Het evenwicht in de bouw van een sportpaard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 12:45

Pipo schreef:
Ik dacht toch dat we gisteren een leuke discussie aan het voeren waren, zonder wederom persoonlijk te worden.

Getuigt weer van enorme zwakheid om weer persoonlijke moddergevechten te houden. Als je geen argumenten hebt, of je snapt er gewoon geen zak van, probeer je dan te verdiepen en doe moeite om het te snappen.

Schreeuw niet gelijk, dat klopt niet. Dat getuigt namelijk van zeer weinig intelligentie, maar dat is inmiddels al bewezen. Respect hierbij voor Missouri, die tenminste aan de slag gaat om te kijken of iets klopt.

Verder zie ik alleen maar weer strontvliegen op dit topic af komen.!

Pipo, jij zoekt maar een paard op die achter kleinere passen (lees: hoefafdruk) maakt dan vóór (die moeten toch simpel te vinden zijn ?), en dan ga jij maar even fijn de afstanden tussen de hoefsfdrukken opmeten.

DAT was de discussie.

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 12:52

Bucephalus schreef:
Sinds eeuwen voeden we foutenkijkers op, terwijl het er vandaag nog veel meer dan vroeger op aankomt, mannen op te leiden die in staat zijn de te verwachten prestatievaardigheid te beoordelen, want alleen dit bepaalt de waarde van een paard. Men moet in staat zijn de algemene kwaliteit van een paard te herkennen, kleine en zelfs grote fouten beïnvloeden in veel gevallen de prestatie niet in het geringste. Het belangrijkste in de hele paardenkunde bestaat daarin, te kunnen beoordelen in hoeverre de totaalkwaliteit van het paard en aparte bijzonder goede lichaamsdelen klaarblijkelijk grotere of kleinere fouten in de bouw van het paard kunnen opheffen.
De vroegere Pruisische Oberlandstallmeister Georg Lehndorff zei al in de eerste druk van zijn, een halve eeuw geleden verschenen "handboek voor paardenfokkers", dat er onder 1000 foutenkijkers nauwelijks een paardenkenner is.
Een hele periode werden in hippologische literatuur afbeeldingen van zogenaamde "correcte" paarden weergegeven. Die correcte vorm werd geprezen als zijnde het ideaal. Daarop zochten de gebruikers naar deze correcte paarden. Het zouden de saaiste dieren van de wereld geweest zijn, zonder spirit, zonder moed, zonder bewegingen als ze alleen maar vrij van fouten zouden zijn.
Het is typisch, dat bij honderden naslagwerken m.b.t. beoordeling vroeger en nu slechts aparte lichaamsdelen werden weergegeven. We vinden talloze afbeeldingen en foto’s van deze afzonderlijke lichaamsdelen die als zodanig het ideaal weergeven en ook zoals het niet moet.
In het bijzonder geliefd zijn de schematische weergaven van de foutieve beenstanden. Met een dergelijke behandeling van de materie kweek je echter slechts „foutenkijkers“.
De toekomstige paardenkenner moet leren het paard in zijn geheel te beoordelen. Men moet er definitief van afgaan te leren hoe de afzonderlijke delen eruit moeten zien, maar men moet de leerling duidelijk maken, hoe hij de gegeven delen tegen het licht van duurzaamheid, prestatie en gebruik moet houden.
Dit is het werk van de fokker om het grootramige "evenwichtspaard" te produceren, dat paard, wat in zijn totaalbeeld harmonie is en uitgebalanceerdheid van alle vormen bezit. In hem zien we een ideaal, waarin we het ultieme streven van fokkersinspanningen belichaamd zien. Deze indruk moet door de bewegingen van het paard worden versterkt. Het gaat in alle gangen lichtvoetig, vrij en aangenaam over de bodem waarbij het zichzelf draagt.

Dit stukje van Buc wordt blijkbaar over het hoofd gezien. Volledig waar dat men zich blind staart op 1 been van een paard, of 1 hals of 1 beweging, terwijl dat paard z'n kwaliteit toch bewijst. Net zoals Hohenstein een zeer hoge nakomelingenindex heeft trouwens. Je moet het hele prentje zien, de hele beweging.
Ik ben proberen mee te gaan in die paslengte, steunpunten, etc... uitleg maar dan merk je dat het op niks meer slaat, dat alle paarden evenveel afstand overbruggen tussen voor en achter, dat ze anders op hun gezicht zouden gaan. Jammer dat je van die hengstenfilmpjes op Horse-gate geen beeldjes kan nemen, dan zie je dat ook echte stempelhengsten zo lopen.
Een paard in een versnelde beweging loopt anders, een paard aan het begin van z'n carriere loopt anders, ...
Met hoe het wél moet zou ik ook graag wat meer voorbeelden van hengsten zien staan wiens nakomelingen het wel bewezen hebben in de sport.
Mooi van Missouri trouwens dat ze het zo probeert in de bak OK dan!

