Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
misterA schreef:s0173957 schreef:De stelling van misterA ivm karakter in het algemeen en karakter onder het zadel volg ik niet echt.
De 2 meest meewerkende paarden onder het zadel die ik ooit gehad heb waren de grootste smeerlapjes er naast.
Niet owv een smerig karakter, wel owv hun overmaat aan energie.
Onder het zadel kanaliseerde dat perfect in loop- en WERKlust, daarnaast was dat soms levensgevaarlijk.
Veel plezier dan met die smeerlapjes.
Evemn wat meer duidelijkheid in de discussie.
2 Dingen lopen erg door elkaar heen. Ruiters, of degene die dus paardrijden, praten voortdurend over "Mijn paard is zus, of zo enz enz.. "
Waar ik het over heb is fokkerij. Daar gaat dit topic nl. over.
De opdracht voor mezelf is om eerlijke paarden te fokken, waar iedereen mee overweg kan. En die fit en energiek hun werk doen. Dat kan namelijk. Kijk maar naar de eerder door mij genoemde hengstenlijnen. Ik zal er nog een noemen, de afstammelingen van Totilas, of Secret.
Dus fok niet meer van die halvegare paarden!!!!!!!!!!!!!!!!
misterA schreef:s0173957 schreef:De stelling van misterA ivm karakter in het algemeen en karakter onder het zadel volg ik niet echt.
De 2 meest meewerkende paarden onder het zadel die ik ooit gehad heb waren de grootste smeerlapjes er naast.
Niet owv een smerig karakter, wel owv hun overmaat aan energie.
Onder het zadel kanaliseerde dat perfect in loop- en WERKlust, daarnaast was dat soms levensgevaarlijk.
Veel plezier dan met die smeerlapjes.
Evemn wat meer duidelijkheid in de discussie.
2 Dingen lopen erg door elkaar heen. Ruiters, of degene die dus paardrijden, praten voortdurend over "Mijn paard is zus, of zo enz enz.. "
Waar ik het over heb is fokkerij. Daar gaat dit topic nl. over.
De opdracht voor mezelf is om eerlijke paarden te fokken, waar iedereen mee overweg kan. En die fit en energiek hun werk doen. Dat kan namelijk. Kijk maar naar de eerder door mij genoemde hengstenlijnen. Ik zal er nog een noemen, de afstammelingen van Totilas, of Secret.
Dus fok niet meer van die halvegare paarden!!!!!!!!!!!!!!!!
_Lorette_ schreef:Euh ja, karakter kan je proberen te fokken. Je kunt in elk geval je best ervoor doen. Ik wilde het karakter en de veelzijdigheid van mijn merrie vermenigvuldigen. Ik ken de merrielijn. Die kwam zo'n beetje bij mij uit de achtertuin (Wapenveld), maar ik haalde haar zelf uit België. Alleen fokte ik er het tegenovergestelde van de merrie uit. Dressuurmatig gezien beter, maar veel lastiger en zeker niet braaf genoeg voor een invalide ruiter (waar de merrie wel aan is verkocht).
Ik spreek dan wel over eigen paarden, maar wij hebben bij het fokken ook veel aandacht voor het karakter. Alles waar wij mee (willen) fokken, rijd ik zelf. Dus geschikt voor amateurs, veelzijdig te gebruiken, fijn in de omgang. Niet stuk, niet onrijdbaar. Bij de Charmeur heb ik er extra veel aandacht voor, puur en alleen om de reputatie van haar vader... Terwijl ze de makkelijkste nakomelingen geeft. Toch durf ik er niet vanuit te gaan dat het fokproduct precies het karakter krijgt als ik voor ogen heb. Naast de genen gaat het om nog zoveel andere factoren.
Het is geweldig dat jij uitsluitend paarden met fantastische karakters fokt, MisterA. Het zal voor een groot deel genetisch te bepalen zijn en dus deels te danken zijn aan de keuzes die je maakt als fokker. Maar een deel moet toch ook in opvoeding, opleiding en andere externe factoren zitten.
Jackyyb schreef:[ [url=m/vvEjAq.jpg]Afbeelding[/url] ]
Betere foto komt nog. Gauw voor het werk vanmorgen weer even wezen spieken.
Hij is ook toch echt donkerbruin! Vannacht leek hij haast zwart. 1 wit voetje
SBravour schreef:Mag ik vragen om welke hengst dat gaat? En heeft het dier ooit eens iets gedaan waarom je hem wantrouwde, of was het gewoon een trage?
MariekeS_ schreef:Maar, laten we ook de invloed van het management op karakter niet vergeten... (Te) veel sportpaarden hebben een heel klein wereldje en staan hoog in het voer op een te kleine postzegel.
kevinsky schreef:Redelijk positief nieuws hier. Phill is goed de nacht door gekomen. En drinkt goed. Begint al een beetje te spelen.. Het is nog erg fragiel, maar ze hebben wat meer vertouwen en er in als vannacht
Karakter is altijd een lastig iets.. Mijn merrie zou je er nooit af gooien, maar is wel een echte merrie merrieEnorm veel looplust, snel heet en schrikt van blaadjes.
Haar karakter is soms net wat té voor de gemiddelde ruiter.
. Ik hoop met Fontaine iets wat rust er in te fokken. Maar het is altijd afwachten.