Kletstopic dressuurfokkerij

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

SophievdV

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 09:40

MisterA dat ben ik met je eens. Je hebt niks aan beesten die zo scherp, fel of aartslui dat je er niet fijn mee kunt werken. Paarden met een goede instelling die braaf zijn doch ijverig zijn goud waard. Wie zit daar nou niet op te wachten?

Een andere ontwikkeling die mij overigens zorgen baart is het fokken met paarden met toch wel serieuze blessures. Dat zou je eigenlijk ook niet moeten willen. Toch zie ik dat soort merries regelmatig voorbij komen in advertenties waarin ze aangeboden worden als fokmerrie.

Rachral

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 09:42

misterA schreef:
s0173957 schreef:
De stelling van misterA ivm karakter in het algemeen en karakter onder het zadel volg ik niet echt.
De 2 meest meewerkende paarden onder het zadel die ik ooit gehad heb waren de grootste smeerlapjes er naast.
Niet owv een smerig karakter, wel owv hun overmaat aan energie.
Onder het zadel kanaliseerde dat perfect in loop- en WERKlust, daarnaast was dat soms levensgevaarlijk.

Veel plezier dan met die smeerlapjes.
Evemn wat meer duidelijkheid in de discussie.
2 Dingen lopen erg door elkaar heen. Ruiters, of degene die dus paardrijden, praten voortdurend over "Mijn paard is zus, of zo enz enz.. "
Waar ik het over heb is fokkerij. Daar gaat dit topic nl. over.
De opdracht voor mezelf is om eerlijke paarden te fokken, waar iedereen mee overweg kan. En die fit en energiek hun werk doen. Dat kan namelijk. Kijk maar naar de eerder door mij genoemde hengstenlijnen. Ik zal er nog een noemen, de afstammelingen van Totilas, of Secret.
Dus fok niet meer van die halvegare paarden!!!!!!!!!!!!!!!!

Zo mee eens MisterA!!!

Liaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 09:47

Janderegelaa en Jacky gefeliciteerd met de mooie veulens! Delen jullie ook de droogfoto’s?

Kevinsky, wat heftig! Gelukkig gaat het nu naar omstandigheden goed met het veulen!

Tja wat betreft de discussie.... ik fok niet veel, zou ik wel willen maar helaas niet de mogelijkheden en financiën ervoor. Ik denk dat karakter heel belangrijk is en natuurlijk ook gezondheid. Zie veel ruiters om mij heen die willen de groot bewegers, maar helaas heb ik gezien dat die vaak ook wat sensibeler zijn en die kunnen ze dus niet hanteren. Waardoor het fout gaat. Die paarden zijn prima te rijden door een prof of een handige amateur, maar door de gemiddelde ruiter niet.
Ideaal zou dus zijn een paard met goede beweging, goede werkinstelling, maar niet te sensibel. Maar willen we dat niet allemaal?!

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 09:52

Mijn doel is een fijn en lichamelijk sterk sportpaard fokken, goed karakter, goede bewegingen en door de meeste ruiters te rijden. Daarbij let ik op de sterke punten en de verbeterpunten van de merrie en welke hengst hier het beste op aansluit, maar ook mij persoonlijk aanspreekt.

En mijn paard ging over zowel mijn fokmerrie als de gefokte hengst :j
Laatst bijgewerkt door Nessie op 28-05-20 09:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Lavitabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 09:53

misterA schreef:
s0173957 schreef:
De stelling van misterA ivm karakter in het algemeen en karakter onder het zadel volg ik niet echt.
De 2 meest meewerkende paarden onder het zadel die ik ooit gehad heb waren de grootste smeerlapjes er naast.
Niet owv een smerig karakter, wel owv hun overmaat aan energie.
Onder het zadel kanaliseerde dat perfect in loop- en WERKlust, daarnaast was dat soms levensgevaarlijk.

