KWPN verrichtingsonderzoek op de helling?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Aimee

Re: KWPN verrichtingsonderzoek op de helling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 20:47

Gut gut gut, wat een leuk topic toch. Om en om liggen verschillende personen in de clinch met één bepaalde persoon..... waar zou dat nou toch aan liggen? Volgens mij niet aan het verrichtingsonderzoek.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 21:13

Aimee: het gaat hier niet om wie met wie in de clinch ligt..

Aangeboren geschiktheid. Dat wil dus zeggen dat je wat aangeboren is er op een of andere manier uit kunt halen.. Als je het er niet uit kan halen is het dier dus niet geschikt en is de geschiktheid niet aangeboren.. Dus heeft het dier geen aanleg Knipoog

Excuseme

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 21:17

Aimee schreef:
Gut gut gut, wat een leuk topic toch. Om en om liggen verschillende personen in de clinch met één bepaalde persoon..... waar zou dat nou toch aan liggen? Volgens mij niet aan het verrichtingsonderzoek.

Jij steekt er als een van de laatsten nog energie in.

Excuseme

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 21:22

Aanleg of talent is het vermogen om ergens competent in te worden. Het moet er nog wel worden uitgehaald door training. Verschillende aspecten kunnen het talent onderdukken zoals luiheid, nervositeit, verkeerd milieu en slechte opvoeding.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 22:15

en ruiter, werkwillendheid, motivatie, enzovoort...

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 08:31

joostvangestel schreef:
Aimee: het gaat hier niet om wie met wie in de clinch ligt..

Aangeboren geschiktheid. Dat wil dus zeggen dat je wat aangeboren is er op een of andere manier uit kunt halen..
Als je het er niet uit kan halen is het dier dus niet geschikt
en is de geschiktheid niet aangeboren.. Dus heeft het dier geen aanleg Knipoog

Het dier niet óf de ruiter niet???

Alane schreef:
en ruiter, werkwillendheid, motivatie, enzovoort...

Ruiter... Heeft die (voldoende) talent en aanleg om het dier te rijden naar hoog niveau??

Werkwillendheid... Zowel van ruiter als paard... Hete, koppige, intelligente paarden moeten wel dé juiste match vinden in een ruiter wil het talent boven komen.... Veel paarden hebben talent, maar...

Motivatie... Moeten we vooral bij de ruiter terug vinden....

Kortom... Er zijn heel véél talentvolle paarden, maar kán de ruiter daar überhaupt mee omgaan???

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 13:40

Kaja schreef:
Het dier niet óf de ruiter niet???

Geplaatst in de context van het verrichtingsonderzoek moet ik concluderen dat je vraagtekens stelt bij de kwaliteiten van de ruiters van dat onderzoek?

Ik zie dat als deel van het kwaliteitsonderzoek. Om betrouwbare resultaten te verkrijgen, zullen de ruiters en trainers op dat onderzoek aan bepaalde kwaliteiten moeten voldoen.

Het is niet haalbaar om Anky van Grunsven x keer te klonen, dus zal je met een redelijk niveau moeten kunnen volstaan. Daarnaast is de markt voor Anky van Grunsvens ook wel erg klein Knipoog

Verder moeten alle hengsten gelijke kansen moeten krijgen.

Want, hoe is het dan als een mindere ruiter wel resultaat haalt bij paard 1, maar niet bij paard 2, wat zegt dat dan van het paard? De ruiter is namelijk niet veranderd Knipoog

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 13:48

Nee maar een goede ruiter moet wel ieder paard kunnen verbeteren,de een mischien meer dan de ander maar hij moet het wel kunnen.Ik ben het wel met Kaja eens.

Excuseme

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 15:08

Elisa2 schreef:
Nee maar een goede ruiter moet wel ieder paard kunnen verbeteren,de een mischien meer dan de ander maar hij moet het wel kunnen.Ik ben het wel met Kaja eens.

Go Kaja Go

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 16:34

Elisa2 schreef:

Maar natuurlijk, als je Anky de kampioen trekpaardhengst laat trainen wordt die ook beter. Of datzelfde paard voldoende aanleg heeft om mee te doen met dressuur op grand prix niveau is iets heel anders.

Binnen de zoektocht naar de beste KWPN hengsten van een jaargang zijn de verschillen natuurlijk veel kleiner, maar een expert (= de jury) kan het verschil wel zien in resultaat.

