1e & 2e bezichtiging KWPN hengstenkeuring 2024/2025

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 12:32

Mijn mening is over de nafok van:

LIVIUS (5): 1 door
- Goede stap
- Meer houding, verbinding, lichaamsgebruik

MCLAREN (9): 4 door
- Vaak aansprekend
- Goed gebouwd
- Wisselende maat
- Mooie halzen
- Achterbeen moet resoluter ondetreden
- Lijken ongecompliceerd

SANTIANO (13): 5 door
- Langgelijnd
- Lange hals
- Achterbeen voldoende actief en goed buigend maar moet meer ondertreden
- Moet meer houding maken
- Meer lichaamsgebruik
- Zijn erg onrustig/schreeuwerig

LAS VEGAS (15): 8 door
- Groot
- Langgelijnd
- Meer houding en lichaamsgebruik
- Actief, buigend achterbeen
- Hakketrekker
- Soms neiging onderhals

SECRET (3): geen door
- Goed, actief ondertredend achterbeen
- Op voorhand

VITALIS (2): 1 door
- Lichtvoetig
- Actief, buigend en ondertredend achterbeen

TOTAL MCLAREN (4): 3 door
- Goed actief, buigend en ondertredend achterbeen
- Aansprekende types
- Goed gebouwd
- Drie goede gangen
- Wat hoog in kruis

SO PERFECT (6): 1 door
- Hakkentrekker
- Wel goed actief en buigend achterbeen
- Op voorhand, meer zelfhouding

NEXT LEVEL (3): 0 door
- Klein
- Sterk gebouwd
- Mist lengte hals
- Neiging tot onderhals
- Mist verbinding hals/rug
- Stekerig voorbeen
- Wel voldoende/goed actief, buigend en ondertredend achterbeen

NEXT ROMANCIER (4): 2 door
- Elegant
- Bloeduitsraling
- Lange hals met goede nekronding
- Wel neiging onderhals, bespiering meer bij nek dan schoft
- Wat stekerig in voorbeen
- Moet meer lichaamsgebruik en houding
- Achterbeen moet resoluter ondertreden
- Stap vrij goed
Laatst bijgewerkt door manubres op 14-12-24 13:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Earth

Re: 1e & 2e bezichtiging KWPN hengstenkeuring 2024/2025

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-24 13:02

Is het ook niet zo dat er ergens een grens is van hoe ver je kunt gaan in het fokken van een goed paard? Kan het nog beter of is dit het? Kan het fokken van het perfecte paard wel? Was Totilas het perfecte paard? Hebben we het hoogtepunt gehad?

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 13:18

Dat is een leuke en interessante vraag.

Je ziet wel dat als je een visie hebt, je het wel kan verbeteren. Maar alles samen krijgen is heel moeilijk.
Het KWPN wilde graag hoogbenige paarden. Je ziet ze steeds vaker, maar die hoogbenige paarden missen balans en daar heb je niks aan als je passage/piaffe wil rijden. Veel KWPN paarden zijn geen rechthoeks modellen meer door de hoge benen. het zwaartepunt ligt bij veel tussen de voorbenen en daardoor worden veel paarden in de hedendaagse dressuur ook in elkaar getrokken om in balans en op het achterbeen te blijven. Bij een paard dat in balans is gebouwd met een goede hals (lenhte/vorm/ bespiering) en in verbinding is met het lichaam en achterbeen hoef je niet in de teugels te hangen om een paard op het achterbeen te houden.

Bij het KWPN hebben ze een tijdje echt de stap belangrijk gevonden, maar als je dan bijvoorbeeld een Jameson goed keurt dan laat je die visie varen. Ook heeft het KWPN geen invloed dat fokkers met Duitse hengsten fokken en weer een traag achterbeen in de populatie brengen. Toch zijn de karakters van de Duitse hengsten vaak prettiger dan die van het KWPN. De McLarens zijn denk ik geen topsportpaarden maar wel zeer geschikt voor de amateurs. Een prettig bewerkbaar paard is toch heel wat waard :D

Totilas was voor mij het ideale paard. Ik hou van veel body, kracht en niet te hoogbenig. Heb zelf een vrouwelijke 'Totilas' in mijn bezit :o Totilas was zo goed omdat hij veel kracht en balans had. Hij kon aanspannen in ontspanning, kon piafferen in aanspanning en gelijk daarna ontspannen en een geweldig stap laten zien. Verder had hij veel uitstraling en charisma.Toch viel hij als vaderpaard wel wat tegen, al zie je wel vrij veel van zijn (klein)zonen in de sport. Maar gezien zijn dekaantallen destijds toch wat tegenvallend. Hij fokte niet uniform.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 13:32

