Gelderlander ideale paard van bosrit tot topsport

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Gelderlander ideale paard van bosrit tot topsport

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 18:13

sarabande schreef:

Ik draai de zaak eens om, wat denk je dat een nationale rijpaardkampioene voelt die honderden merries achter zich gelaten heeft en hetzelfde lint en onderscheiding krijgt als het Gelderse paard dat soms zelfs navenant gefokt is.

Ik denk dat ze s'avonds gewoon blij is om weer in de wei cq op stal te staan en kan eten......
Verder zal er zal geen enkele rijpaard merrie zijn die nadenkt over Gelderse merrie's, laat staan dat ze daar een "gevoel" over hebben

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 18:19

Roosmarijn schreef:
Het zal het paard boeien dat ze hetzelfde lintje krijgt als het GP. Het zal eerder de eigena(a)r(esse) zijn die zich te kort gedaan voelt.

Je hebt helemaal gelijk, ik was in de veronderstelling dat men wel zou begrijpen dat paarden niet kunnen denken.

Bedankt voor de aanpassing

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 19:54

De beloofde foto's van Sarina keur, Hoogheid Pref. X Dalotte Ster Pref:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

amukela

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 23:12

Uhm ik heb geprobeerd het hele topic door te lezen, maar ik zou wel eens willen weten waarom ik me bij deze nieuwe club zou moeten aansluiten. Ik heb een Gelderse merrie, waar ik jaarlijks ook een veulentje bij fok. Met deze merrie rij ik dressuur, ik spring ermee en loopt ook nog wel eens aangespannen. Wie kan mij vertellen waarom ik van KWPN zou moeten overstappen naar deze nieuwe club

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 07:19

Overstappen lijkt me niet erg slim want de nieuwe club is nadrukkelijk geen stamboek
Volgens mij moet je meer zien als een club waar je naast het KWPN lid van kan worden als je geintresseerd bent in het "ouderwetse" type Gelders paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 07:46

mooie merrie, degelijk, wat voor veulens worden er mee gefokt?

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 11:14

Ik heb een veulen in mijn bezit gehad uit haar van de Anglo-Arabier de Saint Urus d’ Olympe. Ik weet dat ze ook een paar veulens van Troublemaker xx heeft gebracht. Deze foto’s kreeg ik in 1991 van de eigenaresse die het veulen had gefokt dat ik kocht. De merrie stond toen in Nijkerk, ze zal nu niet meer leven waarschijnlijk, omdat ze halverwege jaren 70 is geboren. Ik heb het veulen met twee en een half verkocht en geen contact meer gehad met de eigenaresse, die begin jaren negentig al behoorlijk op leeftijd was, mevrouw Bouman. Heel aardig van haar dat ze moet zoveel foto’s gaf van de merrie. Het veulen dat ik had gekocht heeft later M gelopen in de springsport, veel meer weet ik niet van haar. Best een leuke merrie, maar ik ging over op een Quarterhorse en western rijden, vandaar.

AWvL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-05 12:44

Himyar schreef:
De beloofde foto's van Sarina keur, Hoogheid Pref. X Dalotte Ster Pref:

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Sarina is een prachtige merrie die volledig binnen de bandbreedte van de Gelderlander fokkerij past, evenals de kampioene van dit jaar Vostella (Parcival x Tango).

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 13:00

AWvL schreef:
Sarina
is
een prachtige merrie die volledig binnen de bandbreedte van de Gelderlander fokkerij past, evenals de kampioene van dit jaar Vostella (Parcival x Tango).

Nu kunnen we natuurlijk nog een discussie aangaan over het gebruik van het woordje "is", of het alternatief "vind ik"

Viennanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 13:11

Hmm, ik heb dit altijd als twee verschillende 'rassen' gezien, het Gelderse paard zoals die bij het KWPN wordt geregistreerd, en de Gelderlander, het bedreigde huisdierras.

Bij mij op stal wordt een rijpaard merrie (Heralda, Boreas x Oldenburg) elk jaar gedekt door of Koss of Parcival, puur omdat dit goede sportpaarden geeft. De paarden die eruit komen zijn vaak wat robuuster dan een rijpaard, wat koeler. Ik zou op mijn Jazz merrie ook gerust een Gelderse hengst zetten.

