ik ook apart vinden, het geeft ook risico's op die leeftijd..ik hoop in ieder geval dat ze voor de fok beschikbaar blijven.

karinna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 15:27

De beste wensen voor 2025 allemaal.

Ik zou het ook zonde vinden als ze allemaal gecastreerd zouden worden.
Hoop dat er nog andere opties zullen zijn

Zoethout

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 16:42

carika schreef:
Gisteren toevallig nog meer mensen naar de show avond in Groningen geweest?
Zackerey en Mac Toto waren er ook. Ze vertelden dat er 2024 maar 1 veulen verwacht wordt van Mac Toto.

Ik vind Mac Toto wel écht heel gaaf, ik ben benieuwd of ze hem 2025 tegen betere voorwaarden aanbieden daar hebben ze niks over gezegd.

Ik moet ook wel zeggen dat ik het dekgeld van Mac Toto ook wel écht belachelijk hoog vindt. Daar leg je 3500 euro voor neer, er zijn nog geen nakomelingen van geregistreerd (dit voorjaar komt er dus slechts één). Vind het dan ook wel een héle grote gok om voor dat geld een merrie bij deze hengst te doen. Was denk ik meer vraag naar geweest als ze rond de 'normale' prijzen het sperma aan zouden bieden

De beste wensen allemaal trouwens *\o/*

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 17:47

kiko schreef:
Dat zou inderdaad echt zonde zijn Janna. En wat gaat er met ze gebeuren. Als grasmaaier door het leven ?

Van wat ik begreep is dat wel het idee ja, een soort heel erg vroeg pensioen.
Natuurlijk doodzonde voor de fokkerij als het echt door gaat. Maar voor de paarden zelf zal het geen groot drama zijn als ze ze goed afbouwen en begeleiden.

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 18:32

Met zo´n belachelijk hoog dekgeld van 3500 euro willen ze denk ik gewoon niet dat Mac Toto dekt. Zó bewezen is die hengst niet en Toto x Jazz is nou ook niet echt heel bijzonder bloed ofzo wat dat dekgeld rechtvaardigt.

Ikzelf kijk echt niet zo op het dekgeld, een paar honderd euro meer of minder kijk ik niet naar. Maar het moet wel een beetje ´normaal´ blijven, ik ga niet boven de 1750 euro.

E_D_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 19:03

Sabine_95 schreef:
En ik presteer het om beide hengsten gebruikt te hebben de afgelopen 2 jaar,…
Dark veulen is nu een goed halfjaar en ben ik heel blij mee!

Taminiau jaarling komt morgen naar huis, uiteraard tussendoor wel geweest. Maar erg benieuwd hoe ze ontwikkelt is!

De merrie uit Dark Rousseau
[ Afbeelding ]

Ah leuk, nog een DR veulen :D Onze heeft dezelfde stevige hals

carola schreef:
Met zo´n belachelijk hoog dekgeld van 3500 euro willen ze denk ik gewoon niet dat Mac Toto dekt. Zó bewezen is die hengst niet en Toto x Jazz is nou ook niet echt heel bijzonder bloed ofzo wat dat dekgeld rechtvaardigt.

Ikzelf kijk echt niet zo op het dekgeld, een paar honderd euro meer of minder kijk ik niet naar. Maar het moet wel een beetje ´normaal´ blijven, ik ga niet boven de 1750 euro.

Dit dus :Y)

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 20:15

Ivm Taminiau, ik heb die ook 2x live gezien in Mechelen en ik weet niet of die wel het karakter zal hebben om het écht te maken. Z'n schrikken van de 2de dag was niet abnormaal, was echt de schuld van een ouwe rakker die rechtstond vlak voor z'n neus, maar daarvoor was de spanning er ook al.
Ik vind trouwens dat die z'n voorhand en achterhand niet bij elkaar passen, z'n achterbenen zijn te zwaar voor de rest lijkt het wel.

