Kletstopic ponyfokkerij

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 12:40

Inderdaad heel lastig contact mee te krijgen en ze doen het liever ook niet, officieel mag het natuurlijk ook niet. Zou kunnen dat het nu met de nieuwe regels een stuk lastiger is geworden! Ben al paar jaar weg uit NL haha. Maar het ging eigenlijk een beetje via via of zelf op halen bij de grens.

De laatste 4 foto's is mijn hengstje van Mangold! :D
Maar zou heel erg graag een kopietje van hem in merrie vorm erbij willen. Houden hem wel aan als hengst voor de HK, onwijs blij met hem. <3

marjolein88

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 13:09

Wow wat gaan jullie snel!!

Ja kruisingen is een blijft fokken/gokken en selecteren.
Ik ben er niet vies van, maar je moet echt goed doordachte keuzes maken.
Een geschikte Welsh COB ben ik ook niet vies van.... want bijv goudhaantje is DE grondlegger van de "goede" Duitse rijponys. Maar het is niet eenvoudig om net de gene te vinden die rijtypisch genoeg is.
De Duitse rijpony vind ik helaas de juiste jaren achteruit gaan in fokkerij...
Ik blijf zelf dus toch liever terug gaan op de oudere lijnen met goudhaantje en black magic er nog in.
Daar zijn ook de goede EK ponys van Duitsland uit gekomen.
Ben dan ook erg blij met onze nieuwe Duitse hengst Gin Fizz, hij voldoet aan al mijn strenge eisen. Heb dan ook mijn 1e eigen merries er mee geinsemineerd.

Met paarden bloed... tja ook dat blijft gokken... daarom noem ik ons toto veulen ook een "projectje ".

Verder vind ik idd merrie lijnen heel belangrijk en ga ik liever niet voor de gave populaire hengsten die een toevalstreffer waren uit een merrie...
Of te wel... ik ben gewoon mega kritisch wahaha!

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 13:17

Ja Marjolein, daar noem je met Goudhaantje inderdaad een prachtig voorbeeld! Mijn combinatie is ook een beetje een 'projectje', net als jullie Toto. Soms moet je eens wat anders doen, net als jullie pony x paard, en de A x rijpony combinaties die jullie gemaakt hebben. Zo vond ik dit een te fijne merrie om de kans voorbij te laten gaan. :) (Succes met de laatste loodjes van je zwangerschap!)

De fokkerij is veel veranderd de laatste tien jaar vind ik (ik ben er een tijdje uit geweest, zie hieronder) voor eigenlijk alle stamboeken wel. Soms in positieve zin, en soms in wat minder positieve zin. Maargoed, ik ben net weer een jaartje in Nederland na zeven jaar in Engeland gewoond te hebben, dus ben ook weer opnieuw aan het orienteren. :)

marjolein88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 13:17

Quir: mangold vind ik ook erg gaaf. Heb er al een aantal jaar serieus naar gekeken. Echter het dragen van WFFS (en omdat dit autosomaal recessief is... dus 50% van de nakomelingen uit niet-drager moeder kunnen drager worden) houdt mij erg tegen. Ik vind niet dat je dit ook als "probleem" in de pony fokkerij moet gaan inbrengen. En juist de pony populatie gezond moet houden.
Net zo als rontgenlogisch prokken... bij de meeste stamboeken is dit nog steeds niet een onderdeel van de hengsten selectie(ook niet in Duitsland of NF, NWPCS)... dat vind ik ook slechte zaak. Ik wil eigenlijk alleen merries en hengsten gebruiken die prok in orde zijn.

marjolein88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 13:18

Ja leuk Annash dat je weer terug bent en dit jaar weer een veulentje gaat fokken. Precies gewoon kijken wat de combinatie doet!

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 13:19

marjolein88 schreef:
Ja leuk Annash dat je weer terug bent en dit jaar weer een veulentje gaat fokken. Precies gewoon kijken wat de combinatie doet!

Precies! Mijn eerste fokprojectje en gelijk eigenwijs. :')

Wat betreft WFFS en rontgen ben ik het helemaal met je eens. Onder meer om die reden viel Mr Right ook voor mij af.