Veel plezier dan met die smeerlapjes.
Evemn wat meer duidelijkheid in de discussie.
2 Dingen lopen erg door elkaar heen. Ruiters, of degene die dus paardrijden, praten voortdurend over "Mijn paard is zus, of zo enz enz.. "
Waar ik het over heb is fokkerij. Daar gaat dit topic nl. over.
De opdracht voor mezelf is om eerlijke paarden te fokken, waar iedereen mee overweg kan. En die fit en energiek hun werk doen. Dat kan namelijk. Kijk maar naar de eerder door mij genoemde hengstenlijnen. Ik zal er nog een noemen, de afstammelingen van Totilas, of Secret.
Dus fok niet meer van die halvegare paarden!!!!!!!!!!!!!!!!

Ik denk dat iedereen een andere visie heeft over zijn of haar fokkerij. Ik denk niet dat alle mensen namelijk hetzelfde er over denken en dat ook zeker niet iedereen hetzelfde doel heeft.

Wat iemand dus 'halvegare' paarden vind , kan bij een ander misschien wel wat toevoegen..

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 10:22

Euh ja, karakter kan je proberen te fokken. Je kunt in elk geval je best ervoor doen. Ik wilde het karakter en de veelzijdigheid van mijn merrie vermenigvuldigen. Ik ken de merrielijn. Die kwam zo'n beetje bij mij uit de achtertuin (Wapenveld), maar ik haalde haar zelf uit België. Alleen fokte ik er het tegenovergestelde van de merrie uit. Dressuurmatig gezien beter, maar veel lastiger en zeker niet braaf genoeg voor een invalide ruiter (waar de merrie wel aan is verkocht).

Ik spreek dan wel over eigen paarden, maar wij hebben bij het fokken ook veel aandacht voor het karakter. Alles waar wij mee (willen) fokken, rijd ik zelf. Dus geschikt voor amateurs, veelzijdig te gebruiken, fijn in de omgang. Niet stuk, niet onrijdbaar. Bij de Charmeur heb ik er extra veel aandacht voor, puur en alleen om de reputatie van haar vader... Terwijl ze de makkelijkste nakomelingen geeft. Toch durf ik er niet vanuit te gaan dat het fokproduct precies het karakter krijgt als ik voor ogen heb. Naast de genen gaat het om nog zoveel andere factoren.

Het is geweldig dat jij uitsluitend paarden met fantastische karakters fokt, MisterA. Het zal voor een groot deel genetisch te bepalen zijn en dus deels te danken zijn aan de keuzes die je maakt als fokker. Maar een deel moet toch ook in opvoeding, opleiding en andere externe factoren zitten.

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 10:25

Nou als een paard daadwerkelijk zo levensgevaarlijk aan de hand is mag 'ie van mij de worst in :o of is dat echt heel rigoureus? :D ik heb de paarden aan huis en ben meestal in m'n eentje heerlijk bezig met ze, ze moeten aan de hand zich gewoon gedragen. Jong/groen/bang/onwennig boeit me geen drol maar tussen de oortjes moet het goed zitten. Onder het zadel is looplust en werklust heel belangrijk en voor ieder wat wils natuurlijk, maar die halve gare bokken die je soms voorbij ziet komen moet mi echt niet mee gefokt worden. Dat kan de gemiddelde amateur (zeg maar 90% van de paardrijdend Nederland) gewoon niet aan.

Jdr gefeliciteerd!

Kevinsky wat vreselijk!! Bah wat schrikken, heel erg veel sterkte voor jou en beterschap voor de kleine.. hou je ons op de hoogte?

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 10:29

_Lorette_ schreef:
Euh ja, karakter kan je proberen te fokken. Je kunt in elk geval je best ervoor doen. Ik wilde het karakter en de veelzijdigheid van mijn merrie vermenigvuldigen. Ik ken de merrielijn. Die kwam zo'n beetje bij mij uit de achtertuin (Wapenveld), maar ik haalde haar zelf uit België. Alleen fokte ik er het tegenovergestelde van de merrie uit. Dressuurmatig gezien beter, maar veel lastiger en zeker niet braaf genoeg voor een invalide ruiter (waar de merrie wel aan is verkocht).

