Kletstopic dressuurfokkerij II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

s0173957

Re: Kletstopic dressuurfokkerij II

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-24 15:41

Het is idd die van 172.
Mss niet goed genoeg als hengst, zeker niet modern genoeg voor KWPN, maar kan m i wel een heel goed sportpaard worden.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-24 15:44

MariekeS_ schreef:
Nav het nieuwsbericht over de verkoop van Skyline to B: als de grote stamboeken er ook al andere eisen op nahouden wat betreft gezondheid, wie heeft er dan gelijk en hoever moet gaan als je gewoon een leuk sportpaard zoekt voor jezelf?

In Denemarken doen ze dat wel meer, maar dan publiceren ze het normaal ook.
En wees gerust, veel L-paarden laten mensen staan voor opmerkingen waar GP-paarden wel mee verkocht worden.

Die hebben natuurlijk de weg al afgelegd en getoond dat ze hard genoeg zijn.

_Roxanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 02:35

Zijn bij iedereen de merries al voor de laatste keer gescand? Alles netjes blijven zitten of toch verrassingen?

Bij ons zijn ze gisteren gescand en alledrie nog mooi dragend. Halverwege deze maand gaat een van onze fokmerries verhuizen naar haar nieuwe eigenaar en half november (dan is ons jongste veulen 4,5 maand) gaan beide veulens naar hun nieuwe stek. Hopelijk hoor ik dan over 2 jaar weer wat over de jongens :D

Hindo2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 07:45

De Sorento merrie is ook nog steeds mooi drachtig. Heb haar wel te koop gezet.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 08:42

Beide dames hier gisteren gescand en mooi drachtig dus op naar 2025

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 15:00

Hier de merrie ook nog mooi drachtig! Erg blij mee.

Veulen van dit jaar staat nu 2 weken in de opfok en dat gaat ook goed.

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 18:38

Ik had helaas een draagmerrie opeens gust, die eigenlijk al 1 maart uitgerekend was. Er zat een Powerbank x Uphill embryo in. Geluk bij een ongeluk was dat het een tweeling-embryo was, en de andere draagmerrie was nog wel steeds mooi drachtig.
Maar ja, zo'n draagmerrie sta ik dan wel mooi een jaar voor jan doedel te voeren en deze had ik ook echt niet verwacht.

Verder was de embryo van V-power x Negro er tóch af gegaan. Met 26 dagen wel een klein vruchtje met hartje gescand, maar nu (rond de 50 dagen) was ie er af. Daar baalde ik wel wat meer van eigenlijk, want van die donormerrie krijg ik volgend jaar helemaal niets. Volgend jaar maar lekker op tijd beginnen met spoelen.

Dit is mijn lijstje voor 2025:
- 1 februari: Extreme x bijna-elite v Glamourdale x elite pref v Johnson (zelf gefokte merrie van 3 jaar oud, en met een beetje mazzel op 8 oktober Elite).
- 1 maart: Powerbank x elite pref sport van Uphill x Metall (bij draagmerrie, dit zouden er eerst dus 2 zijn).
- 12 maart: Sarai x elite pref sport van Uphill x Metall (bij draagmerrie)
- 18 maart: Rockstar Millionaire x elite van Daily Diamond (bij draagmerrie)
- 1 april: 2x Fiji x elite pref sport van Uphill x Metall (bij twee draagmerries, weer een tweeling gespoeld)
- 2 april: Sarai x elite van Daily Diamond (eigen dracht, en deze Daily Diamond merrie wil ik eventueel verkopen dus ik weet niet of dit veulen daadwerkelijk hier geboren gaat worden).
- 27 april: McLaren x elite pref van Contango x Vivaldi (bij draagmerrie)
- 14 juni: McLaren x elite pref van Contango x Vivaldi
- 24 juni: Pitch Perfect x elite pref van Johnson (de moeder van de Glamourdale merrie die 1 feb al is uitgerekend).

Kortom; als alles goed mag gaan dus 9 of 10 veulens volgend jaar (afhankelijk van verkoop van die ene merrie). En dit van 5 verschillende (donor)merries. Hopelijk trekken de veulenprijzen volgend jaar ook wel weer wat aan, want het voornemen is om alleen 2 of 3 merrieveulens aan te houden.

Hindo2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 22:13

Mooi lijstje Carola, zonde van de drachtigheden die afgebroken zijn,

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 22:37

Weer een mooi resultaat, Carola. Na het eind van het dekseizoen komt er niks meer bij. Maar er gaat wel eens wat vanaf.
Dat was bij mij ook het geval. En natuurlijk net weer één waar ik heel blij mee was. Walzing Mathilde was drachtig van Mc Laren, ook al een kloppend hartje maar helaas, vorige week was ze weer leeg.
W. Mathilde, de sterke stoere Jazz, moeder van o.a, Katarina, deelnemer met Manon Clays aan de Para O.S, en een aangewezen hengst. Wat nu? 21 jaar inmiddels. Stoere NMK merrie, nog maar eens proberen?
Wel nog 10 merries drachtig , waarvan o.a. weer 2 van V-Power, 1 van zijn halfbroer B.H.Viva Vegas en nog 3 drachtig van One Million. Dit jaar hebben we van One Million en V-Power al een stel knappe veulens.

Lavitabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 22:42

Gefeliciteerd met alle merrie's die drachtig zijn! Altijd jammer als er dan toch een paar gust blijken te zijn.

Hier komen ze morgen mijn merrie nog scannen. Hopelijk nog steeds drachtig van McLaren.

Willemiens

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 15:37

Gefeliciteerd met alle drachten.