Ik vind overigens ook dat Glock geen ongelijk heeft met de sponsoring stop te zetten.
De manier waarop is natuurlijk bullshit, maar mzt de budgetten dat die gekregen hebben hebben ze gewoon slecht gewerkt.
Alleen HP op de Spelen,Gal zelfs geen reserve en die scoorde daar met een miljoenenpaard amper 0,047% hoger dan, met alle respect gezegd, Domien Michiels met Intermezzo, een heel normaal paard.

Ze hebben daar consistent de verkeerde paarden gekocht en zijn te hard blijven hangen in hun systeem terwijl er net veel meer rust en harmonie gevraagd wordt tegenwoordig.
Ik ben grote van fan de werkethiek van HP en als mens zelf, maar ze hebben echt niet goed genoeg gewerkt.

Diortje_vds

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 21:15

Het verschil tussen zaterdag en zondag was groot, en dat vond ik dan juist weer positief, zeker omdat het nog een jong dier is met niet zo veel routine. Maar we zullen het wschl dus nooit weten, als hij op prepensioen gaat :')
Wat Glock betreft, daar heb je zeker een punt, veel geld in gepompt zonder veel resultaat -O-

Dat dekgeld van Mac Toto 8)7

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 23:01

s0173957 schreef:
Ivm Taminiau, ik heb die ook 2x live gezien in Mechelen en ik weet niet of die wel het karakter zal hebben om het écht te maken. Z'n schrikken van de 2de dag was niet abnormaal, was echt de schuld van een ouwe rakker die rechtstond vlak voor z'n neus, maar daarvoor was de spanning er ook al.
Ik vind trouwens dat die z'n voorhand en achterhand niet bij elkaar passen, z'n achterbenen zijn te zwaar voor de rest lijkt het wel.

Ik vind overigens ook dat Glock geen ongelijk heeft met de sponsoring stop te zetten.
De manier waarop is natuurlijk bullshit, maar mzt de budgetten dat die gekregen hebben hebben ze gewoon slecht gewerkt.
Alleen HP op de Spelen,Gal zelfs geen reserve en die scoorde daar met een miljoenenpaard amper 0,047% hoger dan, met alle respect gezegd, Domien Michiels met Intermezzo, een heel normaal paard.

Ze hebben daar consistent de verkeerde paarden gekocht en zijn te hard blijven hangen in hun systeem terwijl er net veel meer rust en harmonie gevraagd wordt tegenwoordig.
Ik ben grote van fan de werkethiek van HP en als mens zelf, maar ze hebben echt niet goed genoeg gewerkt.

Dat met de achterbenen, komt denk ik van de rijstijl. Ik was echt verrast op de jonge dressuur kampioenschap waar Hans Peter derde werd. Det paard slofde echt door de baan met de achterbenen. Leek of het paard niet wist dat die bestond.

xpatricia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 08:19

AM_Horses schreef:
De beste wensen iedereen

Ik vond zijn hoofd ook niet heel mooi. Enkel durfde ik dit wel aan op mijn Jazz merrie met een pony hoofdje :j erg leuk paard geworden. Heeft mijn merrie ook echt verbeterd.

Taminiau uit mijn Jazz x Juventus
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

Vond Taminiau als jong paard al talentvol. Het zou toch enorm jammer zijn als hij verder geen kansen meer krijgt door glock

Prachtig dier! Wat een koppie <3

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 10:07

Rijstijl speelt absoluut een rol zowel in beweging als qua spanning, maar Mechelen is ook een hele spannende ring. Hermes had er ook last van in de GP en dat is nog een ervaren paard.

Ben het ermee eens dat de heren EG en HP niet met de tijd mee zijn gaan en teveel zijn blijven hangen in hun eigen systeem.

Wat een belachelijk hoog dekgeld voor Mac Toto, die snap ik ook niet helemaal. Tenzij het inderdaad een soort ontmoedigingsbeleid is.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 11:11

Elisa2 schreef:
Rijstijl speelt absoluut een rol zowel in beweging als qua spanning, maar Mechelen is ook een hele spannende ring. Hermes had er ook last van in de GP en dat is nog een ervaren paard.

