Eurocommerce Paardenbehandeling.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anya

Re: Eurocommerce Paardenbehandeling.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 12:12

oh sorry, ik was niet helemaal duidelijk. Ik bedoel afstand niet fysiek. Maar als afstand tot publiek en fokkers... Beiden moeten het vertrouwen hebben.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 12:13

sarabande schreef:
Over afstand, je weet niet wat mensen die een paard zoeken aan kilometers maken, en
wat ze kunnen zeuren.

Een neutraal centrum waar ook heel neutraal de goede en minder goede dingen verteld worden. Waar ook tegen mensen gezegd wordt dat ze met dat bepaalde paard waarschijnlijk niet gelukkig zullen worden.

Het lijkt een utopie

Om moedeloos van te worden....

Een utopie... hmmm Ach gut ... Haha!

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 12:13

Anya schreef:
oh sorry, ik was niet helemaal duidelijk. Ik bedoel afstand niet fysiek. Maar als afstand tot publiek en fokkers... Beiden moeten het vertrouwen hebben.

Ja dat zou opgebouwd moeten worden

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 12:21

Ik zie er wel wat in... gewoon even doordromend...

Een centrum waar paarden gekeurd worden, lichamelijk maar ook qua karakter (krijg je de verzekering ook gelijk rond). Een centrum waar die paarden ook netjes ingereden worden en nog belangrijker ook tegelijkertijd opgevoed. Een centrum waar je als ruiter (ook op niveau recreatieruiter met een bospony) gelijk zelf kunt leren hoe je consequent en duidelijk met je paard omgaat. Desnoods volgens al dan niet in de mode zijnde verschillende manieren van opvoeding al naar gelang wat je aanspreekt (Monty Roberts of Boerenverstand).

Een plek waar je terecht kunt op het moment dat je paard begint met steigertje/omdraai op buitenritjes. Of de niet zichbare kabouters wel heel groot worden en steeds talrijker. En waar ze de ruiter ook leren hoe dat opgelost moet worden. Niet alleen het zelf even oplossen laten door een betere ruiter. Dat paard moet immers weer met de eigenaar mee. En daar doet ie het zo weer....Een centrum waar je kortlopende cursussen kunt doen. Bijvoorbeeld over voeding of de meest voorkomende ziektes (zie medisch: mok, schimmel, enge beestjes, risico van rhino etc). Hmm. Sponsor gezocht!!!!

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 12:26

Een centrum waar fokkers goede in de ruimste zin, jonge paarden kunnen neerzetten met garantie van verkoop.
Geen garantie op een mega prijs maar ook niet dat hun paard zich na een half jaar heeft "opgegeten", wat nu het grootste probleem is voor de fokkers die een weg voor hun producten zoeken.

Waar ruiters eerlijke en neutrale voorlichting krijgen over die paarden.

Het lijkt me echt een utopie

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 12:28

Ik heb persoonlijk ook altijd watgezien in de waiboerhoeve...
Dat is nu (tijdelijk) dicht, subsisies.. Sigaar ???

Het centrum waar Anya van droomt is een ware utopie..
Nooit haalbaar, binnen de korste keren gesloten vergeven van haat en nijd... immers willen en doen we het allemaal op onze eigen manier.... Knipoog

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 12:33

hallo, mag toch wel even dromen...
En dan weer over tot de orde van de dag... Ik ben nu al meegeweest naar zeker negen paarden kijken voor een lieve oudere recreatie-ruiter die gewoon het bos in wil. Ze wilde maar drie dingen
- betrouwbaar
- gezond
- niet ouder dan 10

ze heeft hem gevonden.. (hij is 11), maar van die negen paarden werd over 5 ronduit gelogen door de verkoper. Triest.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 12:39

Iedereeen kent die verhalen. Haal de direkt betrokkenen bij de te verkopen paarden weg en degenen die er beter van worden en je krijgt opeens een andere markt.
Dat hoeft niet minder geld op te leveren voor de fokkers, wel veel meer tevreden ruiters.

En de wetenschap dat ze niet hoeven te zeuren, of knoppen proberen die er nog niet opzitten etc etc

Een Aldi voor paarden met zo nu en dan heel leuke aanbiedingen Haha!

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 12:47

Altijd blijven dromen, Anya,,, en probeer ze waar te maken Knipoog !!!

Anya schreef:
die negen paarden werd over 5 ronduit gelogen door de verkoper.

Maakt niet uit!!! Kopers zijn nog erger dan verkopers..
Man breek me de bek niet open over al die zeikers, pffff Sigaar !!!

Hoe eerlijk je ook bent, wat je er ook allemaal bij zegt, ze horen enkel wat ze willen horen...

