Commercieel of durven

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 20:05

Zannekin schreef:
Ja heb ik ook nooit door Ceasario horen zeggen, ging anders meteen wel reageren Lachen

Je wordt er toch ook strontziek van.
Zitten ze hier net te oh. of men elke jaar een berg merries moeten laten dekken.

En als je nu een vraagt wie heeft er de laatste jaren gedekt en met welke hengst en hoeveel veulens dan zal het wel stiller worden.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 20:14

ceasario schreef:
Zit ik daar over te ze.iken dan.

Nou ja, daar gaat het topic over. En jij geeft dus aan dat je commercieel fokt, maar van jou kan nou niet bepaald gezegd worden dat je ondoordachte fokkerskeuzes maakt.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 20:22

Aimee schreef:
Nou ja, daar gaat het topic over. En jij geeft dus aan dat je commercieel fokt, maar van jou kan nou niet bepaald gezegd worden dat je ondoordachte fokkerskeuzes maakt.

Nu Darlington is nu niet zo voor Nederland Commercieel.
Zo ook Gladstone.
Vandaar dat ik mijn markt buiten Nederland zoek en gebruik dus hier niet de popie jopies.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-04 20:37

ceasario schreef:
Je wordt er toch ook strontziek van.
Zitten ze hier net te oh. of men elke jaar een berg merries moeten laten dekken.

En als je nu een vraagt wie heeft er de laatste jaren gedekt en met welke hengst en hoeveel veulens dan zal het wel stiller worden.

Is dat een maatstaf om mee te mogen discusieren, dan zal het heel stil worden want het grootste deel van de discussiegenoten hier met een stevige mening vooral over anderen, heeft nog nooit een veulen gefokt.

Ik denk niet dat iemand die een berg merries dekt het veel beter doet dan mensen die weinig merries dekken, in tegendeel een berg zou eerder iets opvallends moeten kunnen opleveren.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 21:16

wat ik om te beginnen interessant vind dat men in het op één na meest commerciele land ter wereld altijd maar denkt dat commercieel per sé iets negatiefs is.

Overigens denk ik dat exclusief en commercieel elkaar niet uit hoeven te sluiten. Persoonlijk denk ik dan ook eigenlijk dat wat commercieel is voor de ene markt juist niet commercieel is voor de andere.

Die zgn commerciele hengsten zijn -meestal- om goede redenen populair. Het probleem is daarmee wel dat je door heel veel dekkingen van zo'n hengst een duidelijk overaanbod in de markt krijgt. De minder commerciele hengsten zullen veulens krijgen die per definitie schaarser zijn en het ook van hun eigen kwaliteit krijgen.

Het punt zit hem in de massafokkerij (wat de KWPN doodgewoon is) er altijd gedacht wordt aan hengst Jan x Hengst Piet. Foutje: het moet zijn hengst Jan x merrie Pieternel. Groot verschil. de oorsprong is duidelijk: er zijn teveel merriestammen, mensen kunnen ze niet allemaal onthouden.

Een fokker luistert naar wat zijn/haar merrie nodig heeft en kijkt rond en maakt een besluit. Een populaire hengst klinkt dus altijd wel leuk. Mensen met minder vertrouwen in hun stam, hopen dat de hengst een wonder gaat verrichten.

Een goed fokker kijkt naar zijn /haar merrie nodig heeft en maakt een selektie uit het hengstenbestand. De populaire hengst zal altijd een interessant alternatief zijn, zeker als de merrie zo uniek is, dat het product tot de besten van die hengst gaat behoren.

Een geweldig fokker weet wat zijn/haar merrie fokt en wat voor hengst het beste resultaat oplevert. Soms kijkt de fokker zelfs een generatie vooruit en durft een hengst erop te zetten die niet alleen een goed fokproduct oplevert, maar ook een fokproduct oplevert dat zelf ook weer heel best gaat fokken.