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 12:56

Kijk, dat mijn veulen niet in de smaak viel bij het kwpn, dat had ik al voorzien. De moeder viel ook al totaal niet in de smaak, en het veulen lijkt er sterk op. Toch, beiden vallen wel grotendeels in mijn smaak, ik ben trots op mijn veulentje, ik geniet ervan, ze is ook alleen maar voor mij bedoeld. Dus, tja, mijn fok is voor mij geslaagd; ik denk niet anders over mijn veulen omdat iemand van het kwpn er niets aan vind.
Het is ook niet de reden waarom ik nu geen lid van het kwpn ben/zal zijn.

Ik ben voor mezelf tot de conclusie gekomen dat ik vind dat de meerderheid van de kwpn-leden paarden wil fokken die niet in mijn smaak vallen. Prima. Het maakt me ook niet echt wat uit al willen ze daar ezels gaan fokken...
Ik signaleer wel dat de oude dienders van het kwpn betere nakomelingen brachten dan wat er nu rondloopt, maar nogmaals, dat is dus wel mijn smaak.

Die discussie over pasgrootte-verschillen. Ja een paard maakt altijd voor en achter gelijk grootte passen. Zie ik kan het wel Knipoog. Meetkundig helemaal waar. Het paard kan niet anders. Een driehoek, vierkant of trapezium; als je het verplaatst verandert het niet van vorm.

Toch is er wel een manier van lopen die beter aanspreekt tot de verbeelding (oke, mijn verbeelding dan) dan die manier op bijv. pagina 14. Ik denk dat DAT de discussie was...eigenlijk.
Laatst bijgewerkt door Dees op 19-11-03 12:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 12:57

CGJ12 schreef:
DAT was de discussie.

Jij hebt het over hoefafdrukken in het zand. Dat die gelijk zijn zijn we ALLANG uit. En op een normale manier trouwens.

We hadden het nu over de pas totaal bij mijn weten..................

Lees even het topic volledig door, want volgens blijf je ergens steken waar we gisteren over uitgediscusseerd waren.

Hoefafdrukken zijn gelijk!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 19-11-03 12:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 12:58

CGJ12 schreef:
DAT was de discussie.

Schijnt moeilijk te zijn om daarbij te blijven!

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 12:59

CGJ12 schreef:
Wisten jullie trouwens dat het EASP van plan is om bij de hengstenkeuring gebruik te gaan maken van videobeelden?

Ja ja.

Dan worden alle hengsten in de doorspreekpauzes opnieuw bekeken door de juryleden in het bijzijn van de voorzitter. Hij zal dan alle hengsten 100x vertraagd (speciale slow-motion camera zal worden aangeschaft) laten zien op een groot plasma scherm.

Prima idee eigenlijk.
Is ook wel wat voor het KWPN.
Een soort van 4e official..........

Ik zal het eens even in de vergadering gooien in Zeist.
Zoals gezegd: het KWPN verenigt het beste van alle stamboeken in zich. En een cameraman hebben we al jaren.

Bespaar je de moeite.
Dit hebben ze bij het KWPN het afgelopen voorjaar al lang gedaan.
Proef Jumpex.

Maar de resultaten krijgen ze maar niet op papier.
Terwijl ze van de dieren al lang afscheid hebben genomen.

Een ding hebben ze wel voor 100% ondekt.
Dat de opwaartse beweging en gebruik van het achterbeen van een paard zeer goed te zien is in een bocht.
Nl. Het binnenbeen moet (vlgs de KWPN Direkteur) richting het middelpunt onder de buik geplaatst worden. OK dan!

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 13:01

Jamaar Dees, een paard beweegt niet zoals op pag.14, een paard beweegt hoe je het in levende lijve ziet bewegen, of dat harmonisch lijkt.
Hohenstein vind ik ook geen bewegingstopper maar toch zie je hem hoog in de indexen van dressuurpaarden staan. Vereving naar sportieve prestaties is toch het allerbelangrijkste in een sportpaardenfokkerij

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 13:02

Zannekin schreef:
Volledig waar dat men zich blind staart op 1 been van een paard, of 1 hals of 1 beweging, terwijl dat paard z'n kwaliteit toch bewijst. Net zoals Hohenstein een zeer hoge nakomelingenindex heeft trouwens. Je moet het hele prentje zien, de hele beweging.

