afstammelingenkeuringen 2006

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Re: afstammelingenkeuringen 2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 11:02

Ja die vond ik wel apart,maar zoals ik al zei vind ik het erg moeilijk om die veulens te beoordelen. Er vallen soms wel wat dingen op,maar ik weet echt niet of dat hoort dan bij een veulen haha.

mayday

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 11:05

Nou ik vind het ook moeilijk om ze te beoordelen, te weinig ervaring, moet eerst nog maar een paar jaar afstammelingenkeuringen afstruinen om veel te leren.

karin1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 11:06

hey mayday heb je de foto van Bradje (nr 10. al geupload?)

mayday

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 11:10

Komt eraan is niet de beste foto trouwens Clown

mayday

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 11:15

Oke hier is tie Bradje nr.10:
Afbeelding

karin1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 11:20

valt zijn ruggetje ook onder de gegeven beschrijving?

Is trouwens wel knap dat je hem toch in eeen zeldzaam moment van draf te pakken hebt gekregen!

Venetia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 12:00

omaxje schreef:
maar het kan toch ook nog allemaal iets veranderen, naar mate de groei vorderd?

want heel vaak kloppen de verhoudingen nog niet bij veulens? bijv. mijn veulen (nr. 4 -> BLOOMINGDALES H), was de jongste van allemaal, en ik weet dat zij heel grote knieen & spronggewrichten heeft, maar dit kan toch nog veranderen?

Tuurlijk kan er nog wel wat veranderen maar de zwakke punten van nu zijn vaak ook de zwakke punten van het dier als driejarige. Overigens, de grote gewrichten vind ik persoonlijk niet zo erg. Het zegt eigenlijk niet zoveel over hoe het dier op de foto is (helaas, want dan werd het al een stuk makkelijker) en in beweging vind ik het ook niet storend. Alleen een reebeen of slecht afgewerkt gewricht, dat is natuurlijk wat anders maar goed, dat kun je zelf ook wel zien en dat zal wel meevallen in jouw geval.
Of jouw specifieke veulen van Santano een geslaagde combi is, kunnen wij allemaal vanaf hier ook niet zien, hoe was de moeder, wat was je doel, hoe zag hij eruit op drie weken en hoe loopt het dier als hij door de wei sukkelt en niet opgejaagd wordt, dan moet het er ook op lijken. Loopt het dier dan met hoog kruis en slecht achterbeen dan wordt het al moeilijker, loopt het altijd aansprekend dan weet je dat het goed zit! Tenminste, dat vind ik.

Maar wat opvalt, sommige veulens lijken nooit een lelijke periode te hebben, en sommigen zitten daar permanent in. De groeifase is geen excuus voor het algemene beeld bij de veulens van Santano, er zit er altijd wel een bij die wel in de goede fase zit.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 12:47

Ben het met Venetia eens, (wat verrassend) veulens vallen me nog niet zo mee qua model.
Ruggen idd echt te gezonken en vind ze wat grof op de gewrichten ja. Die nummer 21 is leuk, uit wat voor moeder is die?

Venetia: Ik zat er ook over te denken om hem eens op Lotje te gebruiken maar om nu ineens af te haken op een afstammelingenkeuring... we zijn immers ook blij met ons Florenciootje toch? Terwijl veel mensen nu vanwege het afstammelingenrapport niet bij Florencio dekken.
Moet wel zeggen dat de mindere punten niet echt fijn bij mijn merrie passen, bovenlijn moet goed zijn.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 12:51

Suzanne F. schreef:
Terwijl veel mensen nu vanwege het afstammelingenrapport niet bij Florencio dekken.

Dit verrast je toch niet hoop ik?
Floris is een ongewenste allochtoon, dus dat rapport lag al een jaartje klaar... Ja

Dutch Dormello was daarentegen een hengst die "onverwacht" werd ingeschreven. Het publiek had er minder vertrouwen in dan het KWPN, en promt komt het KWPN met een "goede" rapportage om haar eerdere bevindingen van de hengst kracht bij te zetten...

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 12:54

Nee oke ik weet wel dat het kwpn sowieso een beetje anti-floris is.

Maar helemaal ongelijk hadden ze niet met dat rapport, veulentjes overtuigden nou niet echt.

haan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 13:16

Maar die kwamen (helaas) ook niet uit de betere merries, hoewel ik er ook mee eens ben dat een hengst moet verbeteren, maar Floris bij een merrie doen die beknopt is terwijl er toch een fokadvies werd gegeven dat Floris bij een langgelijnde merrie te doen, dan heb ik ook mijn twijfels bij de fokkers.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 13:22

haan schreef:
Maar die kwamen (helaas) ook niet uit de betere merries, hoewel ik er ook mee eens ben dat een hengst moet verbeteren, maar Floris bij een merrie doen die beknopt is terwijl er toch een fokadvies werd gegeven dat Floris bij een langgelijnde merrie te doen, dan heb ik ook mijn twijfels bij de fokkers.

Hmm ja maar het fokadvies om Floris te doen bij wat klassieke grovere merries is ook niet goed uitgepakt, de besten bleken nu uit bloedmerries te komen, fokadvies aangepast: de merries dienen bloed te vertonen.
Dat kan je fokkers niet kwalijk nemen toch?

