Artikel Keuringsgekte!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 12:02

Citaat:
Hieruit blijkt, dat men bij een gezond en vitaal hoogwaardig sportpaard telkens weer deze kruising F1 of eenmaal verder F2 moet toepassen. Hieruit zijn dus wel de betere sportpaarden geboren. Om deze vitaliteit weer terug te krijgen zou men dus weer terug moeten naar deze klassieke landrassen en veredelende rassen om in de melee van tegenwoordig iig de vitaliteit, en het juiste bewegingsmechanisme etc. terug te krijgen cq te behouden.

Ik vraag me dat af??
Die F1 produkten uit zware rassen x bloed bleken niet blijvend te kunnen ingezet worden. Maar waarmee werden ze gekruisd? Als je deze opnieuw kruist met het aanwezige paard dat dus zwaarder was, dan fok je de veredeling er uiteraard uit. Ik denk dat die produkten hun tijd vooruit waren en dat dat hun fokprobleem was.
Mocht je zulke F1-F2 paarden nu kruisen met de moderne, veredelde warmbloed over vele generaties denk ik dat het wél zou lukken.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 12:03

Bucephalus schreef:
Fokfam 195 Sugata, Lucky Boy xx x Staalwater leverde de goedgekeurde hengst Zaïre (KWPN) op v. Le Val Blanc xx.

Zijn dit voorbeelden van eindprodukten of niet?

Zaire was beslist geen eindprodukt in mijn ogen.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 18:42

greetje schreef:
Buc met een Eindprodukt moet je eigenlijk niet fokken, of terugkijken in eerdere generaties om zo weer de goede eigenschappen naar voren te halen.

Een fokkerij moet vooruit en niet achterwaarts. Ik zag vandaag enige rubrieken 3 jarige merries in Drenthe.
Het waren mijns inziens de slechtste die ik gezien heb, op diverse keuringen.
De ene kon wat lopen maar zat niet goed in elkaar de andere omgekeerd. Veel merries met ouderwetse bouw en heel gewone bewegingen.
Daar bedoel ik niet een klappend voorbeen mee maar beweging die niet door het hele lichaam gedragen wordt.

Dat zijn paarden waar je in de fokkerij en in de sport weinig aan hebt.
Een keuring van sportpaarden moet de mogelijkheid van gebruik uitstralen, ze moeten als het ware uitnodigen om er een zadel op te leggen.

De groep 4 jarige pavo paarden maakte veel goed, die kwamen uit het hele land.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 19:33

Eindproducten bestaan feitelijk amper. Er bestaan onzuivere en zuiver gefokte dieren. En feitelijk bestaan er eigenlijk alleen maar minder zuivere en meer zuivere dieren.

Heel simpel en begrijpelijke uitleg met een enkele eigenschap. Kijk naar de palomino. Een schoolvoorbeeld van een heterozygoot paard.

De vos en de cremello zijn homozygoot. Maar vergeet niet dat er wel daadwerkelijk een stamboek bestaat voor palomino's. Het doel is palominos te fokken. De enige methode om met 100% kans palominos te fokken is een cremello kruisen met een vos. De palomino zou dan het "eindproduct" zijn. Een Palomino x Palomino geeft maar 50% kans op succes.

Toch zou als ik palominofokker was, gerust palomino x palomino doen. Om de simpele reden dat ik anders een vos of een cremello zou moeten houden, terwijl ik eigenlijk een palomino wil. De vos of cremello veulens krijgen heus ook wel afzet.

Maar goed. Feitelijk zijn we dus helemaal off topic. Met als enige uitzondering dat voor een keuring ook geldt: de kwaliteiten die een paard heeft, geeft het paard ook door, ongeacht de voorouders. De voorouders zullen hooguit een betere voorspelling geven hoe groot de kans is dat desbetreffend paard die eigenschap doorgeeft. Kwaliteit staat boven afstamming, voor een compleet beeld heb je beiden nodig, maar daar moet je dan maar een ander soort keuring voor voeren.

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 02:20

Feitelijk zijn we niet off topic, sorry dat ik tegengas geef, maar dit is het meest interessante dat we in tijden hebben gelezen.