Altijd balen als ze zo lastminute toch leeg zijn. Hier dit jaar maar 1 veulen. Vandaag zat de Sarai L nog mooi bij de Rhodium. Ze is uitgerekend 4 april.

Andere merrie zag er wel weer schoon uit dus hopelijk volgend jaar meer geluk.
Daarnaast ga ik wel op zoek naar 1 of 2 drachtige merries om uit te breiden.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 23:13

Wow Carola dat zijn er een hoop.
Ik hoop toch dat de markt wat aan gaat trekken volgend jaar ( al heb ik er aan hard hoofd in)want poe poe het word soms best lastig. Toppers verkopen nog wel maar de iets mindere goden raak je aan de straat stenen niet kwijt.

Wij verwachten er 3 volgend jaar
McLaren x Cover Story
Denver US x Uphill
White dream x IL divo

Aankomende week gaan onze 2 veulens als het goed is weg. Dan is het weer rustig tot maart

Miiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 17:47

Sorry dat ik inbreek in jullie topic maar ik ben erg benieuwd naar jullie inzichten. Ik vind het erg leuk om bij te leren en meer te ontdekken over het beoordelen van veulens. De nieuwe collectie van de KWPN veulenveiling staat inmiddels online, en ik ben benieuwd waar jullie op letten bij het beoordelen van een dressuurveulen. Welke veulens springen er voor jullie uit, en waarom?

Zelf heb ik de volgende veulens als favoriet geselecteerd, waarbij ik vooral heb gelet op aspecten zoals de achterhand en de schwung:

25
33
34 (wel groot)
39

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-24 11:52

Zijn er nog mensen bij het VO van het NRPS wezen kijken?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-24 14:57

Nee, misschien ga ik de tweede beoordelingsdag wel kijken.

Miiej, die eerste twee die je noemt spreken mij ook wel aan.

Ik kijk altijd naar de moeder, en daarna denk ik naar het front (onderhals of kap) , model (opwaarts/ neerwaarts romprichting), de beweging en lengte van het achterbeen en of achter en voorbeen een beetje in balans zijn. De galop (ruimte, rug weggedrukt of niet) en of de stap ruimte heeft. Veulens die mij wel aanspreken zijn: 24. 35. 36. 41. 44 en 46.

Moet wel zeggen dat ik veulens soms wat lastig te beoordelen vind omdat ze zo aan het groeien zijn kunnen ze op sommige momenten nogal uit model zijn terwijl dat later dan weer bijtrekt.

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-24 20:44

Mijn driejarige merrie van Glamourdale is vandaag Elite geworden!
Ze had op de keuring al 80/80 punten gehad en was al voorlopig keur + doc + prok. Alleen nu dus nog de aanlegtest.
Ze is al op 1 februari 2025 uitgerekend, dus we moesten zo snel mogelijk een ibop doen voordat ze te dik zou worden. En dat is goed gelukt dus nu is ze elite. We zijn er heel blij mee.

Hindo2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-24 20:55

Gefeliciteerd!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-24 21:01

carola schreef:
Mijn driejarige merrie van Glamourdale is vandaag Elite geworden!
Ze had op de keuring al 80/80 punten gehad en was al voorlopig keur + doc + prok. Alleen nu dus nog de aanlegtest.
Ze is al op 1 februari 2025 uitgerekend, dus we moesten zo snel mogelijk een ibop doen voordat ze te dik zou worden. En dat is goed gelukt dus nu is ze elite. We zijn er heel blij mee.

Gefeliciteerd! Wat voor punten had ze op de Ibop?

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-24 21:04

78 punten. Ze had best wat spanning door een ander paard waar ze samen mee moest losrijden (die flipte en heeft de proef ook niet afgereden). En voor het mooie had ze eigenlijk nog wel een maandje langer training kunnen hebben, maar ze kreeg al best veel buik dus we hadden eigenlijk geen andere keuze. Wellicht had ze anders wel hoger kunnen scoren, maar goed, dit is ruim voldoende en ze had op de stamboekkeuring ook al 80/80, dus ik kan niet anders dan zeer tevreden zijn.

Lavitabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-24 21:05

Gefeliciteerd!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-24 21:08

carola schreef:
78 punten. Ze had best wat spanning door een ander paard waar ze samen mee moest losrijden (die flipte en heeft de proef ook niet afgereden). En voor het mooie had ze eigenlijk nog wel een maandje langer training kunnen hebben, maar ze kreeg al best veel buik dus we hadden eigenlijk geen andere keuze. Wellicht had ze anders wel hoger kunnen scoren, maar goed, dit is ruim voldoende en ze had op de stamboekkeuring ook al 80/80, dus ik kan niet anders dan zeer tevreden zijn.

Hier mag je zeker trots op zijn hoor! Prachtig resultaat.

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-24 21:11

Ja, dat ben ik ook zeker.
Maar ik ben ook heel blij dat ze na 5 maanden in training (eerst voor de keuring, daarna naar de amazone) sinds vanavond weer lekker thuis in de stal staat. Als cadeautje heeft Rhapsody maar een mooie nieuwe horseware deken gekregen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-24 21:13

carola schreef:
Ja, dat ben ik ook zeker.
Maar ik ben ook heel blij dat ze na 5 maanden in training (eerst voor de keuring, daarna naar de amazone) sinds vanavond weer lekker thuis in de stal staat. Als cadeautje heeft Rhapsody maar een mooie nieuwe horseware deken gekregen.

Ah wat leuk. Heb je foto’s van haar? Waar is ze mee gedekt?

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-24 21:46

Afbeelding

Dit is haar. Ze is gedekt met Extreme. Niet een heel originele keuze, maar past wel mooi op haar denk ik.

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-24 22:22

Ze is wel prachtig