Kletstopic dressuurfokkerij II

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

carika

Re: Kletstopic dressuurfokkerij II

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-24 13:55

Wat vinden jullie ervan dat 3 jarigen niet meer toegelaten zijn voor het voorjaars onderzoek en veulens daarmee alleen als reg a geregistreerd worden.
Denken jullie dat dit invloed heeft op het gebruik van deze hengsten?

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-24 15:01

Ik denk dat dat een logische evolutie is om de hengsten zo jong geen verrichtingsonderzoek te laten doen.
Of een paard uiteindelijk Register A of veulenboek was bij geboorte, gaat daar later iemand van wakker liggen?

Wél ga je hebben dat er volgens mij meer hengsten gaan zijn die nooit een verrichting gaan lopen omdat ze sneller verkocht gaan worden dan dat ze de test kunnen lopen, waardoor sommige fokkers zich bekocht gaan voelen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-24 15:03

Ik vindt het wel een goede ontwikkeling, geeft ze hopelijk wat meer tijd en minder training op jonge leeftijd.

Het zou alleen maar goed zijn als er minder gebruik wordt gemaakt van ongekeurde en modegevoelige hengsten denk ik.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-24 15:11

Elisa2 schreef:
Het zou alleen maar goed zijn als er minder gebruik wordt gemaakt van ongekeurde en modegevoelige hengsten denk ik.

Maar dat ga je niet oplossen met dit systeem.
Eentje die in Den Bosch opvalt zal wel dekken...

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-24 15:48

carika schreef:
Wat vinden jullie ervan dat 3 jarigen niet meer toegelaten zijn voor het voorjaars onderzoek en veulens daarmee alleen als reg a geregistreerd worden.
Denken jullie dat dit invloed heeft op het gebruik van deze hengsten?

Tuig & Leer hadden maandag een aflevering met Floor Dröge waarin dit besproken werd. Erg interessant. Te zien op YouTube.

Persoonlijk vind ik het een goede ontwikkeling voor het welzijn.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-24 08:02

s0173957 schreef:
Elisa2 schreef:

Maar dat ga je niet oplossen met dit systeem.
Eentje die in Den Bosch opvalt zal wel dekken...

Tja, ik vond daar al wat van..en nu nog steeds. :+

Het is in ieder geval hopelijk beter voor de hengsten zelf en een signaal voor verandering, het moet ergens beginnen.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-24 22:51

Wij hebben gister toevallig een clinic exterieur beoordeling gehad van Floor bij ons op stal, wel echt heel erg intressant.
Ook een paar paarden van stal genoten beoordeeld op stand en los in de baan.

amukela

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-24 22:28

Extreme U.S., One Million en O'Toto van de Wimphof van van Uytert niet naar de hengstencompetitie. Jammer voor de fokkers vind ik.

_Roxanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 02:49

amukela schreef:
Extreme U.S., One Million en O'Toto van de Wimphof van van Uytert niet naar de hengstencompetitie. Jammer voor de fokkers vind ik.

Ja en nee. Ik vind het ook altijd mooi om ze tijdens de winter in de hengstencompetitie te zien lopen, maar dit zijn zeker hengsten die al vrij veel voor het publiek zijn verschenen. Mede daardoor hebben ze natuurlijk ook genoeg gedekt en vanuit het welzijnsperspectief kan ik deze keuze dan alleen maar toejuichen. Persoonlijk zie ik ze liever nu even wat minder, als dat dan mede zou betekenen dat ze op hun eigen tempo kunnen doorontwikkelen en ook later op hoger niveau in de sport mee kunnen doen.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 05:15

Ik vraag mij af is zo een hengstencompetitie dan echt zo zwaar voor ze? Ik neem aan dat ze nu ook gewoon door getraind worden en de proeven die ze lopen zijn op M niveau toch? Terwijl ik denk ik wel kan aannemen dat deze paarden al veel verder zijn in de training. Is het dan echt zo belastend voor ze?

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 06:15

En was dat geen verplichting vanuit KWPN?

