Datingbureau

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sarabande

Re: Datingbureau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-05 16:00

Bucephalus schreef:
Ik zou zelf liever zaken doen met een betrouwbare, wat kleinere handelsstal, waar mijn fokproducten worden getraind en dan worden verkocht.

Als jij jaar na jaar 3 jarigen hebt aangeboden op een kleine handelsstal waar jouw 3 jarigen zich voor je het weet zelf opgegeten hebben, ga je vast anders denken. Dat is voor veel fokkers namelijk de realiteit.
Let wel we hebben het hier over de grote middenmoot, die kosten even veel om te trainen dan een topper.

Het surplus van een centrum zou de bekendheid, vertrouwdheid en het grote steeds wisselende aanbod zijn, plus een groots opgezette promotie campagne.

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 17:50

Ik heb nog geen paarden naar een handelsstal hoeven brengen. Op dit moment heb ik voor mijn merries een ruiter en mijn vriendin rijdt op kleine schaal paarden in.

Ik denk echter aan de aanpak van Ruchet. Als je op die basis werkt, dan kan ik me niet voorstellen dat een driejarige zichzelf opeet. Alleen als de kwaliteit onvoldoende is en er om die reden geen koper te vinden is.. Dan moet je echter je conclusies trekken en het paard eventueel met verlies verkopen. Dat is altijd beter dan het onderste uit de kan te willen.
Het voordeel van een kleine handelsstal is dat de handelaar er direct voordeel bij heeft als het paard goed wordt voorgesteld en dat het niet om grote aantallen gaat. Verder kun je uitkiezen wie er op je paard rijdt en of die rijstijl je past. Ook niet onbelangrijk.

Vertrouwdheid en naamsbekendheid gaan hand in hand. In de buurt van Den Bosch zit een fokker en die hoeft nooit met zijn fokproducten te leuren. Daar gaan ze met bussen naartoe.. Tuurlijk, een uitzondering, maar die fokker weet wel waar hij mee bezig is. Ik denk dat daar het probleem zit. Wil je succesvol fokken komt er naast een flinke portie geluk ook kennis en inzicht kijken. Er zijn fokkers die steevast goede producten hebben en er zijn er ook die al jaren fokken maar steeds in de marge blijven rommelen en niet boven of net onder de middenmoot zitten. Die fokproducten verkopen ook niet zo gemakkelijk.
Laatst bijgewerkt door Bucephalus op 07-05-05 17:54, in het totaal 1 keer bewerkt

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 17:54

sarabande schreef:
[zijn, plus een groots opgezette promotie campagne.
[/quote]

Jij weet zeker niet wat een kleurenpagina in IDS of Hoefslag kost.? Verdrietig

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-05 17:58

Als jij dezelfde fokker bij Den Bosch bedoelt als ik heeft die ook jaren lang niet zoveel succes gehad als tegenwoordig na een zeer lang fokkerleven. De meeste goede fokkers weten waar ze mee bezig zijn, alleen leidt dat niet automatisch tot toppers, anders zouden er veel meer toppers zijn.
Successen kan je niet kopen die komen opeens.
Als een gewone 3 jarige circa 6000 euro moet opbrengen en een trainer vraagt 400 a 600 per maand dan gaat het erg hard. Dat is voor de doorsnee fokker de dagelijkse realiteit.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-05 17:59

ceasario schreef:
sarabande schreef:
[zijn, plus een groots opgezette promotie campagne.
[/quote]

Jij weet zeker niet wat een kleurenpagina in IDS of Hoefslag kost.? Verdrietig

Jij hebt zeker dit topic niet goed gelezen.

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 18:18

sarabande schreef:
Als jij dezelfde fokker bij Den Bosch bedoelt als ik heeft die ook jaren lang niet zoveel succes gehad als tegenwoordig na een zeer lang fokkerleven.

We hebben het over dezelfde.

sarabande schreef:
Successen kan je niet kopen die komen opeens.

Ik denk dat de definitie van succes voor iedereen anders is. Ik ben bijvoorbeeld al blij als ik uit de kosten ben. Alles wat het meer opbrengt is mooi meegenomen. Natuurlijk bestaat er geen garantie op succes, dat ben ik met je eens. De kans dat je echter succes hebt met een mooie predikaatrijke lijn, die al meerdere sportpaarden heeft voortgebracht is alleen wel groter.
sarabande schreef:
Als een gewone 3 jarige circa 6000 euro moet opbrengen en een trainer vraagt 400 a 600 per maand dan gaat het erg hard. Dat is voor de doorsnee fokker de dagelijkse realiteit.

