Kletstopic dressuurfokkerij

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 15:38

KahluaB schreef:
Vulina schreef:
Is ze zondag voor het laatst geinsemineerd en gisteren zaten er nog 2 eitjes of had ze een dubbele eisprong gehad?

Euh..ja zondag geinsemineerd en vlgs mij zaten er 2 eitjes (heb het zelf gezien),maar wat is dan het verschil met een dubbele eisprong?

Nou, als die eitjes er dinsdag nog zaten en ze is zondag voor het laatst geinsemineerd, dan is de kans op dracht zeer klein. Ze moet op dinsdag wel ei sprong hebben gehad dan. Dan zit er een geel lichaam/cl in plaats van eitjes.

Spoelen moet op dag 8 Jan. Als je 1 maal per 2 dagen scant, weet je niet exact wanneer de ei sprong was, dus spoelen is dan sowieso niet handig..

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 15:56

Dan zal ik het wel niet goed hebben ,ik neem aan dat de DA weet wat hij doet.
*Edit ,de DA had het idd over CL.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 06:53

fokfanaat schreef:
En als dat niet pakt ben je paar 100 euro kwijt en heb je niks.

Maar die kosten zijn wel gespreid. Spoelen is 250 en je weet gelijk of je een embryo hebt. Heb je die niet dan stoppen de kosten daar.

Iedere keer merrie met antibiotica en schoonspoelen kost uiteindelijk ook veel.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 06:57

Vulina schreef:
KahluaB schreef:

Euh..ja zondag geinsemineerd en vlgs mij zaten er 2 eitjes (heb het zelf gezien),maar wat is dan het verschil met een dubbele eisprong?

Nou, als die eitjes er dinsdag nog zaten en ze is zondag voor het laatst geinsemineerd, dan is de kans op dracht zeer klein. Ze moet op dinsdag wel ei sprong hebben gehad dan. Dan zit er een geel lichaam/cl in plaats van eitjes.

Spoelen moet op dag 8 Jan. Als je 1 maal per 2 dagen scant, weet je niet exact wanneer de ei sprong was, dus spoelen is dan sowieso niet handig..

Niet eens gelezen ik zag alleen 2 embryo's staan.

Maar ik dacht dat die dierenarts zo goed was. Daar lijkt het dan toch wat minder op. Met zo'n probleem merrie moet je vaker scannen.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 07:54

Probleem merrie?, volgens mij is dit de eerste keer dat ze gedekt wordt en je weet nog niet eens of ze draagt of niet, dan is spoelen en antibiotica helemaal niet aan de orde, zijn de kosten nul.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 08:59

fokfanaat schreef:
Probleem merrie?, volgens mij is dit de eerste keer dat ze gedekt wordt en je weet nog niet eens of ze draagt of niet, dan is spoelen en antibiotica helemaal niet aan de orde, zijn de kosten nul.

Ach sorry, ik haal 2 topics door elkaar.

gewoonmarie

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 09:06

*kruip even onder de meelees steen vandaan*
Wat vinden jullie van de hengst secret? Ik vind hem erg gaaf. En overweeg hem te gebruiken bij mijn Just wimphof merrie, volgend jaar.
Maar de berichten die ik lees over slechte beenstanden houd me een beetje tegen.
Het verbeter punt bij haar is haar voorbeen, die mag meer knie hebben.
Haar bovenlijn en achterhand lijken al heel goed.

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 09:11

Ik vind hem geweldig. Heb 'm gezien in Ermelo op het wk en het leek mij een ontzettend rustige hengst. Ik ben er fan van! Hoe hij fokt durf ik je niet te vertellen. Ik heb hem ook om zijn beenstand laten staan helaas.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 09:18

gewoonmarie schreef:
*kruip even onder de meelees steen vandaan*
Wat vinden jullie van de hengst secret? Ik vind hem erg gaaf. En overweeg hem te gebruiken bij mijn Just wimphof merrie, volgend jaar.
Maar de berichten die ik lees over slechte beenstanden houd me een beetje tegen.
Het verbeter punt bij haar is haar voorbeen, die mag meer knie hebben.
Haar bovenlijn en achterhand lijken al heel goed.

Ik sprak gisteren een dierenarts over een veulentje en ik zei dat het net een kleine Secret was. En toen zei hij dat hij hoopte dat zijn foto’s niet net zo zijn als van de Secret’s. Ik weet het verder niet maar hij is wel betrouwbaar in zijn uitlatingen.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 09:22

Secret wordt dit jaar 6 dus z'n oudste zijn 2, zoveel zullen daar nog.niet van gerontgend zijn dus dat vind ik speculatie...

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 09:55

s0173957 schreef:
Secret wordt dit jaar 6 dus z'n oudste zijn 2, zoveel zullen daar nog.niet van gerontgend zijn dus dat vind ik speculatie...

De hengsten zijn nu op de foto geweest voor de komende hengstenkeuring. Da’s altijd in maart. Voor ze weer de wei op gaan.

Seppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 10:28

Heb hem ook laten staan door zijn beenstand. 4 van de 6 veulens die ik gezien heb vorig jaar, staan niet zo goed op de benen. Hijzelf zou dat probleem ook hebben. Maar bewegen kunnen ze wel allemaal...

