Kletstopic 2024 veulens

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 19:51

Ik voer de veulens nu Subli veulenbrok dus nog even gauw naar de Welkoop straks om 2 zakken te halen.
Daarna gaan ze over op Voermeester merriebrok. Die koop ik nu op de pallet, stuk voordeliger en gaat er nu heel snel door heen met 7 ponies.
In een plastice kuubskist met deksel, dus houd zich goed.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 19:56

KittyDylan schreef:
Ik voer de veulens nu Subli veulenbrok dus nog even gauw naar de Welkoop straks om 2 zakken te halen.
Daarna gaan ze over op Voermeester merriebrok. Die koop ik nu op de pallet, stuk voordeliger en gaat er nu heel snel door heen met 7 ponies.

Morgen dan maar heen, want dan is er 20% korting bij de Welkoop.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-24 19:57

Dat is handig KittyDylan. Ik heb van die containers die je ook voor huisvuil/groenafval gebruikt zeg maar. Passen 3 zakken a 25 kg in 1 container.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 22:30

Sanet schreef:
KittyDylan schreef:

Morgen dan maar heen, want dan is er 20% korting bij de Welkoop.

Woensdag avond toch dat de welkoop 20% heeft?

Sanet

Re: Kletstopic 2024 veulens

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 22:39

Je hebt helemaal gelijk. Ik wil te snel deze week voorbij hebben. Woensdagavond 20% korting bij de Welkoop

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 22:45

Niet dat je morgen voor een dichte deur staat _O-
Zonde van je korting _O-

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 23:39

Haha, ik dacht ook al, is het nu al dinsdag?

Helaas geen goede binnenruimte voorzien voor paardenvoer.
En de ratten zitten hier inderdaad ook in het vlas. Had gisteren een pak nog dichtgeplakt met een klein gaatje en vanavond was er gewoon weer een enorm gat naast gemaakt.

Ook zitten ze in de paardenstallen (met vlas) en dan lopen ze langs de paarden die dan staan of liggen te slapen. Echt heel sneu vind ik dat. Nu zijn de stallen helemaal afgesloten, maar ze vinden elke keer weer iets nieuws.

Sinds vergif niet meer mag én het zo nat is, is het echt een drama.

Vanavond deed de jaarling heel lelijk tegen het veulen. Ze heeft nogal voernijd blijkt := Ik ben enorm geschrokken, maar gelukkig trapte ze mis en heeft het veulen niks, maar dit had zo anders af kunnen lopen. Weer wat grijze haren erbij!

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 23:47

Ohhhh nog niet eens op gereageerd!
Fijn dat ze eindelijk thuis zijn!
En ehm ik mag het niet zeggen qua gif... maar duitsland heeft het nog wel te koop :Y)

Ik voer trouwens wel pavo veulenbrok aan dahlia.
Die was het in het begin ook zeer zeker nodig!
En haar moeder was ook zeer zeker pavo lactatie nodig!
Wij hebben tot dusver met de veulens die we hebben gefokt geen problemen gehad met veulenbrok....
Iris met haar 1.5 jaar krijgt normaal als ze niet een moddervette fase heeft een halve pavo grow. En anders krijgt ze pavo vital net als layka.

Maar dahlia en poppy hadden ook een flinke voerachterstand...
Hoeveel ze nu komende winter echt kunnen inhalen geen idee.
Maar overleven zullen ze de winter sowieso wel :Y)

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 00:13

Ja de ratten zoeken het droge op dus dan zijn stallen en schuren ideaal. Hier zitten ze ook in het vlas. Heel irritant.
Oh goed om te weten dat je nog wel gif kan kopen in Duitsland. Dat werkt toch het beste. Moet alleen opletten dat andere dieren het niet opeten want dan leggen die helaas ook het loodje.

Koopavond is inderdaad woensdag en niet morgen. Dacht al.. mis ik iets :-)

Ik heb ook geen last gehad van de Pavo start en de grow zijn veel grote brokken. Gelukkig eet die van mij rustig. Die is veel te snel afgeleid..

Dais dan heb je zeker geluk gehad zeg. Cover kreeg laatst ook een fikse klap van die ander op zijn borst. Zit nu hele kale plek. Ziet er niet uit. Duurt lang voordat er weer haar op groeit.

Muronia dat is een goede tip. Wij hebben nog een container staan die we niet gebruiken. Kan ik het mooi daar in doen!

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 00:16

Toen ik aan het werk was nog een paar doosjes meegenomen voor m'n favoriete boer.
Hij had vlak ervoor heel wat draden van z'n melkstal stuk door de ratten....