De betiteling "vermeerderaar" is wat beladen en komt uit de bio-industrie. Het fokken van varkens bijvoorbeeld, waar er fokkers zijn die juist fokken om slachtvarkens te fokken en er fokkers zijn die juist moederdieren neer willen zetten. In de paardenwereld zou ik die titel vooral gebruiken voor een fokker die erop gericht is om eindproducten te fokken, waar niet verder mee gefokt moet worden. Nog steeds een goed fokker, maar in mijn ogen wel een vermeerderaar, aangezien er uit de fokkerij wel paarden komen die leuk meedoen, maar feitelijk niet het kwaliteitsniveau van het gemiddelde paardenbestand ontstijgen. Daarmee denk ik dat er velen zijn die zichzelf goede fokker zullen noemen die hopen dat ze een keer dat wonder fokken, maar in feite staat dat gelijk aan het feit dat iedereen die een staatslot koopt, hoopt dat ze de hoofdprijs winnen.

Arthurvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 21:53

Natuurlijk is comercieel dekken niet per defenitei verkeerd, het is ook nodig om af en toe inkomsten te genereren om je fokkerij door te zetten.

Maar ik wil iedereen nogmaals oproepen om uit te leggen hoe men tot een dek keuze komt i.p.v mekaar op woorden "aan te vallen".

Dus vertel eens waar jullie naar kijken bij je hengstenkeuze.

Arthurvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 21:56

Schijnheilig

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-04 22:06

Waar kijk je naar bij je hengstenkeuze en op wat voor merrie???
Ik fok graag met bewezen sportbloed aan beide kanten, maar soms maak je een keuze die op dat moment even bij de omstandigheden past.
Op dit moment ben ik erg blij dat mijn merrie drachtig is van Weyden een combinatie die ik al jaren wilde maken maar door diverse omstandigheden steeds niet kon.

Haar dochter van Contango is gedekt door San Brentano, dat is een commerciele keuze, dat veulen is al verkocht.

Voor de Welcome denk ik nog niet die moet eerst nog aan een heleboel eisen voldoen.

Arthurvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 22:09

sarabande schreef:
Waar kijk je naar bij je hengstenkeuze en op wat voor merrie???
Ik fok graag met bewezen sportbloed aan beide kanten, maar soms maak je een keuze die op dat moment even bij de omstandigheden past.
Op dit moment ben ik erg blij dat mijn merrie drachtig is van Weyden een combinatie die ik al jaren wilde maken maar door diverse omstandigheden steeds niet kon.

Haar dochter van Contango is gedekt door San Brentano, dat is een commerciele keuze, dat veulen is al verkocht.

Voor de Welcome denk ik nog niet die moet eerst nog aan een heleboel eisen voldoen.

Kijk hierdoor krijgen we weer een beetje lijn in het topic en het laat ook nog zien dat "comercieel" ook heel doordacht kan zijn!!

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 23:08

Waar kijk je naar?
Ik kijk naar de vorige veulens van mijn merrie.
Dan kijk ik naar indexen.
En wil ik aansluiting in het bloed.
En dan ga ik kijken en praten.
Dit jaar krijgen we een veulen van Mermus
Uit een stermerrie van Elberton (kan er ook niks aan doen) x Irenus
(en nog een van Meinhold, maar die 's vast nie zo bekend.. Haha! )

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-04 23:23

Kendra schreef:
Waar kijk je naar?
Ik kijk naar de vorige veulens van mijn merrie.

Klopt door de niet helemaal 100% beredeneerde dekking met Welcome, dat was een noodgreep omdat Weyden toen weer niet kon, weet ik nu dat mijn merrie zo'n soort hengst goed kan hebben.

Dat is een groot voordeel want ik vind zulke hengsten kanjers en doodzonde dat ze zo weinig gebruikt worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 23:29

sarabande schreef:
Klopt door de niet helemaal 100% beredeneerde dekking met Welcome, dat was een noodgreep omdat Weyden toen weer niet kon, weet ik nu dat mijn merrie zo'n soort hengst goed kan hebben.