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 13:36

Annash leuk dat je weer terug bent en helemaal leuk dat je eerste fokproduct lekker eigenwijs is. :D

Verder ben ik het met Marjolein eens. Ik ben ook geen voorstander van bewust een WFFS drager kiezen. En al helemaal niet op een ongeteste merrie. Er zijn nog zoveel andere gave hengsten.
En ik snap ook nog steeds niet dat de stamboeken rontgen nog niet verplicht hebben. Al vind ik dat de eigenaar zelf ook zijn verantwoordelijkheid hierin kan nemen.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 13:41

WFFS heb ik niet zo veel problemen mee, een drager is niet ziek (hooguit een betere beweger na het laatste onderzoek _O- ).

Mijn hengstje zelf is negatief, maar zolang ik een negatieve merrie heb, laat ik ze zeker niet staan als ze goed op de merrie passen. Sowieso is het al meer voorkomend in de pony fokkerij dan gedacht/aangenomen wordt (niet alleen Mr. Right en nakomelingen, maar er zijn meer dragers die vooralsnog weg gestopt worden, wat ik dan wel weer kwalijk vind), helaas wordt er bij de pony's niet getest en wordt er vanuit gegaan dat het bij de pony's niet voor komt (wat dus niet zo is).

Er zijn wel erfelijke aandoeningen waar ik sowieso per definitie niet mee fok (zoals CA en Myotonie), omdat ze als drager ook symptomen (kunnen) hebben. Maar heb mijn merries sowieso overal wat te testen is op getest, wat ik dan weer belangrijk vind. :)

WFFS is net zoals waterhoofd (waaronder Heitraks Marvin drager van is), wordt ook gewoon volop mee gefokt, zelfs zonder te testen. Net zo dodelijk voor het veulen en veel dodelijker dan WFFS voor de merrie.

Gin Fizz is inderdaad leuk gefokt, zijn volle broer Golden Daim heeft ook al een paar leuke veulens!

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 13:46

WFFS is inderdaad niet het enige ‘probleem’.
Goed dat je het zegt, ik moet mijn merrie nog steeds laten testen. :o Even nakijken waar dat ookalweer kon. Bedankt voor de herinnering. :D

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 13:54

Zeker een kwalijke zaak als het bij andere hengsten verborgen gehouden wordt, daar hou ik niet van. Je ziet met Mr. Right dat er transparantie zijn en er nog genoeg mensen zijn die hem wel gebruiken. Jammer dat het niet overal zo is (ook met andere ziektes).

Weet iemand of en waar de NWR/WBPR hengsten op getest worden qua ziektes? Ik ben even terug aan het graven toen mijn NRPS hengst goedgekeurd wordt, maar dat hoeft natuurlijk bij de Welsh niet hetzelfde te zijn.

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 14:03

Ik dacht dat er bij het nwpcs nergens op getest wordt? Behalve dna onderzoek. Zelfs het sperma onderzoek is vrijwillig toch?

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 14:04

absque_dubio schreef:
Ik dacht dat er bij het nwpcs nergens op getest wordt? Behalve dna onderzoek. Zelfs het sperma onderzoek is vrijwillig toch?

Dat is dan weer jammer...

Nou is Bon Coeur ook Duits goedgekeurd, maar ik weet niet of en waarop ze daar testen. Nog wel even een dingetje misschien. Zal er nog even induiken.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 14:11

Volgens mij wordt er niet standaard getest op erfelijke aandoeningen bij het Welsh (maar durf ik even niet al te hard te zeggen).

New forest is myotonie, bij het Welsh komt waterhoofd voor net zoals bij Friezen en ook bij ox en andere rijpony's, WFFS en PSSM overal, CA (Duitse) rijpony's en met ox, SCID met ox. Even zo uit mijn hoofd.

Als je een merrie hebt waarmee je vaker wil fokken, kan je voor 150 euro stuk of 10/15 aandoeningen testen. Voor mijn merries was ik 200 incl BTW per merrie klaar (waarvan ik WFFS, PSSM, myotonie en CA de belangrijkste vond, paar waren niet zo zinvol, zoals OLWS, maar goed pakket was goedkoper dan los _O- ).

