Topic voor springpaardenfokkerij

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MizzMontana

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 22:19

Hoe zit het ook al weer met de wffs vererving, als de hengst positief is en de merrie negatief is heeft het veulen dan 50% kans om een drager te zijn?

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 08:25

Klopt. En als merrie ook positief is 50% kans drager, 25% kans vrij, 25% kans wffs

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 08:33

Dank. Ik zou de merrie wel eerst laten testen dus drager x drager ga ik sowieso niet doen.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 10:53

bij zangersheide moet je sowieso een negatief testresultaat vd merrie overleggen als je wilt dekken met een wffs- positieve hengst.

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 16:42

Laurievc schreef:
Oehlala schreef:
dat is nog eens een leuke verrassing! wat voor afstamming is het?

Een Chacoon Blue veulen uit een Darco x Elanville merrie :)

[ [url=m/EkI1jw.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/Ihv7cN.jpg]Afbeelding[/url] ]

Knap hoor Laurie!
Gefeliciteerd *\o/*

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 16:43

Dakario schreef:
Op zangersheide zeggen ze dat colorit bloedmerries nodig heb heeft. Dus mijn merrie voldoet daar niet aan. Utamaro zou juist veel bloed doorgeven via de moederlijn. Daarom dat die hengst mij aanspreekt. Hij heeft wel langgelijnde merries nodig.

Vanavond deel 2 van zangersheide. Ook benieuwd naar

Ik heb recent een Colorit gezien uit een eerder zware merrie.
Dat zou ik niet doen.
Was een heel 'grof' veulen :j

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 16:46

Hoe is jullie ervaring met de nakomelingen van Baltic VDL?
Ik vond de hengst zelf nooit 'super' maar vind zijn nakomelingen wel heen aansprekend.

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 07:35

Ik kreeg een nieuwsmailtje van de hengsten van Van De Heffinck en daar stond nu voor het eerst ook bij vermeld wat ze doorgeven en waarop je bij je merrie moet letten, goeie vooruitgang qua communicatie!!

Wat denken jullie van de nieuwe aanwinst van VDL, Chatinue? Qua afstamming vind ik die top maar vind maar 1 filmpje?

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 10:29

Heb je een account op Clipmyhorse? Daar kan je verschillende filmpjes terug vinden.

Genetisch vind ik hem top! Denk wel dat je hem moet gebruiken op een rittige eerder bloederige/handige merrie. Ik vind hem zelf nogal vrij 'uit elkaar / lang' springen.
Weet niet goed hoe ik het moet omschrijven :D

Marijkeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 10:53

Umeo schreef:
Ik vond de hengst zelf nooit 'super' maar vind zijn nakomelingen wel heen aansprekend.

Haha ja zeker! wel vaker naar gevraagd in dit topic ;)
maar ik heb een hele fijne elite sport merrie gefokt van hem. Met net 7 jaar sprongen we al ZZ en ik ben een gewone amateur. Zonder haar instelling was dat niet gelukt want ik had vaak genoeg een misser. Ze was wel wat speels en onderweg in het parcours geregeld een bokje of onzichtbare hindernis. Heb 1 embryo gespoelt en de merrie verkocht.

Marijkeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 10:55

Gefeliciteerd iedereen met de veulens! altijd prachtig om te zien! mis het toch wel hoor! Niets mooiers dan elk jaar een paar gezonde veulens op stal en op het land.

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 11:24

Marijkeeee schreef:
Umeo schreef:

Haha ja zeker! wel vaker naar gevraagd in dit topic ;)
maar ik heb een hele fijne elite sport merrie gefokt van hem. Met net 7 jaar sprongen we al ZZ en ik ben een gewone amateur. Zonder haar instelling was dat niet gelukt want ik had vaak genoeg een misser. Ze was wel wat speels en onderweg in het parcours geregeld een bokje of onzichtbare hindernis. Heb 1 embryo gespoelt en de merrie verkocht.

Uit wat voor merrie kwam ze?

Marijkeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 12:10

Grote langgelijnde merrie met een ouderwetse platte croupe en niet op de kop gebouwd. Voor haar tijd eerder hoogbening voor een springpaard en steil achterbeen. Denk dat je wel rekening moet houden met de neerwaartse romprichting van Baltic. (https://www.horsetelex.nl/horses/pedigr ... gucci-ella) horsetelex is niet helemaal goed up to date maar voor het idee haar afstamming.

editje: Nog een toevoeging de moeder voor ook richting steil gekoot. De baltic nakomeling was juist voor week gekoot, niet te hoor en heel fijn beenwerk. Moeder was juist grover maar voor haar stokmaat 175 wel passend.

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 12:27

Marijkeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 12:45

Ik heb hem toentertijd bewust gekozen met het idee dat hij waarschijnlijk een scheut bloed meegeeft in model. In het springen meer snelheid in reflexen en met schoft omhoog springen. Extra vermogen geeft hij niet denk ik. Maar dat heeft de moederlijn wel.

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 13:02

Ik ben blij dat je dit zegt. Dat is precies wat ik zoek! :D

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 15:12

Marijkeeee schreef:
Grote langgelijnde merrie met een ouderwetse platte croupe en niet op de kop gebouwd. Voor haar tijd eerder hoogbening voor een springpaard en steil achterbeen. Denk dat je wel rekening moet houden met de neerwaartse romprichting van Baltic. (https://www.horsetelex.nl/horses/pedigr ... gucci-ella) horsetelex is niet helemaal goed up to date maar voor het idee haar afstamming.

editje: Nog een toevoeging de moeder voor ook richting steil gekoot. De baltic nakomeling was juist voor week gekoot, niet te hoor en heel fijn beenwerk. Moeder was juist grover maar voor haar stokmaat 175 wel passend.

Hier ook keer Baltic gebruikt op grote lange merrie. Qua model zeker verbeterd en karakter ook top!

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 15:13

Net definitief besloten dat de Goodtimes nu bij Comme ik faut gaat en de Numero Uno is weer thuis, daar zit Colman in.

Vingers crossed dat alles weer lukt :)

Marijkeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 15:44

Nice Iorr!! dat zijn mooie combinaties! en las laatst een embryo van de jus de pomme! mooie oost ;)

Lees wel geregeld bij maar niet altijd de tijd om te reageren.

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 16:20

Ja daar zijn we zo blij mee :D nu duimen en hopen dat het blijft zitten en dat we er wellicht nog 1 of 2 kunnen spoelen...

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 16:25

Lekker Iorr! Altijd weer fijn als ze drachtig zijn.

Wat vinden jullie van Tokyo du Soleil?

Revali

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 17:09

_lautje_ schreef:

Heb ik wel even naar gekeken omdat ik het zo'n mooie bloed hengst vond. Geen idee hoe hij fokt... Maja misschien wel interessant ivm Tokyo. Vindt hem iets in 2 delen springen

Iemand nog ideeën bij een erkende commerciële hengst die beetje maat heeft/geeft met veel vermogen springt en genoeg lengte geeft. Met een goede galop :Y)

Merrie heeft genoeg bloed, super snel in de benen, heel voorzichtig. Mocht van mij wat meer lossigheid hebben in het galopperen en op de sprong

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 20:52

Nieuw bloed of mag het ouder zijn?
Zag namelijk dat Namelus weer in Nederland staat. Daar ken ik ze wel groot met lengte en vermogen van. En als merrie dan nog bloederig is...

Ja ik vond Tokyo ook mooi. En interessant uit die Franse moederlijn.

Revali

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 21:27

Naja moet beetje commercieel zijn. Ik zag Echo van 't Spieveld voorbij komen. Zag er wel lekker uit. Enig idee hoe hij fokt?

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 21:30

Ik heb een zapatero met heel veel lossigheid in zijn lijf, grote ruime gangen met een mooi veertje. Ook maat zat, hij is rond de 1,75. Dus misschien kan Zapatero wat zijn voor je merrie?

Revali schreef:
_lautje_ schreef:

Heb ik wel even naar gekeken omdat ik het zo'n mooie bloed hengst vond. Geen idee hoe hij fokt... Maja misschien wel interessant ivm Tokyo. Vindt hem iets in 2 delen springen

Iemand nog ideeën bij een erkende commerciële hengst die beetje maat heeft/geeft met veel vermogen springt en genoeg lengte geeft. Met een goede galop :Y)

Merrie heeft genoeg bloed, super snel in de benen, heel voorzichtig. Mocht van mij wat meer lossigheid hebben in het galopperen en op de sprong