Ik spreek dan wel over eigen paarden, maar wij hebben bij het fokken ook veel aandacht voor het karakter. Alles waar wij mee (willen) fokken, rijd ik zelf. Dus geschikt voor amateurs, veelzijdig te gebruiken, fijn in de omgang. Niet stuk, niet onrijdbaar. Bij de Charmeur heb ik er extra veel aandacht voor, puur en alleen om de reputatie van haar vader... Terwijl ze de makkelijkste nakomelingen geeft. Toch durf ik er niet vanuit te gaan dat het fokproduct precies het karakter krijgt als ik voor ogen heb. Naast de genen gaat het om nog zoveel andere factoren.

Het is geweldig dat jij uitsluitend paarden met fantastische karakters fokt, MisterA. Het zal voor een groot deel genetisch te bepalen zijn en dus deels te danken zijn aan de keuzes die je maakt als fokker. Maar een deel moet toch ook in opvoeding, opleiding en andere externe factoren zitten.

Natuurlijk! Helemaal waar. Maar fokken hoeft natuurlijk niet altijd gokken te zijn. Sommige lijnen staan er gewoon om bekend rotkarakters door te geven. Toen ik mijn 3 jr bij van norel kocht gaf hij aan dat uit die lijn allemaal mensgerichte en werkwillige paarden komen. Toen hij erachter stond om de ruin te vrachtwagen in te duwen (en ik dacht nog, zal je dat wel doen? :+ ) zei hij: uit deze lijn slaan ze niet. :') en natuurlijk kan je altijd pech hebben, en natuurlijk blijven het paarden, maar mijn ruin heeft nog nooooit gemept of lelijk gedaan.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 10:38

Ik had een Jazz op stal om aan te rijden die alleen verdoofd in de handen was geweest. Kwam bij mij met de bijnaam 'het varken'. Voeten oppakken was niet mogelijk als je leven je lief was, ze liet zich niet aanraken of pakken, was hartstikke ril. Ze ging meteen de eerste dag al bij mij over de staldeur heen... Maar na enkele weken een grote schat en ik klom er de eerste keer in mijn eentje op, terwijl ze los in de bak stond met alleen een halster om. Het was helemaal geen rotzak, alleen onzeker. Het was al snel een heel fijn paard en dat is ze nog steeds.

Ik heb ook een ruin op stal gehad die nooit een pas verkeerd zette onder het zadel. Aan de hand was hij wel sterk en dominant. Die vertrouwde ik met rijden voor geen cent en tot op de dag van vandaag weet ik niet waarom. Hij had weinig zin om te werken en moest gemotiveerd worden, maar protesteerde nooit. Ik had altijd het idee dat hij een keer om zou slaan als hij echt geen zin zou hebben, maar dat was alleen een gevoel. Wellicht misplaatst. Het gevoel was wel zo erg dat ik zijn vader niet wil gebruiken, terwijl ik gek ben van de hengst. Alleen uit angst dat ik zo'n paard fok. :o

Jackyyb

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 10:45

Afbeelding

Betere foto komt nog. Gauw voor het werk vanmorgen weer even wezen spieken.
Hij is ook toch echt donkerbruin! Vannacht leek hij haast zwart. 1 wit voetje :D

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 10:47

Mag ik vragen om welke hengst dat gaat? En heeft het dier ooit eens iets gedaan waarom je hem wantrouwde, of was het gewoon een trage? :P

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 10:49

Gefeliciteerd Jacky!! Wat een leuke foto <3

Lavitabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 10:54

Jackyyb schreef:
[ [url=m/vvEjAq.jpg]Afbeelding[/url] ]

Betere foto komt nog. Gauw voor het werk vanmorgen weer even wezen spieken.
Hij is ook toch echt donkerbruin! Vannacht leek hij haast zwart. 1 wit voetje :D

Gefeliciteerd!
Ik wou dat ik dat al zo snel kon zien haha. Ik denk dat mijn veulen ook donker bruin word. Andere zeggen weer pikzwart :roll:

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 11:04

Gefeliciteerd met de geboren veulens!

Kevinsky heel veel sterkte met jouw veulen.

