1e OCD-bijeenkomst KWPN Assen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

thoroughbred

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 21:48

ceasario schreef:
Ik persoonlijk denk dat je van de huidige volbloed met je vingers voor de warmbloedfokkerij af moet blijven in het kader van het OCd-onderzoek.
Totdat duidelijk vaststaat dat zij het niet zijn die de 30 % van de OCD mede op hun geweten hebben.
Maar de verdenking wijst wel in die richting.

Dit is weer gewoon uit de lucht gegrepen,lekker makkelijk om het EV als de boosdoener aan te wijzen.

Als dit ras OCD in de genen heeft, denk je nou werkelijk dat men zoveel dekgeld gaat betalen, zonder de hengsten hiervoor te gaan testen? Als t risico zo groot zou zijn?
Een redelijke hengst dekt voor ongv 2500 a 5000 euro, een groupe 1 hengst die grote koersen heeft gewonnen is de 1e 10 jaar bijna niet te betalen, alleen voor de echte rijke. Stormcat (usa) bv, daar betaal je 500.000 dollar voor.....

Het EV staat bekend om de harde, droge, glasharde benen......

En t verhaal over de oude type volboeds vind ik toch zeer ammuserend, Er bestaat geen oud type, je hebt 4 types,.. De sprinter, De myler, de middenafstander, en de stayer....
Ik zou zeggen, doe eerst eens huiswerk voordat je dit zomaar klakkeloos van iemand aanneemt.

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 22:09

Heb het vandaag nog uitgebreid met een veterinair erover gehad, en volgens hem is het KWPN echt niet HET stamboek met de meeste OCD.

Ze zijn er echter scherp op om een zo schoon mogelijk stamboek te willen worden.

Hij bevestigde me ook dat OCD tegenwoordig idd vaker voor komt, vanwege het groter willen fokken in een absurd korte tijd. Iets wat eerder in dit topic werd genoemt.

Er zijn speculaties dat OCD genetisch is bepaald, waarbij slechte voeding, e.d. als trigger fungeren. Dan kan het dus ook zijn dat de hengst bv ook drager kan zijn van dit gen, ondanks dat het niet aangetoont is op de foto van deze hengst.

Maar ook hij zegt: waarom zo moeilijk doen over OCD? Heel veel (topsport)paarden functioneren prima hiermee.

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 22:11

thoroughbred schreef:
Dit is weer gewoon uit de lucht gegrepen,lekker makkelijk om het EV als de boosdoener aan te wijzen.

Als dit ras OCD in de genen heeft, denk je nou werkelijk dat men zoveel dekgeld gaat betalen, zonder de hengsten hiervoor te gaan testen? Als t risico zo groot zou zijn?
Een redelijke hengst dekt voor ongv 2500 a 5000 euro, een groupe 1 hengst die grote koersen heeft gewonnen is de 1e 10 jaar bijna niet te betalen, alleen voor de echte rijke. Stormcat (usa) bv, daar betaal je 500.000 dollar voor.....

Het EV staat bekend om de harde, droge, glasharde benen......

Het dekgeld wordt mede zo hoog gehouden omdat de Jockey Club, welke als heilig wordt beschouwd in de USA, alleen een beperkt aantal hengsten heeft voor een beperkt aantal (superieure) merries.

Vandaar dat ook alleen maar op natuurlijke wijze gedekt mag worden en KI uit den boze is.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 22:22

thoroughbred schreef:

.

Je moet toch iemand de schuld geven. (Hollands)

Dus de buitenlander die hier vanaf 1970 volop werd ingezet. Haha!

thoroughbred

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 22:23

@ Tyzra, dat bedoel ik niet, het gaat erom, dat ook in duitsland ,Engeland en Frankrijk hengsten dekken voor veel geld, en ze niet worden getest, omdat OCD geen gevaar is.

En t natuurlijk dekken heeft er vooral mee te maken om te voorkomen dat een paard op papier een andere vader heeft dan dat die in t echt heeft. Om fraude te voorkomen dus.
Als jij die hengst uit frankrijk wil hebben,zet je je merrie op transport.

Je hebt hengstenhouders die je merrie nakijken (papier/prestatie/bloedlijn) en als ze de merrie niet goed genoeg vinden voor hun hengst,weigeren ze je gewoon, dat heeft niets met t natuurlijk dekken te maken.

thoroughbred

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 22:25

ceasario schreef:
Je moet toch iemand de schuld geven. (Hollands)

Dus de buitenlander die hier vanaf 1970 volop werd ingezet. Haha!

