Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Cassidy schreef:superpony schreef:Goede fokkers doen hun best goede paarden te fokken, maar slechts enkelen zijn toppers. De rest zijn prima voor amateur en recreatie ruiters.
Ik kijk hierin even verder dan alleen de Quarters, en zie bij bijv. het KWPN paarden die wel voor de top zijn gefokt maar daar niet goed genoeg voor zijn, en die misschien voor de subtop te hanteren zijn maar voor de gemiddelde amateur en recreatieruiter toch echt niet meer.

Mayflower schreef:En dat is helaas het euvel, het hele PSSM verhaal is gewoon nog veel te onbekend. In de Quarter en Paint wereld is er meer bekendheid, maar hier in NL bij mensen die een Haflinger, Fjord of Fries hebben is het meestal onbekend.
Deze "fokker" heeft het wellicht ook niet geweten, maar zoals gezegd: wil je überhaupt gaan fokken, dan moet je de ins en outs weten van dat bepaalde ras. Je kunt niet zomaar in het wilde weg gaan fokken en er vanuit gaan dat het wel goed komt.
Dus vandaar mijn oproep, omdat hier wel degelijk een verhoogd risico speelt: laat je paard wat daar vandaan komt (eigenlijk gewoon elk willekeurig paard) testen. Meten is weten!

Advertenties staan er nog steeds op en worden aangeprezen als "paarden met kampioensafstamming voor betaalbare prijzen"... ik spaar nog ff door denk ik