Topic voor springpaardenfokkerij

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Laurentii

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 18:12

Wij dekken ook diepvries. Veulenhengstigheid wordt overgeslagen en daarna gaan de veulens gewoon mee naar de dierenarts. Worden ze ineens heel braaf van :P

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 18:25

Maar laat je ze dan ook daar voor de controles? Die dv merries pakken ze dan toch vier keer per dag om te scannen? Dat lijkt me van huis uit zo veel heen en weer rijden.

Revali

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 19:26

Ja MM ben toch wel weg vd hengst. En de merrie is tot nu toe altijd met DV gedaan en direct gepakt.

Wij slaan de veulen hengstigheid over en dan spuiten we ze hengstig. Vorig jaar naar de hengstenboer gebracht. Beide prima.. En 'drachtig' (ei weg) op gehaald. Nadeel was dat ene veulen best wel ziek is geweest (virus opgelopen daar)
De paardenkliniek hier doet het nu ook. Zal eens vragen hoe zij te werk gaan. Ik vind het toch wel makkelijk dat je ze brengt en weer drachtig ophaalt. Maar snap de gedachte dat je de 'schatjes' moet achterlaten :o

lexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 19:57

wat voor merrie heb je voor de Uricas? wij gaan hem gebruiken voor Comthago x Libero H merrie

Revali

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 20:08

lexa schreef:
wat voor merrie heb je voor de Uricas? wij gaan hem gebruiken voor Comthago x Libero H merrie

Zapatero x Zandigo

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 20:13

Hoe gaat dat dan met diepvries? 1 rietje per poging? Dan ben je goedkoop uit als ie meteen pakt.. of gebeurt dat niet zo vaak?

lexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 20:28

Ik heb de merrie’s vaak in 1 keer drachtig van 1 rietje, brengen de merrie’s wel met veulen naar de veearts . Slaan ook de veulen hengstigheid over en spuiten de merrie’s hengstig. Ze worden ook gelijk dichtgezet indien nodig.

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 20:45

MizzMontana schreef:
Voor de liefhebbers, vanavond is de online hengstenshow van Reinie Tewis.

Dankje, ben benieuwd naar Ermitage

Lexa, dat is best interessant. En wegbrengen lijkt mij wel ideaal

Revali

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 20:49

rensju schreef:
Hoe gaat dat dan met diepvries? 1 rietje per poging? Dan ben je goedkoop uit als ie meteen pakt.. of gebeurt dat niet zo vaak?

Ja dan ben je goedkoop uit als het direct lukt!!
Wij hadden vorig jaar 1x DV van Dominator... Drachtig. Jammer dat we voor 3 moesten betalen en de 2 overige rietjes terug moesten sturen

Dakario

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 21:10

MizzMontana schreef:
Revali wat leuk dat je voor Uricas gaat! Mij houdt het tegen dat het diepvries en dan ook nog per rietje is.

Iorrr als ik het goed onthouden heb dek jij toch ook vaak met diepvries bij merries met een veulen aan de voet? Breng je ze dan weg met veulen of komt er iemand bij jullie thuis?
Of anderen hier die met veulen toch diepvries gebruiken, wacht je dan tot het veulen wat ouder en sterker is voor je hem weg brengt? Hier is het veulen van 2 maart dus zou wel een cyclus kunnen overslaan.

Voor de liefhebbers, vanavond is de online hengstenshow van Reinie Tewis.

Op welke website te zien?

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 21:24

@dakario als het goed is van Reini zelf

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 21:28

Revali schreef:
rensju schreef:

Ja dan ben je goedkoop uit als het direct lukt!!
Wij hadden vorig jaar 1x DV van Dominator... Drachtig. Jammer dat we voor 3 moesten betalen en de 2 overige rietjes terug moesten sturen

Aha oke, voorwaarden goed lezen dus.

Firegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 21:29

caro29 schreef:
@dakario als het goed is van Reini zelf

Staat nu op de site van Reinie

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 21:45

Ik kijk via hun YouTube kanaal

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 21:45

Iorrr schreef:
Ja ik :D

Wij hebben een 4 jarige Lamm de fetan uit onze Baloubet du Rouwet merrie. Helaas is ze niks te groot. Lijkt wel erg goed en heeft bloed zat.