Ja, en zoals de wind waait, waait m'n rokje .

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 22:27

thoroughbred schreef:
Je hebt hengstenhouders die je merrie nakijken (papier/prestatie/bloedlijn) en als ze de merrie niet goed genoeg vinden voor hun hengst,weigeren ze je gewoon, dat heeft niets met t natuurlijk dekken te maken.

Dat bedoelde ik Haha! Het was gewoon een detail. Heel toevallig hebben we het er vandaag over gehad, maar kan er niet op komen wat het bruggetje was dat we over renpaarden in de klas gingen praten Haha!

Ik kwam niet duidelijk over blijkbaar. Heb een beetje hoofdpijn, dus grammaticaal zit ik niet echt lekker in mijn vel vanavond Haha!

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-04 22:33

Tyrza schreef:
Maar ook hij zegt: waarom zo moeilijk doen over OCD? Heel veel (topsport)paarden functioneren prima hiermee.

Zijn we weer een beetje terug bij af, maar voor mij toch wel de belangrijkste vraag ondertussen: wat is nu precies de relatie tussen ocd en kreupelheid?
Niemand durft uitspraken te doen over oorzaak-gevolg in individuele gevallen, en blijkbaar is daar ook weinig onderzoek naar gedaan???

Dat je een chipje kunt weghalen (dat moet je dus wel willen) en dat een kleine afvlakking niet direct gevaar oplevert, zal voor de meeste mensne wel duidelijk zijn - maar hoe zit het met al die andere gevallen??
Ik heb 2 keer een paard NIET gekocht vanwege ocd, maar zie 1 daarvan nu rondhuppelen in de sport op een voor mij acceptabel niveau (Z-dressuur) en het lijkt er niet op dat daarmee het eind in zicht is. Tja..

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 22:38

Kendra schreef:
Dat je een chipje kunt weghalen (dat moet je dus wel willen) en dat een kleine afvlakking niet direct gevaar oplevert, zal voor de meeste mensne wel duidelijk zijn - maar hoe zit het met al die andere gevallen??

Ik ben benieuwd wat die verhoudingen zijn: hoeveel paarden met OCD hebben er statistisch daadwerkelijk last van en in welke graad bevind zich de OC in dat geval? Ik daar al eens onderzoek naar gedaan?

OCD is 1 van de vele kwalen die gevaar KUNNEN opleveren. Cornage kan ook een stukje erfelijk zijn, alsmede de gevoeligheid van bronchitis. En wellicht nog meer zaken die ik niet weet.

Maar ondanks dat kan je deze zaken niet uitsluiten. Bovendien zijn deze kwalen goed te verhelpen, net zoals dus het bekende chipje.

Gurk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 22:41

Tyrza schreef:
Er zijn speculaties dat OCD genetisch is bepaald, waarbij slechte voeding, e.d. als trigger fungeren. Dan kan het dus ook zijn dat de hengst bv ook drager kan zijn van dit gen, ondanks dat het niet aangetoont is op de foto van deze hengst.

Klopt Tyrza, helemaal juist.

Echter het is wel degelijk erfelijk bepaald, dus is er op te selecteren.

We hebben het in dit topic het over de fokkerij van de rol van fokker, niet vanuit de rol van de veterinair, hengstenhouder en/of handelaar....

Probeer de problematiek dan ook vanuit fokkersoogpunt te bekijken en in lange termijn te denken 20-40 jaar.

Denk dat er meer voorstanders zouden zijn voor het nakomelingenonderzoek als de fokkers in hun denkwijze ervanuit gaan dat ze als ze een merrie dekken dit toekomstige veulen tot minimaal z'n 4-5 jaar moeten opfokken, en uit brengen in de sport en dan handel doen.

Het gros wil naar mijn idee een veulentje fokken en met de 4 maanden verkopen.... dan kijk je heel anders tegen de zaak.

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 22:44

Gurk, wellicht een domme vraag:

Maar wat voor nadeel ondervind de fokker hiermee?

Gurk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 23:01

Tyrza schreef:
Gurk, wellicht een domme vraag:

Maar wat voor nadeel ondervind de fokker hiermee?

Domme vragen zijn er niet.

Niet vragen is niet leren.

Het nadeel is dat een fokker een produkt produceert wat naar mijn idee niet past in het fokdoel.

Het fokdoel is het fokken van een paard met een goede constitutie die op de (internationale)top kan presteren.

Om een goede constitutie te waarborgen met zo min mogelijk risico's is een paard zonder OC(D) gewenst.
(mijn zwagers zijn op en top voetbal maar met de 30 jaar voetbalt er geen 1 meer vanwege de slechte gewrichten).