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 12:50

Anya schreef:
En dan weer over tot de orde van de dag... Ik ben nu al meegeweest naar zeker negen paarden kijken voor een lieve oudere recreatie-ruiter die gewoon het bos in wil. Ze wilde maar drie dingen
- betrouwbaar
- gezond
- niet ouder dan 10

ze heeft hem gevonden.. (hij is 11), maar van die negen paarden werd over 5 ronduit gelogen door de verkoper. Triest.

Ik heb onlangs een paard verkocht waar dochterlief gewoon op rond reed thuis en op de manege (= ponyclub binnenbak)
En toch is bij de nieuwe eigenaar 1 iemand al naar huis gegaan omdat peerd niet braaf was....
(let wel ben niet uitgemaakt voor leugenaar en de koper is ook niet boos of wat dan ook) maar je koopt een paard en niet de ruiter erbij....

We zijn met een 3 jarige bezig thuis... gaat als de brandweer, pony blij en vrolijk en het deert haar niet of ze een zadel op heeft of een hoofdstel.

Wat je wel hebt met aspriant kopers... niet zeggen dat het niet past of dat het dier niet geschikt is, dan trap je ze op de ziel.... en worden ze eigenwijs en kopen het ongeschikte paard

tuurlijk zijn de kopers erger en de verkopers nog erger, willen de hoofdprijs en liefst met jackpot en een eisen van hier tot ginder....

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 12:58

ja het werkt beide kanten uit. Maar deze koper was toevallig heel eerlijk. Zij bij iedere handelaar/verkoper gelijk dat ze voor geen meter kon rijden en een lief paard zocht. En ze reed een hele dure auto. Dat helpt ook niet bij de prijsopgave. Lachen

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 12:58

Anya schreef:
Ze wilde maar drie dingen
- betrouwbaar
- gezond
- niet ouder dan 10

Zo'n koper kreeg ik vorig jaar ook.
Belangrijkste vraag: "Kan ik er ook mee over strand rijden?'"

Je zit hiet in Drenthe doos!
Geen idee of ie het strand leuk vindt...........
(en aan jou verkoop ik hem lekker niet, want dan weet ik zéker dat ie geen Z+5 wordt......... )

BTW.... En een 3-tje is vaak ook voldoende gezond. Maar breng ze dat maar eens aan het verstand.........

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 13:04

Best, vertel er dan bij dat dat paard een drietje heeft. Maar in plaats daarvan krijg je vaak een poedersuikerkletsika verhaal over de gezondheid en dat foto's niet nodig zijn voor een bospony, want kijk maar hoe groot die hoeven zijn... Werkelijk waar...absoluut niet gelogen.

En als je wilt dat je paard z +5 wordt dan moet je dat erbij zetten in de advertentie. Dat is geen argument voor een klant persé. Dat is een fokker-eigen argumentatie.

MissChoutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 13:07

Anya schreef:
- betrouwbaar
- gezond
- niet ouder dan 10

Ze willen maar drie dingen?!
Mijn vorige paard was 12 toen ik die verkocht. De meeste vonden hem te oud. Toen ik na een half jaar eindelijk iemand had die kwam kijken, was ie al niet goed voordat hij uberhaubt zijn box was uitgeweest.
Mevrouw zocht een zwart paard....... tja, en die van mij was bruin...

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 13:07

Dat gebeurt in het echt bijna niet dat mensen eerlijk zijn en waarom wel dat wordt niet verwacht.
CGJ jij hebt alle mogelijkheden om een paard aan te rijden te showen etc. Jij hebt geen derden nodig om je jonge paarden te verkopen.
De meeste fokkers komen niet verder dan een modderige buitenbak, die zijn overgeleverd aan de handel of dure trainers.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 13:10

en nee.. niet ze willen... maar ze wilde.. dit was één specifieke klant. Die verder geen eisen had gesteld dan die drie. Nou ja.. ze wilde liever geen bonte, maar als het niet anders kon dan dat ook nog wel....

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 13:15

sarabande schreef:
De meeste fokkers komen niet verder dan een modderige buitenbak, die zijn overgeleverd aan de handel of dure trainers.

Zo'n modderige buitenbak verkoopt beter dan mijn biljartlaken.......... daar valt elke tact fout op.
En in een modderige buitenbak trekken ze allemaal de poten wel op........

En geloof me......... ik verkoop ze niet zelf.
Ik zet ze bij een ander neer.
Ik wil mijn naam er liever niet aan verbonden hebben.
Ik ben gewoon te eerlijk. Ik vertel ALLES erbij en dan verkoop je niks......