Dat is een groot voordeel want ik vind zulke hengsten kanjers en doodzonde dat ze zo weinig gebruikt worden.

Weyden is daarnaast een van de weinige hengsten die individueel een medaille heeft gewonnen op de OS. Zelf op het allerhoogste nivo heeft gepresteerd, en daarnaast nog eens van de weinige dekkingen toch hele goede nakomelingen lijkt te geven. Er zijn maar weinig hengsten die dat op hun naam hebben staan.

Jammer dat veel fokkers gaan voor een Pavowinnaar, ipv een hengst die zichzelf op het allerhoogste nivo in de sport heeft bewezen.

Of had je dat niet overwogen in je keuze Sarabande Haha! Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 23:30

Pipo schreef:
Jammer dat veel fokkers gaan voor een Pavowinnaar, ipv een hengst die zichzelf op het allerhoogste nivo in de sport heeft bewezen.

Dan zaten ze met Gribaldi iig al wel goed Knipoog

Wel interessant om eens op een rijtje te zetten of de hengsten die vooraan meeliepen in de Pavo ooit nog GP zijn geworden met verdienstelijke scores.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 23:36

Zep schreef:
Dan zaten ze met Gribaldi iig al wel goed Knipoog

Wel interessant om eens op een rijtje te zetten of de hengsten die vooraan meeliepen in de Pavo ooit nog GP zijn geworden met verdienstelijke scores.

Over Grib kan je nog steeds het nodige commentaar leveren natuurlijk Haha! Weijden heeft een individuele medaille gewonnen. Grib............... Lips are sealed Nou ja, ik ben gewoon niet zo gek van hem. Persoonlijke smaak heet dat geloof ik Haha!

Moeten we denk ik eerst kijken hoelang die Pavo al bestaat. Maar het Kwpn zou daar toch zo een overzichtje van kunnen uitdraaien?
Bundeschampionat meenemen in zo'n lijstje is ook interessant.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 23:40

Breeder's Trophy erbij.

Het is namelijk wel een gegeven dat je een bepaald type paard nodig hebt om te scoren op dat soort wedstrijden.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-04 23:46

Pipo schreef:
Of had je dat niet overwogen in je keuze Sarabande Haha! Knipoog

Nee niet voor deze merrie iig. Misschien straks voor Saar maar dan wel een die al veulens heeft.
Ik heb Weyden onder Sven gezien met Jan Vane aan de piano, koude rillingen. En weer toen Sven hem voorbracht op de HK, in passage met dat achterbeen, brrrrrrr
Ik hoop dat het veulen daar iets van meekrijgt, nog afgezien van het fijne karakter en zo

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 23:49

sarabande schreef:
Nee niet voor deze merrie iig. Misschien straks voor Saar maar dan wel een die al veulens heeft.
Ik heb Weyden onder Sven gezien met Jan Vane aan de piano, koude rillingen. En weer toen Sven hem voorbracht op de HK, in passage met dat achterbeen, brrrrrrr
Ik hoop dat het veulen daar iets van meekrijgt, nog afgezien van het fijne karakter en zo

Hoe komt het eigenlijk, dat veel dressuurfokkers vaak kiezen voor een hengst die bijv. verrichtingskampioen is geworden, of een pavocup winnen.

Want als een hengst op het hoogste nivo in de dressuursport presteert, is dit niet iets wat hem meer dekkingen geeft. Ferro bijv, heeft zijn vele dekjaren voor hij GP liep gehad. En zo nog veel meer hengsten. Trento...........daar weet niemand wat van ( qua nakomelingen) en toch lopen hele hordes mensen achter die hengst aan.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 23:52

Pipo schreef:
Hoe komt het eigenlijk, dat veel dressuurfokkers vaak kiezen voor een hengst die bijv. verrichtingskampioen is geworden, of een pavocup winnen.

