Kletstopic dressuurfokkerij

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

SophievdV

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 23:02

Denk niet dat Suzanne bedoelt dat als een paard niet sensibel is, het direct een luie staker is waar je ongelukken mee krijgt. Daar zit nog wat tussen :)

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 23:11

De paarden die het werk al snel als last of zwaar ervaren, zijn sneller geneigd om af te haken en kunnen dan vervelender reageren dan je op voorhand zou verwachten. Zeker als de ruiter er geen rekening mee houdt in de opleiding. Maar natuurlijk zitten daar vele variaties en nuances in.

Mijn heetste paard is ook de meest betrouwbare. Maar maak dat wijs aan een ruiter die zich niet veilig voelt op een bijzonder fanatiek paard... Die zit wellicht liever op een flegmatieker paard met wat kleine fratsen.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 03:58

Zojuist geboren: Phoebe Dodona MVN, For Ferrero x Ster Sport v Ultimo

Afbeelding

kevinsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 06:10

Hier gisteravond door één grote nachtmerrie gegaan.
Philaina heeft in het land een ongeluk gehad. Maar we hebben het niet gezien. Dus werkelijk geen idee wat er allemaal is gebeurd.
Maar we troffen haar aan met bloed uit haar oog en neus en de ene kant van haar koppie begon al dik te worden.
Direct de DA gebeld, op de trailer gezet en naar de kliniek gereden.
Ze zagen daar direct wat er aan de hand was. Foto's gemaakt en door naar de OK.
Eenmaal daar kregen we het bericht. Oog is verloren, de botsplinters hadden het oog geperforeerd. breuk is stabiel, ze heeft erg veel mazzel gehad omdat er ook een groot bloedvat was doorboord door een botsplinter. Ze staat weer en drinkt weer. Maar de situatie is nog wel spannend.
Tussen 8 en 9 bellen ze om te vertellen hoe ze de nacht door is gekomen. Ik heb in ieder geval geen oog ducht gedaan! ;(
Dacht die gaat me hier dood..

Spruit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 06:37

Ach nee! Sterkte kevinsky!

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 06:39

Ooh jeetje wat sneu... Hopelijk is de nacht goed verlopen. Beterschap!

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 06:39

janderegelaa schreef:

[ [url=m/sOzHRO.jpg]Afbeelding[/url] ]

Gefeliciteerd!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 06:55

janderegelaa schreef:

[ [url=m/sOzHRO.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wat een prachtig hoofd, gefeliciteerd!

kevinsky schreef:
Philaina heeft in het land een ongeluk gehad. Maar we hebben het niet gezien. Dus werkelijk geen idee wat er allemaal is gebeurd.
Maar we troffen haar aan met bloed uit haar oog en neus en de ene kant van haar koppie begon al dik te worden.
Eenmaal daar kregen we het bericht. Oog is verloren, de botsplinters hadden het oog geperforeerd. breuk is stabiel, ze heeft erg veel mazzel gehad omdat er ook een groot bloedvat was doorboord door een botsplinter. Ze staat weer en drinkt weer. Maar de situatie is nog wel spannend.
Tussen 8 en 9 bellen ze om te vertellen hoe ze de nacht door is gekomen. Ik heb in ieder geval geen oog ducht gedaan! ;(

Jeez, wat heftig :\. Duimen voor goed nieuws straks.

Ziolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 07:04

Gefeliciteerd, Jdr!

Ontzettend sneu, kevinsky, sterkte, hopelijk is ze de nacht goed doorgekomen.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 07:21

Dat is schrikken kevinsky!
Hopelijk komt alles in orde... zijn nog jong dus heel veerkrachtig!

Jackyyb

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 07:23

Wat een vervelend bericht... we duimen mee.

Gefeliciteerd Janderegelaa!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 07:23

Wat een verschrikkelijk nieuws Kevinsky! Gelukkig heeft ze het gered, maar wel sneu dat ze een oog moet missen.

Wat een plaatje Mark! Prachtig. Ik zie veel mooie For Ferrero veulens!