Ik ben alleen naar Holstein geweest, ik heb alles overleefd, 9 dagen lang elke dag 5 uurtjes slaap gehad.
Ik kreeg een goede tip om alleen te reizen en dat klopte.

Ik ben gegroeid en wanneer je een mening hebt dan moet je openstaan om te leren en niet alleen gaan schreeuwen.

Als ik hiervoor een ow krijg, dan is dat prima.
Boeit me niks meer.

Er zitten op FA Veeel interessante mensen.
Waar we wat van kunnen leren leven, zoals met mensen zoals Greetje, Anna42, Bucephalus, Excusme, Ceasario, Pipo, Missouri, Gurk etc.

We moeten met elkaar leren en niet als een stel kemphanen gaan vechten, want dat slaat nergens op.

Sorry als ik AD achtig ben, maar ik zie nu eindelijk hoe kinderachtig sommigen zijn.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 07:51

Leren doe je door zelf te kijken en te luisteren wat anderen zeggen bij een afstammelingenkeuring.

En de anderen bedoel ik niet mee leden van een fanclub van bepaalde hengsten of hengstenhouder.

Maar onafhankelijke personen.

Zo stond ik bijna 20 jaar geleden ergens op een afst.keuring naast iemand.
Men had in die tijd het land vol geduwd met Engelse volbloeds.
Je zag van allerlei soorten veulens.
Ik vraag aan de persoon naast me waar kijkt die comm. naar bij die veulens.

Zijn antwoord , ik weet het niet, maar ik kijk naar het achterbeen dat zo snel terug moet zijn dat je amper ziet dat het achter geweest is.

En dat was het begin van mijn fokkerij.
De adviseer was iemand van de Koninklijke stallen. OK dan!

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 21:00

dat vind ik nu een goede:
De adviseur was iemand van de koninklijke stallen..... dakdekker of stalknecht? tuinman of stalmeester?
de nasa gebruikt het ook... waarvoor? verpakkingsmateriaal?
het zegt me zo weinig, zulke uitspraken. En niet om iemand tekort te willen doen.
Ik praat met fokkers, ga naar fokkers (stel vaak meer vragen dan ze kunnen beantwoorden en heb dan nog veel meer vragen) pak jaarboeken erbij, scheur over internet kijk naar foto's, kijk naar afstammelingen en zoek verder... ga naar keuringen (als het lukt). Bel met fokkers.
Keuringen zijn voor mij ontzettend belangrijk als beginner...immers ziet een ieder mijn fokprodukt, en kan daardoor weer leren van waar op te letten en naar te kijken....
Ik probeer altijd te raden welke voorop komen en welke niet en waarom niet..soms "kijk" ik te ver, verder dan een keurmeester/jurylid. En dat bespreek ik dan weer met collegafokkers....en blijf vragen.... Haha!

@Adriana: wat is vechten en wat is lezen? waar wil je op reageren en waar reageer je op? Als iedereen eens tot 10 telt, eer er gereageerd wordt... Ik zit me kids te leren om inplaats van te hakken op elkaar gedeeltes te negeren van wat een broer of zus zegt.... zit mijn oudste (11 jaar) mee te lezen terwijl ik een reactie schrijf en zegt: " wij moeten gedeeltes negeren van wat een ander zegt... wat is dan het verschil als iemand wat schrijft?

lageveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 22:25

Alane schreef:
dat vind ik nu een goede:
De adviseur was iemand van de koninklijke stallen..... dakdekker of stalknecht? tuinman of stalmeester?
de nasa gebruikt het ook... waarvoor? verpakkingsmateriaal?
het zegt me zo weinig, zulke uitspraken. En niet om iemand tekort te willen doen.
......

Ik vind het ook zeker een goede, maar ik lees het gewoon als "iemand zet iemand op een bepaald moment aan het denken".
Wie die persoon is/geweest is ? Wel leuk om te melden, meer niet. Ik neem aan dat het zo bedoeld is tenminste.

lageveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 22:36

Verder, het "eindprodukt"-verhaal zet me veel meer aan het denken. En in kombinatie daarmee het "palomino"verhaal van joost natuurlijk ook.