Want als een hengst op het hoogste nivo in de dressuursport presteert, is dit niet iets wat hem meer dekkingen geeft. Ferro bijv, heeft zijn vele dekjaren voor hij GP liep gehad. En zo nog veel meer hengsten. Trento...........daar weet niemand wat van ( qua nakomelingen) en toch lopen hele hordes mensen achter die hengst aan.

Wat ie toont op het examen is aanleg.
Wat ie toont op de olympische spelen zegt veel meer over de ruiter dan over het paard..

Stal mij even een maand of wat bij Bert en ik loop ook in passage............

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 23:54

CGJ12 schreef:
Wat ie toont op het examen is aanleg.
Wat ie toont op de olympische spelen zegt veel meer over de ruiter dan over het paard..

Je spreekt jezelf wat tegen hier CGJ. Laatst zei je nog dat een paard in het Z apart moest zijn, anders kwam deze niet meer mee. En nu hoeft een paard voor de OS ineens niet meer aan kwaliteiten te voldoen Verward

Een verrichtingsonderzoek zegt niet veel over de werklust en de wil van een paard. De Os daarintegen wel degelijk. Dan heeft een paard bewezen over het juiste karakter te beschikken. Om maar niet te spreken over de bewezen aanleg voor het zwaardere werk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 00:35

CGJ12 schreef:

Maar pas als je dat op een leuke manier doet, scoor je er puntjes mee. Passageren is het punt niet, dat kunnen vrij veel paarden, maar mooi passageren is weer iets anders.
100% van de paarden kan zweefdraven, dat is geen kunst, maar ook daar lopen mensen achteraan.

Veel mensen kiezen bepaalde hengsten omdat ze nog steeds denken dat ze een gemiddelde krijgen van hengst x merrie en dat juist de mindere kanten gecompenseerd gaan worden.
Je hoort wel eens kreten langskomen als: "die hengst drukt ruglengte door en dat is gunstig voor mijn merrie die niet zo ruim bemeten is in de rug" (dit is zomaar een voorbeeld). Ben je dan wel met de juiste merrie aan het fokken? En waar komt de bizarre gedachte vandaan dat de minpunten altijd rekenkundig gecompenseerd worden en in het veulen goedgemaakt worden, terwijl men niet eens weet wat voor veulens de merrie brengt.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 01:07

een (top)sportpaard =
(hengst X merrie) + (ruiter + trainer) verborgen blijft de fokker en erbij tellen moeten we opvoeding/opfok.
wat krijgt het veulen mee van de vader, de moeder, wat deed de opvoeding/opfok (denk daarbij ook aan de voeding) welke ruiter krijgt het en welke trainer, zijn vooral die laatste factoren optimaal dan heeft dat veulen de meeste kans op een succesvolle sportcarriere, waarbij vader en moeder niet het belangrijkste zijn, de fokker/opfokker/opkoper zijn belangrijker.
Dan het fokprincipe van de merriehouder (jawel andere term)
Met een nieuwe (fok)merrie zal ik vastheid van de erfmassa bevestigd zien door de diversiteit van het bloed van het vaderdier, hoe minder aansluiting hoe duidelijker ik kan zien hoe "fokvast" mijn merrie is. Immers is aan de fokresultaten van de vaderdieren te zien hoe uniform hij fokt op bepaalde bloedlijnen.
Na 3 jaar weet ik hoe vast de erfmassa van mijn merrie is (uitgaande van merrie waarvan weinig bekend is)
Dan kan ik kijken naar bloedaansluiting, en dat er dan een commerciele hengst gebruikt wordt... of juist een minder bekende hengst, of nog leuker/gedurfder een ex-commerciele hengst.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 07:55

Arthurvos schreef:
Natuurlijk is comercieel dekken niet per defenitei verkeerd, het is ook nodig om af en toe inkomsten te genereren om je fokkerij door te zetten.

