Kletstopic dressuurfokkerij

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 21:09

VValar schreef:
Hoe staat Secret zelf dan op de benen? Want op de standfoto in het zand zie ik dat niet. Heb hem niet IRL gezien. Is ie frans, toontredend, ongelijke hoeven?
kijk maar eens een filmpje van hem.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 22:24

KahluaB schreef:
Met het grote verschil dat de aantallen te insemineren koeien minstens het 100 voudige is ,en dat je als lid van het KNRS verplicht wordt een bepaald % (10%?)van je koeien te insemineren met een proefstier,die je zelf ook niet eens mag uitzoeken.

De verschillen zijn me bekend. Vooral verschillen in de uitvoering, emotie, onkunde of ontkenning, maar niet in genetica.

PerleB

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 22:59

Ik heb een merrie van Secret. Ongelofelijk lief en rustig karakter. Totaal niet bang en super bewegen!
Ik ben er erg blij mee maar als ik met haar een veulen wil fokken, zal ik een hengst moeten kiezen die perfect op de voeten staat.
Secret heeft een wat franse stand.

Belfast

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 23:14

Het is een illusie om te denken dat het KWPN strenger is dan de buitenlandse stamboeken janderegelaa. De bij het KWPN aangewezen Total McLaren kreeg in Denemarken geen premie vanwege zijn röntgenfoto’s. En zo zijn er nog legio voorbeelden. Zelfde geld voor fundament.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 00:26

Belfast schreef:
Het is een illusie om te denken dat het KWPN strenger is dan de buitenlandse stamboeken janderegelaa. De bij het KWPN aangewezen Total McLaren kreeg in Denemarken geen premie vanwege zijn röntgenfoto’s. En zo zijn er nog legio voorbeelden. Zelfde geld voor fundament.

Ik zeg toch ook niet dat het KWPN strenger is. Ik zeg dat je voor Secret geen D-OC waarde hebt om dat het geen KWPN gekeurde of erkende hengst is. Doet verder niets af aan het paard hoor, ik vind hem geweldig.

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 07:40

KahluaB schreef:
VValar schreef:
Hoe staat Secret zelf dan op de benen? Want op de standfoto in het zand zie ik dat niet. Heb hem niet IRL gezien. Is ie frans, toontredend, ongelijke hoeven?
kijk maar eens een filmpje van hem.

Ik zie wat je bedoelt idd. Vraag me af of ie op stand heel frans staat dan of niet.

gewoonmarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 08:18

janderegelaa schreef:
Belfast schreef:

Ik zeg toch ook niet dat het KWPN strenger is. Ik zeg dat je voor Secret geen D-OC waarde hebt om dat het geen KWPN gekeurde of erkende hengst is. Doet verder niets af aan het paard hoor, ik vind hem geweldig.

Zou jij hem gebruiken? Of vanwege beenstand niet?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 09:09

Hier staan zijn exterieurmatige tekortkomingen genoemd: https://www.horses.nl/fokkerij/secret-a ... el-finale/

Plus een standfoto van de hengst, kun je het zelf beoordelen.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik eerder een beetje anti Secret was vanwege zijn fundament, maar heb hem irl gezien op het WK en daar maakte hij toch wel indruk op me qua beweging, karakter en front. Toch is een correct fundament en rontgenfoto's imo wel erg belangrijk, want inderdaad no feet, no horse.

gewoonmarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 09:34

Elisa2 schreef:
Hier staan zijn exterieurmatige tekortkomingen genoemd: https://www.horses.nl/fokkerij/secret-a ... el-finale/

Plus een standfoto van de hengst, kun je het zelf beoordelen.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik eerder een beetje anti Secret was vanwege zijn fundament, maar heb hem irl gezien op het WK en daar maakte hij toch wel indruk op me qua beweging, karakter en front. Toch is een correct fundament en rontgenfoto's imo wel erg belangrijk, want inderdaad no feet, no horse.

Dat artikel heb ik inderdaad gelezen. Ik denk ook als ik meerdere merries had gehad, en meer ervaring had ik het wellicht makkelijker gedurft. Om een gok te wagen. Ik denk dat er ook een geweldig veulen uit kan komen, alleen zit ik natuurlijk niet te wachten op een veulen met slechte benen.
Als ik zijn filmpjes kijk denk ik ja dat doen we, maar als ik dan alles lees denk ik, je bent gek.
Secret spreekt mij wel verreweg het meeste aan. Sezuan zelf ook, maar die is echt loei duur, en denk ik net te dicht qua inteelt op donnerhall.

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 09:41

Ik vind het een heel aansprekend dier, maar de beenstand zou mij tegenhouden.

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 09:45

Er zijn zoveel andere goede hengsten die wel een correcte beenstand hebben/vererven.
Waarom zou je met een merrie,waarvan je überhaupt niet weet hoe ze fokt,zo'n gok willen nemen?