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 11:11

Seppe schreef:
Heb hem ook laten staan door zijn beenstand. 4 van de 6 veulens die ik gezien heb vorig jaar, staan niet zo goed op de benen. Hijzelf zou dat probleem ook hebben. Maar bewegen kunnen ze wel allemaal...
Wat is belangrijker...
" No foot no horse"

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 13:28

janderegelaa schreef:
s0173957 schreef:

De hengsten zijn nu op de foto geweest voor de komende hengstenkeuring. Da’s altijd in maart. Voor ze weer de wei op gaan.

Dat zijn er ook geen 20 geweest è...

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 13:41

Er staan 151 in Horsetelex. Dus ongeveer de helft hengsten. 20 zou goed kunnen.

En er staan 58 hengsten in de KWPN database.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 15:05

janderegelaa schreef:

Waarvan ik er 3 heb. 2 Met een D-OC. Secret x B.Woods, 101 Secret x Chinook 102. Beenstand tot nu toe correct, karakter een 10 en beweging ietsje lager, een 9.
Waarschijnlijk dus veel geluk gehad, volgens de kenners.

gewoonmarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 16:06

KahluaB schreef:
Seppe schreef:
Wat is belangrijker...
" No foot no horse"

Ja dat is een beetje m’n dilemma ook, er zijn ook genoeg nakomelingen die ik wel echt heel gaaf lijken. Lastig dus nog even. Gelukkig heb ik nog even om een keuze te maken.
Vaderland en jameson rs2 staan ook hoog op het lijstje

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 17:27

misterA schreef:
janderegelaa schreef:

Waarvan ik er 3 heb. 2 Met een D-OC. Secret x B.Woods, 101 Secret x Chinook 102. Beenstand tot nu toe correct, karakter een 10 en beweging ietsje lager, een 9.
Waarschijnlijk dus veel geluk gehad, volgens de kenners.

Ik zou het niet weten Mister A. Ik zeg wat de dierenarts zegt. Maar jij zei laatst hier ergens dat je op basis van zijn indexen er niet meer mee zou dekken. Hoe zit dat dan?

En de D-OC is hartstikke leuk maar voor de HK moet er nog wel een paar foto’s bij. En dan vraag ik mij ook af hoe van Secret een relevante D-OC waarde uitgerekend kan worden want hij is geen KWPN hengst dus de uitslagen van zijn nakomelingen worden niet meegenomen want ze maken geen bepaling van zijn D-OC.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 17:39

Dat gaat toch via DNA?

We zullen volgend jaar de resultaten van Secret wel gaan zien. Zijn index is inderdaad niet heel positief, maar ook hier is zo'n index nog niet zo betrouwbaar; alles gebaseerd op een paar veulens. Hoe ze uit groeien is nog niks van bekend..

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 17:47

Ik heb net 2 Secrets gezien. Allebei correct op de benen en zeer aanhankelijk! Karakter echt een 10.
Ik heb wel enkel deze 2 gezien dus een algemeen beeld geeft het niet.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 18:06

De sportpaardenfokkerij zou wat mij betreft nog meer op onderzoek gebaseerd moeten worden. Ik ben opgeleid of zo je wilt, opgegroeid in de rundveefokkerij. Een belangrijk selectiesysteem was daar het proef-en wachtstieren systeem. Van een honderdtal nakomelingen uit de eerste jaargang werden alle relevante data vastgelegd. De stier werd "op wacht" gezet. Vielen zijn nakomelingen mee dan kwam hij weer beschikbaar. Zo niet, dan ging hij naar de slager. Eigenlijk werk ik nog met dat systeem. Een paar veulens van een jonge hengst. Afwachten wat ervan komt en dan evt. weer mee gaan fokken. Dat doe ik met Secret, met mijn eigen hengsten enz..De praktijk is bij de paarden helaas wat weerbarstiger. Vaak zijn hengsten al vertrokken. Verkocht, geruind, of gewoon weg. Dus nadat ze een betrouwbare fokwaarde hebben zijn ze vaak niet meer beschikbaar. Het is verstandig om je keuze te spreiden over meerdere jonge hengsten en ook te beperken tot 1 of 2 jaargangen.. Lang niet altijd zijn de toppers later ook de betere verervers. Wat ik nu zie dat sommige hengsten meer dan 500 nakomelingen krijgen uit hun eerste jaargang is imo geen goede zaak met het oog op spreiding van bloed en van kansen.

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 18:18

Met het grote verschil dat de aantallen te insemineren koeien minstens het 100 voudige is ,en dat je als lid van het KNRS verplicht wordt een bepaald % (10%?)van je koeien te insemineren met een proefstier,die je zelf ook niet eens mag uitzoeken.

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 18:44

En een ander groot verschil is dat success in de paardensport ook afhankelijk is van variabelen die niet genetisch zijn en er zaken als smaak en emotie bij komen kijken.
In de handel en fokkerij is success nou eenmaal niet alleen een score in een Grand Prix proef of een schone foto.

Het is een erg complex vraagstuk om onderzoek of algoritmes aan te binden.

Wat mijn inziens de populatie wel vooruit kan helpen is transparantie. Maar juist door alle emotie is dat een heikel punt.

Edit: even een toevoeging, ben het wel eens met misterA en denk dat gericht onderzoek mee kan helpen in de transparantie.

gewoonmarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 19:50

Oké, bedankt allemaal. Ik hou het in m’n hoofd en ga er nog even over denken. dit word m’n eerste veulen, en ik vind het nu al super lastig

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 20:00

Hoe staat Secret zelf dan op de benen? Want op de standfoto in het zand zie ik dat niet. Heb hem niet IRL gezien. Is ie frans, toontredend, ongelijke hoeven?