Het Dikke Buiken Topic 2026

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:48

Eilinora: nu ze rustig staan gaat hij een stuk beter. Denk dat hij morgen al eens met het halster mag spelen. :j
Ik heb graag dat ze zelf komen op zoeken. Al mijn paarden steken hun neus in het halster als je het voor ze houdt. Iig die wat ik op gevoed heb. :+
Dat lukt alleen als ze zelf díe nieuwsgierigheid hebben en vandaag kwam hij knuffels halen waar ik gisteren amper aan hem mocht komen omdat Rêve zo gestressed was en hem steeds bij zich eiste. Ik mag dan wel ook er bij maar veulen neemt haar stress over natuurlijk.

Anvixa: kan ze met de shet op weide?
Als ze Toenadering zoekt naar de shet zou ik het eerst met de shet proberen…

Anvixa

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:51

Ayasha ja dat moeten we proberen, maar dan gaat onze andere merrie nog harder stampen/bijten in haar stal vrees ik.. nu zetten we de Shetlander merrie naast haar in stal wanneer Angelina en Lina buiten staan. Dan roepen ze wel maar ze zijn voor de rest wel rustig..
De merrie die we laatst bijgekocht hebben heeft bij de vorige eigenaar heel veel buiten gestaan dus ze durft echt moeilijk doen in de stal. Normaal gaat het wel goed maar als ze niet als eerste buiten gezet word stampt ze ook.
Hier staan ze ‘s nachts en bij slecht weer altijd in de stal.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:56

Hmm dat wil je ook niet… en kan je met een draad tussen werken?
Bij Rêve haar eerste veulen stond Sam buiten naast haar maar draad er tussen. Dat kon Rêve wel hebben.

Mer1980

Re: Het Dikke Buiken Topic 2026

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:03

Bij de geboorte vorig jaar van het eerste veulen stonden er 3 merries het veulen af te likken. Ze was immers bevallen in de paddock ipv op stal. Dat was wel heel mooi. De 3 jarige werd daarna wel wat te enthousiast dus ze toch apart gezet, maar haar grote vriendin moest en zou mee de wei op.

Anvixa

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:03

Ayasha schreef:
Hmm dat wil je ook niet… en kan je met een draad tussen werken?
Bij Rêve haar eerste veulen stond Sam buiten naast haar maar draad er tussen. Dat kon Rêve wel hebben.

Ja we hebben fancy pas sinds eind november 2025 dus we weten niet goed of we haar daarmee kunnen vertrouwen. De Shetlanders lopen gewoon door de draad heen dat doen ze in de zomer ook als we een deel van de weide afspannen zodat het gras daar kan rusten. Ik denk dat het afwachten word tot we ze op de weide kunnen zetten. Die is gelukkig opgesplitst in 2 delen. Het enige jammere is dat we dan niet meer kunnen wisselen in weide wat we afgelopen jaren wel deden. Normaal gebruiken we 1 kant en kan het gras op het andere gedeelte goed doorgroeien en is er altijd voldoende gras.

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:04

Butengewuen Fijn is dat he hormonale chagerijnige merries :+ Cookie heeft nog steeds niet veel zin erin.

Marjoleinvde nu kun je iniedergeval even slapen als ze geen aanstalten maakt.

Friesfanaat wat een prachtige naam voor een prachtig dametje <3 fijn dat alles zo goed gaat

Am_horse Fijn dat ze lekker de weide in kunnen. Ik ben ook benieuwd of Sis je lang wakker gaat houden of ineens vaart maakt.

Retlaw wat een heerlijk breed veulen is Gwynn al zeg :+:

Anvixa ik koppel merries met veulens pas aan mekaar na 2 weken.

Eilinora wat een prachtig veulen is Eloise <3 is zij een blijvertje? Gelukkig heeft Ellie het goed volgehouden. Toch een hele geruststelling. Moet je nu stoppen met de medicatie of ben je al gestopt?