Dat bedrag is nauwelijks op te brengen voor de doorsneefokker. Hier op de concoursvelden zie je veel fokkers die een amateurruiter op hun paarden laten rijden. Zij rijden voor de doorsneeprijzen van onder de 7000,-. Ook niet verkeerd voor een leuk paard.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 22:57

veel fokkers hebben wel kwaliteit in huis maar geen geduld... ... ...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 23:04

De fokkers die veel paarden met kwaliteit fokken, daar lopen de hengstenhouders regelmatig over de vloer. Die mannen weten precies waar de goede paarden staan.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-05 23:08

Alane schreef:

Of gewoon geen geld om meer te investeren Alane, dat is het grootste probleem

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 23:18

Wat is dan investeren? Ieder jaar een veulen en niet de opfok kosten kunnen betalen voor ieder veulen of niet kunnen/willen wachten wat dat ene veulen brengt?

Als ik van jou uitga Sarabande heb ik respect voor het geduld dat jij op gebracht hebt voor Sarabande, denk dat menig fokker de brui eraan had gegeven en het paad verkocht.
Ik zie en hoor het in mijn omgeving ook, 1 en 2 jarigen die worden verkocht omdat ze niet "mooi" zijn, er niet uitzien....
of juist met 3 laat rijp zijn en nog niet volgroeid zijn en dus nog tijd nodig hebben....

Ik heb zelf het geld er niet voor (over) om mijn pony's te laten beleren (de a-welshjes), heb ook jaarlingen en veulens verkocht omdat het niet goed voelde voor mijzelf (wil me niet lopen ergeren aan hetgeen hier op de weide loopt) en toch heb ik nog een jaarling een 2 jarige staan/lopen, puur vanuit mijn gevoel dat ze het zijn... en dat gevoel en dus geduld hebben de meesten niet en daardoor willen/kunnen ze niet investeren en gokken op een veulen van volgend jaar.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 14:06

sarabande schreef:
Alane schreef:

Of gewoon geen geld om meer te investeren Alane, dat is het grootste probleem

Het gaat blijkbaar gewoon door.

Aantal inseminaties bij Nijhof gisteren 67 stuks.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 19:25

het tonen van een gebrek, geduld waaruit ook kan blijken dat je toh miszit.. en voor sommigen gezichtsverlies is voor sommgen kostbaarder dan het houden van een x-aantal meries.
Ik les wel eens een onderschrift die zegt dat winnaars niet opgeven... vaak is het is het moediger om de handdoek te werpen dan om door te gaan, vooral als er dieren mee gemoeid gaan... ... ...

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 07:23

Gegeven de discussie van 15 pagina's, wie wil de missie van het centrum precies opschrijven? Dat helpt meestal wel. Hoewel hier heel veel goeds gezegd is, is de doelstelling heel erg belangrijk.

Dan zijn er ook de kerncijfers die (mij) nog ontbreken. Hoeveel 3-jarigen zijn er in Nederland (10000?)? Hoeveel daarvan gaan de handel in (5000?). Ik heb er geen idee van.

Gebaseerd op de kerncijfers en de missie kunnen we dan wat verder kijken. Aangezien dit geen centrum is voor toppaarden (hoe houd je de marktwaarde hoog?) praten we over een groot getal paarden. Is een capaciteit van 400 paarden per jaar realistisch? Te veel? Te weinig? Wie is de markt? Buitenland of binnenland? Terecht wordt opgemerkt dat we het hier niet over slachtpaarden hebben, maar alleen de handel naar Amerika lijkt 1) wat te klein in aantallen en 2) lijkt niet direct over "gewoon goede" paarden te gaan en 3) lijkt niet direct over alleen driejarigen te gaan? Beperkt de markt zich alleen tot KWPN paarden of worden alle driejarige paarden aangenomen die aan basis gebruiks- en gezondheidsvoorwaarden voldoen? Denk daarbij dat het KWPN wel Koninklijk is, maar niet direct een staatsinstelling. De EU kan een mening hebben over voorkeuren voor bepaalde paarden. (Concurrentievervalsing e.d.)

Is marktwaarde van een licht aangereden middelmatig paard zonder gebreken hoog genoeg om financiële doelstellingen te halen? (Financiële doelstelling moet zijn dat centrum uiteindelijk financieel dekkend is en dat fokkers de kosten gedekt krijgen voor de (op)fok, dit exclusief tijd geïnvesteerd door de fokker).