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 13:17

Overigens ik zie hier veel amazones langskomen die ik, ondanks dat ze geen enkele eigen prestatie kunnen tonen, nog niet van anderen het, "dit paard lijkt me niet geschikt voor jou" zie accepteren.
Daarom misschien trouwens een goed verkoopargument Haha!

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 13:19

Sarabande dat ben ik niet met je eens..
Met alle paarden en pony's die ik heb verkocht kan ik iedere vekoper eerlijk in de ogen kijken... ik wil het niet op mijn geweten hebben dat iemand zijn/haar nek breekt om dat ik een ondernemend paard heb vekocht, waarmee bedoelt wordt dat het dier dusdanig kijkerig is dat het niet fatsoenlijk te rijden is, of overal uitbreekt.
Of leergierig... en overal de bek opzet, weeft als weefgetouw op volle toeren. (hij zit overal aan, of kijkt links en rechts...)
of een vrolijk paard = rodeoknol....

en toch eerlijkheid duurt het langst...

en ja een leuk verkoopagument "je moet wel kunnen rijden om die rond te sturen" .... beetje verbaasd kijken als het lukt en voila een zeer trotse asprirant koper... Tong uitsteken

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 13:24

Alane ik heb het niet over hoe ik het zou doen, ik heb het over de praktijk, zeker nu er internet is.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 13:49

Tyrza schreef:
Het is dan ook maar net wat je onder de definitie "moeilijk" verstaat.

Een profi zal daar vast wel wat meer oog en ervaring hebben dan een "leek".

Tyrza; de écht moeilijke paarden komen niet bij deskundige profs terecht, die hebben immers paarden nodig die de mentaliteit hebben om voor de ruiter te willen werken. En dan heb ik het niet over "heet", maar over Rittigkeit en meewerkendheid. Ook een heet paard kan het juiste karakter ontbreken, andersom kan een flegmatieker paard wél de mentaliteit hebben. Maar de paarden die niet willen (om welke reden dan ook), daar kan een topruiter niets mee en die komen dus bij "leken" terecht.

Verder maak ik uit vele reacties op dat de eigenschappen "heet" en "moeilijk" wel erg makkelijk aan elkaar gekoppeld worden, er wordt zelfs vanuit gegaan. Dat kán zo zijn, maar dat hoeft helemaaaaaaal niet. Imo is heet iets heel anders dan moeilijk, zelfs niet aan elkaar gerelateerd, maar ik heb de indruk dat met name fokkers beide termen nog wel eens door elkaar halen; het voor lief nemen dat een paard wat moeilijker is, omdat ze wel dat "hete" erin willen.
Imo hoeft een dooie diender ook helemaal niet flegmatiek te zijn, sterker nog, daar staan er hier een aantal van op stal. Iedereen is welkom om er een ritje op te komen maken en geloof me, de meest dooie diender is tevens de meest looplustige en meest meewerkende.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 13:56

Uiteindelijk komt het erop neer dat paarden geen autootjes zijn die maar klakkeloos het gevraagde doen als je de juiste knopjes indrukt. Afgezien van de "chemie"tussen paard en ruiter is de omgang minstens zo belangrijk. Net als kinderen je krijgt ze zoals je ze zelf maakt.

Als je een jong paard met allerlei dieronvriendelijke methoden probeert te "breken", zal dat altijd op een moment tegen je keren. Het probleem is geld. Een veelbelovend paard en dan met name hengsten moeten zo snel mogelijk presteren, hoe dan ook, op wat voor manier dan ook. In mijn ogen kun je met een beetje geduld en inzicht hetzelfde bereiken, alleen niet met drie jaar waarschijnlijk. Maar 4/5 jaar zeker!

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 14:07

sarabande schreef:
Overigens ik zie hier veel amazones langskomen die ik, ondanks dat ze geen enkele eigen prestatie kunnen tonen, nog niet van anderen het, "dit paard lijkt me niet geschikt voor jou" zie accepteren.

Heeft presteren in de sport dan iets te maken met het weg kunnen rijden op bijna ieder paard? Het tegendeel zie ik juist vaak gebeuren; ruiters hebben met hun eigen paard Z gereden, kennen daar de knopjes van en rijden daar leuk mee rond. Maar ooooow weeeeee, als ze eens een ander paard onder de kont krijgen. Daar kunnen ze geen land mee bezeilen. In tegenstelling tot ruiters die altijd paarden voor anderen rijden, bijvoorbeeld voor de handel. Die hebben daardoor geen sportprestaties achter hun naam maar rijden wel op elk paard zo weg.

Ro0sj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 14:08

Waar gaat dit echt over? Misschien beetje erg offtopic?

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 14:15

Ro0sj schreef:
Waar gaat dit echt over? Misschien beetje erg offtopic?

beetje boel erg.......... en nog serieus ook.....