Karakter is natuurlijk een deel genetisch en een deel opvoeding. Ik denk wel dat het belangrijk is dat men er bij de keuze voor een hengst rekening mee houdt. En ook welke merries men inzet voor de fokkerij. Nu zie je toch nog zo vaak dat merries die zelf erg lastig waren onder het zadel of een flinke blessure hebben dan maar ingezet worden als fokmerrie. Daar snap ik niks van, fokken moet je doen met gezonde dieren met een correct exterieur en fijn karakter.

Ik denk ook dat ruiters eerlijk moeten kijken naar hun eigen karakter en kwaliteiten en op basis daarvan een passend paard moeten uitzoeken. Helaas worden vaak de eigen capaciteiten overschat...

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 11:05

Ik vergeet helemaal om iedereen te feliciteren met de veulens! Allemaal donker en met mooie koppies, lijkt het! Proficiat. :D

En dan nog de pech van kevinsky... Wat een enorme schrik! Ik duim voor jullie!

SBravour schreef:
Mag ik vragen om welke hengst dat gaat? En heeft het dier ooit eens iets gedaan waarom je hem wantrouwde, of was het gewoon een trage? :P

Liever via pb.

Ik vond de nakomeling stug en flegmatiek onder het zadel. Los was het een plaatje. In de omgang was hij vaak braaf, maar kon zich in een fractie van een seconde lostrekken en was dan niet meer te pakken. Ik wist nooit wanneer het gebeurde. Ik heb geprobeerd om hem samen te houden met een andere ruin en dat leek lange tijd perfect te gaan. Ze leken wel verliefd. Tot hij op een dag bijna de andere ruin vermoordde. Ik kreeg hem er met geen mogelijkheid bij weg. Ik kon er geen peil op trekken wanneer hij omsloeg. Onder het zadel was het ergste wat hij deed rommelen met zijn tong als ik hem meer aan het werk probeerde te zetten. Nooit schrikken, bokken, omhoog komen. Dus ik had geen reden om hem te wantrouwen. Toch heb ik nog nooit zo ongemakkelijk op een braaf paard gezeten als op die. Waarschijnlijk gewoon een ernstig geval van het ontbreken van een klik, terwijl ik normaal gesproken paarden prima kan trainen zonder die 'klik'.

Van mijn eigen ruin weet ik precies wat ik er aan heb en dat is ook dat hij schrikt van elk streepje, elke verkleuring en elke diepere hoefafdruk in de bak. Of het bordje F. Of een tegemoetkomend paard. Of de fiets die daar niet hoort te staan, waardoor hij meer op 2 benen staat dan op 4. Ik weet dat hij niet makkelijk is, maar hij is voorspelbaar. Ik weet precies wat ik kan verwachten. Daar heb ik dan weer geen problemen mee. Zeker omdat het geen werkontduiking is. Hij is dol op werken.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 11:16

te sensibel kan niemand iets mee, ook de profs niet. Die vallen ook uit, denk maar aan Sister de Jeu, Undercover, en bij het springen, paarden die zelf de rem trekken zoals Cornet, Hors la loi etc.

Daarnaast geven meerdere profs ook aan dat de rijdbaarheid wel echt een probleem aan het worden is, en dit geldt in zowel het springen als dressuur. Dus ik ben het ook eens met MisterA.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 11:19

Volgens mij zat ik met samengeknepen billen op de bank toen ik Undercover voor het laatst in actie zag. Dat moet je echt niet willen. Maar respect dat Edward nog een poging deed. Ik was er al 10x afgesprongen. :+

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 11:22

Terwijl undercover echt uit een lijn komt met hele werkwillige en prettige paarden. De landsvrouwe stam staat daar om bekend.

JeanneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 11:34

Er bestaat geen antwoord op de vraag wat een goed karakter inhoud.

Voor de fokker die zelf niet rijd is het karakter goed als een veulen mensgericht is is en hij niet geslagen word als je wat met de veulens wil ondernemen.

Voor de fokker die wil verkopen als zadelmakke driejarige is het als een paard zich makkelijk laat zadelmak maken. Liefst met een makkelijke houding en net voorwaarts genoeg om het voor een amateurruiter comfortabel te laten voelen. Niet teveel energie, zit in dit stadium alleen maar in de weg en een amateurruiter gaat zitten trekken waardoor je niet lang een braaf paard houd.