Jaaaaaa!!!!

En als je dan Hohenstein ziet lopen... wow, wat een paard. Er is van alles en iedereen wel een "slechte" foto te maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 13:06

Pipo"]
[quote="CGJ12 schreef:
DAT was de discussie.

Jij hebt het over hoefafdrukken in het zand. Dat die gelijk zijn zijn we ALLANG uit. En op een normale manier trouwens.

Lees even het topic volledig door, want volgens blijf je ergens steken waar we gisteren over uitgediscusseerd waren.

[/quote]
Maar daar was men ook al uit. Aan de voorkant wordt de beweging bel-vormig en graait het paard een hoop lucht waardoor die dus langer onderweg is. Aan de achterkant wordt de beweging steeds vlakker, een boogvormige beweging dus.

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 13:06

Indexen Hohenstein, gebaseerd op verrichtingstest van de merries (weet niet hoe jullie dat in Nederland noemen, dus niet de stamboekopname)
(100 is een gemiddelde, daarboven verbeter hij):
Dressuur 183 (zeer hoog dus)
Draf 161
Galop 171
Stap 176
Rittigkeit 177
Springen 68
Manier 70
Vermogen 67

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 13:08

ceasario schreef:
Bespaar je de moeite.
Dit hebben ze bij het KWPN het afgelopen voorjaar al lang gedaan.
Proef Jumpex.

Maar de resultaten krijgen ze maar niet op papier.
Terwijl ze van de dieren al lang afscheid hebben genomen..............

Ja, maar bij het KWPN hebben ze ook geen alwetende messias als voorzitter zoals bijvoorbeeld bij het EASP wel het geval is..........

Praise the lord!

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 13:10

nee, idd is er veel meer dan een stilstaande foto in een beweging. Heb je helemaal gelijk in.
Denk dat dat ook juist het probleem is.
Beweging gaat zo snel; je word er makkelijk door bedot. De foto zal geduldig laten zien hoe het paard werkelijk beweegt. Zonder dat je kan worden afgeleid door muziek of spektakel.
Dus ik zie ook graag fotos. Ik denk dat het helemaal geen slecht idee is als keuringscommissies dat ook doen, NAAST hun algehele indruk. Net als dat ik vind dat blind keuren (dus zonder stamboompapiertje erbij) vooraf hoort te gaan aan de bestudering van het genetische materiaal. (is andere discussie).

Ook ik kies liever de hengst die zelf minder beweegt maar wel geweldig nafokt, dan de hengst die zelf super beweegt en dat niet doorgeeft. Mijn uitspraken over paard op pagina 14 betreffen dan ook slechts wat ik zie op de foto, ik zeg niets over zijn kwaliteit als vaderdier.

(ik lees even door (wat gaan jullie snel!) en zie een goede dressuurindex. staat wel een lage springindex tegenover...jammer).

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 13:13

Dees schreef:
. Net als dat ik vind dat blind keuren (dus zonder stamboompapiertje erbij) vooraf hoort te gaan aan de bestudering van het genetische materiaal.

Dat heeft niks met fokken te maken.
Ik verwijs je wederom naar IDS waar duidelijk wordt uitgelegd dat juist de afstamming soms prevaleert boven het exterieur.

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 13:14

Dees"]
Net als dat ik vind dat blind keuren (dus zonder stamboompapiertje erbij) vooraf hoort te gaan aan de bestudering van het genetische materiaal. (is andere discussie).
[/quote]

DAAR ben ik het ook honderdvijf procent mee eens.

[quote="Dees schreef:
Ook ik kies liever de hengst die zelf minder beweegt maar wel geweldig nafokt, dan de hengst die zelf super beweegt en dat niet doorgeeft. Mijn uitspraken over paard op pagina 14 betreffen dan ook slechts wat ik zie op de foto, ik zeg niets over zijn kwaliteit als vaderdier.

En hier ook.
Maar wel weer een compleet andere discussie.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 13:16

Ben ik mee eens Sarabande, je moet verder met de genen, niet met het paard zelf.

Maar ik denk wel dat paarden zelf eerlijker beoordeeld worden als vooraf hun afstamming niet bekend is. En dat ze er dus uitvallen op basis van de genen en niet het paard zelf.
Ook gebruikers van die hengsten mogen best weten wanneer een hengst is aangenomen puur op zijn genen ipv zijn eigen gebrek aan talent.
Pas dan kan de gebruiker zelf weten en kiezen wat hij koopt per rietje...