En over dat rijden inderdaad zoals Lorette en Sophievdv zeggen. Ik zeg nergens dat een halve gare een toppaard is en een brave lui. Mijn eerste paard was zo’n perfecte die er precies tussenin zat. Absoluut niet lui maar heel betrouwbaar en super te bewerken.
Maar zoals Lorette zegt kunnen juist soms de hele brave niet leuk reageren als je ze echt aan werk zet.
Geef mij er dan maar eentje die vlug is en wil blijven lopen, scheelt je als ruiter heel wat werk.

Jackyyb

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 07:24

Hier ook vannacht geboren! <3
Hengstveulen van KW.
Merrie 6 dagen over, bijna 7. Nog net voor 12 geboren :')

Afbeelding

CharmFaith

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 07:30

Wat heftig kevinsky lijkt me echt een machtmerrie je veulen zo te vinden!
Gefeliciteerd met de 2 knappenveulens

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 08:09

De stelling van misterA ivm karakter in het algemeen en karakter onder het zadel volg ik niet echt.
De 2 meest meewerkende paarden onder het zadel die ik ooit gehad heb waren de grootste smeerlapjes er naast.
Niet owv een smerig karakter, wel owv hun overmaat aan energie.
Onder het zadel kanaliseerde dat perfect in loop- en WERKlust, daarnaast was dat soms levensgevaarlijk.

Diortje_vds

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 08:11

kevinsky schreef:

Vreselijk! Hopelijk toch goed de nacht doorgekomen? Wat jammer van haar oog ;(

Gefeliciteerd met die knappe veulens, Janderegelaa en Jackyyb! Dat hoofdje van de FF <3

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 08:28

s0173957 schreef:
De stelling van misterA ivm karakter in het algemeen en karakter onder het zadel volg ik niet echt.
De 2 meest meewerkende paarden onder het zadel die ik ooit gehad heb waren de grootste smeerlapjes er naast.
Onder het zadel kanaliseerde dat perfect in loop- en WERKlust, daarnaast was dat soms levensgevaarlijk.

Hij bedoelt dat dit niet altijd samen hoeft te gaan. Ik ben wel van mening dat de paarden die super fijn zijn in de omgang, relaxed, nuchter en braaf maar die wel sensibel, vlug en heel veel looplust hebben onder het zadel met een lampje te zoeken zijn. Meestal moet je concessies doen op 1 van de 2.
En dan kies ik toch voor de sensibele en vlugge, ook al brengt dat soms wat andere dingen met zich mee. Of koos dan, ik rijd inmiddels niet meer.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 08:41

Als ze maar willen blijven lopen dan ben je al een heel eind, dat is voor mij de belangrijkste voorwaarde. Ik zag bij de laatste HK eind examen wel echt een heel groot verschil in rijdbaarheid/ bewerkbaarheid van de hengsten. Vind het wel goed dat het kwpn daar meer op selecteert. Iedereen wil uiteindelijk een fijn paard om mee te werken of je nu amateur bent of prof.

Wat een pech Kevinksy, gelukkig kon het dier nog gered worden.

Gefeliciteerd weer met de veulens! ben benieuwd naar droogfoto's.

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 08:42

s0173957 schreef:
Ze zijn er in alle soorten;
onze merrie is adh juist heel relaxt en braaf ,ohz is het een pittige dame met veel go,absoluut niet gemeen ,maar ze wil nog weleens een bok geven bij een wat sterke hulp,of veel paarden dicht bij haar ,dan wordt ze wat kriegel..

Geluk en verdriet liggen helaas dicht bij elkaar.

Wat een narigheid Kevinsky :(:) Sterkte met je meisje.
Heeft ze misschien een klap van een ander paard gehad?