Dat vind ik wel meevallen, herken de Totilassen altijd direct..vind het zelf ook niet het ideale paard. Zijn hals was te kort en hij mistte wat lengte in het lijf. Hij kan goed verzamelen maar er is een groot verschil tussen Totilas als jong paard en Totilas als GP paard. Als jong paard zou er ook genoeg op aan te merken geweest zijn. Wat hem zo goed maakt is het vermogen om te sluiten, en echt het gewicht op achter te nemen. Ik zag Totilas losdraven voordat ie bekend was onder EG en hij was zo kort en krabbelend in draf dat ik dacht dat het een artrose paard was ofzo. Zo'n enorm verschil met hoe hij was als hij verzameld liep. Veel van zijn nakomelingen hebben hetzelfde talent tot sluiten maar als jong paard zijn ze dan niet altijd heel bijzonder.

Hoogbenige paarden hebben meer ruimte in de gangen, wat mij betreft is daar niks mis mee. Mits de rug, achterhand, achterbeen goed gebouwd is en ze dus ook het vermogen tot sluiten en dragen hebben. Het meest ideale paard zit hier dus tussen in voor mij. Voldoende ruimte in de gangen, goed buigend en correct gesteld achterbeen. Mogelijkheden om het bekken te kantelen en de hoeken in het achterbeen goed te kunnen verkleinen. Dan vind ik een iets trager achterbeen niet erg, mits deze wel bewerkbaar is en bovenstaand vermogen er is. Wat ik daarbij dan belangrijk vind is een goede rug, en dat paard de mogelijkheid heeft om met de schoft omhoog te bewegen.

Een dressuurproef bestaat uit meer dan piaffe en passage, kijk naar de barokke paarden die dat goed kunnen die missen weer de ruimte in de gangen en daardoor komen ze bijna altijd tekort in de uitgestrekte gangen en soms ook in de lengtebuiging in de zijgangen.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 14:17

Ik 'ken' Totilas vanaf hier:

https://www.youtube.com/watch?v=C54o9yYnYmQ

Dan zie ik echt zijn kwaliteit al, vooral zijn balans, schwung en zelfhouding vallen op.
En je ziet een been dat steeds naar voor wil onder de massa. Maar je ziet ook hoe trainbaar alles is.
Ik vraag me bij die hakkentrekkers op de keuring ook af of ze normaal ook zo lopen. Ik zag er een paar die op het einde wat meer ontspannen gingen lopen en was het hakkentrekken ook weg. Ze worden in de training ook heel vaak erg 'scherp' gemaakt voor de keuring.

En wat is het ideale paard inderdaad? Zijn hals en lengte rug vond je te kort, maar als een paard zo kan lopen dan komt hij dat niet tekort toch? Net als Dalera, totaal niet mijn type paard, maar als je gouden medailles haalt op een OS wat komt het paard dan te kort ;) Volgens mij heb ik wel eens een onderzoek gelezen dat alle kampioenen in de dressuur met elkaar vergeleek en daaruit kwam (volgens mij) dat ze vrijwel allemaal kortbening waren, wel langgelijnd en vaak eerder week in de rug dan strak. Ik weet niet meer waar dat onderzoek is, anders best interessant om weer eens erbij te halen. Maar het heeft natuurlijk ook alles te maken met de training, ruiter en karakter van het paard.

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 16:23

Ik ken alleen geen enkele brave totilases.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 18:10

Op dat filmpje vind ik het een typische Gribaldi die ook wat buiging in het achterbeen mist en deze er ook wat beter onder zou kunnen zetten. Voorbeen is ook wat beperkt. Balans en souplesse heeft hij wel maar de rest is pas naar voren gekomen in het zwaardere werk. Net zoals Ferro/ Negro bloed vaak heeft.

Op de keuring lopen jonge hengsten van 2,5 bomvol hormonen, niks gewend in een spannende entourage. Dus ja, daar gaan ze wel anders van lopen soms.

Totilas compenseert qua lengte met zijn ongelofelijke talent voor verzameling. Maar in de uitgestrekte draf had ik hem graag meer willen zien verlengen in het frame. Dat kon hij niet, het was vooral voorbeen gezwaai. (rijderij zal ook een rol hebben gespeeld)

Ik vind het wel grappig dat je Dalera er bij haalt want wat deze twee gemeen hebben is het Gribaldi bloed. Ik weet nog dat Gribaldi verguisd werd om zijn trage achterbeen in zijn jonge jaren. Baksleper werd hij genoemd, hij zelf had ook moeite met de piaffe door zijn trage achterbeen. Maar kennelijk deed zijn bloed het heel goed in combinatie met merries met een beter achterbeen. De draagkracht en talent voor verzamelen gaf hij wel door.