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-05 08:15

De doelstelling is eenvoudig, de KWPN fokkers helpen om hun goede 3 jarige aan te laten rijden, onder de aandacht te brengen en te verkopen.

Het andere cijfer en giswerk zal vanzelf gebeuren wanneer het stamboek dit idee interessant genoeg vindt om er over na te gaan denken.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 08:54

Klinkt wel heel eenvoudig. De volgende implicaties:

1) De fokkers houden hun veulens tot de drie jaar
2) Kopers van veulens zijn uitgesloten
3) Exclusief voor veulens die onder KWPN vlag zijn geboren, in de rijpaard richting.

Wat je niet hebt gezegd:
1) Fokkers worden hier niet financieel wijzer van ("helpen" is niet gedefinieerd)
2) kwaliteitsnorm "goede" is redelijk vaag
3) onder de aandacht brengen is ook vaag
4) verkopen ==> tegen iedere prijs?

Ik weet ik, ik ben vervelend, maar bij mijn werkgever wordt je keihard naar huis gestuurd als je met deze missie aankoopt. Ik probeer dus te helpen.. Ik weet niet hoe het KWPN beslissing maakt, dus dat is ook relevant om te weten om een juiste lobby aan te zwengelen.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 10:51

Waarom eet een paard die naar een handelsstal is gebracht zichzelf op een eentje die naar zo'n centrum gaat niet?

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 11:02

joostvangestel schreef:
Is marktwaarde van een licht aangereden middelmatig paard zonder gebreken hoog genoeg om financiële doelstellingen te halen? (Financiële doelstelling moet zijn dat centrum uiteindelijk financieel dekkend is en dat fokkers de kosten gedekt krijgen voor de (op)fok, dit exclusief tijd geïnvesteerd door de fokker).

Antwoord: Nee.

Aimee schreef:
Waarom eet een paard die naar een handelsstal is gebracht zichzelf op een eentje die naar zo'n centrum gaat niet?

Die doet dat net zo goed.
Dat maakt niets uit.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-05 11:20

Joost dat fokkers hun veulens tegen hun zin tot 3 jaar houden is een realiteit geworden door de verschuivingen in de agrarische wereld. Vroeger kochten veel boeren een paar veulens om op te fokken er was land genoeg en dat was leuk erbij. Dat is volledig weggevallen.
De fokker heeft dus een grotere investering dan voorheen doordat hij zelf voor de opfok moet opdraaien.
Vervolgens worden die dieren 3 jaar en stelt de markt eisen zoals gereden zijn. Dat zijn voor een fokker die alleen een paar fokmerries heeft en niet de mogelijkheid om dat zelf te doen, weer grote investeringen. Daarnaast heeft de fokker geen etalage en lopen de meeste kopers niet allemaal fokkers af.
Dat laatste traject zou ik dus bijeen willen brengen.
Het niet of wel verkopen van veulens is helemaal niet aan de orde, het gaat om die dieren die niet als veulen al verkocht zijn, wat natuurlijk de beste optie is voor een fokker.

Aimee waarom zo'n op centrum een paard niet opgegeten wordt staat hierboven al vermeld.

Of zon centrum kostendekkend is? in eerste instantie niet, als het succesvol en vertrouwd wordt wel, maar dat zou uitgepobeerd moeten worden.
Laatst bijgewerkt door sarabande op 09-05-05 11:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 11:31

Wie is dan eigenaar op het moment dat het paard daar gestalt wordt?

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 14:57

Er zijn idd veel paarden waar prijzen voor worden gevraagd. Maar aan de keerzijde zijn er ook goede paarden die voor een kwaliteit/prijs verhouding goed in de richting komen.
Jullie doen het voorkomen alsof een goed jarig paard die niet aangereden is onverkoop is. Daar ben ik het dus niet mee eens.
Ik denk zelf dat dat een plus kan zijn zodat je het paard kan inrijden en opvoeding zoals jij dat graag laat zien.
Ik ben vorig jaar op zoek geweest en er zat toegeven veel 'bagger' tussen, maar ik heb er zeker ook goede tussen gezien. Dat ik er voor heb gekozen om een beter paard te kopen maar onbeleerd en dus al goedkoper is mijn keus. Maar het kan ook iemnad anders zijn keus worden.
Ik denk dat mensen een goed paard willen hebben ongeacht het niveau van het paard.
Dus gezond, mooi. Uitstekende bewegingen en gekeurd op de gebruikelijke keuringen voor een koop van een paard.
Zelf zou ik dus niet naar zo'n centrum gaan. Ik zoek ze zelf wel op.
Persoonlijk zou ik mijn paarden er ook niet heenbrengen om te veropen. Maar dat is persoonlijk..