Hermes is nu ook wel echt geen referentie è.

Zonik Plus liep z'n 2de wedstrijd ooit en was niks aan te zien bv... en in de Kür was die van Schneider ook een beetje spooky, maar al de rest volledig chill.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 13:41

Waarom niet?

Knap van Zonik Plus, maar die wordt ook een stuk prettiger en op ontspanning gereden ipv op druk en spanning. Verder heb ik geen idee hoeveel ring ervaring en of dat verder vergelijkbaar is.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 13:50

Omdat Hermes gekend is voor z'n idioot gedrag soms...

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 13:52

Oh zo..

Nou ik denk dat het bij Taminiau afwachten is of dit iets blijvend is of niet.(als ie uberhaupt in de sport blijft lopen) Maar vind zelf de paarden onder HP allemaal altijd enorm gespannen. Dat helpt imo in ieder geval niet mee.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 00:43

Hier fokkers het al eens meegemaakt dat de baarmoeder van de merrie gekanteld is.
Slag in de baarmoeder word het lichaam ook wel genoemd. Ik had er nog nooit van gehoord maar onze 5 jarige uphill merrie die drachtig is van haar eerste veulen had het afgelopen zaterdag. Ze kreeg lichte koliek klachten die weg gingen met Colosan maar steeds weer terug kwamen. Dus dierenarts erbij en die vermoeden het al en na opvoelen was dat ook zo. Ze is diezelfde dag gelijk geopereerd in Den ham. Staande operatie.
We mogen haar zeer waarschijnlijk morgen weer ophalen.

Zoethout

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 16:07

baudyh schreef:
Hier fokkers het al eens meegemaakt dat de baarmoeder van de merrie gekanteld is.
Slag in de baarmoeder word het lichaam ook wel genoemd. Ik had er nog nooit van gehoord maar onze 5 jarige uphill merrie die drachtig is van haar eerste veulen had het afgelopen zaterdag. Ze kreeg lichte koliek klachten die weg gingen met Colosan maar steeds weer terug kwamen. Dus dierenarts erbij en die vermoeden het al en na opvoelen was dat ook zo. Ze is diezelfde dag gelijk geopereerd in Den ham. Staande operatie.
We mogen haar zeer waarschijnlijk morgen weer ophalen.

Ja, wij met koeien. Maar dan wel op het moment van afkalven. Wij hebben zelf de baarmoeder weer goed gelegd, kalf daarvoor was hetzelfde verhaal en toen hebben wij de DA er wel bij gehad, die heeft ons geleerd hoe wij het zelf weer goed kunnen leggen. Maar het is ook wel anders als het zoals bij jou, eerder in de dracht gebeurd en dan kan ik mij wel voorstellen dat ze hieraan geholpen moet worden. Een goed herstel voor jouw merrie gewenst en fijn dat het opgelost is!

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 17:31

Het is inderdaad wel iets dat regelmatig voorkomt Baudyh. Bij koeien is het inderdaad typisch tíjdens de bevalling, bij paarden juist niet, maar meestal 1 tot 3 maanden voor de uitgerekende datum.
Doordat het tijdens koeien tijdens de bevalling is, is de baarmoedermond open en kun je het kalf (en daarmee de baarmoeder) terug draaien. Dat is bij paarden niet mogelijk, want die moeten nog niet bevallen. Daarom moeten paarden altijd geopereerd worden om het te verhelpen. Gelukkig is het wel een van de koliekoperaties met de beste prognose. Het is niet zo enorm riskant als een koliekoperatie van een darm-probleem.

Hopelijk over een paar maanden toch een gezond veulen ernaast Baudy! Dan is deze ellende snel weer vergeten.

En over veulens gesproken: wie verwacht de eerste?
Mijn eerste merrie is 1 februari al aan de telling, maar die doet nog niets qua uier, dus het zal mij niet verbazen als dat veulen wat langer blijft zitten.