Hier eten ze trouwens ook hun biks rustig.
Dahlia en poppy krijgen sowieso pas nadat ze hooi hebben gehad hun biks.
Vaak na de ochtendportie of de middagportie hooi dat die 2 hun biks krijgen.
Iris moet nu sochtends ivm antibiotica. Dus dan krijgt layka ook haar portie mineralenbrok

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 09:47

Ik ga vandaag maar een val zetten. Nog nooit iets mee gevangen, maar wat kan ik anders? -O-

Vanochtend ging de jaarling weer vol in de aanval tegen het veulen. Wederom tussen beide gekomen. Als we er niet zijn gaat het prima, maar onze aanwezigheid triggert iets bij de jaarling. Ook doet de jaarling heel makkelijk haar kont draaien naar mij om te dreigen en daar houd ik helemaal niet van. Dat viel me gisteren al op, maar toen heb ik het genegeerd omdat ik verder geen signalen zag. Je kent ze nog niet dus je weet niet goed wat ze bedoelen.

Indy durft ook haar kont naar je toe te draaien, maar die wil dan gekriebeld worden, maar nu ik de jaarling zo heb zien meppen merk ik dat ik nu echt wel wat zenuwachtig word van die achterkant.

Ik wil de kleintjes het liefst samen laten. Ze lopen in een box van 5x6m, maar als dit nog eens gebeurd dan gaan ze toch apart. Dadelijk wordt het veulen raak getrapt en dan zijn we verder van huis.

Wat zouden jullie doen?

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 10:20

Is het voornamelijk met brok voeren?
Of met alles?

Layka heeft het extreem met brok/lekkers voeren.
Als het bij haar gelijk opgaat, dan is het okay.
Krijgt de ander volgens haar meer moeten wij haar wel corrigeren.
Maar bij haar is inmiddels een waarschuwing genoeg.

Neem je eventueel een zweepje mee in de box zodat je zelf niet werkelijk geraakt word?

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 10:35

Gisteravond begon het nadat ze klaar waren met eten en ik de voerbakken weghaalde. Vandaag begon het nadat we de andere paarden net hadden buiten gezet. Vanavond krijgen ze apart eten, ieder in een eigen stal. Eens kijken hoe dat gaat!

Ze zijn verder echt heel leuk samen en het veulen heeft mega veel respect voor de jaarling, dus ik snap niet waarom de jaarling zo door blijft gaan met opjagen.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-24 10:43

Ach sneu is dat. Ik hoop dat het helpt als ze apart hun krachtvoer krijgen. Nee je wilt zeker niet dat er raak geschopt wordt.

Hier was de dierenarts vanmorgen om 2 andere merries te enten. Ik heb nog even gevraagd of ik er iets mee moet omdat Syl zo groot is. Je kan ondersteunen met veulenkorrel en supplementen maar of dat werkelijk nodig is laat ze in het midden. Er zijn mensen die het veulen alle mogelijke ondersteuning geven en dan blijkt er toch iets mis te gaan en mensen die ze zo de klei op gooien en dat gaat goed. Het is goed dat ze nog af en toe bij moeder drinkt en verder gewoon mooi zo doorgaan en goed aan het wormbeleid houden.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 11:24

Appart voeren zal sowieso wel schelen

@muronia
Je kunt idd zo je best doen qua bijvoeren of ook niet, het maakt soms echt niet veel verschil!

Dahlia doet aan hooihoopjes hoppen
Afbeelding
Eerst een half uur bij deze boom gelegen inclusief diepe diepe slaap.

Staat op, drinkt wat loopt naar het volgende hoopje en ploft daar weer neer
Afbeelding
Ik zou toch echt bijna denken dat ze geen ander plekje heeft om te slapen :Y) (in de stal in het stro ligt ze ook veel)

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 12:02

@hagelslag het hooi zal lekkerder ruiken, en een lekkere snack voor als je soms even wakker wordt. :o

@dais heeft de jaarling misschien ooit wat moeten vechten voor zijn eten in een grote kudde?

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 12:40

Sentir, absoluut! Ze komt uit Spanje, daar liep ze in een grote kraal met heel veel andere veulens en was daar het onderdeurtje. Daarna heeft ze bijna een jaar in België gestaan, maar ook daar stond ze helemaal onderaan in rang. Dus nu is ze eindelijk de baas over iemand :')

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 21:09

Vanavond hebben ze apart gestaan met eten en dat ging veel beter! Pas toen ze allebei rustig hooi stonden te knabbelen hebben we ze weer samengezet. Op zich ook gelijk een goede training om ze even apart te houden.