Ook Donnerhall heeft enorm veel Grand Prix paarden gegeven terwijl deze exterieurmatig ook niet allemaal even gunstig in elkaar zaten.

Om grand prix te kunnen lopen is er kennelijk een combinatie van bepaalde eigenschappen erg belangrijk. En wellicht dat een goed karakter en goede gezondheid ook het ea compenseert.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 18:16

Ik vraag me af of die “moet meer xyz” soms überhaupt daadwerkelijk nodig is voor de sport, of dat dit enkel een mode dingetje/uit mooiheid/voorkeur voort komt. Totilas bijvoorbeeld heeft ondank die beperkte buiging gewoon GP gelopen. McLaren moeten we natuurlijk nog zien wat die gaat doen, maar die liet afgelopen jaar in Den Bosch wel een mooie piaffe beginsel zien mi. Zo zijn er wel meer dingen waarbij ik me afvraag waarom moet het per se meer?

Zijn er nog bevindingen over de Geldersen? Ik zag hier en daar wel wat voorbij komen.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-24 18:20

Ik vond alle Geldersen heel goed bewegen vergeleken met vorig jaar. Toen zaten er mijn inziens een paar 'manegepaarden' tussen. Er zijn er twee door, de Abrilon lijkt sprekend op zijn vader.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 18:21

Denise:
Bepaalde dingen denk ik wel, slechte stap zal altijd een nadeel zijn in een proef. Net als een paard die altijd hoog in het kruis blijft of net te traag/ te kort komt achter. Of te koud is qua karakter, of juist te ril etc.

Draf is eigenlijk het minst belangrijk, goede galop en stap zijn belangrijker.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 18:44

Elisa2 schreef:
Dat vind ik wel meevallen, herken de Totilassen altijd direct..vind het zelf ook niet het ideale paard. Zijn hals was te kort en hij mistte wat lengte in het lijf. Hij kan goed verzamelen maar er is een groot verschil tussen Totilas als jong paard en Totilas als GP paard. Als jong paard zou er ook genoeg op aan te merken geweest zijn. Wat hem zo goed maakt is het vermogen om te sluiten, en echt het gewicht op achter te nemen. Ik zag Totilas losdraven voordat ie bekend was onder EG en hij was zo kort en krabbelend in draf dat ik dacht dat het een artrose paard was ofzo. Zo'n enorm verschil met hoe hij was als hij verzameld liep. Veel van zijn nakomelingen hebben hetzelfde talent tot sluiten maar als jong paard zijn ze dan niet altijd heel bijzonder.

Hoogbenige paarden hebben meer ruimte in de gangen, wat mij betreft is daar niks mis mee. Mits de rug, achterhand, achterbeen goed gebouwd is en ze dus ook het vermogen tot sluiten en dragen hebben. Het meest ideale paard zit hier dus tussen in voor mij. Voldoende ruimte in de gangen, goed buigend en correct gesteld achterbeen. Mogelijkheden om het bekken te kantelen en de hoeken in het achterbeen goed te kunnen verkleinen. Dan vind ik een iets trager achterbeen niet erg, mits deze wel bewerkbaar is en bovenstaand vermogen er is. Wat ik daarbij dan belangrijk vind is een goede rug, en dat paard de mogelijkheid heeft om met de schoft omhoog te bewegen.

Een dressuurproef bestaat uit meer dan piaffe en passage, kijk naar de barokke paarden die dat goed kunnen die missen weer de ruimte in de gangen en daardoor komen ze bijna altijd tekort in de uitgestrekte gangen en soms ook in de lengtebuiging in de zijgangen.

Totilas werd heel laag gepunt op de Pavo cup omdat ze dachten dacht hij getrixt was, wat niet zo was. Hij liep toen al heel goed. Daarnaast werd hij 4e op het WK als beste Nederlandse paard. Ik denk dat het wel mee viel met dat krabbelen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 19:10

Kun je denken, maar je was er niet bij. Dit was bij EG thuis dus pure training.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 19:13

Ik herken wel wat Elisa schrijft, zag hem in Middenbeemster op de Pavocup als 4 jarige en dat was echt heel normaal. Maar het is niet voor niets dat de draf voor een dressuurpaard helemaal niet zo belangrijk is. Draf kun je maken. Galopperen en stappen niet.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 19:18

Benzz schreef:
Ik herken wel wat Elisa schrijft, zag hem in Middenbeemster op de Pavocup als 4 jarige en dat was echt heel normaal. Maar het is niet voor niets dat de draf voor een dressuurpaard helemaal niet zo belangrijk is. Draf kun je maken. Galopperen en stappen niet.

