Kletstopic dressuurfokkerij

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Lavitabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 09:41

Elisa2 schreef:
Wat zoek je voor een hengst? Taminiau, Desperado, Iconic B geven ook een goede stap door.

FF is nog moeilijk wat over te zeggen, nakomelingen zijn nog jong. Charmeur fokt mooie modellen met een goede bovenlijn vind ik. Over het karakter hoor ik wisselende verhalen.

Desperado heb ik nu inderdaad een veulen van staan bij de merrie. Of de bouw goed gelukt is vind ik zelf wat lastig om te zeggen, hier heb ik nog niet veel ervaring mee. Het is wel een luxer model als de merrie geworden.

De bovenlijn van mijn merrie mag beter en haar stap ook. Ik wil hengsten die richting weke rug fokken liever vermijden met haar. Ze heeft een sterkte achterhand en goede draf. Verder is ze niet heel bloederig dus zou wat 'luxer' mogen. Graag zou ik er ook wat meer maat inzien. Charmeur kwam dus ook omhoog omdat die mooie modellen fokt, stap langer is en groter fokt. Mijn merrie is wat eenkennig en licht sensibel. Hierdoor denk ik dat Charmeur dat nog kan versterken, en minder geschikt is. Daarvoor zou haar karakter denk ik stabieler moeten zijn.

Ik heb nu besloten om met FF te dekken. Is geen grote maat hengst dus dat vind ik wel wat spannend maar ik denk dat hij verder goed aansluit.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 09:43

Charmeur z'n reputatie qua karakter is ook het enige wat mij tegenhoudt om hem te gebruiken.
Ik vind hem super goeie sportpaarden vererven en ik ben er tamelijk zeker van dat ik met de karakters wel overweg kan, maar ik weet ook dat als ik wil verkopen ik 50% van m'n cliënteel verlies omdat zij daar niet bekwaam genoeg voor zijn, voor zo'n karakter.

Spruit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 09:47

Onze Charmeur is best heel lief, maar kan helemaal de weg kwijt zijn als ze spanning heeft. Als je even iets teveel druk geeft op het verkeerde moment staat ze stil. Wel een soort staken eigenlijk, maar niet uit rottigheid, maar omdat ze gewoon ontzettend bang is. Dus die vereist wel een ruiter met geduld en vertouwen. Gaat de laatste tijd wel erg goed gelukkig, ze krijgt meer zelfvertrouwen. Maar ik zou niet meer met hem dekken.

Over je vraag over de stap: ik raad je aan om niet naar de cijfers te kijken, maar zelf te observeren. Ik vind de stap cijfers altijd teveel meegepunt met de rest. Een goede met een slechte stap krijgt een 7,5, een minder paard met een hele goede stap krijgt ook een 7,5.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 10:02

s0173957 schreef:
Charmeur z'n reputatie qua karakter is ook het enige wat mij tegenhoudt om hem te gebruiken.
Ik vind hem super goeie sportpaarden vererven en ik ben er tamelijk zeker van dat ik met de karakters wel overweg kan, maar ik weet ook dat als ik wil verkopen ik 50% van m'n cliënteel verlies omdat zij daar niet bekwaam genoeg voor zijn, voor zo'n karakter.

Dat denk ik ook. Wij zeggen niet voor niets "Van Charmeur krijg je een slecht humeur" :') . Al zal dat echt niet altijd kloppen hoor. Wij hadden ook een fantastisch lieve Jazz waar ik als 12 jarig meisje al mee op wedstrijd ging. Er zijn zat mensen die absoluut geen Jazz willen.

Overigens zou ik voor mezelf niet
zo snel bij paarden met als vader Apache of Charmeur gaan kijken. Puur om het karakter. Als wij een jong paard kopen is dit onbeleerd of nog vrij groen en dan vind ik het karakter beoordelen nog wat lastig. Je weet niet hoe ze het doen als er wat meer van ze gevraagd gaat worden.

Ik heb ook wel eens gehoord dat de Everdale nakomelingen niet altijd makkelijk zijn met zadelmak maken. Of dat echt zo is geen idee.

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 10:10

mavantos schreef:
Je weet niet hoe ze het doen als er wat meer van ze gevraagd gaat worden.

Ik heb ook wel eens gehoord dat de Everdale nakomelingen niet altijd makkelijk zijn met zadelmak maken. Of dat echt zo is geen idee.

En daar sla je de spijker op zijn kop! :j
Dat wordt zo vaak onderschat!Aan de hand super lief,maar oh wee als ze ah werk moeten !