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 16:05

Marije1984 schreef:
Ik ben vorig jaar op zoek geweest en er zat toegeven veel
'bagger'
tussen ..

Dit vind ik een vreemde uitspraak...

Bagger?? Wie bepaald dat?? Ben jij bekwaam genoeg om dit te vinden?? Wanneer spreek je van bagger??

Ik kom ook wel eens paarden tegen wat nou niet bij MIJN ideaalbeeld in de buurt komt, maar daarnaast zijn vele potentiële kopers i.m.o bagger... Altijd maar zeuren, jonge paarden afkraken, voor een dubbeltje op de eerste rij willen zitten en wanneer het dier niet met de voorbenen tot aan de oren trekt is het dier dan bagger???

Niets is bagger en de hoeveelheid kwaliteit staat gelijk aan de hoogte van de prijs..... Of hebben vele nog steeds de illusie om een goed dressuurpaard te kopen met drie goede basisgangen voor € 2000,-?

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 16:14

Kaja schreef:
Marije1984 schreef:
Ik ben vorig jaar op zoek geweest en er zat toegeven veel
'bagger'
tussen ..

Dit vind ik een vreemde uitspraak...

Bagger?? Wie bepaald dat?? Ben jij bekwaam genoeg om dit te vinden?? Wanneer spreek je van bagger??

Ik kom ook wel eens paarden tegen wat nou niet bij MIJN ideaalbeeld in de buurt komt, maar daarnaast zijn vele potentiële kopers i.m.o bagger... Altijd maar zeuren, jonge paarden afkraken, voor een dubbeltje op de eerste rij willen zitten en wanneer het dier niet met de voorbenen tot aan de oren trekt is het dier dan bagger???

Niets is bagger en de hoeveelheid kwaliteit staat gelijk aan de hoogte van de prijs..... Of hebben vele nog steeds de illusie om een goed dressuurpaard te kopen met drie goede basisgangen voor € 2000,-?

Iedereen acht zichzelf bekwaam genoeg om uitspraken te doen, en of we dat kunnen, zal altijd subjectief zijn.

Maar zelf hou ik wel te veel van paarden om ze bagger te noemen. Hoe lelijk of slecht ze ook zouden kunnen zijn. Ik hou namelijk van alle paarden.

Maar je maakt daar wel een opmerking over voor een dubbeltje op de eerste rij willen zitten. Dat willen mensen inderdaad ja.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 16:39

Als ik er zelf maar in geloof!!!
En nee, ik ben niet diegene die op mode afstammingen af ga en opgooiende voorbenen...

Een ieder is subjectief als het gaat om smaak!

Het afkraken van (jonge) paarden geeft je (hoeveelheid) kennis weer vind ik!
Tekortkomingen heeft elk dier, aangezien het perfecte dier nooit geboren is of zal worden.

Dat is ook juist het fijne ervan, er is voor elk wat wils in elke prijsklasse, in elk soort, in elke maat, in elke kleur...........

Sommige zien dat alleen niet in....

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 16:47

Ik geloof ook in mijn eigen paarden. En niemand die ze af mag kraken, want dan gaat de prijs omhoog. En hoe goed ze ook mogen zijn, er zijn geheid (veel) betere, maar mijn paarden zijn niet slecht.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 18:53

Natuurlijk zijn er kwalitief gezien minder goede paarden, maar als ze daar vervolgens een 15.000 euri's voor vragen wil ik niet voor een dubbeltje op de e rij zitten en vind ik dat gewoon weg 'bagger' (omdat ik het geen andere benaming aan kan geven)
Dat wil niet zeggen dat het paard niet goed en/of lelijk is, maar de prijs/kwaliteit is ver te zoeken.
Ieder zoekt wat anders in zijn paarden. Ik weet wat ik mijn paarden zoek. En als ik mijn merrie dan vergelijk met andere 3.5 jarige paarden ben ik er goedkoop vanaf gekomen of het wordt tijd dat ie de verkoop in gaat.
Ik vindt de prijzen van de markt gewoon adnormaal. Twee jaar geleden kon je een goed paard kopen met drie goede basisgangen voor 2000 euri's. Dat daar nu een nul achter is gekomen heeft niks te maken met bekwaamheid, maar met gezond verstand!