Het Dikke Buiken Topic 2026

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 18:16

Nou eind vd maand gaan we deze combinatie maken:

BLS Mazikeen Handles It
Afbeelding

X

Rhea Idols Moonlight

Afbeelding

Mees is 80cm en moon is er 77cm dus een ultieme ukkiepuk

Knolselder

Re: Het Dikke Buiken Topic 2026

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 18:41

Gefeliciteerd Kabayo! Hele gave combi!

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 18:43

Leuke combinatie Luna !

Mijn merrie is gister naar de hengst gebracht, en ja vandaag al gedekt !! *\o/*

Eind van de week kan ze denk ik naar huis

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 20:37

Gefeliciteerd met de drachten!

Succes op het wachtbankje!

Wij zijn op vakantie, dus even niet bijgelezen.

Boelles

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 21:08

Gefeliciteerd Kabayo!

Leuke combi Luna!

Spannend voor de mensen op de wachtbank!!

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 13:02

Hele leuke combinaties Kabayo en Luna.

En iedereen voor wie het al zo ver is: gefeliciteerd met de dracht.

Hier vanochtend gescand op 15 dagen, vruchtje was heel klein en leek op 13 dagen (wat gewoon zou kunnen) vind het nu wel heel spannend of het doorgroeit. Zaterdag weer scannen.

Ik ben nu wel heel blij met het abonnement op scannen... 1ste cyclus dat we bezig zijn en het kan nu al uit.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 13:53

Hier gisteren phirola geinsimineerd. Vandaag komt de dierenarts scannen of het ei weg is. Ik verwacht het wel want de baarmoedermond was super zacht. Maar we gaan het zien.

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 19:29

Baudyh. Zou mooi zijn als het gelijk pakt

Carika. Nog even spannend dus

Janine. Perfecte timing

Luna. Mooie combi

Lonniej. Toont ze goed?

Butengeweun. Bedoel je een vrucht ipv ei?

Paintlover. Spannend!

Kabayo. Duimen dat deze ronde gaat lukken. Fijn dat Minthe mooi drachtig is *\o/*

Odilia heb ik idd geinsemineerd. Niet gescand, op de gok. Over twee weken maar scannen

Ik verwacht dat mijn jonge merrie elk moment hengstig zou kunnen worden. Die loopt altijd heel netjes in cyclus.

Deracine

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 20:17

Ik heb hier altijd als stille muis meegelezen...
Maar nu kom ik mij toch echt een keertje melden!

Mijn grote droom is namelijk uitgekomen: Ik heb een échte Ijslander gekocht, uit Ijsland! Mijn eerste eigen paard dat ik zelf gekocht heb. Ik geloof het zelf nog niet hihi :)

Svarta Perla (of kort zal ik haar Perla noemen) is een zwarte Ijslandse merrie.
Ze word dit jaar 4 jaar oud.
Voor de ijslander kenners: Opa aan vaders kant is Orri, en aan moeders kant heeft ze Glampi.
Een prachtig stamboom! maar.... deze combinatie maakte het wel lastig om tot een hengsten keuze te komen, gezien Orri héél veel nakomelingen heeft en ook Glampi heeft zich niet verveeld in zijn hengstenleventje....

Maar de keuze is toch gelukt, Ik heb gekozen voor Sjarmur frá Sölvholti
Sjarmur is een donkerbruin dubbel splashed. Ik heb onder andere voor hem gekozen omdat hij heel groot is voor een ijslander (als 4 jarige is hij boven de 1.50 gemeten!) en voor een hengst met dubbel splash (wat een van mijn favoriete 'kleuren' is) een mooie conformatie heeft. Daarnaast heeft hij ook nog eens een top karakter, de trainer rijd hem zo weg met een handpaard, en hij heeft een uitstekend braaf karakter naar mensen. Ik denk dat zij samen als combinatie kunnen zorgen voor een nakomeling dat gemiddeld aan de grote kant is, met een correcte bouw, een heerlijk karakter, en hopelijk een beetje wit. :j

Kleurenkans kunnen zijn zwart, bruin of vos, (hengst is EeAa merrie is Eeaa) met 100% 1x splashed

Perla staat momenteel nog op Ijsland en zal in Juli naar de hengst gaan wanneer hij terug komt van de trainer. Ik zal dus waarschijnlijk eerst van jullie spuitjes moeten genieten terwijl Perla die van haar nog afbakt.
Tot 6 maanden dracht mogen ze vliegen, de planning is dat Perla rond oktober/november naar Nederland zal komen! Ik heb daarom nog niet zo veel beeldmateriaal van haar.

Perla(ze is iets jonger op de foto):

Afbeelding

Sjarmur:

Afbeelding

kevinsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 21:29

Wat een gave hengst Deracine! Ook nog helemaal in IJsland <3 Heb je de merrie online gekocht of ben je zelf ook naar IJsland afgereisd? Wat een interessant avontuur!!