Ik ken ook iemand met een Everdale ;niet lief ad hand en ook niet ohz ...en de de merrie geeft normaal wel fijne veulens.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 10:32

_Lorette_ schreef:
Charmeur is erg goed maar geeft ze niet altijd makkelijk. Ik ben wel heel blij met onze Charmeur en nog meer met het karakter dat ze doorgeeft. Het hoeft dus geen enkel probleem te zijn. Charmeur is samen met Apache een voorbeeld van hengsten die talent en een typisch karakter (kunnen) vererven. Ze staan niet voor niets in het lijstje met meeste nakomelingen in de GP, dus genoeg paarden doen het wél.

Dan heb je meer informatie dan ik.
Rechtstreekse Charmeurs en Apaches, doe mij maar wat anders. Als fokmerrie wel acceptabel maar ik blijf dan nog meer op het karakter selecteren.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 10:38

Op welk punt doel je? Van Charmeur en Apache kwam ik laatst nog tegen in een artikel. Maar dat zou ik terug moeten zoeken. Wij proberen ook extra op karakter van de hengst te letten, maar karakter bestaat uit zoveel aspecten en zo goed ken ik de hengsten niet. Dan zou ik ze bij wijze van zelf moeten gaan rijden om te kijken wat me het beste past en dat is natuurlijk ook weer persoonlijk. Blijft daarom lastig.

JeanneV

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 10:52

De oudsten Charmeurs zijn 9... je kunt vast zelf wel bedenken dat dat niet kan kloppen...

Het boek Charmeur is voor de meeste fokkers wel uit denk ik. Niet in de laatste plaats om de rontgenologische bovenlijn problemen waarover gefluisterd word.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 10:55

Dat klopt! Dan was het (ten tijde van publiceren van het artikel) de jongste hengst met GP nakomelingen en stond hij in het lijstje met de meeste op Z-niveau of hoger. Ik had GP en 'meeste' iets te enthousiast gecombineerd. Foutje. :D

Al vind ik die statistieken wel lastig. Soms staat er een hengst in die heel weinig heeft gedekt en wel een GP nakomeling heeft. Het percentage GP nakomelingen is dan heel hoog, maar wat zegt die ene... Charmeur en Apache (om daarbij te blijven) hebben veel gedekt dus de kans op meer nakomelingen op z niveau of hoger is dan ook groter, maar afgezet tegen het aantal nakomelingen moet het toch een idee geven van de vererving bij een groot aantal nakomelingen. Ik heb niet goed gelezen welke gegevens ze precies meenemen in de lijstjes.

paardje2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 11:37

Mijn charmeur mag nu Z2 starten als ik haar nu weer moest kopen had ik het zo gedaan ze is echt wel een heel fijn paard en ik ben ook maar een amateur ruiter. Ik rij met haar dressuur soms een keer een spring clinic en elk jaar doen we mee aan de marathon onder het zadel ze kan alleen op buitenrit dus wel heel veelzijdig maar in het werk wel heel sensiebel voor mij goed te hanteren maar soms ook wel eens vervelend het tegen over gestelde is dan weer als ze loopt doet ze dat voor 150% ze geeft alles maar als ik met haar zou fokken dan ging ik zeker wel op karakter letten.

Jord

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 12:33

paardje2013 schreef:
Ik heb een charmeur merrie die dan vast bij de uitzonderingen hoort is een geweldig paard ze is wel scherp en zeker geen dooie maar dan wel in de goede zin.

En ik een 2 jarige zelfgefokte hengst van Charmeur, super karakter! Maar ik hoor het veel dat ie ze niet makkelijk geeft.

Uit mijn merrie hebben ze allemaal een fijn karakter.

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 12:44

Ik heb een 8 jarige Charmeur ruin. BLOEDmooi paard om te zien, fijne beweger, superknap maar inderdaad niet makkelijk. Het is nooit gelukt om hem onder het zadel te krijgen, en daardoor kon ik hem kopen en heb ik hem nu als menpaard. Hij loopt ZZ dressuur, Z vaardigheid en M samengesteld voor de wagen, maar het is zeker een complex paard en niet door iedereen te mennen. Zijn kwaliteit maakt heel veel goed en het is in de omgang en op stal ook een voorbeeldig paard. Maar hij is soms echt bang en dan totaal onbereikbaar, daar moet je mee om kunnen gaan anders krijg je wel gevaarlijke situaties. Voor een ervaren menner is het een droompaard, maar je moet er niet een recreant / beginner mee op pad sturen.

Ik heb ooit ook een Apache fokmerrie gehad. Goede merrie, goed bewegen, maar stalgedrag was erg lastig. Dat was bij ons op stal gewoon niet werkbaar en daarom is ze verkocht. Onder het zadel was dat paard wel doodbraaf en heel betrouwbaar. Maar op stal wou ze bijvoorbeeld niet onder lage deuren door, nou, dat was hier gewoon niet te managen.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 12:46

Jord schreef:
paardje2013 schreef:
Ik heb een charmeur merrie die dan vast bij de uitzonderingen hoort is een geweldig paard ze is wel scherp en zeker geen dooie maar dan wel in de goede zin.

