Uitslag KWPN hengstencompetitie dressuur

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bucephalus

Berichten: 2470
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 12:54

sarabande schreef:
Als je bij dit plaatje alleen maar de stokmaat wil zien, lukt het mij zelfs als je naast me op de tribune komt zitten niet, om jou duidelijk te maken wat hengstenuitdrukking is, vrees ik.


Ik heb alleen maar gereageerd op de hoogtemaat en verwijzingen naar de ponystamboeken van de anderen.
Al eerder heb ik gezegd, dat ik benieuwd ben naar de manier waarop hij beweegt en daarvoor moet ik hem toch echt eerst gezien hebben. Vandaar geen andere opmerkingen. Ik heb ook al eerder een opmerking gemaakt over de hengstenuitdrukking. Lees maar even terug, misschien heb je het gemist?

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-04 13:04

Bucephalus schreef:
Ik heb ook al eerder een opmerking gemaakt over de hengstenuitdrukking. Lees maar even terug, misschien heb je het gemist?


Nee niet gemist, maar ik miste een opmerking daarover wel bij dit plaatje.
Laatst bijgewerkt door sarabande op 10-01-04 13:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Bucephalus

Berichten: 2470
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 13:07

Eerlijk gezegd zou ik wel meer opmerkingen kunnen maken bij dit plaatje, maar dat lijkt me niet eerlijk. Het is slechts een foto. Sinds de hele discussie van het LM ga ik voor de video-opname.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-04 17:14

Bucephalus schreef:
Sinds de hele discussie van het LM ga ik voor de video-opname.


Ik hou het maar bij de werkelijkheid.

In IDS staat: De stap is voor het menselijk oog een moeilijke gang om te beoordelen.
Nu dacht ik altijd dat dit voor het menselijk oog de enige gang was die een beetje beoordeelbaar was. Zal wel met Scandic te maken hebben, we zien het allemaal verkeerd.
Bij het verslag over de hengstencompetitie Weert staat trouwens over de stap van Scandic dat die deze keer iets zuiverder mocht zijn. Was de journaliste het dus ook niet eens met de jury. Het blijft een punt van discussie en maakt de vraag die in dit topic gesteld werd: in hoeverre heeft de hengstencompetitie invloed op de hengstenkeuze, heel actueel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 17:20

Op zich is de hengstencompetitie natuurlijk wel een goede manier om die jonge hengsten aan het werk te zien. Ik denk dat een wijze fokker gewoon gaat zitten en zijn eigen conclusies trekt, en niet teveel waarde aan het jury-oordeel moet hechten.

Bucephalus

Berichten: 2470
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 17:35

sarabande"]
[quote="Bucephalus schreef:
Sinds de hele discussie van het LM ga ik voor de video-opname.


Ik hou het maar bij de werkelijkheid.

In IDS staat: De stap is voor het menselijk oog een moeilijke gang om te beoordelen.
Nu dacht ik altijd dat dit voor het menselijk oog de enige gang was die een beetje beoordeelbaar was. Zal wel met Scandic te maken hebben, we zien het allemaal verkeerd.
Bij het verslag over de hengstencompetitie Weert staat trouwens over de stap van Scandic dat die deze keer iets zuiverder mocht zijn. Was de journaliste het dus ook niet eens met de jury. Het blijft een punt van discussie en maakt de vraag die in dit topic gesteld werd: in hoeverre heeft de hengstencompetitie invloed op de hengstenkeuze, heel actueel
[/quote]

Eerlijk gezegd vind ik alle gangen niet zo gemakkelijk te beoordelen. Je moet al heel wat paarden hebben gezien, voordat een ongeoefend oog enig verschil in welke gang dan ook ziet en sommigen zien nooit het verschil.
De hengstencompetitie is idd een mooie gelegenheid om een hengst aan het werk te zien. Het gaat echter ook om prestatie op langere termijn en nog belangrijker: wat de nakomelingen doen. Wil je weten wat een hengst doorgeeft moet je daarop wachten. Dan kun je een gefundeerde keuze maken voor een bepaalde hengst. Persoonlijk zou ik niet snel kiezen voor een jonge hengst, ook al staat hij bovenaan in de hengstencompetitie.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-04 17:42

Wil je vooruit dan zal je eerder een keuze voor een jonge hengst willen maken. Als je dan een afstammelingenkeuring gezien hebt, de cijfers van het verrichtingsonderzoek en de eigen waarnemingen via de hengsten competitie dan heb je toch een aardig beeld.
Volledig zekerheid krijg je nooit, zelfs al dekt de hengst al 15 jaar en ken jij je merrie door en door.

Bucephalus

Berichten: 2470
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 17:53

sarabande schreef:
Wil je vooruit dan zal je eerder een keuze voor een jonge hengst willen maken. Als je dan een afstammelingenkeuring gezien hebt, de cijfers van het verrichtingsonderzoek en de eigen waarnemingen via de hengsten competitie dan heb je toch een aardig beeld.
Volledig zekerheid krijg je nooit, zelfs al dekt de hengst al 15 jaar en ken jij je merrie door en door.



Dat klopt. Dan zou die jonge hengst echter in mijn geval verder qua bloedvoering goed moeten aansluiten bij mijn merrie. In dat geval zou ik die stap wel eerder durven zetten. Het aan kop lopen in een hengstencompetitie en dat als uitgangspunt nemen voor je keuze vind ik geen optie.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-04 18:04

Bucephalus schreef:
Het aan kop lopen in een hengstencompetitie en dat als uitgangspunt nemen voor je keuze vind ik geen optie.