Maar ik wil iedereen nogmaals oproepen om uit te leggen hoe men tot een dek keuze komt i.p.v mekaar op woorden "aan te vallen".

Dus vertel eens waar jullie naar kijken bij je hengstenkeuze.

Toen wij begonnen met fokken uit Roxette was onze eerste betrachting een hengst te vinden die haar gangen nog wat verbeterde maar vooral koeler in het hoofd, rustiger en ook iets makkelijker van karakter. Ik moet eerlijk bekennen dat het daaruit komende veulen ons de eerste 2 à 2,5 jaar qua exterieur en gangen niet echt bekoorde. Pas aan de leeftijd van 3 jaar toonde ze wat ze kon en pas vanaf dan werd ze ook paard. Nu is het een heerlijk paard om mee te rijden en die zelfs op keuringsgebied goed mee kan. De volgende hengst voor Roxette moest weer aan diezelfde criteria voldoen maar moest ook iets chiquer worden. De match met Rubiquil overtrof onze verwachtingen. Uit het eerste veulen van Roxette hebben we op dit moment een merrieveulen van Rubiquil. Onze betrachting voor dit veulen was het brave karakter van vader en moeder meer verankeren in mijn stam (nou ja stam, het is een begin Tong uitsteken ), de gangen verankeren en het veulen moest een mooier hoofd en wat betere ruglijn hebben dan haar moeder. Alleen het karakter op dit moment gaat heel erg richting grootmoeder. We zullen zien wat het wordt op als ze eens uit haar puberperiode is. Lachen Het waren jonge hengsten die we indertijd voor Roxette kozen, wisten wij veel dat die GP gingen lopen 5 jaar later. Dit jaar hadden we al in Januari onze keuze voor volgend jaar bepaald. Brute pech voor ons dat die hengst het zo extreem goed heeft gedaan in de sport dit jaar. Dekgeld zal hoogstwaarschijnlijk ook extreem worden en iedereen wil er eentje van. Vandaar dat ik nu op zoek ben naar een tweede keuze voor het geval dat onze eerste keus niet doorgaat. Lachen

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-04 09:26

Lovely schreef:
Ben je dan wel met de juiste merrie aan het fokken? En waar komt de bizarre gedachte vandaan dat de minpunten altijd rekenkundig gecompenseerd worden en in het veulen goedgemaakt worden, terwijl men niet eens weet wat voor veulens de merrie brengt.

Ik begrijp dat het huidige gebruik computerprogramma's dit soort denken veroorzaakt, in de praktijk komt er geen rekenkunde aan te pas.
Les 1 is een volmaakt paard dus ook merrie bestaat niet.
De variatie in de fokkerij maakt dat de ene merriehouder ervoor kiest om de minpunten te verbeteren de ander de goede punten te onderstrepen.
Dat is een individuele keuze.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-04 09:53

Pipo schreef:
Ferro bijv, heeft zijn vele dekjaren voor hij GP liep gehad. En zo nog veel meer hengsten. Trento...........daar weet niemand wat van ( qua nakomelingen) en toch lopen hele hordes mensen achter die hengst aan.

Waarschijnlijk omdat en Ferro en Krack na hun internationale optredens resp WK en OS een stuk duurder zijn geworden. Men kiest dan voor een zoon.
Of dat wijsheid op de lange duur is weet ik niet.
Wil je snel een sportpaard fokken dan zal daar ook veel kans op blijven bestaan, wil je je merriestam verstevigen dan is de kans minder met een zoon als je in de geschiedenis kijkt.
Bijna alle grote verervers waren merriemakers, Amor heeft slechts een enkele goede zoon na gelaten, Ramiro zijn vader noch zijn zonen konden in zijn schaduw staan, Doruto heeft geen zonen etc.
Deze hengsten hebben hun stempel op de fokkerij gedrukt via hun dochters.

Arthurvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 11:54

En hengestenlijn sterft in directe zin uit maar gaat gecombineerd met een merrie
lijn via zijn dochters verder