Gefeliciteerd met jullie veulens !
Laatst bijgewerkt door KahluaB op 28-05-20 09:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 09:02

Gefeliciteerd met de twee mooie veulens! For Ferrero staat ook bij mij op het lijstje, maar ik twijfel of het niet wat te popperig wordt in combinatie met mijn merrie. Ik zit ook te denken om toch weer Everdale te gebruiken, omdat de combinatie zo goed is gelukt. Hij mag deze combinatie wel kopiëren (ging het maar zo simpel :P ).

Wat verschrikkelijk kevinsky :( Hopelijk komt alles verder goed. Ik duim heel hard mee!

Hier heb ik zowel met mijn merrie als hengst fijne en betrouwbare paarden aan de hand en onder zadel hebben ze veel go / werklust, fijne instelling voor de sport. Op buitenrit ook erg braaf, schrikken niet. Ook op wedstrijd goede focus met goed te handelen werklust. Mijn hengst fungeert daarnaast dus ook nog als (uit de kluiten gewassen) kindervriend. Er kon geen uitzondering gemaakt met zijn maat, anders had hij meegedaan aan kabouter/bixie. De kinderen verzorgen hem dan ook en hij is heel betrouwbaar en geduldig. Zijn beide fijne dieren om mee om te gaan en mee te werken, staan allebei wat hoger in het bloed. Ik lever liever niet in, maar als ik zou moeten kiezen heb ik liever genoeg pit onder zadel en aan de hand iets minder prettig.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 09:06

van harte met de veulens!
en kevinsky veel sterkte, arme ding moet een flinke tik hebben gehad!

Mijn Vilexa is echt ideaal, superbraaf in de omgang, relaxed met alles, lange teugel het bos is, kan je kleine kinderen op zetten, maar heel heet en leergierig in het werk, altijd haar best doen.

Kan ze misschien verder niet het meest getalenteerd of apartste paard zijn, dit is waarom ik zo graag door wil fokken met dit stammetje, zulke paarden stap je altijd blij af en er zijn heel vele mensen die zoiets zoeken.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 09:07

fokfanaat schreef:
van harte met de veulens!
en kevinsky veel sterkte, arme ding moet een flinke tik hebben gehad!

Mijn Vilexa is echt ideaal, superbraaf in de omgang, relaxed met alles, lange teugel het bos is, kan je kleine kinderen op zetten, maar heel heet en leergierig in het werk, altijd haar best doen.

Kan ze misschien verder niet het meest getalenteerd of apartste paard zijn, dit is waarom ik zo graag door wil fokken met dit stammetje, zulke paarden stap je altijd blij af en er zijn heel vele mensen die zoiets zoeken.

De meerderheid, denk ik.

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 09:22

@ Nessiie;For Ferreo heeft mi idd een grootramige merrie nodig.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 09:25

s0173957 schreef:

Veel plezier dan met die smeerlapjes.
Evemn wat meer duidelijkheid in de discussie.
2 Dingen lopen erg door elkaar heen. Ruiters, of degene die dus paardrijden, praten voortdurend over "Mijn paard is zus, of zo enz enz.. "
Waar ik het over heb is fokkerij. Daar gaat dit topic nl. over.
De opdracht voor mezelf is om eerlijke paarden te fokken, waar iedereen mee overweg kan. En die fit en energiek hun werk doen. Dat kan namelijk. Kijk maar naar de eerder door mij genoemde hengstenlijnen. Ik zal er nog een noemen, de afstammelingen van Totilas, of Secret.
Dus fok niet meer van die halvegare paarden!!!!!!!!!!!!!!!!

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 09:32

Dat vermoeden had ik al, ik heb (door het grote (Arabische) bloed aandeel) al een chique pop type merrie, de hengst hoeft niet te veredelen / verkleinen. Daarom twijfelde ik alweer over For Ferrero en ook Just Wimphof zag ik wel veel veredelde types van.

Heb even geen goede standfoto’s van allebei maar hier zie je wel de meer edele uitstraling en de Everdale nakomeling welke goed heeft uitgepakt.

Afbeelding

En de Everdale heeft juist veel meer body/front (is ook een hengst), hoogte en ook de bewegingen zijn sterk verbetert.
Afbeelding

Afbeelding