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 22:38

Het ei was weg bij phirola. Ze zit dus op het bankje.
Zou fijn zijn als in de tussentijd veulen nr 3 zou komen. Dag 329 zitten we.

Deracine

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 23:37

Ik heb Perla nog niet in het echt bekeken… ik heb een kennis die zelf uit Ijsland komt en daar wel veel connecties heeft, doorgegeven waar ik naar op zoek was… uitgroeien tot 1.40+, merrie, 0 tot 4 jaar, mocht ook dit voorjaar geboren worden. Met goede tölt en liefste vijfganger. Met als doel toch wel gewoon recreatie en een veulentje of twee kunnen fokken. Is leuk als ze beetje sportief kunnen lopen maar was niet mijn belangrijkste punt. Leuk kleurtje was een bonus (helaas is het wiel niet op die bonus gevallen want ze heeft geen haar wit haha)
Ze voldoet aan alles wat ik zocht, ze is groot, niet te sport en of ielig gebouwd, dit jaar 4 jaar oud, een 5ganger en ik ben een beetje gevallen op haar lieve uitstraling en haar stamboom was zeker een leuke bonus. Mijn kennis stuurde haar door, en zei dat de verkoper altijd wel goede paarden aanbied, en de fokker (waar ze nu nog staat) ook nette paarden fokt en verkoopt. Dat is soms op Ijsland nog wel een dingetje had ik begrepen… fokkers die bijvoorbeeld als eerst alleen voor kleur gaan en het karakter en conformatie etc. een beetje links laten liggen. Gelukkig is dit bij zowel Perla als de gekozen hengst niet het geval geweest! Ze was eerst gereserveerd voor een ander maar die zag er toch van af dus ik blij natuurlijk!

Ze komt te staan op een stal met meerdere andere Ijslanders, waarvan een deel uit Ijsland, dit vind ik wel heel fijn, want dan komt ze direct terecht bij paarden die precies haar taaltje spreken. En we hebben hier veel wind weinig knutten, nog geen enkele import heeft hier zomereczeem ontwikkeld!

Het word natuurlijk afwachten of wij ook daadwerkelijk een klik gaan krijgen maar de tijd zal het vertellen. En waarom van Ijsland? Ik vind het ten eerste geweldig dat ze tot nu toe, en nog steeds, heerlijk paard mag zijn, buiten opgroeit in een mooie kudde op het IJslandse landschap, en… het is echt een stuk goedkoper en makkelijker om een goed paard van mooi stamboom te vinden op Ijsland dan hier in NL of omliggende landen… ik ben inclusief paard, btw, douanekosten de vlucht het transport etc. als ik nu naar het Nederlandse aanbod van de afgelopen tijd kijk rustig de helft minder kwijt

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 07:15

Cool! Een IJslander en dan ook nog een keer dekken met een gave hengst!

Hier gister geinsemineerd dus donderdag kijken of eitje weg is.

Drukke dag gehad maar ook wel een hele mooie, kwam er tegen de avond achter dat t gister dus ook nog eens de verjaardag van haar moeder was (die ik veel te jong heb moeten laten inslapen) en dat die 6 jaar geleden 320dgn drachtig was van Frosty dus dat is wel heel veel toeval (en ik geloof niet in toeval ;) )

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:36

Ik weet dat hetnog veel te vroeg is na 5 dagen. Maar de afgelopen 2 dagen valt het mij op dat Chablis Sterre stalkt, Sterre is hoogdrachtig. Dus nu heb ik de hoop dat Chablis ook drachtig is :')

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:19

Mirjamalvaro hopelijk zit je gevoel goed! Dat zou wel mooi zijn :D

Paintlover spannend! Hopelijk mag je bij ons op het wachtbankje. Wat een bijzondere dag, dat moet wel goed komen!

Deracine welkom! Wat een bijzonder verhaal. En een hele mooie combinatie. Respect voor je geduld, wat zal het lang aftellen zijn tot het najaar

Baudyh fijn! Nu maar duimen

Amhorses ben benieuwd! Wanneer moet je scannen?

Carika voorzichtig gefeliciteerd met de dracht. Hopelijk groeit het vruchtje mooi door :j

Janinevv das mooi vlot! Heel fijn!

Luna2006 mooie combinatie! Balen dat je net de cyclus hebt gemist

Loniejj oh jammer dat het nog niet door zet

Butengeweun schiet nog niet echt op met de eitjes. De paashaas heeft ze weer meegenomen := Hopelijk kan je snel dekken

Dankjewel allemaal! Het gevoel zat ook gelijk goed bij Minthe. En bij zilver niet. Grappig dat het dan weer uit komt. Nu heb ik eigenlijk wel een goed gevoel. Ze had lang een ei van 5. En dan op dezelfde kant nog een van 3,5 a 4. Maar vanochtend was het ei eindelijk af *\o/* Nu weer duimen en vroeg scannen ivm evt tweeling

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:16

Kabayo. Spannend. Hopelijk is deze ronde met succes

Wat leuk een ijslander. Helemaal geen verstand van, maar vindt ze leuk om te zien

Mirjamalvaro. Zou het dan :):)
Ik vindt het ook helemaal niet raar klinken. Heb bij sommige merries ook met een paar dagen al door of ze drachtig zijn of niet.