De schade word jaarlijks op 10 miljoen euro geschat. Nou zal dat wel wat overtrokken zijn maar laten we eens aannemen dat het de helft is. Is toch een klap geld.

Je hebt wel een punt want de meeste fokkers denken zo niet. Die willen gewoon een veulentje in het land zien dartelen of denken korte termijn en het zal ze werkelijk een zorg wezen wat voor fokdoel er wordt gepredikt. Vandaar dat er weinig draagvlak is om merries te PROKken bij die categorie mensen.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 23:11

Tyrza schreef:
Cornage kan ook een stukje erfelijk zijn, alsmede de gevoeligheid van bronchitis. En wellicht nog meer zaken die ik niet weet.

.

Daar zit nu het probleem. waar ga je voor.

Jaren geleden stelde ik de eerste Pilot voor in Nederland.
nl. Power Light (grote tour- Wereld bekerwinnaar. etc.) met A. Schweckhorst.
Toen te koop als 3 jarige 120000 DM.

Kom in Utrecht voor het KWPN voor cornage wordt gezegd niet goed.
Fibreert links achter.
Ik naar dr. Cronau : Niks aan de Hand dan naar Genk ,niks aan de hand.

KWPN wij accepteren geen second opinien van derde. Einde verhaal.
En komt later in de grote tour. Het verhaal is bekend.

Ik denk dat het hier ook weer met willekeur gaat.
Net als hengsten uit de sport goed keuren met Rontgebemerkingen.
Dus weer willekeur en daar ga ik het maar voorlopig bij houden.

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 23:14

Ik begrijp het.

Maar hoeveel schade wordt er jaarlijks wel niet geleden door peesproblemen of luchtwegklachten? Ik denk dat hierdoor een nog hogere schadepost is ontstaan, dan door OCD (mede natuurlijk omdat OCD nu streng wordt gefilterd door het huidige beleid).

Wordt er überhaupt wel gekeken op een keuring hoe de pezen eruit zien en zich houden in de lijn van de hengst?

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 23:15

Ik denk dat het draagvlak om te prokken steeds groter wordt.
Wat erger is dat met merries die voor de prok afgekeurd zijn, zelfs vrij dramatisch, even zo vrolijk toch gedekt worden.
Vandaar dat het bijvoorbeeld heel goed zou werken als de veilingen als eis een PROK moeder zouden stellen.
Maar nogmaals ik denk dat dat een kwestie van tijd is.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-04 23:15

Hoewel ik wel achter het onderzoek van het wpn sta (relatief kost het weinig en het levert in ieder geval veel gegevens op waar je ook als individuele fokker wat aan hebt) blijft het vreemd dat ook op de voorlichtingsavonden niemand een uitspraak doet over de relatie ocd en kreupelheid. Ben het dus erg met Tyrza eens dat onderzoek naar die relatie toch wel erg belangrijk is. Mijn gezonde verstand (voor zover aanwezig) zegt dat des te erger het rontgenologische beeld, des te groter de kans op kreupelheid. Daarom vind ik die fokwaarde wel interessant, kan ik als fokker straks zelf bepalen - mede op basis van de foto's van m'n merrie - hoe groot het risico is dat ik wil nemen. Maar dat blijft dan mijn gezonde verstand en het is niet wetenschappelijk onderbouwd en dat blijft een vreemde zaak.......

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 23:19

Kendra schreef:
Daarom vind ik die fokwaarde wel interessant, kan ik als fokker straks zelf bepalen - mede op basis van de foto's van m'n merrie - hoe groot het risico is dat ik wil nemen. Maar dat blijft dan mijn gezonde verstand en het is niet wetenschappelijk onderbouwd en dat blijft een vreemde zaak.......

Maar het resultaat zal straks zijn net als met de gewonen rontgen
waarbij een leek (consument) nog foto's wil hebben bij een " slachtpaard".

Apen leren klimmen is niet erg.
Maar dan wel in de juiste boom.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 09:07

http://www.battagliafarms.com/articles/ ... ining.html

Some horses have OCD issues - spurs and chips - minor problems if they are outside of the capsules.

http://www.arabs-iowa.com/AHSIFoalNutrition.htm

Arabieren kunnen net zo goed o.c.d. krijgen, blijkt.

Dus blijkbaar blijft het niet veel rassen bespaard en komt het dus duidelijk niet alleen voor bij warmbloeden en volbloeden. Laten we dus niet meteen een bepaald ras er de schuld van geven a.u.b.