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 10:00

Zo denk ik er ook over. Eerst maar eens afwachten hoe ze uitgroeien. Dat wil dus niet zeggen dat ze niet correct zijn.
Nog even terug naar de d-oc uitslagen. Volgens mij krijgen de afstammelingen een fokwaarde als er een aantal zijn getest. Lijkt me ook logisch. Het maakt nogal wat verschil of ze als groep 95 of 105 scoren. En dan krijgt de hengst op basis van de d-oc van de kinderen uiteindelijk ook een betrouwbare fokwaarde.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 10:01

gewoonmarie schreef:
janderegelaa schreef:

Zou jij hem gebruiken? Of vanwege beenstand niet?

Ik zou hem om zijn beenstand niet laten staan. Dus ja, ik zou hem wel gebruiken.

Marghe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 10:44

Nog een hengst die hier nog niet besproken is geweest: Viva Gold - Vivaldi x For Romance. Was onder de indruk van enkele veulens, maar ben beetje bang voor halslengte en snelheid/ kracht achterbeen. Wat denken jullie? Hoor graag jullie mening, dit online hengst kiezen vind ik niet gemakkelijk!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 11:15

Ik heb er eerlijk gezegd niet zoveel mee, met Viva Gold. Spreekt me niet echt aan. Veulens ook niet echt. Edit: alleen het eerste veulentje vind ik qua techniek wel goed, maar toont erg propperig. De veulens zijn ook allen heel verschillend, niet echt uniform.
Secret vind ik wel gaaf maar vind hem wel af en toe uit de tact of ongelijk in het voorbeen. Ik weet niet of ik ermee zou fokken eigenlijk.
Laatst bijgewerkt door Suzanne F. op 22-05-20 11:41, in het totaal 1 keer bewerkt

gewoonmarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 11:32

Ik vind die eerste 2 veulentjes van Viva gold zo kort in de nek. Ze lopen wel mooi, daar snap ik wat je erin ziet.

Marghe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 11:56

Dank voor jullie meningen. Dit propperige en kort in de hals was mij ook al opgevallen, maar het bloed en merrielijn sprak me aan. Genoeg keuze, dus we gaan nog even verder kijken...

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 13:23

Marghe schreef:
Nog een hengst die hier nog niet besproken is geweest: Viva Gold - Vivaldi x For Romance. Was onder de indruk van enkele veulens, maar ben beetje bang voor halslengte en snelheid/ kracht achterbeen. Wat denken jullie? Hoor graag jullie mening, dit online hengst kiezen vind ik niet gemakkelijk!

[ Video ]
[ Video ]
[ Video ]
[ Video ]

Misschien heb ik het mis maar (op het laatste veulentje na) vind ik dat bij het “normale draven” de benen van de voorbrenger wel erg langzaam gaan, net alsof ze de snelheid van de video 1 tandje lager gezet hebben. En dan worden het hele aparte bewegingen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 13:29

Marghe schreef:

[ Video ]
[ Video ]
[ Video ]
[ Video ]

Van de eerste twee veulens is het filmpje vertraagd. Over de beweging kun je dan al minder zeggen en lijkt het misschien wel indrukwekkender dan het is...

De halzen zijn inderdaad kort, sowieso zijn ze allemaal wat kort. Maar ik vind dat zelf nooit zo erg :o.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 13:38

_San87_ schreef:
Marghe schreef:

[ Video ]
[ Video ]
[ Video ]
[ Video ]

Van de eerste twee veulens is het filmpje vertraagd. Over de beweging kun je dan al minder zeggen en lijkt het misschien wel indrukwekkender dan het is...

De halzen zijn inderdaad kort, sowieso zijn ze allemaal wat kort. Maar ik vind dat zelf nooit zo erg :o.

Maar van de hengst aan de hand is hij ook vertraagd hoor, kijk maar goed.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 15:24

janderegelaa schreef:
_San87_ schreef:

Filmpje van de hengst doet het op mijn telefoon niet. Zal zo eens op de laptop kijken :j.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 09:07

Marghe schreef:

[ Video ]
[ Video ]
[ Video ]
[ Video ]

Hij blijft wat neerwaarts met de schoft in de beweging, beentechniek lijkt wel oke maar ik denk dat er betere Vivaldi zonen zijn.

Marghe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 11:07

Dank jullie wel allemaal! Inderdaad, video’s lijken allemaal vertraagd te zijn als je naar benen voorbrenger kijkt en heb hem geschrapt van lijstje. Uiteindelijk, na veel internet uren en lijstjes maken... is het Mansion geworden - Totilas x Krack C. Een gokje en heel spannend, maar op basis van hem gezien te hebben op de hengstenkeuring, de video’s en de moederlijn - ben ik overtuigd! Spannend!

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 13:45

janderegelaa schreef:

Kan me er iets bij voorstellen, op film lijkt het sneller te gaan dan in het echt. Dus vertragen om het "echter" te laten lijken.

Ik maakte een paar jaar geleden een verkoopfilmpje en liet het voorlopig resultaat aan mijn instructeur zien. Ik kreeg de reactie of het wel helemaal goed was want het leek versneld?? Het mooie was dat hij zelf gefilmd had en zijn stem (die op de originele opname wel te horen was) was precies goed qua spreeksnelheid en toonhoogte. En toch leek de beweging van het paard op film sneller dan irl.

PerleB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 18:37