Het maakt niet veel uit op welke plek een hengst door de jury wordt gezet voor iemand die gemotiveerd naar een hengst gaat kijken. De eigen waarneming maakt het onstane plaatje wel of niet volledig.

Bucephalus

Berichten: 2470
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 18:10

sarabande"]
[quote="Bucephalus schreef:
Het aan kop lopen in een hengstencompetitie en dat als uitgangspunt nemen voor je keuze vind ik geen optie.


Het maakt niet veel uit op welke plek een hengst door de jury wordt gezet voor iemand die gemotiveerd naar een hengst gaat kijken. De eigen waarneming maakt het onstane plaatje wel of niet volledig.
[/quote]

Precies. Als je de punten weet die je bij je merrie verbeterd wilt zien en de eigenschappen die je wilt vasthouden kun je gericht gaan kijken. De mening van een jury (of de mening van anderen) hoeft er dan niet zoveel toe te doen. Het zou dus zo kunnen zijn dat een hengst als bijv. PB heel goed zou kunnen passen bij je merrie. Het zou echter niet verstandig zijn om je keuze voor een hengst te bepalen door bijv. de ruiter die erop zit of de stal waar hij vandaan komt...(vul maar aan)

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 18:38

Wouter24"]
[quote="Bucephalus schreef:
Het eerste deel van het spreekwoord zegt: 'Klein maar fijn'...
Ik weet niet wat de stokmaat van PB is, maar voor mij hoeft een paard helemaal niet zo groot te zijn. Ik neem aan dat hij zo tussen de 1.60 en 1.63 zal zijn. Niks mis mee toch?


PB was volgens de KWPN stok 1.67 Knipoog
[/quote]

Dat is dan 2 cm meer dan die "pony's die IDS staan voor de veiling.
Kom je gemiddeld uit op 165 cm. Haha!

amen

Berichten: 5042
Geregistreerd: 19-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 19:15

IN het boekje van de 1e bez van het KWPN staat hij op 1.64.

Candidat

Berichten: 791
Geregistreerd: 10-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 19:24

En in de hengsten brochure van Van Olst staat ook dat PB 1.67m is...

petraaken

Berichten: 44242
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (Belgiƫ) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 19:56

Bucephalus schreef:
Het eerste deel van het spreekwoord zegt: 'Klein maar fijn'...
Ik weet niet wat de stokmaat van PB is, maar voor mij hoeft een paard helemaal niet zo groot te zijn. Ik neem aan dat hij zo tussen de 1.60 en 1.63 zal zijn. Niks mis mee toch?



vind ik ook. Net alsof een paard van 1.60m niet hetzelfde kan presteren als eentje van 1.70m. Niet iedereen is zelf een 1.70m of zoals zoveel mannen 1.90m en meer. Ik heb mijn paarden het liefst rond 1.65m maar ik vind maar geen passende hengsten die dat vererven voor op mijn merries dus is mijn maximum stokmaat van 1.70m tegenwoordig de limiet.

Bucephalus

Berichten: 2470
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 19:58

Ja ik heb begrepen, dat Marco Polo ook niet zo groot was, E.T. was ook een uk voor paardenbegrippen. Was de moeder van Voltaire ook niet een E-maatje? Prestatie zat er wel in..

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 20:24

petraaken"]
[quote="Bucephalus schreef:
Het eerste deel van het spreekwoord zegt: 'Klein maar fijn'...



Niet iedereen is zelf een 1.70m of zoals zoveel mannen 1.90m en meer.
[/quote]


Wat te denken van dit raspaardje.
Hoe groot was die?

Afbeelding

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 20:59


ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 21:11

chantal1 schreef:


Weet je dat zeker.????????
Hij had nl. twee soorten sperma.
Een soort waar alleen maar zwarte kinderen van kwamen en het andere soort waar andere kleuren van kwamen.

Anders gezegd ,hij had hulp nodig van een mannelijke collega om al de merries te bedienen.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-04 21:23

Dit is een topic over de relatie hengstencompetitie versus keuze hengsten. Ik begrijp niet wat de foto van een atlete hier moet of links naar reeds overleden hengsten.

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 23:45

Jij was degene die het over een vaderdier had, of vergis ik me daar nou in. Ik dacht ik help je een handje omdat je ze niet zo goed kon aanwijzen.

Dat wist ik helemaal niet Ceasario.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-04 01:39

Daar vergis je je in, het was een vraag van Buc.
Iig lijkt me Nelly Cooman zeer of topic

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 12:15

Jij ging toch op de vraag van Bucephalus in. Meerdere keren zelfs.
Met Nelly heb ik weinig te maken.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-04 12:22

Chantal ik heb een enorme hekel aan chatsessie op fora die daar niet voor zijn. Als je wilt babbelen kan dat in de huiskamer.
Graag on topic dat is zoals al meerdere malen gezegd de relatie hengstenkeuze versus hengstencompetitie.

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 12:29

Ik heb aan zo veel dingen een hekel, ik bedoel maar.
En als er een is die zich eens wat meer on topic mag houden dan ben jij dat wel. Voor zover ik weet ben jij niet de moderator dus ik zoek zelf wel uit wat ik wel of niet zeg.