'De hedendaagse KWPN-er is geen sterk ras'

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

eilander

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 09:33

janderegelaa schreef:
Overigens hebben wij de OCD te danken aan de volbloed inbreng binnen onze fokkerij. En dan is mijn ervaring ook nog dat duitse paarden over het algemeen slechter op de foto zijn.

Misschien zouden onze KWPN-ers wat sterker zijn als de paarden penny's niet voor ieder wissewasje met een cremetje of drankje aan zouden komen.
Ook zou het helpen als we niet massaal met 3 jaar op die rug klimmen want ze zijn nog lang niet uitgegroeid.
Dit zou een hoop schade aan de gewrichten en rug schelen.

Daar kan ik het geheel mee eens zijn.Wij hebben onze twee jarige verkocht afgelopen jaar en is al ruim 3 maanden zadelmak(met 2,5 jaar)en nu al lopen ze te zeuren dat ze links of rechts niet in willen buigen en dat de galop ook nog niet naar de zin is.Als ze even zo door gaan buigt ze nooit weer in,helaas!Maar wat doe je tegen zulke mensen?Ze zullen er altijd blijven.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 11:29

OCD wordt gevormd tussen de 6 en 9 maanden. De opfok speelt hier dus een grote rol in, niet de belasting op latere leeftijd. Erfelijke aanleg speelt natuurlijk ook een rol. Wanneer eindelijk die cijfers van dat röntgenonderzoek bekend gemaakt gaan worden zal menigeen nog verrast zijn. Sommige hengsten met 50% OCD op de knie word ik niet vrolijk van iig.

Ik denk dat we gewoon toe moeten naar het Franse systeem: maak alle gegeven die er zijn van een hengst maar bekend en laat de fokkers zelf de keuze.

NoTrouble

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 11:33

Helemaal mee eens Anne...!!

irmaz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 13:34

Anne_GTI schreef:
OCD wordt gevormd tussen de 6 en 9 maanden. De opfok speelt hier dus een grote rol in, niet de belasting op latere leeftijd. Erfelijke aanleg speelt natuurlijk ook een rol.

En wat te denken van de leeftijd van 4,5 tot 5 mnd waarop de veulens over het algemeen gespeend worden?
Mijn veulen was met 4,5 mnd inderdaad heel wat mans, kreeg vanaf 3 mnd bijgevoerd en at met 4,5mnd voornamelijk zelf. 3 weken laten kreeg hij een flinke groeistuip en viel bijna volledig terug op mammies melkbar, de brok hoefde hij even nauwelijks meer. De meeste KWPN veulens staan dan zonder moedermelk, gespeend en wel in een groep met allemaal peuters en krijgen een flinke terugslag. Verassend dat de meeste OCD zich vormt rond deze leeftijd

christel1857

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 15:38

Mijn mening is dat wanneer je een dressuurpaard bezit je niet het allersterkste ras heb wat je kunt bedenken. Maar natuurlijk ook niet per definitie een zwak paard bezit.
Je moet bij zulke gevallen altijd kijken naar het individu.
En over het algemeen vind ik inderdaad dat er niet verstandig wordt gefokt.