PS: ik heb niks tegen trekpaarden, ik zou graag een trekpaard op de OS van 2008 zien Knipoog

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 21:52

ja maar hoe bepaal je dan welk paard wel geschikt genoeg is..er zijn veel factoren die een rol spelen.

Gurk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 23:29

joostvangestel schreef:
\

Geplaatst in de context van het verrichtingsonderzoek moet ik concluderen dat je vraagtekens stelt bij de kwaliteiten van de ruiters van dat onderzoek?

Ik zie dat als deel van het kwaliteitsonderzoek. Om betrouwbare resultaten te verkrijgen, zullen de ruiters en trainers op dat onderzoek aan bepaalde kwaliteiten moeten voldoen.

Het is niet haalbaar om Anky van Grunsven x keer te klonen, dus zal je met een redelijk niveau moeten kunnen volstaan. Daarnaast is de markt voor Anky van Grunsvens ook wel erg klein Knipoog

Verder moeten alle hengsten gelijke kansen moeten krijgen.

Want, hoe is het dan als een mindere ruiter wel resultaat haalt bij paard 1, maar niet bij paard 2, wat zegt dat dan van het paard? De ruiter is namelijk niet veranderd Knipoog

Weet iemand of een ruiter / amazone altijd dezelfde paarden rijdt in Ermelo of wordt er onderling ook regelmatig gewisseld?

Ben vandaag ff wezen kijken maar naar het lopende verrichtingsonderzoek, zie dan toch behoorlijke verschillen in de rijderij. De 1 werkt meer in dan de ander waardoor het paard b.v. meer klimt in de voorhand en achter beter aantreedt.
Het zou je hengst maar wezen als er zo lafjes mee rond wordt gehobbelt en je moet het van de dressuurkwaliteiten hebben, of dat er een paar handen zo vast als beton aan de mond hangen, dan staan de eerste minder goede aantekeningen wel op papier en ben je niet snel verlost van de eerste indruk.

Kortom het huidige verrichtingsonderzoek bevat een te groot deel fenotype en daar is het juist niet om begonnen we moeten de erfelijke aanleg hebben, daar draait het om. Ik heb daar (desnoods) een grotere generatie interval voor over.

Het alternatief heb ik in een eerdere post reeds aangehaald.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 07:42

Gurk schreef:
Ben vandaag ff wezen kijken maar naar het lopende verrichtingsonderzoek, zie dan toch behoorlijke verschillen in de rijderij. De 1 werkt meer in dan de ander waardoor het paard b.v. meer klimt in de voorhand en achter beter aantreedt.
Het zou je hengst maar wezen als er zo lafjes mee rond wordt gehobbelt en je moet het van de dressuurkwaliteiten hebben, of dat er een paar handen zo vast als beton aan de mond hangen, dan staan de eerste minder goede aantekeningen wel op papier en ben je niet snel verlost van de eerste indruk. .

Ik weet niet of het wel zo goed is voor een net of nog geen 3 jarige dat er al geklommen wordt en op het achterbeen gezet. Op die leeftijd en africhtingsgraad is rondhobbelen meestal al meer dan genoeg.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 07:46

sarabande schreef:
Ik weet niet of het wel zo goed is voor een net of nog geen 3 jarige dat er al geklommen wordt en op het achterbeen gezet. Op die leeftijd en africhtingsgraad is rondhobbelen meestal al meer dan genoeg.

Maar met rondhobbellen wordt ie niet ingeschreven over een paar weken..........

Hetzelfde probleem zie/zag je op de keuringen.
Geen zweepgeknal is/was het uitgangspunt van de inspectie.......... 65 punten is het gevolg. Een jaartje later hetzelfde beestje flink opfokken en flink de staart erop levert 75 punten op.
Ik bedoel maar........

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 07:57

CGJ12 schreef:
Maar met rondhobbellen wordt ie niet ingeschreven over een paar weken..

Nee maar dat is over een paar weken, laat de profs de mogelijkheden maar laten aanvoelen en deze ruiters de wil tot.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 08:02

sarabande schreef:
Nee maar dat is over een paar weken, laat de profs de mogelijkheden maar laten aanvoelen en deze ruiters de wil tot.

Volgens mij gaat het nét andersom.............
......... en alsof er nu géén profs opzitten.... Tong uitsteken

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 08:06

CGJ12 schreef:
Maar met rondhobbellen wordt ie niet ingeschreven over een paar weken..........

Hetzelfde probleem zie/zag je op de keuringen.
Geen zweepgeknal is/was het uitgangspunt van de inspectie.......... 65 punten is het gevolg. Een jaartje later hetzelfde beestje flink opfokken en flink de staart erop levert 75 punten op.
Ik bedoel maar........