Fleur en nina zijn vandaag het zelfde kwa uier en ph. Daisy haar uier is voller en ph beetje gedaald naar 7.2. Maar kwa gedrag is ze wel heel anders deze avond. Veel staart van zich af houden, zwaar ademen en slecht eten. Vorig jaar is ze met een ph van 7.4 bevallen en jaar ervoor met ph van 7.0. Dus alleen op ph afgaan bij haar doe ik niet. We houden haar goed in de gaten nu.
Afbeelding

Lijst veilige merries. Stuur mij een pb als je op de lijst wil
Kleine pony's vanaf 300 dagen, paarden vanaf 320 dagen
Butengewuen - Cookie - 349 dagen
Nieky1993 - Nina - 346 dagen
Icecrystal - Romee Total - 345 dagen.
Carika - Nena - 342 dagen
Nieky1993 - Fleur - 342 dagen
Myrthee_ - Illustrade - 335 dagen
Nieky1993 - Lizzy - 334 dagen
Mer1980 - Rapunzel - 334 dagen
Lyona - Kina - 332 dagen
Shadow33 - Her - 331 dagen
Mirjamalvaro - chablis - 328 dagen
Nieky1993 - Daisy - 327 dagen
Nieky1993 - Kira - 327 dagen
Nieky1993 - April - 326 dagen
Stal_hd - Maraya - 321 dagen
Cyrina - Gretha van Warnsdorn - 312 dagen
Cyrina - Zeeveld's Sky Full off Stars - 311 dagen

Anvixa

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:05

Mer1980 schreef:
Bij de geboorte vorig jaar van het eerste veulen stonden er 3 merries het veulen af te likken. Ze was immers bevallen in de paddock ipv op stal. Dat was wel heel mooi. De 3 jarige werd daarna wel wat te enthousiast dus ze toch apart gezet, maar haar grote vriendin moest en zou mee de wei op.

Ja van haar eerste veulen is ze ook onverwacht bevallen op de weide (toen was ze nog niet van ons) maar dat is toen fout gelopen. De merries zijn gaan vechten voor het veulen waarbij het veulen gewond geraakt is en ze een maand in de dierenkliniek hebben gestaan. Daarom hebben we bang om het te proberen omdat we niet weten hoe ze zelf gaat reageren.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:06

Het was bij mij ook niet helemaal de bedoeling, dus nu gaan we dat wel anders doen. Het is ook een risico natuurlijk.

Anvixa

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:08

Ze willen misschien de merrie met veulen die naast haar stond op verplaatsing binnenkort tijdelijk naar hier brengen zodat ze samen buiten kunnen, maar dat lost het probleem voor onze andere paarden natuurlijk niet op. Ik hoop dat ze het na een tijdje opgeven en zich neerleggen bij de situatie. Het verrast me dat ons kleine hengstje (kleinste van de hoop :D ) eigenlijk degene is die het minst moeilijk doet

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:15

Hier gaan ze gelijk mee in kudde. Maar wij hebben stabiele kudde én 2ha wei. :o

Edit: weinigs spannends hier

Afbeelding

Afbeelding

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:25

Hier gaan ze normaal ook vrijwel direct mee de groep in de wei op, maar ze lopen op 15 hectare. Dat scheelt wel echt veel.
Rond de bevalling gaan ze wel apart op stal om ze goed in de gaten te kunnen houden, maar soms worden ze alsnog buiten in de groep geboren. :+

Veulentje nu staat nog niet in de groep, omdat de sneeuw pas net weg is en het nog erg nat is buiten (normaal wil ik ook niet zo vroege veulens). Maar zodra het wat droger is gaan ze ook weer lekker terug de groep in en ook snel 24/7 buiten.

Hij is wel echt enorm leuk. <3

Muga

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:39

Jeetje @quir daar zit een leuk drafje op!!

Maribor

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 00:20

Kabayo, Gefeliciteerd! Wat een prachtig menneke <3 . En heftig die bevalling. Je hebt wel al flink wat meegemaakt zo het begin van het jaar. Gelukkig alles goed en nu aansterken en vooral genieten!!

Anvixa, Retlaw en Ellinora, Quir
Prachtige veulentjes. Heerlijk ze zo te zien!!

Nieky, dat lijkt toch een babyboom te gaan worden, niet?

Leuk alle andere berichtjes te lezen :)

Velvet staat nog even apart. Als een ander weidemaatje waar ze dik mee was al naar haar kijkt wordt ze woest. Vanmorgen passeerde een nietsvermoedend schaap haar hek en heeft ze hem in zijn rug gegrepen en de lucht door geslingerd... Naar mensen toe is ze gelukkig heel lief.
Ik had net schapen vruchtwater op mijn handen en dat probeerde ze af te likken. Hormonen zitten nog hoog denk ik }>

Succes met waken voor wie op blijft!
Hier Verona:

Afbeelding

Afbeelding