Voor de amateurruiter die in de basis wil rijden is een goed karakter eentje die braaf in de omgang is en net aan genoeg looplust heeft om in het M/Z zonder zweep te kunnen rijden. Vooral niet teveel energie, vooral geen spatjes op vreemd terrein of als je heel langzaam een grens verlegd in de training. Goed karakter? Voor de amateur wel, voor de FEI proeven waarschijnlijk te traag/lui.

Voor ruiter die richting FEI proeven denkt mag een paard wel veel energie hebben, ook als dat in de eerste jaren moeilijk is. Paard mag best een keer tegensputteren, zolang ze het werk maar wel met een bepaald gemak oppakken en net wat harder werken als het echt moet gebeuren.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 11:44

xx_Irisje schreef:
Terwijl undercover echt uit een lijn komt met hele werkwillige en prettige paarden. De landsvrouwe stam staat daar om bekend.

Dat zeker! Dus denk dat de oorzaak een andere was.

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 11:49

Prachtig hoofdje JDR, gefeliciteerd!

En Jacky ook gefeliciteerd! Mooie foto zo met z'n 3tjes, ook al zo chique en donker.

Grappig wat Irisje daar aanvult:

Zo weet ik ook een volle broer en zus waarbij de ruin een brave flegmatieke allemansvriend is en de merrie ingezet wordt voor fokkerij omdat ze onder het zadel te sensibel was. Die is ook onvoorspelbaar en draaien ze nooit de rug toe.

Vond het een interessante case, dat karakter gewoon zoiets fascinerends is :)
Totaal verschillende paarden maar ook allebei niet echt 'fijn' werkwillig.

Ik kan me wel heel goed vinden in de visie van MisterA. Garanties zijn er nooit maar proberen kan altijd.
Dat er hier al gezegd wordt dat de ideale combinatie moeilijk te vinden is, kan juist de fokker op inspelen.

Maar, laten we ook de invloed van het management op karakter niet vergeten... (Te) veel sportpaarden hebben een heel klein wereldje en staan hoog in het voer op een te kleine postzegel.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 11:57

Gefeliciteerd met de mooie veulens en beterschap voor het veulen van kevinsky.

MariekeS_ schreef:
Maar, laten we ook de invloed van het management op karakter niet vergeten... (Te) veel sportpaarden hebben een heel klein wereldje en staan hoog in het voer op een te kleine postzegel.

En vooral op kousenvoeten lopen als er getraind wordt, want paardje mocht eens schrikken.

Ik kan je vertellen dat mijn instructeur gewoon een paraplu opsteekt als het tijdens de les gaat regen "moet ie maar aan wennen, op wedstrijd is het ook niet altijd droog".

kevinsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 12:59

Redelijk positief nieuws hier. Phill is goed de nacht door gekomen. En drinkt goed. Begint al een beetje te spelen.. Het is nog erg fragiel, maar ze hebben wat meer vertouwen en er in als vannacht :o

Karakter is altijd een lastig iets.. Mijn merrie zou je er nooit af gooien, maar is wel een echte merrie merrie :+ Enorm veel looplust, snel heet en schrikt van blaadjes.
Haar karakter is soms net wat té voor de gemiddelde ruiter.
. Ik hoop met Fontaine iets wat rust er in te fokken. Maar het is altijd afwachten.

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 13:07

Fijn om te horen dat er verbetering is!

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 13:40

kevinsky schreef:
Redelijk positief nieuws hier. Phill is goed de nacht door gekomen. En drinkt goed. Begint al een beetje te spelen.. Het is nog erg fragiel, maar ze hebben wat meer vertouwen en er in als vannacht :o

Karakter is altijd een lastig iets.. Mijn merrie zou je er nooit af gooien, maar is wel een echte merrie merrie :+ Enorm veel looplust, snel heet en schrikt van blaadjes.
Haar karakter is soms net wat té voor de gemiddelde ruiter.
. Ik hoop met Fontaine iets wat rust er in te fokken. Maar het is altijd afwachten.

Duimen draaien! Spannende tijd, maar dus voorzichtig positief! :)