Ik denk dat er gewoon twee fokrichtingen zijn;
* mensen die een gelderse hengst gebruiken om wat meer rust en massa in de rijpaardfokkerij te brengen
* mensen die echt een gelders paard willen fokken, en daarbij geen gebruik willen maken van rijpaardhengsten, maar terug grijpen op een echt gelderse hengst, eventueel met bloedbasisversmalling. Vaak is dit de wat oudere generatie.....

Ik zie echter niet in waarom er geen rijpaardhengst gelders goedgekeurd kan worden (maar dan ALLEEN gelders) of een tuiger (ook ALLEEN gelders). Natuurlijk niet het afval van beide fokrichtingen, maar types die goed bruikbaar zijn. Zodat men op het wat teveel tuigtypische merries een wat luxere hengst, en op de luxe merrie wat tuigtypische hengsten kan zetten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 16:26

Dat hebben ze toch gedaan met de 3 goedgekeurde hengsten dit jaar. De rijpaardhengst Upperville en Vitens en Rubus. 3 totaal verschillende hengsten om met de verschillende merrietypes het gelderse type te fokken(...ze zetten Upperville gewoon op de Parcivals, luxe-luxer, niks mis mee, maar als het type tekortschiet zouden ze die veulens naar de rijpaardrichting moeten verwijzen vind ik, bloedvoering interesseert mij persoonlijk minder dan het daadwerkelijke type, dat moet herkenbaar zijn)

Persoonlijk vond ik Vostella een rijpaardmerrie. Een belediging voor zo'n massale merrie als Sarina om haar daar mee te vergelijken. Het lijkt me ook stug dat Vostella 75 % gelders bloed heeft, Parcival x Tango.
Maar ach, mijn [naam] staat ook de site van awvl als 100 % gelders, dat vind ik ook knap berekend, mijn merrie is een Parcival x Hendo, dus rijpaard en hackney bloed.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 16:36

Himyar schreef:
Ik heb een veulen in mijn bezit gehad uit haar van de Anglo-Arabier de Saint Urus d’ Olympe. Ik weet dat ze ook een paar veulens van Troublemaker xx heeft gebracht. Deze foto’s kreeg ik in 1991 van de eigenaresse die het veulen had gefokt dat ik kocht. De merrie stond toen in Nijkerk, ze zal nu niet meer leven waarschijnlijk, omdat ze halverwege jaren 70 is geboren. Ik heb het veulen met twee en een half verkocht en geen contact meer gehad met de eigenaresse, die begin jaren negentig al behoorlijk op leeftijd was, mevrouw Bouman. Heel aardig van haar dat ze moet zoveel foto’s gaf van de merrie. Het veulen dat ik had gekocht heeft later M gelopen in de springsport, veel meer weet ik niet van haar. Best een leuke merrie, maar ik ging over op een Quarterhorse en western rijden, vandaar.

Wat jammer! Ik was best nieuwsgierig naar hoe die 2,5 jarige geworden zou zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 17:20

En jammer dat er alleen volbloeds gebruikt zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 17:41

Zie column van Dirk Willem in de IDS

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 20:00

AWvL schreef:
. Dirk Willem Rosie had het stuk "Red het Gelders paard" wel willen plaatsen, maar mocht dit niet. Het is de vraag of er intussen iets veranderd is.

Gezien de door Pipo aangehaalde column bij Dirk wel

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 17:02

[***] schreef:
En jammer dat er alleen volbloeds gebruikt zijn.

Daar ga je weer, voor het Gelderse ras ontzettend jammer, maar je krijgt er wel gave nakomelingen van. Dus eigenlijk had men jaar om jaar af moeten wisselen, dan een Gelderse hengst en dan een bloederige hengst. Had je het Gelderse ras in stand gehouden en ook die leuke halfbloed nakomelingen gehad of is dat vloeken in de kerk?
Dit is het half Gelderse veulen dat ik had (v. De Saint Urus d'Olympe x):
Afbeelding

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 17:10

Pipo schreef:
:D Zie column van Dirk Willem in de IDS

Ik heb de IDS (nog) niet, wat staat er in de column of wil iemand de column inscannen/typen?