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 13:17

sarabande"]
[quote="Dees schreef:
. Net als dat ik vind dat blind keuren (dus zonder stamboompapiertje erbij) vooraf hoort te gaan aan de bestudering van het genetische materiaal.

Dat heeft niks met fokken te maken.
Ik verwijs je wederom naar IDS waar duidelijk wordt uitgelegd dat juist de afstamming soms prevaleert boven het exterieur.
[/quote]

Zekerheid voor alles... een must voor een "bewezen" stamboek.

Ik ben wel voor het blind keuren... het gaat om paarden tenslotte. Al is een Nimmerdor uit een ezel meer waard dan een Planeet x Nooitgedacht Haha!
Laatst bijgewerkt door Missouri op 19-11-03 13:26, in het totaal 1 keer bewerkt

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 13:21

Er zijn zoveel zeven voordat een hengst definitief goedgekeurd wordt dat het wel of niet interessante stamboekpapier daar niet veel toe doet.
Iig zijn de langere of kortere passen op het straatje nu minder doorslaggevend.
Er gaan er meer door naar de 2e ring.
Trouwens mooie plaats om passen te meten zon paar honderd paarden over een straatje

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 13:23

sarabande schreef:
Trouwens mooie plaats om passen te meten zon paar honderd paarden over een straatje

Ik vraag even aan de eigenaren of ik de onderkanten van de hoefjes in mag smeren met mooie kleurtjes verf, kan ik me hier weer gaan zitten verdedigen over iets wat gewoon niet anders dan waar kan zijn Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 13:25

Waren we er al niet uit dat het aantal km dat een pas heeft ( cm) gelijk is?

Alleen het gebruik van lucht, en daarbij de belasting waren we niet uit.............

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 13:26

Lovely"]
[quote="Pipo"][quote="CGJ12 schreef:
DAT was de discussie.

[/quote]
Maar daar was men ook al uit. Aan de voorkant wordt de beweging bel-vormig en graait het paard een hoop lucht waardoor die dus langer onderweg is. Aan de achterkant wordt de beweging steeds vlakker, een boogvormige beweging dus.
[/quote]

Volgens mij gaat dit verhaal op bij een paard wat een te kort voorbeen heeft.
En bij een paard wat een lang voorbeen heeft is het juist andersom. Die lijkt lucht te grijpen, maar door het lange voorbeen juist niet. Waardoor het achterbeen wat niet in verhouding staat qua lengte als het voorbeen een grotere stap moet maken dan het voorbeen.

Tenzij je een goed paard hebt, dan zijn de passen gelijk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 13:29

CGJ12 schreef:

Pipo, jij zoekt maar een paard op die achter kleinere passen (lees: hoefafdruk) maakt dan vóór (die moeten toch simpel te vinden zijn ?), en dan ga jij maar even fijn de afstanden tussen de hoefsfdrukken opmeten.

DAT was de discussie.

DIe vind je wel Cgj12, dat zijn de paarden die KREUPEL genoemd worden.

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 13:30

Pipo schreef:
Waardoor het achterbeen wat niet in verhouding staat qua lengte als het voorbeen een grotere stap moet maken dan het voorbeen.

Wacht effe, typ-o??
Dit snap ik niet meer... en anders zijn we het nog niet eens...

Voorbeen lang of kort, achterbeen idem, maakt niets uit, paslengte altijd gelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 13:32

Als hij in evenwicht staat wel ja...........maar volgens mij hebben we het juist over paarden die niet in het evenwichtsmodel staan. Zoals enkele dressuurgefokte paarden die geen sprongetje kunnen maken zonder hun nek te breken.

Een goed paard, maakt de paslengte gelijk.............

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 13:32

Pipo"]
[quote="CGJ12 schreef:

DAT was de discussie.

DIe vind je wel Cgj12, dat zijn de paarden die KREUPEL genoemd worden.
[/quote]

Nee, kreupel gaat weer om belasting. Als ze met 1 been door bv pijn maar een kort stapje kunnen maken, wordt met de rest van de benen ook een korter stapje gemaakt.

En zoals CGJ12 al zei, er bestaan geen paarden die 40 meter lang zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 13:33

Een paard met een te kort voorbeen graait geen lucht, die is meestal ook vrij vlak in het voorbeen.
Het maakt mij weinig uit hoe lang dat voorbeen is, de luchtgraaiers zijn wat mij betreft gewoon te vlak achter. Dat lijkt mij al reden genoeg om die luchtgraaiers uit de fokkerij te weren.