Ik als niet fokker heb hier een vraag bij.

Is het dan niet de kortzichtigheid/gebrek aan inlevings vermogen/ gebrek aan uberhaupt vermogen om te keuren van de keurmeesters/jury ?

Hetzelfde paard........... alleen wat meer of minder opgefokt.......... het exterieur cq gangenwerk zou er niet anders op beoordeeld moeten worden.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 08:15

gijsenkim schreef:

Is het dan niet de kortzichtigheid/gebrek aan inlevings vermogen/ gebrek aan uberhaupt vermogen om te keuren van de keurmeesters/jury ?

Nu kan ik hierop een simpel "ja" antwoorden, maar dat is iets te kort door de bocht....

Vergelijk het met vrij springen waarbij zommige paarden over een klein steiltje heel simpel springen, maar naarmate het hout hoger wordt sterk verbeteren. Dat is blijkbaar niet zo eenvoudig te zien.
Anders hoefden ze bij het vrijspringen de paaltjes ook niet steeds te verhogen .......

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 09:08

joostvangestel schreef:

Dat niet alleen, een vooraanstaand voorbeeld dat Anky niet enkel hét proto type ruiter is, dan is dat Ferro wel!

Ferro, (i.m.o) top leverancier van 8 goedgekeurde zonen binnen de KWPN fokkerij, acteerde op een hoog niveau springsport om vervolgens zijn hoef niet om te draaien voor het allerhoogste niveau van de dressuursport is eens bereden door Anky....

Oké het fijne weet ik er niet van, maar volgens mij was Ferro te "lauw" voor Anky, daar zij met hele hete paarden werken... Maakt verder niet uit, maar het was dus niet Anky die Ferro naar de top reed....

Verschillende paarden, verschillende ruiters, verschillende aanpakken...

Niet elk paard heeft het in zich om de top te halen, maar er zijn meer paarden in staat de top te halen, dan wij nu zien...
En de ruiters??

Er spelen zoveel factoren mee, dat het koffie dik kijken is!

Als Sjef Janssen in staat is een team medaille te halen in Beijing 2008, dan wil ik deze discussie voort zetten, want dan ligt het niet aan het talent van ruiters en paarden.... Nee aan het management!

Voor wat betreft het topic en huidige discussie...

Ik las laatst een intervieuw met Uwe Heckmann, een Duitser, maar het neemt niet weg dat mijn visie op de huidige verrichtingen veel vergelijkingen vertoont met de zijne...

Goede hengsten moet je maken en dat kost tijd. Juist dit moeten we aan de profs overlaten en dat is niet de taak van de verrichtingsonderzoeken! Het onderzoek is een klein stukje van de puzzel die uiteindelijk het totaalbeeld zal opleveren.

Je kunt niet altijd maar door blijven selecteren, op een gegeven moment moet je een beslissing nemen!

Als je hengsten keurt voor de fokkerij dat moet je door de vingers kunnen zien. Je zal het ideaalbeeld nooit benaderen als je niet door de vingers ziet. Er zijn zaken als gezondheid waar je natuurlijk niet teveel op tegemoet mag komen, maar je moet je er ook niet op blind staren...

Een stamboek moet vooral adviseren en begeleiden. Het moet een lijin uitzetten voor leden, maar een stamboek moet geen beslissingen voor ze nemen...

En dat is iets wat het KWPN wel doet!!!

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 09:21

.
Afbeelding

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 09:31

Wat is dan de top Ceas? Goedkeuring of topsport? Of allebei?

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 09:35

Aimee schreef:

We kunnen met z'n alle blijven "dromen".
Maar de driehoek is de realiteit van welke prestatie dan ook.

Alleen moet men opletten dat de grondbalk niet breder gaat worden. Knipoog

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 09:40

Dus minder hengsten op de eerste bezichtiging en meer goed gekeurd, of minder veulens in het algemeen en een bredere topsport.... Verward

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 09:46

Afbeelding

Afbeelding

Je mag het allemaal zelf invullen.
Laatst bijgewerkt door ceasario op 31-03-05 09:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 09:46

ceasario schreef:
Aimee schreef:

We kunnen met z'n alle blijven "dromen".
Maar de driehoek is de realiteit van welke prestatie dan ook.

Alleen moet men opletten dat de grondbalk niet breder gaat worden. Knipoog

Lekker makkelijk....