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 17:50

Ik tik het wel even over.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 18:05

Dirk Willem Rosie

Gelders paard

Onlangs hebben liefhebbers van het Gelderse paard een aparte stichting Gelderlandse Paard Associatie opgericht. Hiermee geven de oprichters uiting aan hun ongenoegen over het feit dat de fokrichting Gelders paard van het KWPN geen ondergrens voor Gelders bloed hanteert.

De groep rond voorzitter Johan Hasken stelt dat er pas sprake kan zijn van een Gelders paard wanneer de bloedvoering bestaat uit minimaal 75 procent Gelderse genen. In een artikel in De Paardenkrant beweert voorzitter Hasken dat de beslissing over het niet hanteren van een ondergrens is genomen 'zonder toestemming van de fokkers'. Hiermee gaat de berichtgeving in De Paardenkrant voorbij aan het feit dat de kwestie rond de bloedvoering uit-en-te-na is besproken in de Fokkerijraad Gelders paard en dat het Algemeen Bestuur van het KWPN alle adviezen van de Fokkerijraad heeft gevolgd.

In de tijd dat ik voor De Hoefslag werkte, maakte ik een interview met hoofdinspecteur Gert van der Veen en met één van de initiatiefnemers van de stichting Gelderlander Paard Associatie, Anton van Lijssel. Ik kan me van dat gesprek nog goed herinneren hoe Van Lijssel het begrip 'Gelders paard' interpreteerde. Als een hengst toevallig goedgekeurd was in de periode dat de naam van het stamboek het begrip 'Gelders' bevatte, dan was de betreffende hengst 'Gelders'. Dus omdát Amor destijds in het stamboek Gelders type werd ingeschreven was deze zoon van een Trakehner vader en een Holsteinse moeder 'Gelders'. Als Amor niet al op driejarige leeftijd zou zijn ingeschreven, maar later, toen de indeling in 'Gelders'en 'Gronings' was vervangen door een indeling in rijpaard, basispaard (later Gelders paard) en tuigpaard, zou Amor 'rijpaard'zijn geworden en daarmee dus niet Gelders.

De conclusie van de discussie destijds was wat mij betreft dezelfde als nu: het Gelders paard is een type-fokkerij die groot geworden is door onder meer uit Franse, Groningse en Holsteinse bloedlijnen die eigenschappen te selecteren die het Gelders paard kenmerken en waardevol maken. Er daar moeten we met de Domburgen, de Egberts, de L'Invasionnen en de Normannen van vandaag mee verder gaan.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 18:47

Dank je wel Annegti

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 21:47

Dirk Willem Rosie schreef:

In de tijd dat ik voor De Hoefslag werkte, maakte ik een interview met hoofdinspecteur Gert van der Veen en met één van de initiatiefnemers van de stichting Gelderlander Paard Associatie, Anton van Lijssel. Ik kan me van dat gesprek nog goed herinneren
hoe Van Lijssel het begrip 'Gelders paard' interpreteerde. Als een hengst toevallig goedgekeurd was in de periode dat de naam van het stamboek het begrip 'Gelders' bevatte, dan was de betreffende hengst 'Gelders'.

Daar hebben we dus exact hetgeen Anton hierboven alweer aanhaalde......... 94% SGLDT terwijl het betreffende paard tóch 14% Engels Volbloed voert.........
Met iemand die zo redeneert valt geen fatsoenlijke discussie te voeren.......

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 13:44

CGJ snapt het woordje 'type' niet helemaal?

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 15:52

Himyar schreef:
Dit is het half Gelderse veulen dat ik had (v. De Saint Urus d'Olympe x):

Afbeelding

Toch is dit een mooi sportpaardje. Die kun je ook fokken uit het ouderwetse gelderse type. En daar alleen al vind ik het interessant om weer die ouderwetse types te fokken.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 23:08

Aimee schreef:
CGJ snapt het woordje 'type' niet helemaal?

Volgens mij snap jij de gehele discussie niet.....

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 23:11

Ik begrijp trouwens ECHT NIET wat al die foto's van die "engelsmannen" hier doen terwijl het topic zich juist toespitst op het originele gelderse paard. Over 3 postings zal er ook nog wel één of andere egotripper een paar Shagya's of andere buitenlanders plaatsen.......