Misschien dat het volgende rondje van Floris veel beter wordt omdat de mensen nu echt bewust gaan kijken waar hij echt bij past en niet klakkeloos achter de 2 maal WK kampioen met het lieve hoofdje aanrennen met elke kromme merrie die er rondloopt.
Maar er zullen beduidend minder dekkingen komen aankomend jaar.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 13:39

Suzanne F. schreef:

Misschien dat het volgende rondje van Floris veel beter wordt omdat de mensen nu echt bewust gaan kijken waar hij echt bij past en niet klakkeloos achter de 2 maal WK kampioen met het lieve hoofdje aanrennen ....

Ik heb er inderdaad twee met 'lieve hoofdjes"....... Ja
Dat dan weer wél....

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 14:14

Brendie ook... *zwijmel* Lovers

haan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 14:20

@Suzanne F : Nee ik geef de fokkers niet de schuld maar het is jammer dat zo'n hengst door zo'n afstammelingenkeuring naar beneden gehaald wordt. Maar ja het is niet anders.
De verwachtingswaarde van zijn nakomelingen was natuurlijk ook hoog!

mayday

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 16:07

Suzanne F. schreef:
Ben het met Venetia eens, (wat verrassend) veulens vallen me nog niet zo mee qua model.
Ruggen idd echt te gezonken en vind ze wat grof op de gewrichten ja. Die nummer 21 is leuk, uit wat voor moeder is die?

Nr. 21 komt uit een stamboek merrie: Jetset-D x Mytens

Venetia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 17:05

Suzanne F. schreef:

Venetia: Ik zat er ook over te denken om hem eens op Lotje te gebruiken maar om nu ineens af te haken op een afstammelingenkeuring... we zijn immers ook blij met ons Florenciootje toch? Terwijl veel mensen nu vanwege het afstammelingenrapport niet bij Florencio dekken.
Moet wel zeggen dat de mindere punten niet echt fijn bij mijn merrie passen, bovenlijn moet goed zijn.

Jee volgens mij vallen wij op dezelfde types... Knipoog
Je hebt gelijk, we valen ons Florisje ook niet af vanwege een wat minder rapportje (zacht gezegd) maar dit zijn net de punten die mijn merrie ook niet kan hebben. Mindere ruglijn is ook in mijn geval geen goed idee. Achterbeen wist ik al en maakt me minder uit, dat kan wel gecompenseerd!
Ach ja, en als er nu geen keus zou zijn...

hananya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 10:04

Suzanne F. schreef:
haan schreef:

Hmm ja maar het fokadvies om Floris te doen bij wat klassieke grovere merries is ook niet goed uitgepakt, de besten bleken nu uit bloedmerries te komen, fokadvies aangepast: de merries dienen bloed te vertonen.

Misschien dat het volgende rondje van Floris veel beter wordt omdat de mensen nu echt bewust gaan kijken waar hij echt bij past en niet klakkeloos achter de 2 maal WK kampioen met het lieve hoofdje aanrennen met elke kromme merrie die er rondloopt.

Hmmm...
Ik heb nog een grote, langelijnde Jazz x Hill Hawk xx staan... Die moet volgend jaar ook nog onder de hengst Knipoog

Verder staan me (de foto's van) de Santano veulens me meer aan dan die van Dutch Dormello.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 10:11

Suzanne F. schreef:
haan schreef:

Citaat:

Wat voor types bracht Florestan en Weltmeyer dan?

sammy12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 10:17

Zijn er hier nog mensen die naar de afstammelingen keuring van vainqueur zijn geweest?

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 11:28

Ik vind de foto's van de Santano's wel behoorlijk tegenvallen, die ruggen vind ik echt heel bezwaarlijk!
Sinds gisteren zijn wij eigenaar van een Santano merrietje met wel een hele fijne bovenlijn Ja
(foto's van Samsam)
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 11:41

Sjuimpje schreef:
Sinds gisteren zijn wij eigenaar van een Santano merrietje met wel een hele fijne bovenlijn Ja

Wa kos' da? Haha! Haha! Haha!

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 11:42

Zie veulenveiling topc CGJ

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 11:42

Op de lijst van de veulenveiling middennederland kan je dat zo terug vinden, valt mij trouwens tegen dat je dat nog niet eens gevonden hebt Haha!
(BTW als je nog de keuringsgegevens hebt van de moeder hoor ik het graag!)

TICKELS

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 11:58

CGJ12 schreef:
Suzanne F. schreef:
Terwijl veel mensen nu vanwege het afstammelingenrapport niet bij Florencio dekken.

Dit verrast je toch niet hoop ik?
Floris is een ongewenste allochtoon, dus dat rapport lag al een jaartje klaar... Ja

Dutch Dormello was daarentegen een hengst die "onverwacht" werd ingeschreven. Het publiek had er minder vertrouwen in dan het KWPN, en promt komt het KWPN met een "goede" rapportage om haar eerdere bevindingen van de hengst kracht bij te zetten...

Dit is ook precies wat wij dachten!!! OK dan!

Verder zie ik Floris veulens toch veel liever dan de Santano's!
Het lijken wel badkuipen die ruggen...