Een deel van de erfelijke ziektes kan je prima mee fokken, zolang je er maar bewuste keuzes mee maakt en nooit 2 dragers kruist (zoals dus met WFFS en waterhoofd).

En ja onderaan de streep telt het zeker mee, als ik 2 hengsten heb die allebei even goed kunnen passen, maar 1 is drager van een erfelijke ziekte. Natuurlijk kies ik dan voor de niet drager. Maar het is geen definitieve nee.

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 14:15

Dankjewel Quir! In dat opzicht ben ik dan wel weer een leek. :')

Merrie waar ik mee mag fokken is sowieso PROK, dus aan de foto's gaat het niet liggen. Nog niet WFFS getest maar ik denk dat het goed zit gezien de combinaties die een eerdere eigenaar gemaakt heeft.

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 14:29

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 14:36

Haha kom ik even, super interessante discussie maar genetica is mijn expertise.

Bij vhl / combibreed ben je naar mijn mening dief van je eigen portemonnee. Veel duurder en weinig expertise.

Losse dingen of kleine pakketten doe ik via VGL uc Davis.

Wil je heel veel tegelijk testen is etalon een leuke optie https://www.etalondx.com/services , dat is denk ik wat quir heeft gedaan?

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 14:40

Super dat je ook reageert mooney!
Ik zoek eigenlijk in ieder geval een test met WFFS, PSSM, myotonie, CA en waterhoofd. Welke zou jij dan adviseren?

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 14:42

Ik heb via UC Davies gedaan geloof ik, zal zo even terug zoeken! Heb wel gekeken naar Etalon, maar vond enorm veel slechte recensies en vooral veel foute uitslagen, dus dat durfde ik niet aan ondanks dat die wel een leuke prijs hebben. :=

Via school (heb biologie/genetica gestudeerd haha) ook wat opgestuurd gehad, maar dat is lang geleden en geen idee meer naar welk lab dat was, was ook niet met mijn huidige merries. Misschien was dat wel VHL, maar was gratis via school. :+

Ik zoek zo even terug waar ik het gedaan heb en even welke genetische ziektes precies waren.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 14:43

Annash schreef:
Dankjewel Quir! In dat opzicht ben ik dan wel weer een leek. :')

Merrie waar ik mee mag fokken is sowieso PROK, dus aan de foto's gaat het niet liggen. Nog niet WFFS getest maar ik denk dat het goed zit gezien de combinaties die een eerdere eigenaar gemaakt heeft.

KWPN kan je redelijk goede in schatting maken aan de hand van de afstamming, al nooit helemaal zeker natuurlijk.

marjolein88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 14:44

Buiten NRPS en NF(alleen myotonie)om wordt in de hengsten selectie nergens getest of gerontgend.

Daarom doen wij dat bijv gewoon zelf. Maar eigenlijk andere hengstenhouders niet.

Over de dragers....
Kunnen misschien wel geen last hebben, maar op een gegeven moment krijg je een steeds grotere groep wat drager wordt... en wordt de vrije groep langzaam aan kleiner. Lijkt me niet de bedoeling.
Je wilt populatie gewoon gezond houden. Dus waarom als je kan testen en kan selecteren op "vrij"... zou je dat niet doen?

marjolein88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 14:48

Wij testen idd via NRPS bij VHL.
Dan heb je het OX pakket en neem je WFFS er bij. Prok doen wij ook via NRPS, die hebben zelfde eisen als KWPN

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 15:02

marjolein88 schreef:
Buiten NRPS en NF(alleen myotonie)om wordt in de hengsten selectie nergens getest of gerontgend.

Daarom doen wij dat bijv gewoon zelf. Maar eigenlijk andere hengstenhouders niet.

Bedankt Marjolein! Ja jullie doen al jaren alles zelf, heb je goed.

salatiga1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 15:04

Etalon lees ik ook erg veel foutieve uitkomsten, veel die dan alsnog testen bij een ander om het te "checken"
Ik heb de kleurtest bij Davis gedaan, beviel prima. Andere optie naast VHL is dan nog Animal Genetics, lijkt wat goedkoper ($25-$45 per extra test naast de pakketten)

@Marjolein is het mogelijk te testen via NRPS? Of alleen voor hengsten dan?