Cool! Heb je evt een foto?
Maat kan dan wel een dingetje worden. Mijn merriestam is niks te groot.

Wij verwachten dit jaar een Blue Diamond. Ben heel benieuwd.

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 22:26

Ik heb niet echt een standfoto ofzo, ze is niet te koop dus dan denk ik daar minder over na...

Afbeelding

Afbeelding

Ruiter is rond de 1.90 dus ook geen handige combi, maar dat komt omdat mijn knie nog steeds niet in staat is ene jonkie te rijden...

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 22:32

Dat van Dominator biedt mij hoop ;) ik ga in mei nog eens mailen of er iets is...

Onze lamm de fetan heeft wel meer lengte als de merrie zelf. Verder is ze nog maar net onder het zadel dus nog niet echt wat van te zetten... maar ik hou van het karakter. Braaf in omgang, heet in het werk.

Hier ook al vaak geluk gehad met dv rietjes en dus een ‘goedkoop’ veulen gehad, maar kan ook duur geintje zijn ;) Ken je merrie en informeer goed naar de kwaliteit van het sperma

Revali

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 22:50

Iorrr schreef:
Dat van Dominator biedt mij hoop ;) ik ga in mei nog eens mailen of er iets is...

Onze lamm de fetan heeft wel meer lengte als de merrie zelf. Verder is ze nog maar net onder het zadel dus nog niet echt wat van te zetten... maar ik hou van het karakter. Braaf in omgang, heet in het werk.

Hier ook al vaak geluk gehad met dv rietjes en dus een ‘goedkoop’ veulen gehad, maar kan ook duur geintje zijn ;) Ken je merrie en informeer goed naar de kwaliteit van het sperma

Dominator is nog steeds uitverkocht helaas -O-

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 23:07

Revali schreef:
Iorrr schreef:

Dominator is nog steeds uitverkocht helaas -O-

Weet ik: maar als er terug gestuurd moet worden komt er vanzelf wat vrij en onze Baloubet komt pas in juni weer aan de beurt :D

Revali

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 23:20

Ja hoop dat het zo werkt +:)+
Even afwachten hoe het veulen eruit komt. Maar als het goed lijkt proberen we ook nog een keer dominator en anders wat anders verzinnen := dacht aan Chacco blue 2

Laurentii

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 08:30

MizzMontana schreef:
Maar laat je ze dan ook daar voor de controles? Die dv merries pakken ze dan toch vier keer per dag om te scannen? Dat lijkt me van huis uit zo veel heen en weer rijden.

Ze blijven inderdaad daar.

Hoeveel rietjes hangt af van de dekvoorwaarden.
Bij Emerald is de prijs wel per rietje, daar was de onze gelukkig drachtig bij één.

Chacvo Blue II stond bij mij ook op mijn interessante lijstje :D

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 09:46

Vanavond en morgenavond is er online hengstenshow van Zangersheide.

Die van Reinie was wel leuk met de fokkers en ruiters ook aan het woord. En lekker met dat beest over de grote straat heen draven :D Ik had wel iets meer willen horen bij wat voor een merries een hengst goed past.
Die Manden I Sonderbygard is mij wel positief opgevallen, ben benieuwd hoe die zich gaat ontwikkelen.

Dank voor jullie reacties over diepvries sperma! Hoe lang van tevoren moet je de rietjes minstens bestellen? Dat zal er niet net zo snel als vers sperma zijn denk ik?

Dakario

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 09:48

Ik heb het ook gevolgd. Ja die Manden was een opvallende verschijning alsook zijn halfbroer. Lekker veel bloed

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 10:42

Mij viel manden ook op. Helemaal mijn paard en fijne beweging. Ik voel wel een lichte twijfel opkomen.
Ik twijfel of het bloed bij het karakter van mijn ultimo past. Ik heb veel ervaring met cavaliers :o

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 10:59

Ik vond hem er ook uitspringen tov de rest.