En adriana... interessant is wat anders dan off-topic Lachen

Ik denk dat ik toch maar een nieuw topic moet openen dan.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 23:14

lageveld schreef:
Ik vind het ook zeker een goede, maar ik lees het gewoon als "iemand zet iemand op een bepaald moment aan het denken".
Wie die persoon is/geweest is ? Wel leuk om te melden, meer niet. Ik neem aan dat het zo bedoeld is tenminste.

waarom dan een "naam" erbij noemen?
die persoon van de koninklijke stallen (even als voorbeeld) kan de achterneef van mijn tantes aangetrouwde stiefachterdochters vriend zijn...zelfde verhaal alleen minder geloofwaardig Haha!
van horen zeggen...
Ik vind het foktechnische verhaal van Ceasario reuze intressant en mijn reactie was en is niet bedoeld om dit neer te halen, in tegendeel...gewoon dat bijschrijven: iemand van de koninklijke stallen.... laat het de eierteller zijn van de kipenboer op de hoek....is het toch niet minder om?

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 23:27

Ach, ik hoorde precies hetzelfde van een internationaal jurylid.... Maakt niet uit waar je die informatie vandaan haalt, als het voor jou de juiste info is moet je er wat mee doen. Ik moet je eerlijk zeggen dat ik er sinds ik er op attent gemaakt ben anders tegen paarden ben gaan aankijken, misschien dat voor ceasario hetzelfde geldt. Je staart je nl. niet meer blind op een voorbeen maar probeert je ogen erop te trainen om te kijken naar de snelheid van het achterbeen tov het voorbeen. Bij een goeie is het achterbeen een fractie eerder over.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 23:35

das net zo leuke..internationaal jurylid.. in wat? formule 1? katten?
Als het klopt is het niet intressant om een vage omschrijving te geven...geef dan de persoon alle eer die hem/haar toekomt en noem de naam.
Ik ben op de keuring geweest in Itterbeck en heb van oa Greetje, Yootha, en anderen veel geleerd (heb nog wel veel vragen) door te luisteren....kan ook wel wazig lopen doen..internationaal jurylid, lieve dame.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 23:55

Moet ik er duidelijk bij gaan vermelden dat ik een aantal keren bij Lette, Moritz, Peeters etc. aan een tafeltje heb gezeten? Wat een gezeur zeg. Zoals ik al zei:
Citaat:
Maakt niet uit waar je die informatie vandaan haalt, als het voor jou de juiste info is moet je er wat mee doen.

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 23:58

Alane je bent veels te slim, je moet niet zo doorvragen op internet.

Rustig, volgens mij heb jij ook ADHD.

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-04 08:34

Het maakt in mijn ogen wél uit wie wat heeft gezegd. Het gaat erom of de persoon verstand heeft van zaken. Hoe meer kennis, hoe meer je ervan op aan kunt dat de informatie ook juist is (ervan uitgaande dat de persoon eerlijk is).
Van een 'scout'van de Koninklijke stallen, een internationaal jurylid, een goede instructeur etc. mag je aannemen dat hij/zij weet waarover hij/zij praat. Daar is toch niks mis mee? Er is ook niks mis mee om de bron te noemen, maar je moet het niet opvatten als opschepperij, daar is wel iets mis mee.
We zijn een land waarbij het motto heerst: 'Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg'. M.a.w.: middelmatigheid is een deugd en je moet zeker je hoofd niet boven het maaiveld uitsteken, anders zullen we je we weer gauw naar beneden halen! De werkster heet bij ons 'interieurverzorgster' en de ingenieur mag zijn titel niet noemen. Ik werk al jaren met hoogopgeleiden uit andere culturen en die kijken daar toch heel anders tegenaan. Daar leer je ook weer van.

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-04 09:44

Juist, daar heb je helemaal gelijk in.

Dat heb ik ook geleerd.

Ik was/ben zo groen als gras en was geinteresseerd.

Ik vond het keurings systeem daar zeer interessant, het stelde eigenlijk qua opzet niet zoveel voor.
Alleen de inhoud was fantastisch.

Ik begrijp wel wat je bedoeld *LOL*