Mayflower schreef:En dat is helaas het euvel, het hele PSSM verhaal is gewoon nog veel te onbekend. In de Quarter en Paint wereld is er meer bekendheid, maar hier in NL bij mensen die een Haflinger, Fjord of Fries hebben is het meestal onbekend.
Deze "fokker" heeft het wellicht ook niet geweten, maar zoals gezegd: wil je überhaupt gaan fokken, dan moet je de ins en outs weten van dat bepaalde ras. Je kunt niet zomaar in het wilde weg gaan fokken en er vanuit gaan dat het wel goed komt.
Dus vandaar mijn oproep, omdat hier wel degelijk een verhoogd risico speelt: laat je paard wat daar vandaan komt (eigenlijk gewoon elk willekeurig paard) testen. Meten is weten!
Absoluut, ik heb geeneens een Paint of Quarter maar wil in de toekomst wel eentje aanschaffen waar ik naast recreatieve bosritten en dressuur ook mee wil fokken. Ik kende er heel weinig over, had alleen gehoord over het lethal white en overo X overo = No Go. Ik ben me nu al een paar weken aan het inlezen over de ins and outs omdat ik wel wil weten waar ik over praat als ik tegenover een verkoper/fokker sta. Als koper heb je onderzoeksplicht, al helemaal als je wil fokken want dan draag je gewoon kei hard de verantwoordelijkheid van alle levende wezens die je zo nodig op deze toch al licht overbevolkte wereld wil knallen. Die moeten gezond zijn en daarmee uit, er valt niets maar dan ook niets aan goed te praten als je bewust wel verkeerde keuzes maakt. Je speelt verdorie met levens! En dat voor een paar centen.... aan fokken verdien je sowieso niets, anders had ik nou toch al wel rijk moeten zijn :p
Verkopers of fokkers die hun zaakjes niet op orde hebben mogen mijn inziens wel genoemd worden, tis onderandere door zo'n mensen dat de "overschotten" in de lasagna schandalen worden gedraaid. Immers, waar moet je er anders mee blijven? Dus hoge eisen stellen voor je er aan begint is gewoon niet meer dan normaal. Niemand zit op een lopende ziekenrekening te wachten. Het af doen alsof het allemaal maar aan de onderzoeksplicht van de koper ligt is makkelijk, tis in de eerste instantie de creator die gewoon z'n verantwoordelijkheid moet nemen en met gezond uitgangsmateriaal moet beginnen, en anders op de brandstapel ermee! hahaha

Toen ik dit nog niet had gelezen volgde ik alle advertenties van paints op de gangbare verkoopsites al... wat zijn er veel afgevallen als je alleen nog maar dit ene topic hebt gelezen... en ik eerst maar denken dat ten eerste het aanbod redelijk groot was, en ten tweede ook redelijk betaalbaar.... val ik ff van m'n wolk
Advertenties staan er nog steeds op en worden aangeprezen als "paarden met kampioensafstamming voor betaalbare prijzen"... ik spaar nog ff door denk ik 
Maar arme paarden... straks tegen dumpprijzen naar een nietsvermoedende eigenaar en dan begint de ellende en mallemolen voor zowel paard als baas. Dat kan je toch niet minimaliseren of goed praten?