Kletstopic dressuurfokkerij II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

fokfanaat

Re: Kletstopic dressuurfokkerij II

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-24 17:49

Maar dan zou je hem ook niet voor de 1e bezichtiging bij het kwpn op hoeven geven, als je voor het nrps traject kiest.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-24 18:34

Er zijn veel fokkers die waarde hechten aan het selectieproces van het KWPN. Heb ik gemerkt iig

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-24 19:06

Ik geloof niet dat hij er minder om dekt. := maar we gaan het zien.

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-24 19:11

Met de verrichtingen heeft hij zich natuurlijk ook wel weer laten zien aan heel veel mensen.
Ik vind het een goede hengst en als je je KWPN merrie ermee dekt krijgt het veulen ook een normaal papier. Het is jammer als hij het verrichtingsonderzoek niet loopt, maar het doet voor mij niets aan die hengst af.
Als een hengstenhouder een hengst vrij snel verkoopt en/of ruint (na 1 of 2 jaar dekken), baal ik daar altijd meer van.

Ik ben vooral benieuwd hoe Rockstar Millionaire het gaat doen op de najaarsverrichting. Zoals ik het nu zie vind ik dat wel een van de favorieten, maar het is altijd spannend of hij dat waar gaat maken.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-24 19:59

fokfanaat schreef:
Maar dan zou je hem ook niet voor de 1e bezichtiging bij het kwpn op hoeven geven, als je voor het nrps traject kiest.

Dat dus.
Ik heb er een merrie drachtig van met in mijn achterhoofd dat het een NRPS gekeurde hengst gaat worden. Omdat ik het een fijn paard vind en ook omdat het KWPN eerder met zoons van Secret nogal ruim selecteerde door ze niet te willen testen en er nu dus nog maar 1 ggk zoon van hem is.
Soms hebben sommige fokkers ook gewoon meer zicht en inzicht , met name als het om bloedspreiding gaat.
Maar doordat je EERST voor het KWPN hebt gekozen wek je wel de verwachting dat hij daar ook zijn test zal lopen.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-24 10:42

Kwpn keuring is gewoon eerder en als je hengst het goed doet loopt deze in de kijker. Hij heeft overigens ook in Duitsland de keuring bezocht, dus heeft puur met de volgorde te maken van keuringen. Vd Sande kiest meestal voor het minder zware traject van het nrps en doet het eigenlijk altijd. Het verbaast mij zelfs dat het een aantal van jullie verbaasd, dit was juist voorspelbaar.

Mister A ik heb ontzettend veel respect voor uw fok resultaten en kennis dus bedoel dit niet persoonlijk, maar het is echt geen verrassing. :o

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-24 11:00

Sarai is toch niet van Van der Sande of vergis ik me nou?

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-24 11:04

Suzanne F. schreef:

50%

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-24 11:08

Mer1980 schreef:
Suzanne F. schreef:

50%

Ah oké.

Hindo2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-24 11:30

Mer1980 schreef:
. Vd Sande kiest meestal voor het minder zware traject van het nrps en doet het eigenlijk altijd

Volgens mij pas sinds het mok akkefietje met Next Level, daarvoor ging alles gewoon via het KWPN.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-24 14:07

Mok akkefietje? Was het dat maar. De Premiehengst heeft honderden nakomelingen maar is nergens definitief ggk. Ook niet bij het NRPS.
Overigens is het voor mij zeker niet wetmatig om uitsluitend met ggk KWPN hengsten te dekken. Dan had ik in 2000 niet met De Niro gefokt. Zijn nakomelingen vielen mij overigens niet mee omdat het gemiddelde merriebestand toen nogal klassiek was. Iets later fokte ik met Fidermark . Toen hij onverwacht overleed had ik 3 merries drachtig en daar was ik heel tevreden over. En nog steeds.
Zo heb ik vrijwel ieder jaar wat over de stamboek-grenzen gekeken. Met wisselend succes. Soms om gewoon heel praktische redenen. Voor een merrie die heel moeilijk drachtig werd heb ik ook dit jaar voor Rockstar Millionair gekozen. En soms ben ik echt onder de indruk van een jonge hengst, zoals Sarai , 1 merrie dr., Blue Hors Viva Vegas ( 1 merrie dr. dank zij Carola) of zijn halfbroer V-Power., 2 merries dragend.
De meeste tegenvallers kwamen overigens wel van aangewezen maar niet geteste hengsten.

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-24 15:42

Een hengst die (nog) helemaal nergens is goedgekeurd zal ik niet gebruiken. Maar ik vind het geen probleem om een hengst te gebruiken die niet-KWPN is goedgekeurd maar al wel bij een ander stamboek (NRPS of duits stamboek). AES hengsten laat ik staan, als een hengst daar is goedgekeurd neem ik het niet zo serieus. Volgens mij keuren ze bij het AES werkelijk álles goed.
Zo heb ik dit jaar Rockstar Millionaire en Sarai gebruikt.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-24 15:53

Ik vind het beide goede hengsten maar mijn voorkeur zou uitgaan naar Sarai. Maar ligt uiteraard geheel aan de merrie en wat je zoekt. RM heeft een wat lang achterbeen vond ik, bleef wat hoog in de croupe.