Paintlover. Dat is wel speciaal. Moet toch wel een speciaal veulentje worden!

Baudyh. Super! Duimen maar

Hier staat Nigrante super hengstig. Haar dekken of toch niet? Beetje in twijfel
Sis is altijd de dag erna hengstig.
Ik heb de dierenarts net gebeld. Voor vrijdag een afspraak gemaakt om te scannen. Voor de zekerheid zorg ik dat het diepvries vrijdag ook bezorgd wordt. Mocht ze zover zijn, brengen we haar naar de praktijk zodat ze echt op de eisprong geinsemineerd kan

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:35

Nu duren die 2 weken nog langer :')

Ik snap het diepvries nog niet helemaal. Mijn inseminator doet het niet meer. Want werd dan midden in de nacht bezorgd en moest er dan in. Maar diepvries kun je toch juist in de vriezer leggen en bewaren? :')
Is voor ons dus niet aan de orde, maar ik snap het niet helemaal. :P

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:57

De timing van het insemineren komt precies. Niet perse omdat t sperma bevroren is en dan vervoerd oid.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:05

Diepvries moet in 't vat als je het wilt bewaren denk ik, een gewone vriezer zal wel niet werken. Komt wel erg nauw met insemineren want het leeft maar heel kort, dus ik ben er nooit aan begonnen omdat ze zo veel gescand moeten worden dan.

Gefeliciteerd met de drachten tot nu toe en mijn duimen draaien voor de mensen op het wachtbankje!

Hier 1 merrie pishengstig, dus m'n hengstje heeft een goede tijd :') de ander loopt er sinds gisteren weer bij maar die is momenteel niet hengstig.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:45

Ah oke :P

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:14

Het kan idd niet in de vriezer :') het zit in een stikstofvat.

Mooney. Dekt hij dan ook heel vaak?

Ik had laatst een clinic ergens. Stond er ook een hengst met hengstige merrie. In die 1,5 uur had hij die merrie 6x gedekt. Merrie bleef maar aandringen. Dat is ook een beetje sneu :=

Mirjamalvaro. Volgens mij is bij jullie de bezorging al niet top? Us bij jullie ook een soort HippoXpress?

Volgens mij gaat diepvries ook met HippoXpress mee? Maar dat weet ik eigenlijk niet zeker. Dat zal ik nog wel horen.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:27

HippoXpres regelt alles voor mij hierheen. Echt altijd probleemloos transport naar Zweden, vers en ook diepvries. :):)

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:31

Hier tot nu toe altijd via DHL uit buitenland.
Binnenland was wel eens een of andere expres geloof ik. :=
Nu kwamen mijn problemen niet door DHL zelf maar door vliegtuigen. 1x pakje op de band laten liggen op vliegveld en 1x dat laadruimte vliegtuig weigerde open te gaan. :')

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:02

AM_horses dat is wel erg vaak inderdaad. Dat is hier niet, grootste gedeelte van de dag staan ze gewoon lekker samen te eten of te slapen. Natuurlijk wel vaker dan wanneer je uit de hand dekt oid, maar eerder 3-5 keer over de dag verspreid(en dat is dus op de top van de hengstigheid, niet alle dagen ervan). Ik heb het vandaag 2x gezien en heb wel de hele dag in de tuin met uitzicht op de wei gewerkt. Nu gaat ze er sinds vandaag wel voor de avond en nacht uit omdat haar zus anders de hele tijd alleen staat, dus als ze 24/7 samen staan heb je wel iets vaker dan die twee keren. Maar ik vind het gevoelsmatig veel prettiger dan de andere jaren dat ik op andere manieren heb gedekt. Dus het sneue herken ik hier gelukkig niet.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:53

Ik kom me hier ook maar weer eens melden. Wij gaan dit jaar 6 combinaties dekken, dus die zal ik nu niet in 1x voorstellen, maar pas als we echt aan de slag gaan. 2 merries die nu voor het eerst drachtig moeten worden, dus dat is altijd wel spannend of dat gaat lukken natuurlijk!

Dit zijn onze eerste 2 combinaties. De eerste is nu gedekt, daar weet ik rond 11 mei of het gelukt is. De tweede staat nu bij de DA om geïnsemineerd te worden.

Ramayana
Afbeelding
x
Exagon OS
Afbeelding

Anna Rachel
Afbeelding
X
Aali Farid
Afbeelding