Het Dikke Buiken Topic 2026

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:28

baudyh schreef:
Kabayo schreef:
Ik blijf trouwe meelezer hoor :D
Mocht iemand nog melkpoeder voor veulens hebben (met goede datum) waar die van af wil, stuur mij gerust een PB O:)

Ja dat gaat hard hè . Maar ook een tijdje over de datum is geen probleem hoor.
Zo lang het droog bewaard is kan het prima nog een tijdje over de datum

Ik las op Google dat dat niet aan te raden was omdat de voedingstoffen dan verloren gaan?

Iemand ervaring met waterige diarree? Veulen zat steeds bij de liksteen, die is eergisteren weggehaald maar nu zit die steeds bij de waterbak. Met waterige diarree tot gevolg (zag ik vanochtend). Waterpotje wordt dichtgezet nu (staan net binnen) en buiten heb ik de waterbak ook weggehaald. We twijfelen of merrie genoeg geeft en hij niet gewoon dorst heeft. Zijn er meer die veulenmelk bijvoeren of ooit hebben gedaan?

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:36

Cyrina Fijn dat de cameras het doen. Toch altijd fijn om ze in de gaten te houden.

Janinevv opzich lijkt de uierontwikkeling bij je merrie in lijn te liggen met voorgaande jaren. Maar als je je zorgen maakt kun je altijd laten controleren. Al is het voor je eigen gemoedsrust

Balou_k klinkt idd heftig voor je :(:) vind Ayasha haar aanbod prachtig, echt de kracht van bokt. Maar ook hier in het topic kun je altijd je ei kwijt he.

Mirjamalvaro heerlijk als je zo een echte kudde hebt <3 mooie fotos zo.

Baudyh Wij doen het idd hetzelfde als jou. Paar dagen binnen om te bonden tss moeder en kind. Heerlijk dat het zo een onbevreesd en ondernemend veulen is <3

Ayasha nogmaals gefeliciteerd *\o/* wat een prachtig kereltje <3 hij is echt huge.

Carika ik denk dat dr uier nog wel voller kan en de spenen wat uit moeten ploppen nog. Balen dat ze ph testen niet toe laat.

Hier is nina haar uier weer een stuk voller. We zijn bijna op het einde. Ph is beetje gedaald naar 7.2.
Afbeelding

En fleur staat compleet still kwa uier -O-
Afbeelding

Lijst veilige merries. Stuur mij een pb als je op de lijst wil
Kleine pony's vanaf 300 dagen, paarden vanaf 320 dagen
Butengewuen - Cookie - 347 dagen
Nieky1993 - Nina - 344 dagen
Icecrystal - Romee Total - 342 dagen.
Carika - Nena - 340 dagen
Nieky1993 - Fleur - 340 dagen
Myrthee_ - Illustrade - 333 dagen
Nieky1993 - Lizzy - 332 dagen
Mer1980 - Rapunzel - 332 dagen
Lyona - Kina - 330 dagen
Shadow33 - Her - 329 dagen
Mirjamalvaro - chablis - 326 dagen
Nieky1993 - Daisy - 325 dagen
Nieky1993 - Kira - 325 dagen
Friesfanaat - Julia - 325 dagen
Nieky1993 - April - 324 dagen
Stal_hd - Maraya - 319 dagen
Cyrina - Gretha van Warnsdorn - 310 dagen
Cyrina - Zeeveld's Sky Full off Stars - 309 dagen

corinadrenth

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:38

daarom haal ik meteen de liksteen weg wanneer veulen geboren is, denk dat de darmflora wat van slag is door en het zout en dat ie nu meer begint te ondernemen. ik zou niet melk gaan bijvoeren, minte zal vast genoeg geven als die voldoende groeit.

Kabayo

Re: Het Dikke Buiken Topic 2026

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:47

Jaa ik twijfelde. Ik heb nog nooit een liksteen of waterbak weg hoeven halen bij de vorige 8 veulens. Dit is de eerste.
Hij is wel heel levendig en nog even brutaal als altijd. Hij zit ook niet onder de poep en staart is ook gewoon schoon etc. Zal zo even temperaturen als Roza toch de fles moet
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Roza ook knap
Afbeelding
Afbeelding
Nog geen melk helaas maar ze mag er wel aan zitten
Afbeelding
Vannacht ook voor het eerst samen. Dus nu gewoon 24/7 samen
Afbeelding

lonniejj

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:52

Y’ur heeft als veulen ook langere tijd waterdunne diarree gehad. Die hebben we uiteindelijk via de dierenarts biosponge gegeven.
Is een pasta die de mest compacter maakt. Daar hebben we hem heel goed mee kunnen helpen destijds. :j

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:52

@kabayk jier in het verleden ook wel een veulen met diaree gehad en dat gebeurd wel vaker.
Melk bij geven zou ik nu niet doen, zout zorg ervoor dat hij dorst krijgt dus logisch dat hij water zoekt.
Melk bij de merrie werkt als vraag/aanbod, dus als het veulen nu water gedronken heeft en ook nog eens melk bijgevoed krijgt dan drinkt hij wellicht nog minder bij Minthe. Dat is niet de bedoeling lijkt mij.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:07

Leuke foto's kabayo! Hier geen zoutblok meer sinds veulen er giga diarree van kreeg.