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 15:16

Inderdaad UC Davies en deze zijn getest bij al mijn paarden:
Androgen Insensitivity Syndrome (AIS)
Cerebellar Abiotrophy (CA)
Connemara Pony Hoof Wall Separation Disease (HWSD)
Dwarfism
Equine Familial Isolated Hypoparathyroidism (EFIH)
Foal Immunodeficiency Syndrome (FIS)
Fragile Foal Syndrome (FFS) Type I
Hereditary Equine Regional Dermal Asthenia (HERDA)
Hydrocephalus
Hyperkalemic Periodic Paralysis (HYPP)
Lavender Foal Syndrome (LFS)
Lethal White Overo (LWO)
Malignant Hyperthermia (MH)
Multiple Congenital Ocular Anomalies (MCOA)
Occipitoatlantoaxial Malformation (OAAM)
Polysaccharide Storage Myopathy (PSSM1)
Severe Combined Immunodeficiency (SCID)

Sommige zijn dus niet zo zinvol, zoals LWO (ik heb geen bonte) en HWDS ook niet, want er zit geen Connemara in. Maar zo was goedkoper haha.

En dan kleurtjes getest voor de leuk.

marjolein88 schreef:

Over de dragers....
Kunnen misschien wel geen last hebben, maar op een gegeven moment krijg je een steeds grotere groep wat drager wordt... en wordt de vrije groep langzaam aan kleiner. Lijkt me niet de bedoeling.
Je wilt populatie gewoon gezond houden. Dus waarom als je kan testen en kan selecteren op "vrij"... zou je dat niet doen?

In een ideale wereld ben ik het helemaal met je eens! In NL is de ideale wereld qua fokkerij sowieso wel al realistischer en stuk makkelijker. Zijn tientallen goede pony hengsten in NL te krijgen. :j

Hengstjes die hier geboren worden en goed genoeg zijn wil ik aan houden voor de hengsten keuring in de hoop ze goed gekeurd te krijgen en zelf ter dekking te zetten. Maar ik denk dat als mijn hengstje van afgelopen jaar wel drager was geweest, ik het niet gedaan zou hebben. Altijd makkelijker om te zeggen als hij vrij is, maar vooraf wel ook al goed over nagedacht en denk nog steeds dat als hij drager geweest was, zijn ballen eraf gegaan zouden zijn. Dan maar een hele leuke sport pony.

Dus ja ik fok er zelf wel mee, vooral ook omdat ik liever met kwaliteitsvolle pony fok die drager is, dan één die net een hoofd, 4 benen en 2 ballen heeft maar geen drager is. :=
Helaas is hier in Zweden het sowieso erg lastig om leuke en goede hengsten te krijgen, heel veel verder dan FS kom je niet. Voor volgend jaar wat EU diepvries naar Zweden en hoop nog een paar meer goede hengsten diepvries naar Zweden te krijgen.

Wel veel respect dat jullie alles gewoon zelf testen. _/-\o_
Bewijst van bewuste fokkerij waar goed over nagedacht wordt.
Zijn maar erg weinig hengsten houders en fokkers die dat doen en als ze het doen en er blijkt een hengst drager te zijn, het dan achterhouden, want "het is niet verplicht".

marjolein88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 15:21

salatiga1995 schreef:
@Marjolein is het mogelijk te testen via NRPS? Of alleen voor hengsten dan?

Ja vaak als je van hengsten in de zelfde periode doet als hun alle DNA opsturen van de nieuwe hengsten, kan je iets scherpere prijs krijgen voor het gehele pakket.

Quir: in jouw geval is het idd allemaal iets lastiger. Zijn er vanuit Denemarken ook geen fijne hengsten? Die fokkerij gaat ook goed vooruit daar.
En je hebt gewoon super geluk dat je hengstje gelukkig vrij is! Wie weet heeft Zweden over tijdje dus een mooie goede hengst bij!