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 07:35

xmarliez schreef:
Ik vraag mij af is zo een hengstencompetitie dan echt zo zwaar voor ze? Ik neem aan dat ze nu ook gewoon door getraind worden en de proeven die ze lopen zijn op M niveau toch? Terwijl ik denk ik wel kan aannemen dat deze paarden al veel verder zijn in de training. Is het dan echt zo belastend voor ze?

Gaat niet alleen om het physique aspect, maar ook het mentale.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 08:43

Even uit mijn hoofd, ik dacht dat de hengstencompetitie alleen de eerste twee jaargangen nadat een hengst ggk is verplicht is. En dan twee wedstrijden, niet alle drie. Wellicht is het inmiddels veranderd.

Of de HK heel belastend is, er staat toch wel een bepaalde druk op denk ik. En ze moeten naar alle uithoeken van het land.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 09:49

Hallo :wave:

Ik kom hier even binnen vallen. Paar jaar terug fokte we met een kwpn Jazz merrie (moeder van de recent ggk Ridgedale), vanwege omstandigheden toen helaas moeten verkopen en gefocust op de dressuur pony fokkerij. Niet zonder succes (mijn eerste veulen is dit jaar goedgekeurd als premie hengst bij het NRPS en Duitse rijpony in Rheinland :):) ).

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Maar kwpn bleef wel kriebelen, dus nu hebben we weer een kwpn merrie (drachtig) gekocht. Dus vond het wel tijd om het niet meer alleen bij stille meelezer te houden. :D

Vind het trouwens wel goed dat 3 jarige niet meer de verrichting mogen lopen, maar snap niet zo goed waarom ze de hengsten dan niet gewoon een deklicentie van 1 jaar geven. Net als bij de pony's, die krijgen (zowel in Nederland als Duitsland) een deklicentie van 2 jaar en moeten als 4.5 jarige de verrichting dan lopen (eerder mag ook niet). Al zit er tegenwoordig geloof ik niet zo veel verschil meer in tussen reg A en vb? Dus wellicht maakt het dan ook weer niet zoveel verschil?

En heb ook respect voor de beslissing van Joop om de hengsten niet mee te laten lopen met de HC! De proeven zelf zullen voor deze hengsten niet veel moeite zijn, maar er wordt echt veel verwacht van de hengsten (zie t nu ook bij de pony en bij de pony's is het echt niets vergeleken met wat de paarden hengsten moeten doen). De shows, wedstrijden/competities, maar ook dekken vergt wel veel van de hengsten. Maar naast fysiek is het mentaal gewoon echt veel. HC zijn ook niet de minste entourages en door t hele land.

Liever nu de jonge paarden sparen en ze straks in de GP zien schitteren. Hoe jammer ook om ze nu niet te zien lopen.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 10:33

Mja, maar dressuurhengsten dekken net heel veel als ze jong zijn en een pak minder eens ze bewezen en ouder zijn.
Johnson, hoeveel zou die nu nog dekken bv? Ik denk echt niet zo veel... maar hij is wel vader van 25% van de paarden die vandaag de WB in Lyon lopen.

shadow33

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 22:15

s0173957 schreef:
Mja, maar dressuurhengsten dekken net heel veel als ze jong zijn en een pak minder eens ze bewezen en ouder zijn.
Johnson, hoeveel zou die nu nog dekken bv? Ik denk echt niet zo veel... maar hij is wel vader van 25% van de paarden die vandaag de WB in Lyon lopen.

Dekgeld van die bewezen hengsten is vaak ook erg duur vind ik.. terwijl de prijzen vd veulens niet perse meer opleveren.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 18:02

En fok je voor een duur veulen of een goed paard?
Ik nl voor het 2de...

Johnson valt met 1750 overigens best nog mee. Was dat een springhengst, die dekte zich suf.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-24 11:32

Ik vind de bewezen hengsten wel mee vallen. Vind een jonge hengst voor 1100 euro eigenlijk veel erger.
Maar goed je bent er zelf bij welke hengst je kiest

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-24 13:32

Gefeliciteerd Quir! Mooi dier.