Afbeelding
Vanmiddag.
Liggend Chablis, Sterre en de 2 jaarlingen. Staabd Eli. :D

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:08

Het lastige bij en merrie die kunstmatig aan de melk is gebracht is dat je vaak niet zo een mooi uier ziet al bij een merrie die zelf bevallen is.
Je kan ook slecht zien hoeveel melk er binnenkomt ook omdat de kwaliteit zeker in het begin nog niet constant goed is.
Goed met je DA overleggen wat je aan kunstmelk moet geven.
En als ik je een tip mag meegeven hou goed je veulen in de gaten. Bij ons achteraf groeide het veulen te hard omdat de kwaliteit melk in het begin te slecht was en later goed en we toen eigenlijk teveel kunstmelk bleven geven.

Die kunstmelk over de datum geeft geen probleem. ( tot een half jaar na tht datum kan het prima) Natuurlijk zal de het merk het afraden. Ik heb hier altijd een emmer staan voor als iemand dat nodig heeft voor nood en ja soms komt er niemand en gaat het over de datum.
Vaak geef ik het dan gewoon weg uiteindelijk en iedereen zegt dat altijd het was nog prima.

Van de week nog weer iemand met een ziek veulen er mee geholpen.
Laatst bijgewerkt door baudyh op Gisteren, 20:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:22

Hier was de situatie anders, merrie met eigen veulen zonder melk. Of nouja.. weinig. Veulen zoog wat, wij melkten en gaven dat en daarnaast kunst melk. Hij pakte steeds minder de fles.. met n paar dagen was hij om

Maribor

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:28

Ayasha en Ellinora
Van harte met die mooie veulentjes <3

Baudyh, wat een plaatje!

Kabayo, wat doet Minthe het ook goed met haar kind. En zo fijn dat Roza het zo goed met haar pleegmoeder kan hebben <3
Ze zijn best veeleisend nl die veulens haha. Velvets kind is ook aan de diarree. Kwam nadat ze buiten stonden (wel zonnig, maar veel beweging en miss hap van iets genomen. We nemen ook wat diarree mest af voor check op wormen. Likblok, had ik niet eens aan gedacht. Goede tip!

Heerlijk Mirjam, dat ze gemoedelijk zijn, je meiden.

Nieky, Nina begint echt al vol te worden. Lijkt ook te glimmen. Lekker dat het wachten er bijna op zit!

Anvixa, lieve fotos!

Pomski, wat een enorm ronde merrie is Hasta geworden :) hoop dat de trap geen kwaad heeft gedaan.

Leuk iedereens vorderingen te lezen! En heerlijke termen er soms tussendoor. Het kreng. Landhippo. Lig soms helemaal in een deuk :D

Velvets veulen doet het verder goed. Ze voelen zich beiden een recent gevangen Mustang, en paard pakken in de wei is echt een dingetje. Ze stond voorheen als eerste altijd bij je. Idioten.
Veulen is wat schuchter en schrikkerig. En als die wegspringt als ik eraan kom rent haar moeder er gelijk weer achteraan :+ Op stal gaat beter. Zijn veulens altijd zo gespannen met nieuwe dingen? Verlegen? Ik aai haar elke dag,overal. Ik ga pas weg als ik de ontspanning in haar lijfje voel, maar het is net een klein wild diertje.

Bij ons lammertijd van de 'maidenschapen'. Hoe hebben die beestjes de evolutie kunnen doorstaan :+ soms hebben ze niet eens door dat er vanachter een lam is uitgekomen. Dan maar een paard hoor haha

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:51

Sommige wel. Des is ook eerder schuchter waar Joy op mijn schoot sliep vanaf de eerste uren en nu soms nog. Rêve was zelf ook een wat schuchterder veulen. Zowel Joy als Reve zijn zelfzekere nuchtere paarden geworden dus het is nu gewoon even wat meer geduld hebben maar ze groeien er wel uit mits je ze wel blijft hanteren natuurlijk.

Toen Rêve eenmaal de klik maakte om te komen werd ze stoer en zelfzeker maar dat duurde wel een stuk langer dan Joy die van het 1e uur kwam knuffelen. Omstandigheden van geboorte en DNA van Joy en huidig veulen is zo gelijk als je ze krijgt zonder tweelingen (volle broers) dus…

Pomski

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:42

We gaan de juiste kant op!
Dolly
Afbeelding

Hasta
Afbeelding