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-24 20:08

Heb net die rockstar millionaire opgezocht aangezien ik hem niet kende. Maar hij lijkt hondsbrutaal volgens mij?

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-24 23:02

Ik lees weer mee! Ik heb sinds eind juli een hele fijne merrie (al zeg ik het zelf). Het is een achtjarige Galaxie x TCN Partout x Consul, waarvan de moederlijn volledig Trakehner is. Súper goed karakter. Echt kuikenmak, maar super werkwillig.

Doel is om te sporten, maar zou ook graag een keuring willen doen met haar. Je weet nooit hoe het leven loopt en dan zou ik altijd nog een veulentje met haar kunnen fokken.

Equipro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 10:08

misterA schreef:
Mok akkefietje? Was het dat maar. De Premiehengst heeft honderden nakomelingen maar is nergens definitief ggk. Ook niet bij het NRPS.
Overigens is het voor mij zeker niet wetmatig om uitsluitend met ggk KWPN hengsten te dekken. Dan had ik in 2000 niet met De Niro gefokt. Zijn nakomelingen vielen mij overigens niet mee omdat het gemiddelde merriebestand toen nogal klassiek was. Iets later fokte ik met Fidermark . Toen hij onverwacht overleed had ik 3 merries drachtig en daar was ik heel tevreden over. En nog steeds.
Zo heb ik vrijwel ieder jaar wat over de stamboek-grenzen gekeken. Met wisselend succes. Soms om gewoon heel praktische redenen. Voor een merrie die heel moeilijk drachtig werd heb ik ook dit jaar voor Rockstar Millionair gekozen. En soms ben ik echt onder de indruk van een jonge hengst, zoals Sarai , 1 merrie dr., Blue Hors Viva Vegas ( 1 merrie dr. dank zij Carola) of zijn halfbroer V-Power., 2 merries dragend.
De meeste tegenvallers kwamen overigens wel van aangewezen maar niet geteste hengsten.

Nu hij toch ter sprake komt, ben ik wel benieuwd was dan de reden was. Ik heb er namelijk een 2,5 jarige merrie van.

Next level x Patijn. Nu vraag ik me af om het uberhaupt interessant en zinvol is om haar voor te brengen op de keuring van het KWPN in de dressuur richting. (bewegend beeldmateriaal aanwezig, RX 100%).

Ik ben echt een leek op het gebied van keuringen en fokken. Ik heb haar eerlijk gezegd alleen om haar looks en beweging gekocht. Aangezien ik al een 11 jarige ruin heb die vroegtijdig met pensioen is,dacht ik dus met de aanschaf van een merrie altijd nog een troef achter de hand te hebben, als het me nog eens overkomt.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 12:14

Ligt aan haar type, wellicht is bij de Geldersen voorbrengen vanwege de afstamming interessanter maar dat ligt echt geheel aan het type en de beweging.

Next Level is wel op het VO geweest van het KWPN maar naar huis gestuurd.
https://www.horses.nl/fokkerij/verricht ... heidsdorf/

Volgens mij na goedkeuring bij het NRPS verkocht toen waardoor hij geen verrichtingen liep.

Phonix, het is nog een jonge hengst natuurlijk..denk dat het karakter beter te beoordelen is in het VO.

Equipro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 15:04

Ik ben benieuwd waarom hij naar huis is gestuurd, want ook ik weet niet beter dan dat dat vanwege mok was...

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 17:46

Mok moet wel heel ernstig zijn wil een paard daar kreupel van gaan lopen en ze hem naar huis moeten sturen er om.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 18:31

Elisa2 schreef:
Mok moet wel heel ernstig zijn wil een paard daar kreupel van gaan lopen en ze hem naar huis moeten sturen er om.

Mwah, die muts van mij is zo kleinzerig, die loopt ook zo onregelmatig door een beetje mok :+

Hindo2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 19:18

Is er toevallig iemand bij de zadelpresentatie geweest vandaag ?

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 20:27

Ik probeer vaak wel te gaan, maar ik kreeg het vandaag écht niet in mijn planning gepast. Hopelijk heb ik wel tijd over 2 weken.

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-24 10:53

Weet iemand waarom Secret USB niet door de tweede bezichtigen is gekomen vorige jaar?

Hindo2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 18:31

Zag op fb dat Sarai aangeleverd is voor 35 dagen test DWB.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-24 08:37

Is dan ook in Denemarken gefokt en nog half in eigendom van z'n Deense fokker.