Wat voor een kwpn merrie heb je gekocht?

De oudere dressuurhengsten zijn natuurlijk minder commercieel, al verkoopt Vivaldi bloed volgens mij altijd wel omdat ze zo gewild zijn qua karakter.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-24 15:47

baudyh schreef:
Ik vind de bewezen hengsten wel mee vallen. Vind een jonge hengst voor 1100 euro eigenlijk veel erger.

Wat vind je een bewezen hengst? Met een knipoog.. ;) Mc Laren is van 2017, de oudste jaargang is nu 2 jaar. White Dream is van 2019 en Denver is van 2021.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-24 16:41

misterA schreef:
baudyh schreef:

Wat vind je een bewezen hengst? Met een knipoog.. ;) Mc Laren is van 2017, de oudste jaargang is nu 2 jaar. White Dream is van 2019 en Denver is van 2021.

Wat heeft dat te maken met onze hengstenkeuze?? Ik gebruik ze niet omdat ik altijd de veulens verkoop en wat er al gezegd word je moet ze wel terug verdienen.

Ik heb 2 vierjarige drachtig van White dream en Denver US omdat ik me god nog niet weet hoe ze gaan fokken. Dus geen dure hengsten wilde gebruiken. Normaal zouden we nooit wijken voor kleur maar ik won korting op white dream. Daarom gebruikt. En de andere vier jarige wilde ik wel een mooie maar geen dure hengst dat werd dus Denver US. Omdat ik denk dat dynamic dream en fiurstenball allebei op deze merrie passen.
McLaren heeft ons uit deze merrie al 2 super merrieveulens gegeven. Haar veulen van dit jaar ondanks de slechte markt heel goed kunnen verkopen. Aan een goede combi moet je niks veranderen.

Bewezen hengsten vind ik Vivaldi, Johnson, dream boy, negro, Jazz enz

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-24 16:59

Volgens mij is de opkomst op de hengstencompetitie zo laag, dat het totaal niet loont om erheen te gaan. Aangezien ze wel in Den Bosch komen, want daar zit wel genoeg volk.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-24 17:33

Heel eerlijk denk ik dat die paar 100 euro op dekgeld eigenlijk niet zo veel uit maakt tussen jong en bewezen (oké wat anders voor 2k+ dekgeld natuurlijk) . Hier niet in ieder geval, maar hier zijn de prijzen sowieso wel heel anders. Veulens zijn duurder, maar ook alles rondom drachtig krijgen is duurder. Nu doe ik veel zelf, maar scannen is bijvoorbeeld al 120 euro per merrie excl 100 voorrij kosten. Dus met een beetje pech zit je met 3 keer extra scannen al op 600/700 extra. Hier is Zweden.

Bij de pony's verdwijnen de meeste hengsten na 2 of 3 jaar dekken de sport in (en meestal als ruin, weinig ouders die hun kind op een hengst willen). Dus echt bewezen hengsten zijn er wat minder, bij de paarden is dat wel wat beter. Al moet ik niet te veel zeggen, want mijn pony hengst gaat nu dus ook de sport (wel als hengst). :+

Elisa we hebben een Elite IBOP PROK merrie gekocht van Uphill x Elite pref prest v. Ferro x Elite pref prest v. Weyden. Ze komt uit de moeder van Kyton.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Denk dat ik volgend jaar voor haar voor een bewezen hengst ga, Morricone of For Romance heb ik wel hoog op de lijst staan, McLaren ook maar dat wordt denk ik lastig hier helaas. Maar we hebben nog even gelukkig, moet er echt weer even in komen. :))

Tips zijn altijd welkom trouwens!

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-24 18:33

Leuke merrie Quir! Is het in jou geval niet veeeeeel voordeliger om de merrie in het voorjaar naar NL te brengen om te dekken en dan drachtig weer op te halen?

McLaren heeft wel goede kwaliteit sperma, dat zal toch wel te bestellen zijn? Ik heb een bevriende collega in Portugal zitten en die kan ook gewoon de Nederlandse hengsten vers krijgen.

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-24 20:12

Quir is dat Elbria?