Ook voetjes geven nog geoefend met Lunera. Binnenkort komt de hoefsmid dus we moeten nog wel flink oefenen! Lunera doet het al heel netjes eigenlijk, maar bij Dulce zit er meer werk in.

En kennen jullie dat? Sites die zeggen 'voor 17u besteld, de volgende dag in huis'? Gisteren een hele bestelling geplaatst bij de paardendrogist tegen de jeuk bij Dulce en vanmiddag kreeg ik pas de verzendbevestiging. Het pakket is aangemeld bij dhl. Nou, die zin kunnen ze ook wel van hun site halen. Wel balen want het beestje heeft echt wel jeuk en ik kan me voorstellen dat je daar ook chagrijnig van kan worden :o

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 22:47

Ik ga er sowieso nooit vanuit dat ik iets de volgende dag in huis heb _O-
Duitsland kan t rustig een week duren....
Als ik iets snel nodig ben rij ik wel naar een winkel toe _O-
Vaak duurt het 3-4 dagen voordat je bestelling er is.

Fijn dat het appart van elkaar eten wel goed ging!

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-24 23:38

Irritant is dat Dais. Ik zie vaak melding dat ze het dezelfde dag verzenden,maar dat het druk is bij PostNL en dat ze niet kunnen garanderen dat het de volgende dag wordt geleverd.

Superfijn dat dit zo beter ging met voeren!

Ik heb echt een engeltje bij de hoefsmid, wat een geluk heb ik daarmee. Zo vaak kan ik niet oefenen met voetjes optillen door mn hernia maar bij de smid staat ze echt voorbeeldig rustig en braaf.

De dierenarts vanmorgen vond ze minder leuk. Ik moest haar eerst geruststellen en laten merken dat het oké was voordat ze haar in de buurt liet komen. Ergens ook wel lief dat ze me blijkbaar al flink vertrouwt. Syl heeft zich behoorlijk geschuurd en we hebben even gekeken of er iets van luis ofzo zichtbaar was maar gelukkig dat niet. Nu mag ik met baby-olie haar maantjes en staart insmeren om de huid wat vettig te houden.

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 14:09

Misschien rook de dierenarts een beetje vreemd en reageerde ze daar op? Hopelijk is de jeuk snel over!

Ik vind het heus niet erg om wat langer te wachten hoor, maar als ik iets echt snel nodig heb bestel ik het wel op een site die zegt dit te doen. Dan valt het gewoon tegen als het niet zo is. Maargoed, als het goed is komt het vandaag. Hopelijk waait de bezorger niet weg, het waait enorm.

Mijn man vroeg al of ik Lunera niet vast moet zetten met tentharingen. Ze is nu ons kleinste paardje en het is hier nu echt storm aan zee, straks waait ze weg :')

Gelukkig lijken ze er geen last van te ondervinden, ze zijn gewoon lekker aan het scharrelen ondanks het weer.

Afbeelding

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 13:53

De storm heeft ons hier gelukkig gemist. We kregen alleen wat wind en regen maar niets ergs. Wat een geluk. Hopelijk is bij jullie alles heel gebleven.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-24 14:26

Op een windveer en een stuk dakleer aan het nachthok van mijn kippenhok na is alles heel gebleven gelukkig. Het is wel flink nat nu allemaal. Ik dacht dat het vandaag droog zou blijven maar er zijn toch nog wel een aantal buien over gekomen.

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 14:51

De regenton lag meters verder en het wind doek was onder een baal vandaan gekomen maar verder niks. Op de weg lagen gisteravond wel veel dikke takken en zag wat kleine bomen om gevallen. Paarden stonden chill op stal.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 15:21

Het ging hier gister avond wel goed tekeer.

Maar er is slechts 1 dakpan gevlogen....
En die is zacht geland zodat hij weer gewoon op z'n plek kan.

Ik heb eindelijk bewijsfotos dat dahlia wel in haar stalletje slaapt _O-
Helaas voor de stal dikke blub door veel te veel regen gister...
Maar dat is morgen alweer droog als er nu geen regen meer komt(lang leve zand grond *\%/* )

Afbeelding
Afbeelding
Vanmiddag komt de dierenarts nog om poppy en dahlia een 2de inenting te geven.
En dan gaan we langzaam erna toe werken dat ze straks met z'n 4en kunnen staan!
Ohja en dahlia is nu echt uit haar veulenhalster gegroeid _O-
Afbeelding

Dus straks mag ze echt schitteren met haar roze glitterhalster :D
Die was laatst nog net te groot. Nu vast niet meer