One more myth to lay to rest here is that you'll get a bigger adult if you super-feed them as babies. No, you don't. If you have a foal genetically programmed to grow to 15.2, then assuming he's not outright starved into being stunted (and that's actually pretty hard to do), then that horse is going to grow to be 15.2. Overfeeding the baby won't make him 16 hands--it'll just get him to 15.2 at a year old instead of two or three or four, and will also likely make him crippled to boot.
Laatst bijgewerkt door Himyar op 07-12-04 09:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 09:07

Ja Caesario maar je moet natuurlijk ergens een bepaalde basis aanleggen.

OCD weren is prima, maar het zou fijn zijn, als dierenartsen gewoon eens bij gaan houden wat voor paarden zij met welke type OC in hun praktijk krijgen. Als je alleen de naam van de genoteerde/geregistreerde vader en moeder hierbij noteert, dan krijg je imo al een aardig beeld en een mooi statistiek.

En zo'n statistiek kan iedereen wel lezen.

Maar zou de KWPN dat wel willen...?

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 09:19

Het KWPN zou dat graag willen, maar de eigenaren niet vrees ik Tyrza

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 09:21

Hoezo niet? Het paard in kwestie hoeft toch niet bij naam genoemd te worden?

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 09:23

Tyrza schreef:
Ja Caesario maar je moet natuurlijk ergens een bepaalde basis aanleggen.

OCD weren is prima, maar het zou fijn zijn, als dierenartsen gewoon eens bij gaan houden wat voor paarden zij met welke type OC in hun praktijk krijgen. Als je alleen de naam van de genoteerde/geregistreerde vader en moeder hierbij noteert, dan krijg je imo al een aardig beeld en een mooi statistiek.

En zo'n statistiek kan iedereen wel lezen.

Maar zou de KWPN dat wel willen...?

Wat het KWPN wil is niet mijn zorg.
Maar wat de consument wil dat verdient de aandacht.

En de consument wil iets hebben wat niks mag kosten met hoge waarborgen. En waarmee het KWPN nu mee bezig is vergroot alleen maar de eisen van de consument en hun onzekerheid bij aankoop.
Terwijl de kostprijs omhoog moet.
De consument roept wel van bla.bla dit en dat .
Maar er zijn geen pieken alleen maar merendeel lucht.

Zag je een dezer dagen wel op tv.
de veiling van 5 appartementen in Amsterdam.
Gekocht door huisjemelkers. afbraakprijzen van 225000,-(vrij op naam en nieuw ingericht)
Geen gewone Hollander die het geld op kon hoesten.(blijkbaar ook niet met een hypotheek.)
Laatst bijgewerkt door ceasario op 07-12-04 09:35, in het totaal 1 keer bewerkt

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 09:24

Tyrza schreef:
Hoezo niet? Het paard in kwestie hoeft toch niet bij naam genoemd te worden?

Ik denk dat dat nog erg dun ijs is op dit moment. Er worden veel merries geprokt waarvan de gegevens als die slecht zijn niet naar het KWPN gaan.
Logisch uit standpunt van de eigenaren, heel jammer voor het totaal beeld.
Maar IDS staat ook al dat ze die kant op denken.
Ik weet ook niet of alle DA's mee willen werken voor een goed overzicht moet iig de afstamming van zon paard erbij komen en dan is het voor het KWPN vaak gemakkelijk om te achterhalen om welk paard het gaat.

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 09:32

sarabande schreef:
Ik weet ook niet of alle DA's mee willen werken voor een goed overzicht moet iig de afstamming van zon paard erbij komen en dan is het voor het KWPN vaak gemakkelijk om te achterhalen om welk paard het gaat.

Precies! Maar er zijn vast genoeg paarden met dezelfde vader en moeders vader. Lijkt me niet nodig het registratienummer te noteren. Het gaat immers om de 1e en 2e generatie voor het gerontgende paard.

Ik zou alleen wel de beweegredenen van de betreffende DA willen weten. Extra administratie? Daarbij extra kosten? Lijkt mij botweg gezegd een taak voor het KWPN om deze kosten tegemoet komen. Het is immers een stap naar een optimale zuivering van het stamboek.

Qua discretie lijkt het me niet al te moeilijk.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 09:36

Citaat:
Lijkt mij botweg gezegd een taak voor het KWPN om deze kosten tegemoet komen

Wie is het KWPN.
Dat zijn leden.
Dus wie betaald het direkt of indirekt.??
Niet de consument.