En ik een 2 jarige zelfgefokte hengst van Charmeur, super karakter! Maar ik hoor het veel dat ie ze niet makkelijk geeft.

Uit mijn merrie hebben ze allemaal een fijn karakter.

Vind dat je van een tweejarige nog weinig kan zeggen of het karakter heel fijn is. Zegt nog niets over hoe ze het onder het zadel gaan doen en uiteindelijk heb je ze daar toch voor. Zou eerder zeggen dat het karakter tot dusver goed lijkt :o

Eentje die Z2 loopt bewijst wel dat het karakter oké is. Alleen je hebt scherp en scherp, kan niet iedereen mee om gaan natuurlijk.

Ik ben ook geen fan van San Remo nakomelingen, maar mijn Dark Pleasure x San Remo had ik er niet om laten staan. Als een paard een ... x Charmeur is zou ik wel gaan kijken, maar een directe Charmeur (of Apache) dan weer niet.

Overigens vind ik een paard braaf als je er een kind op kan zetten, maar dat zegt nog niets over de instelling. Als je niets van mij vraagt ben ik ook lief, maar als ik ineens mezelf moet gaan opdrukken van je ga ik echt tegensputteren...

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 12:49

Daar ben ik het zeker met je eens mavantos!

Overigens is die van mij een Charmeur x San remo :=

JeanneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 13:21

mavantos schreef:
Vind dat je van een tweejarige nog weinig kan zeggen of het karakter heel fijn is. Zegt nog niets over hoe ze het onder het zadel gaan doen en uiteindelijk heb je ze daar toch voor. Zou eerder zeggen dat het karakter tot dusver goed lijkt :o

Eentje die Z2 loopt bewijst wel dat het karakter oké is. Alleen je hebt scherp en scherp, kan niet iedereen mee om gaan natuurlijk.

Eens wat een tweejarige betreft. Je weet was hoe het karakter is als er gewerkt moet worden en dan praat je wel over een nivo boven het Z. Best kans dat dat rillerige paard helemaal niet zo gevoelig is als er echt gewerkt moet worden en dat die brave ook allang is afgehaakt.

Ik vindt overigens niet dat een Z2 klassering iets over het karakter zegt. Het lijkt een uitstervend ras, maar er bestaan nog steeds ruiters die net zo lang doorrijden totdat het lukt. Ik heb best wel wat paarden met een uitgesproken slecht karakter in het Z of hoger gereden.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 13:26

JeanneV schreef:
mavantos schreef:

Eens wat een tweejarige betreft. Je weet was hoe het karakter is als er gewerkt moet worden en dan praat je wel over een nivo boven het Z. Best kans dat dat rillerige paard helemaal niet zo gevoelig is als er echt gewerkt moet worden en dat die brave ook allang is afgehaakt.

Ik vindt overigens niet dat een Z2 klassering iets over het karakter zegt. Het lijkt een uitstervend ras, maar er bestaan nog steeds ruiters die net zo lang doorrijden totdat het lukt. Ik heb best wel wat paarden met een uitgesproken slecht karakter in het Z of hoger gereden.

Absoluut zegt het nog niet alles, maar ik vind wel dat het enige indicatie geeft (desnoods hoe handig de ruiter is :') ). Eentje die echt echt echt niet wil of gruwelijk veel spanning heeft komt er niet. Ligt ook wel een beetje aan de scores natuurlijk. Als we bij een paard gaan kijken wat al uitgebracht is, is ook het eerste wat ik opzoek de scores. Hoeven de scores niet sky high te zijn, maar als het de ene keer 160 is en de keer erna 190 dan zegt dat voldoende.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 20:09

Als ze maar blijven lopen ben je al een heel eind. Dan mogen ze best sensibel zijn en heet. Als je een moeilijke hebt die in de spanning stopt en niet of te weinig wil blijven lopen en aanpakken, dan heb je wel een probleem. Uit de merrie die ik gefokt hebt is ook een Charmeur gekomen. Ik vind het zelf een prachtig dier maar dat zal vast ook een portretje zijn met die bloedlijn. Moeder is een Gribaldi X Balzflug x Pion x Amor. Hij was aangewezen maar heeft geen verrichting gelopen en is nu gecastreerd, heel zonde. Ben wel benieuwd hoe hij het gaat doen onder het zadel. Is van de K jaargang.