Daar zag ik hem ook en ik dacht toen al, dat is een echte. Wat een kracht vanuit het achterbeen. Hij had weinig van zijn vader.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 19:24

misterA schreef:
Benzz schreef:

Daar zag ik hem ook en ik dacht toen al, dat is een echte. Wat een kracht vanuit het achterbeen. Hij had weinig van zijn vader.

Dit dus.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 19:24

misterA schreef:
[

Over Totilas is natuurlijk als jong paard al zoveel te doen geweest. Iedereen vond er wat van. De ene positief, de andere negatief. Volgens mij is er geen paard ter wereld geweest waar zoveel over gepraat werd.

Met normaal doel ik: Het was geen spektakel zoals ze destijds heel graag wilde zien. Jiska reed hem gewoon heel fijn.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 19:29

Wat ik wel heb geleerd is met name de maakbaarheid van een dressuurpaard. Als ze uiteraard een goede basistechniek, werklust en beweging hebben dan kunnen ze heel ver komen. Dan noem ik als voorbeeld de 4 H-paarden die Dinja vrijwel gelijktijdig te rijden kreeg. Alle 4 waren ze geselecteerd en/of Parijs-waardig. Dat zie ik ook bijvoorbeeld met Isabel, Charlotte, Charlotte..enz..Deze ruiters hebben talent en passie. Soms ook net te veel. Ze kunnen ieder goed paard naar de top werken. Komen ze vervolgens na verkoop bij een volgende ruiter dan zie je ze meestal niet meer terug op dat niveau. Dus we hechten veel te veel waarde aan de fokkerij voor de G.P. Fok maar gezonde werkwillige athletisch bewegende p[aarden met een top karakter en de resultaten zullen zeker niet minder worden. Er wordt momenteel weer veel te veel met hengsten met een discutabel karakter gefokt.

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 19:44

misterA schreef:
Benzz schreef:

Dat had ik ook. Precies hetzelfde.

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 19:55

Totilas zou ik als jong paard ook zeker niet ´normaal´ durven te noemen. De balans, schwung en gedragenheid waren toen al heel bijzonder te noemen. Een zeer talentvol paard, ik zou willen dat ik ooit zo´n paard zou fokken.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 20:07

Achteraf zijn zulke dingen altijd makkelijk gezegd. :-)

Afbeelding
[FA] WK Jonge Dressuurpaarden Verden
In het topic over het WK jonge dressuur paarden 2005 zijn de meeste mensen voornamelijk weg van Florencio.

Ik denk ook dat de maakbaarheid belangrijk is MisterA, en misschien wel het allerbelangrijkste het karakter en de gezondheid. Maar het is ook fijn als ze een functioneel lichaam hebben om het gevraagde makkelijk uit te kunnen voeren.

Immers hebben maar weinig ruiters en amazones het talent van een Dinja.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 21:45

Ik heb glamourdale ooit op een hengstenshow gezien. Gaf er geen stuiver voor . Sleepte met de achterhand de molshopen plat.
Kijk wat er van geworden is. Dus ja die was maakbaar dat is duidelijk. Maar inderdaad zo belangrijk waar ze terecht komen en wie ze rijd

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 21:49

Elisa2 schreef:

Dat zeiden ze zelf toch ook altijd, dat hij kon draven als een pony, maar heel anders werd zodra hij wat meer verzamelde?

Die oude topics doorlezen is echt een aanrader overigens. Heerlijk discussies over saus :')

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 21:54

denisesilver schreef:
Elisa2 schreef:

Dat zeiden ze zelf toch ook altijd, dat hij kon draven als een pony, maar heel anders werd zodra hij wat meer verzamelde?

Die oude topics doorlezen is echt een aanrader overigens. Heerlijk discussies over saus :')

Haha :D

Ja dat zeiden ze zelf ook inderdaad en nog eens toen de eerste zonen goedgekeurd werden en hetzelfde lieten zien/ voelen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 21:56

baudyh schreef:
Ik heb glamourdale ooit op een hengstenshow gezien. Gaf er geen stuiver voor . Sleepte met de achterhand de molshopen plat.
Kijk wat er van geworden is. Dus ja die was maakbaar dat is duidelijk. Maar inderdaad zo belangrijk waar ze terecht komen en wie ze rijd

Paar jaar geleden werd hij nog helemaal afgemaakt hier op Bokt bij zijn eerste Grand Prix proeven. Hij zou atactisch zijn achter en weet ik wat. Maar imo was hij voornamelijk slap. Tijd en krachttraining doen ook een boel.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-24 00:16