Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Elisa2 schreef:Dat vind ik wel meevallen, herken de Totilassen altijd direct..vind het zelf ook niet het ideale paard. Zijn hals was te kort en hij mistte wat lengte in het lijf. Hij kan goed verzamelen maar er is een groot verschil tussen Totilas als jong paard en Totilas als GP paard. Als jong paard zou er ook genoeg op aan te merken geweest zijn. Wat hem zo goed maakt is het vermogen om te sluiten, en echt het gewicht op achter te nemen. Ik zag Totilas losdraven voordat ie bekend was onder EG en hij was zo kort en krabbelend in draf dat ik dacht dat het een artrose paard was ofzo. Zo'n enorm verschil met hoe hij was als hij verzameld liep. Veel van zijn nakomelingen hebben hetzelfde talent tot sluiten maar als jong paard zijn ze dan niet altijd heel bijzonder.
Hoogbenige paarden hebben meer ruimte in de gangen, wat mij betreft is daar niks mis mee. Mits de rug, achterhand, achterbeen goed gebouwd is en ze dus ook het vermogen tot sluiten en dragen hebben. Het meest ideale paard zit hier dus tussen in voor mij. Voldoende ruimte in de gangen, goed buigend en correct gesteld achterbeen. Mogelijkheden om het bekken te kantelen en de hoeken in het achterbeen goed te kunnen verkleinen. Dan vind ik een iets trager achterbeen niet erg, mits deze wel bewerkbaar is en bovenstaand vermogen er is. Wat ik daarbij dan belangrijk vind is een goede rug, en dat paard de mogelijkheid heeft om met de schoft omhoog te bewegen.
Een dressuurproef bestaat uit meer dan piaffe en passage, kijk naar de barokke paarden die dat goed kunnen die missen weer de ruimte in de gangen en daardoor komen ze bijna altijd tekort in de uitgestrekte gangen en soms ook in de lengtebuiging in de zijgangen.
Benzz schreef:Ik herken wel wat Elisa schrijft, zag hem in Middenbeemster op de Pavocup als 4 jarige en dat was echt heel normaal. Maar het is niet voor niets dat de draf voor een dressuurpaard helemaal niet zo belangrijk is. Draf kun je maken. Galopperen en stappen niet.
misterA schreef:Benzz schreef:Ik herken wel wat Elisa schrijft, zag hem in Middenbeemster op de Pavocup als 4 jarige en dat was echt heel normaal. Maar het is niet voor niets dat de draf voor een dressuurpaard helemaal niet zo belangrijk is. Draf kun je maken. Galopperen en stappen niet.
Daar zag ik hem ook en ik dacht toen al, dat is een echte. Wat een kracht vanuit het achterbeen. Hij had weinig van zijn vader.
misterA schreef:[
Daar zag ik hem ook en ik dacht toen al, dat is een echte. Wat een kracht vanuit het achterbeen. Hij had weinig van zijn vader.
misterA schreef:Benzz schreef:Ik herken wel wat Elisa schrijft, zag hem in Middenbeemster op de Pavocup als 4 jarige en dat was echt heel normaal. Maar het is niet voor niets dat de draf voor een dressuurpaard helemaal niet zo belangrijk is. Draf kun je maken. Galopperen en stappen niet.
Elisa2 schreef:Kun je denken, maar je was er niet bij. Dit was bij EG thuis dus pure training.
denisesilver schreef:Elisa2 schreef:Kun je denken, maar je was er niet bij. Dit was bij EG thuis dus pure training.
Dat zeiden ze zelf toch ook altijd, dat hij kon draven als een pony, maar heel anders werd zodra hij wat meer verzamelde?
Die oude topics doorlezen is echt een aanrader overigens. Heerlijk discussies over saus
baudyh schreef:Ik heb glamourdale ooit op een hengstenshow gezien. Gaf er geen stuiver voor . Sleepte met de achterhand de molshopen plat.
Kijk wat er van geworden is. Dus ja die was maakbaar dat is duidelijk. Maar inderdaad zo belangrijk waar ze terecht komen en wie ze rijd