Spruit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 20:11

Suzanne F. schreef:
Als ze maar blijven lopen ben je al een heel eind. Dan mogen ze best sensibel zijn en heet. Als je een moeilijke hebt die in de spanning stopt en niet of te weinig wil blijven lopen en aanpakken, dan heb je wel een probleem. Uit de merrie die ik gefokt hebt is ook een Charmeur gekomen. Ik vind het zelf een prachtig dier maar dat zal vast ook een portretje zijn met die bloedlijn. Moeder is een Gribaldi X Balzflug x Pion x Amor. Hij was aangewezen maar heeft geen verrichting gelopen en is nu gecastreerd, heel zonde. Ben wel benieuwd hoe hij het gaat doen onder het zadel. Is van de K jaargang.

Dat precies ja. Ze mogen en keer wegspringen, bokken of rennen, als ze maar willen lopen en niet blokkeren.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 21:38

Eentje die van de spanning blijft lopen, maar ook heel hectisch wordt krijgt op een protocol ook alleen maar 'spanning'. Dan eindig je met net zoveel punten als eentje die stopt. Leuk voor een handige professional, maar uiteindelijk komt het gros van de paarden toch bij de amateur terecht. Je wil ook niet dat mensen verongelukken met je beest.

Dat ze moeten willen lopen is denk ik voor iedereen belangrijk. Dat vind ik ook. Alleen ik heb er liever een die iets koeler qua karakter is dan eentje die ontploft van 3 knisperende blaadjes. Ik denk dat je met een degelijker paard uiteindelijk verder komt en gelukkiger bent dan een Ferrari waar je gewoon niet altijd van op aan kan.

Liever een stabiele 7.5, dan de ene keer een 9 en de andere keer een 4.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 21:48

LETS schreef:
Suzanne F. schreef:

Dat precies ja. Ze mogen en keer wegspringen, bokken of rennen, als ze maar willen lopen en niet blokkeren.

Ze mogen van mij niet bokken, wegspringen of rennen, tenzij het echt aan de ruiter ligt. Ik wil absoluut geen ambulance op het erf. Er gebeuren nog steeds veel te veel ernstige ongelukken. Waarom van die halve gare paarden fokken als dat helemaal niet nodig is?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 21:55

Eentje die vlug is en sensibel en graag loopt is nog geen halve gare hè? Met die luie stakers verongeluk je juist, met wat de meeste mensen koele kikkers noemen. Als je die een keer goed aan het werk zet en aan hun lijf zit dan stoppen ze ermee. En dat kunnen vieze stakers worden hoor, waar je eerder mee verongelukt dan met eentje die alle kanten op vliegt maar die 100% blijft lopen. Daar word je als ruiter ook niet moe van, hoef je alleen maar op te zitten. Als ik ergens een hekel aan heb is het als je bij het afstappen als ruiter harder gewerkt hebt dan het paard.

Spruit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 22:25

misterA schreef:
Ze mogen van mij niet bokken, wegspringen of rennen, tenzij het echt aan de ruiter ligt. Ik wil absoluut geen ambulance op het erf. Er gebeuren nog steeds veel te veel ernstige ongelukken. Waarom van die halve gare paarden fokken als dat helemaal niet nodig is?

Dat bedoel ik ook niet. Een beetje heet vind ik juist heel fijn, en dat heb je imo ook wel een beetje nodig uiteindelijk. Betekent natuurlijk niet dat ze gevaarlijk moeten zijn, daar zit heel veel tussen. Ik ben ook maar een amateur.. En red me er aardig mee.

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 22:32

Eens mavantos en MisterA. Ik hoef ze idd ook niet te sensibel hoor. Looplust is fijn maar niet dat rille gezeik.

paardje2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 22:45

Die van mij heeft gelukkig nooit gebokt of gesteigerd en denk ook niet dat ze dat ooit zou doen. De mijne is een Charmeur X Houston

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 22:52

Suzanne F. schreef:
Eentje die vlug is en sensibel en graag loopt is nog geen halve gare hè? Met die luie stakers verongeluk je juist, met wat de meeste mensen koele kikkers noemen. Als je die een keer goed aan het werk zet en aan hun lijf zit dan stoppen ze ermee. En dat kunnen vieze stakers worden hoor, waar je eerder mee verongelukt dan met eentje die alle kanten op vliegt maar die 100% blijft lopen. Daar word je als ruiter ook niet moe van, hoef je alleen maar op te zitten. Als ik ergens een hekel aan heb is het als je bij het afstappen als ruiter harder gewerkt hebt dan het paard.

Het grootste misverstand over karakter is juist dit. Dat je een halve gare moet hebben om heel hoog te komen en dat een paard dat heel rustig en kalm is in de omgang ook lui is. Mijn ervaring is dat kalm in de omgang, dus ook bij de hoefsmid, halstermak en zadelmak maken heel goed samengaat met fijn te rijden en werkwillig. Het is niet óf het een óf het ander maar en/ en. Grootste voorbeelden de afstammelingen van Vivaldi en een aantal belangrijke Duitse lijnen.
Gelukkig selecteert de hengstenkeuringscie. nu veel strenger op de rijdbaarheid.